Gå til innhold



Foto

Nabokrangel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#21 sadsam

sadsam

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 71 Innlegg:

Posted 18 May 2009 - 22:01

Jeg bor på en relativt stor eiendom, hvor det foreligger 6 veiretter (3 bolighus og 3 hytter). Dette er tinglyst, så avtalene her er helt klare, men uansett hvordan det tolkes, så er det jeg som er eier av veien, men de som har bruksrett har rett til å bruke den. Det er bare den ene av disse veiene jeg bruker daglig selv, men de kan selvfølgelig ikke nekte med å bruke de andre når jeg skal i skogen, på jordet etc. Når det er veier eieren normalt sett ikke bruker, har vel brukeren også ansvar for vedlikeholdet av veien (hvis ikke annet er tinglyst), men så klart, hvis du har ødelagt veien slik at den ikke er kjørbar, så er det vel normal folkeskikk å ordne den igjen (iallefall for å ivareta godt naboskap). Når det gjelder tomtegrenser, så er det kommunens papirer som gjelder, uansett hva dere/tidligere eiere har blitt enige om. Flytting av grenser/deling av eiendommer må søkes kommunen, og kommunens representant skal sette ut grensepålene, sammen med de grunneierne det gjelder (dette har man ikke lov til å gjøre selv), og kommunen skal også sende melding til statens kartverk, som flytter grensene på kartet. Gå på kommunens hjemmesider, der ligger det sikkert en link til kart (du kan søke på gårds- og bruksnummer).
Alle heftelser/tinglysninger på eiendommen står i grunnboka, og kopi av denne får du nok hvis du henvender deg til kommunen.

Lykke til smile.gif

Knut Einar

Edited by sadsam, 18 May 2009 - 22:07.


#22 Pappa Wolf

Pappa Wolf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 19 May 2009 - 10:08

QUOTE(Bergum @ 18 May 2009, 13:42) <{POST_SNAPBACK}>
Det er da ikke ulovlig å annlegge blomsterbed... innocent.gif


hahahaha.

jeg hadde en nabo, som han. han boede neden for mig.
efter flere år, med krangel, blev jeg enig med mig selv, om at sælge huset. (var singel dengang!)

men jeg gjorde de nye eiere av huset opmærksom på problemet, med naboen.

"Ikke noget problem!" sagde mannen. "jeg er temmelig sikker på, at jeg nok skal klare det lille problem!"

tre måneder senere, blev jeg ringet op, av en hylforbannet nabo!
Han råbte å skrek i telefonen, så jeg knapt kunne skjønne hva han sa,
men jeg fik dog dette med mig!

Han ville have telefonnummeret på de nye eiere, og de var blevet politianmeldt

den nye eier, hadde et septikkfirma, og hadde taget fire av bilerne med sig hjem i sommerferien!
de var blevet skyllet indvendigt, og deretter var kranen bakpå, blevet åbnet.

så i tre uker, med 25 til 32 graders varme, var det velduftende vannnet, rendt ned til naboen!

jeg klarer stadig ikke, å la være med å le!

enden på historien, er at den kranglete nabo, flyttede, og der kom flinke nye naboer ind der!

Har aldrig været problemer der siden

skal lige sige, at den nye eieren av huset mit, fikk en bot, på 5000,- for forurensningen av nabotomten, og at der var et par meget muntre konstabler, som kjørte hjem til falkenberg

#23 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 20 May 2009 - 01:23

http://www.lovdata.n...16-015-001.html

Her finner du svar ang. treet i alle fall. Har ikke naboen tiglyst veirett, kan du vel sette opp bom og kreve vedlikeholdsavgift på lik linje med seterveier. Han kan imidlertid ha opparbeidet seg hevd på veirett. er usikker, men mener det er 20 års fri bruk som kan gi hevd. Foreligger det en leieavtale (tomtefeste eller beiteleie) gjelder ikke dette.

