Gå til innhold



Foto

Kobling av bilstereo


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 JonasE

JonasE

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 23 May 2009 - 17:21

heisann alle sammen:)

Jeg har kjøpt ny og fin bilstereo, men har litt problemer med å finne ut hvor jeg skal koble styrestrøm.. Altså, det står forklart at den skal kobles sammen med det som heter "acc" på tenningslåsen, men alle ledningene som er koblet til der er grå og jeg er litt usikker på hvilken jeg skal bruke. Forrige spilleren så var styrestrøm koblet på plussledningen til sigarett-tenneren, men da glemmer spilleren alle innstillingene hver gang man stopper bilen tongue.gif

noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre?smile.gif

#2 chevy k5

chevy k5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 23 May 2009 - 17:38

QUOTE(JonasE @ 23 May 2009, 18:21) <{POST_SNAPBACK}>
heisann alle sammen:)

Jeg har kjøpt ny og fin bilstereo, men har litt problemer med å finne ut hvor jeg skal koble styrestrøm.. Altså, det står forklart at den skal kobles sammen med det som heter "acc" på tenningslåsen, men alle ledningene som er koblet til der er grå og jeg er litt usikker på hvilken jeg skal bruke. Forrige spilleren så var styrestrøm koblet på plussledningen til sigarett-tenneren, men da glemmer spilleren alle innstillingene hver gang man stopper bilen tongue.gif

noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre?smile.gif

ledningen som skal på acc kan du koble på noe som har strøm når nøkkelen er i den posisjon du vil ha den,bare og måle vilken ledning som har strøm,ledningen som er till minne på spilleren,som regel gul eller orange kan du koble på batteriet med en sikring.kan ta strøm fra parklys med et rele till acc ledningen vist du står mye parkert med spilleren på og ikke vil ha tenningen på

#3 JonasE

JonasE

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 23 May 2009 - 17:45

da er det bare å finne multimeteret smile.gif Takk for svar!

#4 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 23 May 2009 - 18:05

sigarettenneren er rett ved siden av, den går på acc trinnet på SJ'en


#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 23 May 2009 - 23:27

QUOTE(sven @ 23 May 2009, 19:05) <{POST_SNAPBACK}>
sigarettenneren er rett ved siden av, den går på acc trinnet på SJ'en

jepps, er kobla slik på mine. +12v frå batteriet, og 12v styring frå sigtenner.
funker 100%
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 24 May 2009 - 20:22

kan også koble konstant + fra tenningslåsen, så slipper man å legge nytt inkl. sikring. Det er uttak orginalt til radio på ledningsnettet til tennern
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#7 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 25 May 2009 - 06:48

Eller fra klokka. Den har begge.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#8 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 25 May 2009 - 08:09

Jeg legger altid opp egen pluss kabel rett fra battereiet jeg da, med egen sikring så nærme batteriet som mulig. Minus kablen jorder jeg godt ett sted i karossen. Da slipper man mye av den støyen som det finnes i el.nettet.

Jeg bruker altid Pioneer spillere og der er det en gul og en rød ledning, den ene skal ha pluss hele tiden og den andre skal ha pluss når tenningen er på, dette for at man ikke skal glemme å skru av spilleren. Sånn jeg kobler det så lar jeg både gul og rød gå rett til batteriet, da må jeg skru av spilleren selv, men det er bare en vanesak.
Tlf: 98883546

#9 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 May 2009 - 16:20

så at jeg hadde missa litt når jeg leste i første posten din, men om alt i minnet forsvant når du skrudde av tenninga, så har du kobla noe feil.

du har to kabler som skal gi spilleren din pluss, hvilke to det er står i manualen til spilleren din.

Den ene kabelen skal som Roar sier rett til batteriet, og med sikring så nære batteriet som mulig, legg opp litt grov kabel der, f.eks 2,5 kvadrat(jeg har 4 kvadrat på både SJ'en og vitaraen), den kabelen er hovedstrømmen inn til spilleren din, om du kobler for liten kabel her kan du risikere at spilleren din ikke yter det den skal... kobler du via klokka eller noe der kan du også risikere at sikringen går.

den andre kan du koble rett til sigarett tenneren..... da skal alt virke som det skal

om den sletta alt hver gang du slo av tenninga vil jeg tro at du enten har bytta om på de to plusskablene, eller at du har kobla de sammen på sigarettenneren...




#10 JonasE

JonasE

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 26 May 2009 - 13:05

jeg fant raskt ut av feilen når jeg hadde voltmeter for hånden smile.gif

gul og rød ledning var byttet om, var ikke så lett å se i kabelspaghettien. nå er alt fryd og gammen!