Gå til innhold



Foto
- - - - -

en bortimot orginal SJ413


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
102 replies to this topic

#41 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 23 September 2009 - 21:59

QUOTE(MOE413 @ 21 Sep 2009, 16:47) <{POST_SNAPBACK}>
takk så mye cool.gif



ja alt blir mye greiere med lappen, få sertifikat på stor henger så blir det enda bedre rolleyes.gif

mats


stor henger er vel ikke og anbefale bak zuki wink.gif
men fint og ha når delebiler skal hentes... Gratulerer med lappen.
Suzuki Sj 413 85mod cab

#42 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 September 2009 - 11:26

QUOTE(Sectio @ 23 Sep 2009, 22:59) <{POST_SNAPBACK}>
stor henger er vel ikke og anbefale bak zuki wink.gif
men fint og ha når delebiler skal hentes... Gratulerer med lappen.

På klasse B lappen får en ikke trekke tyngre enn at en delebil må hentes nettop i deler. ;-)

En SJ kan uansett ikke trekke stor henger og godt er det. Jeg har kjørt rundt ca ca 7 tusen km i år med tilhenger på SJ lastet til max av lovlg grense ved mange tilfeller og å kjøre 30 mil med en SJ som er lastet til max og kanskje litt over er en slitsom affære. Blir ikke akkurat noen rakett i trafikken og bremsene er ikke i stand til å stoppe en tungt lastet bil med henger selv om hengeren har bremser.

Legg et par hundre kilo bak i bilen og heng på 750 kg bak på henger og trø remsen i bunn i 80 km/t så får du en opplevelse. Jeg forsøkte og følte at det eneste som skjedde var at bilen slang fra side til side mellom hjulsporene før den sakte og ukontrollert reduserte farten og stanset.

Kjøreegenskaper og bremser er vel ikke det de fokuserte mest på da de konstruerte disse bilene. :-)

Men de har sjel da, massevis av sjel. Det er vel grunnen til at jeg har hatt så mange av dem.




#43 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 24 September 2009 - 12:01

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 24 Sep 2009, 12:26) <{POST_SNAPBACK}>
På klasse B lappen får en ikke trekke tyngre enn at en delebil må hentes nettop i deler. ;-)

En SJ kan uansett ikke trekke stor henger og godt er det. Jeg har kjørt rundt ca ca 7 tusen km i år med tilhenger på SJ lastet til max av lovlg grense ved mange tilfeller og å kjøre 30 mil med en SJ som er lastet til max og kanskje litt over er en slitsom affære. Blir ikke akkurat noen rakett i trafikken og bremsene er ikke i stand til å stoppe en tungt lastet bil med henger selv om hengeren har bremser.

Legg et par hundre kilo bak i bilen og heng på 750 kg bak på henger og trø remsen i bunn i 80 km/t så får du en opplevelse. Jeg forsøkte og følte at det eneste som skjedde var at bilen slang fra side til side mellom hjulsporene før den sakte og ukontrollert reduserte farten og stanset.

Kjøreegenskaper og bremser er vel ikke det de fokuserte mest på da de konstruerte disse bilene. :-)

Men de har sjel da, massevis av sjel. Det er vel grunnen til at jeg har hatt så mange av dem.


En kan trekke tyngre henger enn 750 kg og, men det forutsetter at bilens egenvekt overstiger hengerens max tillatt totalvekt. Må selvsagt heller ikke overstige det bilen har lov til å trekke, og under 3500 kg vogntogvekt.

Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#44 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 September 2009 - 18:18

QUOTE(JarleA @ 24 Sep 2009, 13:01) <{POST_SNAPBACK}>
En kan trekke tyngre henger enn 750 kg og, men det forutsetter at bilens egenvekt overstiger hengerens max tillatt totalvekt. Må selvsagt heller ikke overstige det bilen har lov til å trekke, og under 3500 kg vogntogvekt.


Dæven, jeg har missforstått de reglene. Jeg trodde at med klasse B kunne en trekke max 750 kg tilhenger.



Når jeg tok lappen på syttitallet så var det klasse 1 og 2 og alt var enklere for da kunne en kjøre inntil 7,5 tonn på vanlig førerkort. Den grønne lappen var mye coolere også enn den lille plastdritten en får nå.

Hvis jeg ikke har missforstått så har jeg lært noe nytt i dag også. Takk skal du ha Jarle for oppdateringen. ;-) ;-)

#45 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 24 September 2009 - 18:29

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 24 Sep 2009, 19:18) <{POST_SNAPBACK}>
Dæven, jeg har missforstått de reglene. Jeg trodde at med klasse B kunne en trekke max 750 kg tilhenger.