Naboen kan ikke bare flytte grensemerket etter eget forgodtbefinnende:

http://www.lovdata.n...les?d...king*&

Finner ikke noe direkte om det i farta, men det er vist straffbart å flytte offentlige grensemerker selv. Satt for en tid siden opp en mur inntil et grensemerke mellom min tomt og et friområde. Da jeg skulle grave grøft for muren var merket i veien. En nabo som er advokat fortalte at jeg ikke måtte ta opp merket, da dette ville være straffbart, selv om jeg satte det ned på nøyaktig samme sted igjen. Jeg måtte banke det lengre ned etter hvert son jeg grov, og trekke det opp etter hvert som jeg fylte på masser igjen. Dette slik at det aldri var fysisk fjernet fra hullet.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#24 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 20 May 2009 - 08:20

QUOTE(Snømannen @ 18 May 2009, 12:47) <{POST_SNAPBACK}>
Men for å være seriøs, tann-for-tann-filosofien egner seg dårlig i ett nabolag.


Jeg slutter meg til dette. Det er sjelden noen god taktikk å heve konfliktnivået - han er fremdeles naboen din.

Kontakt en advokat for å kartlegge din rettstilling, og opptre så pinlig høflig og korrekt (innenfor det advokaten sier du kan gjøre), samtidig som du tar notater og dokumenterer enhver diskusjon/krangel/situasjon. Dersom naboen så går til sak eller du senere skulle ønske å gå til sak, kan du legge frem overbevisende dokumentasjon på datoer, hva som har skjedd og hvordan du har forsøkt å være konstruktiv og løse de problemer som har oppstått, mens naboen sitter med en generell "naboen er håpløs"-argumentasjon som han ikke kommer noen vei med. Unngå å henfalle til utskjelling og usakligheter (selv om det sikkert er vanskelig) og skulle det skje, kan man bite det i seg og sende f.eks. en epost hvor man beklager at man mistet besinnelsen, men at man fastholder argumentene som da gjentas i gjennomtenkt nøktern form i e-posten (få gjerne hjelp av en advokat). En slik e-post kan bli nyttig som dokumentasjon siden fordi du både viser at du hever deg over kranglenivået noe som skaper sympati hos en evt dommer senere, samtidig som du ikke mister argumentene.


#25 oaskafl

oaskafl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 102 Innlegg:

Posted 20 May 2009 - 20:14

Her er det noen tips å hente: http://www.nrk.no/pr...v/fbi/1.6577939

http://www.nrk.no/pr...v/fbi/1.6616595

#26 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 17:55

Kjempebra besvaringer her inne nå...Tusen takk smile.gif
Jeg skal først prøve en ting angående grensevisning.

Jeg tar et kopi av flyfotoet jeg fikk av kommunen der grensen er satt inn og skrive ved et vedlegg der følgene skal stå:

Jeg viser til kartoppmålingene jeg fikk av kommunen i 2006 at grensen som du påstår og viser er feil!
Har du noe motsetning til dette må du ta kontakt med kommunen og få dem til å dem til å ta en grensepunkt kontroll av grensene din.
Er ikke dette gjort innen 21 dager blir det murt opp en mur langs den grensen som er opptengnet på kartet siden dette gjeldene frem til du har bevis på at eiendomen din er der du sier den er.


#27 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 02 June 2009 - 05:48

QUOTE(terje takras @ 1 Jun 2009, 18:55) <{POST_SNAPBACK}>
Kjempebra besvaringer her inne nå...Tusen takk smile.gif
Jeg skal først prøve en ting angående grensevisning.

Jeg tar et kopi av flyfotoet jeg fikk av kommunen der grensen er satt inn og skrive ved et vedlegg der følgene skal stå:

Jeg viser til kartoppmålingene jeg fikk av kommunen i 2006 at grensen som du påstår og viser er feil!
Har du noe motsetning til dette må du ta kontakt med kommunen og få dem til å dem til å ta en grensepunkt kontroll av grensene din.
Er ikke dette gjort innen 21 dager blir det murt opp en mur langs den grensen som er opptengnet på kartet siden dette gjeldene frem til du har bevis på at eiendomen din er der du sier den er.

Husk å sende det rekomandert, eller få signatur på at det er motatt da......
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway