Gå til innhold



Foto

Klutsjvaier til 410


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 04 April 2009 - 17:59

I dag røk klutsjvaiern skikkelig. Den røk ved pedalen, så det er ingenting å skjøte med. Da er mitt sp.mål: Noen som vet om vaiern til 413 passer på 410?? Står nemlig en 413 på skroten hær i byen. Dermed har jeg vaier i løpet av mandagen, og slipper å ringe og vente på posten.

Takker for svar....

Stian

Edited by Annnte, 04 April 2009 - 18:01.

Fis en bris...

#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 April 2009 - 18:45

mener de ikke er like, men jeg er 90% sikker på at de går å bruke om hverandre, mener det skal være noe forskjell nede ved girkassa


#3 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 04 April 2009 - 20:23

QUOTE(sven @ 4 Apr 2009, 19:45) <{POST_SNAPBACK}>
mener de ikke er like, men jeg er 90% sikker på at de går å bruke om hverandre, mener det skal være noe forskjell nede ved girkassa


Ok, takk. Skal ta sjangsen å teste det. Kan vel ikke koste allverdens på skroten. smile.gif

Stian
Fis en bris...

#4 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 04 April 2009 - 22:22

QUOTE(Annnte @ 4 Apr 2009, 21:23) <{POST_SNAPBACK}>
Kan vel ikke koste allverdens på skroten. smile.gif

Stian


Tror de er billigere nye.....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#5 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 07 April 2009 - 07:08

QUOTE(Bergum @ 4 Apr 2009, 23:22) <{POST_SNAPBACK}>
Tror de er billigere nye.....


Ny orginal vaier skal de ha nesten 700,- . Uorginal har jeg ikke fått tak i. Så da blir det høggern....

Edited by Annnte, 07 April 2009 - 07:08.

Fis en bris...

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 April 2009 - 10:57

QUOTE(Annnte @ 7 Apr 2009, 08:08) <{POST_SNAPBACK}>
Ny orginal vaier skal de ha nesten 700,- . Uorginal har jeg ikke fått tak i. Så da blir det høggern....


Fra Petroworks koster en wire 43 USD, ca NOK 350,- med moms så om du hadde bestilt derfra med en gang og passet på å ta med litt andre småting du kan trenge hadde du spart litt penger. Det tar ofte ikke mer enn ei uke for ei lita pakke sendt med fly før du har den på nærmeste post i butikk eller postkontor om det ikke er nedlagt.

Jeg er skeptisk til slike deler som wire fra høgger`n annet enn for nødløsninger. Det er som regel wire som er 25 år gamle og har gjerne stått ubrukt i lang tid med litt rustdannelse innvendig i strømpa. Pass i alle fall på at du presser gjennom litt olje i strømpa (ikke bruk fett som fryser i kulda som enkelte har bomma stygt på).

#7 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 07 April 2009 - 12:07

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 7 Apr 2009, 11:57) <{POST_SNAPBACK}>
Fra Petroworks koster en wire 43 USD, ca NOK 350,- med moms så om du hadde bestilt derfra med en gang og passet på å ta med litt andre småting du kan trenge hadde du spart litt penger. Det tar ofte ikke mer enn ei uke for ei lita pakke sendt med fly før du har den på nærmeste post i butikk eller postkontor om det ikke er nedlagt.

Jeg er skeptisk til slike deler som wire fra høgger`n annet enn for nødløsninger. Det er som regel wire som er 25 år gamle og har gjerne stått ubrukt i lang tid med litt rustdannelse innvendig i strømpa. Pass i alle fall på at du presser gjennom litt olje i strømpa (ikke bruk fett som fryser i kulda som enkelte har bomma stygt på).


Takk for tipset smile.gif Vi har bare Mekonomen og CD_Cardic, å ingen av dem kunne finne vaier. Så derfor trodde jeg orginalt var eneste mulighet.
Ja, må si meg enig med vaier fra høggern. Men i disse økonomiske krisetider er det eneste alternativet i skrivende stund - bare for å få bilen på veien igjen. Men skal helt klart bestille ny vaier fra folka du tipsa om.
Skal faktisk bestille ny i dag smile.gif

Stian

Edited by Annnte, 07 April 2009 - 12:08.

Fis en bris...

#8 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 07 April 2009 - 14:05

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 7 Apr 2009, 11:57) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg er skeptisk til slike deler som wire fra høgger`n annet enn for nødløsninger. Det er som regel wire som er 25 år gamle og har gjerne stått ubrukt i lang tid med litt rustdannelse innvendig i strømpa. Pass i alle fall på at du presser gjennom litt olje i strømpa (ikke bruk fett som fryser i kulda som enkelte har bomma stygt på).


Et triks på eldre wire er å henge opp wire på veggen og tape en liten plastpose på den øverste enden av strømpa. Deretter fylle posen med olje, først tynn, deretter tjukkere som får renne ned gjennom innsida av strømpa. Best å la den henge der til det kjem ut olje nederst, kan gå et døgn eller sånn.
Dersom wire har slitasjespor, skader eller knekk i strømpa, eller går veldig tregt frå før er det såklart berre å kaste.

Edited by yakuza, 07 April 2009 - 14:05.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#9 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 07 April 2009 - 14:15

QUOTE(yakuza @ 7 Apr 2009, 15:05) <{POST_SNAPBACK}>
Et triks på eldre wire er å henge opp wire på veggen og tape en liten plastpose på den øverste enden av strømpa. Deretter fylle posen med olje, først tynn, deretter tjukkere som får renne ned gjennom innsida av strømpa. Best å la den henge der til det kjem ut olje nederst, kan gå et døgn eller sånn.
Dersom wire har slitasjespor, skader eller knekk i strømpa, eller går veldig tregt frå før er det såklart berre å kaste.


Den gamle vaiern har knirka det siste året. Knirk og knak hver gang jeg har trødd inn klutsjen. Prøvde å smøre med nå gris, men ikke at det hjalp. Til slutt slutta den å knirk...sa bare tjopp...ingen klutsj smile.gif
Fis en bris...

#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 April 2009 - 16:17

QUOTE(Annnte @ 7 Apr 2009, 15:15) <{POST_SNAPBACK}>
Den gamle vaiern har knirka det siste året. Knirk og knak hver gang jeg har trødd inn klutsjen. Prøvde å smøre med nå gris, men ikke at det hjalp. Til slutt slutta den å knirk...sa bare tjopp...ingen klutsj smile.gif


Om du klipper opp den gamle wiren vil jeg tippe at den smørningen du brukte ikke kom mer enn en centimeter eller to inn i strømpa. Det er et STORT unntak at en får en bil hvor wire har blitt huket av og smørt noen gang.