Når jeg tok lappen på syttitallet så var det klasse 1 og 2 og alt var enklere for da kunne en kjøre inntil 7,5 tonn på vanlig førerkort. Den grønne lappen var mye coolere også enn den lille plastdritten en får nå.

Hvis jeg ikke har missforstått så har jeg lært noe nytt i dag også. Takk skal du ha Jarle for oppdateringen. ;-) ;-)

Her har du alt du har lov til å kjøre på klasse B wink.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#46 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 24 September 2009 - 21:34

når man snakker om å trekke henger er faktisk SJ en dravillig liten tass..... Den har jo lavserie...

hadde en artig tur denne ekvipasjen for et par år siden, riktignok bare et par km langs en LITE trafikkert vei... oppførte seg utrolig sivilisert.... men bra var det definitivt ikke, nei devil.gif

tilhenger.jpg


#47 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 25 September 2009 - 02:16

er vel intil 900kg tror eg vis tilhenger har brems. og maks 450 eller 500 uten brems på henger.

sjekka det pga eg var ute etter combicamp å henge etter for litt lengre turer. men huske ikke helt nøyaktig

Edited by banjin, 25 September 2009 - 02:17.


#48 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 25 September 2009 - 11:56

Jeg skulle kjøre vekk 500 kg eternitt i sommer. På statoil hadde de kun stor henger med kapell. Den var mye større en suzukien, så det så litt merkelig ut. Måtte plassere eternitten på kanten av bakenden på hengern - så trucken bare kunne stikke gaflene inn å løfte ut pallen. Det gikk ikke an å ta vekk kapellet.
Idet jeg hadde lasta eternitten på hengern og skulle kjøre så var bakhula et par mm i over bakken huh.gif Måtte koble inn 4x4 for å få bilen i gang, i og med bakhjula ikke var så veldig mye drift i. Kjørte en veldig lite trafikert vei til søppelplassen. I hver homp løftet rompa seg, og hjula svevde. Så bare kjempe komisk ut. Traff en kompis, å han holdt på å le seg forderva smile.gif Lille bilen med svære hengern, med bakhjula såvidt i bakken....

Edited by Annnte, 25 September 2009 - 13:23.

Fis en bris...

#49 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 25 September 2009 - 18:57

ja det med hengervekt er alltid gøy tongue.gif skal ta BE (bil med stor tilhenger) så fort som mulig så da er det litt greiere.......

mats
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#50 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 September 2009 - 06:18

QUOTE(Annnte @ 25 Sep 2009, 12:56) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg skulle kjøre vekk 500 kg eternitt i sommer. På statoil hadde de kun stor henger med kapell. Den var mye større en suzukien, så det så litt merkelig ut. Måtte plassere eternitten på kanten av bakenden på hengern - så trucken bare kunne stikke gaflene inn å løfte ut pallen. Det gikk ikke an å ta vekk kapellet.
Idet jeg hadde lasta eternitten på hengern og skulle kjøre så var bakhula et par mm i over bakken huh.gif Måtte koble inn 4x4 for å få bilen i gang, i og med bakhjula ikke var så veldig mye drift i. Kjørte en veldig lite trafikert vei til søppelplassen. I hver homp løftet rompa seg, og hjula svevde. Så bare kjempe komisk ut. Traff en kompis, å han holdt på å le seg forderva smile.gif Lille bilen med svære hengern, med bakhjula såvidt i bakken....


Det der er oppskriften på hvordan få sleng/death woble på bil med henger. Jeg fikk sleng allerede i 40 km/t og hele skiten bare gikk i grøfta og hengeren med en bil på veltet og det var det. Heldigvis, Men jeg trodde at om jeg kjørte den korte strekningen og ikke kjørte over 30-40 så skulle det gå bra men i 40gikk det åt skogen.

#51 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 26 September 2009 - 12:26

QUOTE(banjin @ 25 Sep 2009, 03:16) <{POST_SNAPBACK}>
er vel intil 900kg tror eg vis tilhenger har brems. og maks 450 eller 500 uten brems på henger.

sjekka det pga eg var ute etter combicamp å henge etter for litt lengre turer. men huske ikke helt nøyaktig

Sjekk vognkort for kvar bil en skal trekke henger med. vektene står der. generelt kan en henger uten brems ikkje veie over 750kg. med brems kan den veie inntil det som står i bilens vognkort under tillat total hengervekt og tillat total vogntogvekt om du har BE, men med vanlig B kan ikkje hengerens totalvekt (vognkort på henger) overstige bilens egenvekt (bilens vognkort).

tilhengerens vekt skal såklart heller ikkje overstige hengerens tillate totalvekt.

Dette med henger uten brems er nok litt uklart for mange ser eg langs veien. uten brems har du ikkje lov kjøre meir enn 60km/t dersom hengeren veg over 300kg aktuell (målt) vekt. dersom du kjører over 80kmt med henger uten brems som veg over 300kg mister du lappen på stedet og det er no ikkje få ganger eg har sett biler ha minst den farta med hengere uten brems.

Dersom henger veier under 300kg (eller har brems) kan du altså kjøre inntil 80kmt. Den fartsgrensa er absolutt for alle tilhengere uansett om fartsgrensa er høgare på stedet. dersom du kjører i 121 (trur eg det var) i 100 sone med tilhenger ryker også lappen på stedet. og bot for å kjøre i 100 i 100sone med henger er betydelig.

så dersom du ser etter combicamp, finn ei som veg under 300kg, eller har bremser. bilferie i 60kmt?
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#52 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 26 September 2009 - 13:53

de fleste combicamp veier mellom 4 og 5hundre kilo tror jeg.. tror det er liten sjanse eller ingen å finne en som veier under 300 så fremt den da ikke må være meget gammal. men regner nu også med at nyere har brems og.men ser at flere combicamp er godkjent for 80km/t og da må det være brems på de. og det er dem som levere tempo100 godkjennelse også på de slik at dem faktisk kan henge etter i 100km/t i tyskland.
men vet ikke helt reglene her til lands. men er nu sikker på at produsenter har tenkt litt på det og. ellers er det vel neppe noen som hadde kjøpt det. men kommer vel ann på hvilken bil man skal dra det med og.

Edited by banjin, 26 September 2009 - 13:57.


#53 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 09 October 2009 - 21:22

har kjørt bilen noen uker nå, og gliser fra øre til øre men noe kødd med girkassa justert ventiler...... men så begynner et par foringer på bakfjørene å gå. hvor mye arbeid er det å bytte de, evt pris?

mats
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#54 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 17:15

QUOTE(MOE413 @ 9 Oct 2009, 21:22) <{POST_SNAPBACK}>
har kjørt bilen noen uker nå, og gliser fra øre til øre men noe kødd med girkassa justert ventiler...... men så begynner et par foringer på bakfjørene å gå. hvor mye arbeid er det å bytte de, evt pris?

mats


Hva skjer med bilen om dagen? Eller er det bare kjøring og glede i snøen??

#55 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 18:08

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 21 Dec 2009, 17:15) <{POST_SNAPBACK}>
Hva skjer med bilen om dagen? Eller er det bare kjøring og glede i snøen??


mye kjøring og glede i snøen nå ja rolleyes.gif utrolig god på vinteren cool.gif har noen ting jeg må få tatt snart, men tror jeg venter til over nyttår eller om jeg får tid på jobb en dag. må ennå bytte foringer på den ene bakfjøra, putte i høytalere (drøyd 3mnd) putte i bakteppe og etterhvert baksete, girkassa må jo byttes, hengerfestet på og kobles opp, Qfanger og extralys......


4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#56 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 16 January 2010 - 18:11

en stund siden det har skjedd noe her:grinpimp: altid noe småpill, men fikk endelig bytta kjølevæska som hadde frysepunkt på -15:shaking:

har jo vært litt kaldt i det siste så rigga til skillevegg i zuki'n og fått lakt inn bakteppet (takk Tommy):

fikk satt på to lister på vindusramma for å prøve å hindre at det blåser rett inn i kabinen:

holder på å rigge til baksetet, så jeg kan få vist det hos BT og få det inn i vognkortet.



setet så litt verre ut det jeg trodde:(
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#57 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 21:51

plutselig litt mye snø (90cm) på parkeringsplassen min:





laugh.gif
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#58 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 04 February 2010 - 17:30

fikk bytta alle vacumslanger på den i da. greit å få det gjort, men om motoren blei forbedret, er uvisst....
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#59 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 14 February 2010 - 17:55

har time til onsdag for å få godkjent baksetet. er spent på om det går greit, syntes boltene som holder setet er veldig små.....
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#60 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 14 February 2010 - 18:01

QUOTE(MOE413 @ 14 Feb 2010, 17:55) <{POST_SNAPBACK}>
har time til onsdag for å få godkjent baksetet. er spent på om det går greit, syntes boltene som holder setet er veldig små.....


trur ikke mine er noe større. men hvis de henger seg opp i det. så er det bare og borre opp og sette i større.
Suzuki Sj 413 85mod cab