Gå til innhold



Foto

For høyt utslipp av co2. Tyvtriks!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 13:17

Faen
Jeg var å fikk feilsøkt min suzuki jimny 99 i dag. Jeg kjøpte bilen med mangel lapp. De fleste feilene var bare fillesaker som slitte vindusviskere, for liten mønsterdybde, justering av lys osv. Bilen er langkjørt 235000km og aldrig vært noe problemer med. MEN så var det punktet på mangellappen som sier følgende:
For høy labdaverdi. 0,03 for mye i forhold til fabrikkens spesifikasjoner. Så det var i denne sammenhengen jeg fikk et verksted til å feilsøke på bilen. Jeg fikk til svar at suzukiens 1.3 rett og slett er utslitt etter å tikket 230000 og at motoren enten må byttes eller overhales for få ned avgass verdiene. Det viste seg å at verdien var en del høyere en det som sto på mangelappen fra før av. Men det som er, er at motoren og bilen fungerer helt fint og etter det jeg vet så er det ikke noe problem å bruke motoren så lenge den sprøyter inn for MYE bensin og olje og ikke for LITE. MEN så var det EU-kontroll som jeg har frist på meg ut denne månden .
Jeg har hørt litt rundt å fått en del triks og "råd" her og der som vist nok skal kunne redusere avgassene en stund slik at man kan få bilen godkjent.
Jeg har ikke så jævlig peiling og syns mye av det her hørtes litt underlig ut men legger nu ut de punktene her. Er det noen som har prøvd noe av dette å vet om det fungere? Eller har noen andre tips om hvordan få ned utslipper før eu-kontroll??
- Bytt olje like før man skal inn på eu-kotroll.
- Legg stålull i eksos annlegget??
- Hell en desiliter vann direkte i innsuget å la bilen så å gå noen minutter på en 3-4000 ommdreininger???
- Dra til Svergie å kjøpe miljøbensin. Skal vist redusere utslippet mye.

Må bare få bilen eu-godkjent. Kan vel bytte motor men det har jeg ikke tid til akkurat nå og det koster jo skjorta til han onkel.

#2 Ford4fun

Ford4fun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 13:27

Noen av alternativene er jo : Qmi
Omega 991
Omega 992

Koster jo ikke allverden å prøve iallefall smile.gif

Var borti en Audi S2 som var bygd ganske potent motor på, den mener jeg de hadde litt E85 i bensinen på for å få reinere avgass på..

Edited by Ford4fun, 29 May 2009 - 13:29.


#3 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 13:40

QUOTE(Ford4fun @ 29 May 2009, 14:27) <{POST_SNAPBACK}>
Noen av alternativene er jo : Qmi
Omega 991
Omega 992

Koster jo ikke allverden å prøve iallefall smile.gif

Var borti en Audi S2 som var bygd ganske potent motor på, den mener jeg de hadde litt E85 i bensinen på for å få reinere avgass på..


Aha. det så ganske lurt ut. vet du hvor man får tak i det der omega greierne? Vanlig bensinstasjon?

#4 Ford4fun

Ford4fun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 13:48

QUOTE(NASK @ 29 May 2009, 13:40) <{POST_SNAPBACK}>
Aha. det så ganske lurt ut. vet du hvor man får tak i det der omega greierne? Vanlig bensinstasjon?



Omega produktene kjøper du f.eks hos Mekonomen, Qmi har de på noen bilrekvisitabutikker, eks Torshov smile.gif

Kan ikke garantere noe, men jeg har brukt mye fra Omega med vellykket resultat!!

#5 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 16:04

QUOTE
- Legg stålull i eksos annlegget??
- Hell en desiliter vann direkte i innsuget å la bilen så å gå noen minutter på en 3-4000 ommdreininger???


Stålull i eksosanlegget kan vel kanskje gi en slags katalysatoreffekt. Stålullen vil bli varm, og det er vel slik folk tror det kan brenne opp uhumskgassene. Men kontrollørene blir kanskje ikke så medgjørlige om bilen harker fra seg en "hårball" huh.gif Om dette funker aner jeg ikke, egentlig så tviler jeg på det.

Vann i innsuget er en omdiskutert metode for å fjerne sot. Hvis du skal gjøre dette noenlunde trygt så tar du ut luftfilteret og bruker en spruteflaske fra nille, så justerer du flaska slik at vannet blir forstøvet til en fin damp, og lar motoren få suge i seg denne dampen. Legg noe oppå gasspedalen slik at motoren ruser på en 2-3000 rpm mens du holder på. Dette funker (selv om jeg ikke tør å anbefale det) på biler med forgassere eller eldre dieselmotorer, men jeg er usikker på biler med elektronisk innsprøytning (EFI). Jeg tror vanndråpene vil kødde med luftmassemåleren og lure den til å tro at det passerer mye luft, siden vannet kjøler ned motstandstråden. Slik jeg forstår EFI-systemet så vil motoren få en veldig feit blanding mens du holder på.

Under den voldsomme trykk- og temperaturøkningen i tenningsøyeblikket så vil vannet fordampe nesten eksplosivt. Slik mener man at vannet sprenger vekk sotpartikler. Innen traktorpullingens verden kan man komme borti vanninsprøytning, fordi denne fordampingen som skjer i forbrenningstakten øker trykket på stempelet, og dermed effekten på motoren. Vanninsprøytning senker også EGT'en, slik at pullerne kan bruke høyere ladetrykk uten å skade motoren.

Additiver i bensinen har jeg godt tro på. Jeg har brukt forskjellige dieseladditiver med godt hell, bl.a dyserens.


Om noen finner noen feil i det jeg har skrevet over, eller har noe å tilføye, vær så snill å fortelle meg det. Dette er ett interessant tema.



_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 16:19

hmmm tror jeg ville bytta luftfilter jeg, og sjekka katalysatoren, mulig og satt på en ny lambda slik at du er sikker på at injectionen får riktig signal, rikeslig med luft og blander riktig........ og reist til et annet verksted.... jeg stiller meg tvilende til et verksted som påstår at en motor som er gått 235000 er så utslitt at den ikke forbrenner skikkelig...

tok han komptest, og fylte etter med ei skei olje i hvert tennplugghull for å se om det var gjennomslag i sylingerene dine? da skulle uansett ikke bilen gått skikkelig, noe det virker på deg som den gjør...




#7 jeppe

jeppe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 153 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 16:55

Bytt luftfilter og ta et oljeskift eller to før du tar ny måling, trenger ikke være verre enn som så. Ja, har prøvd det på en gammel bil med godt resultat...

#8 Ford4fun

Ford4fun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 17:23

QUOTE(Snømannen @ 29 May 2009, 16:04) <{POST_SNAPBACK}>
Vann i innsuget er en omdiskutert metode for å fjerne sot. Hvis du skal gjøre dette noenlunde trygt så tar du ut luftfilteret og bruker en spruteflaske fra nille, så justerer du flaska slik at vannet blir forstøvet til en fin damp, og lar motoren få suge i seg denne dampen. Legg noe oppå gasspedalen slik at motoren ruser på en 2-3000 rpm mens du holder på.



Nja.. Jeg bruker å ta en 1.5 liter, noen forede hansker, og litt gode nerver..

1: Ta av luftfilter, (du må ned til spjeldet), begynn forsiktig å rus motor samtidig som du heller vann nedi forgasser / innsug.. Hell så den NESTEN kveles, la den "komme" seg igjen..
Det ryker hvitt av vanndampen!!

2: Dyser kan tette seg, (spesielt monoinnsprut, og forgassere) Legg en hånd delvis over luftinntak, begynn å rus motor godt mens du tetter igjen så godt du kan... Nå skal det bli så stort vakum at "dritten" skal følge med.. Det kommer til å ryke svart!!


Og for all del, plugger, rotor, fordelerlokk og luftfilter er smart å skifte!!
Kan hjelpe med et lite oljeskift også smile.gif

#9 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 17:40

Hmm nei e usikkert på kordan han gjor det. men nevnte nu den der lamda sensorn før dem feilsøkte. Trur dem brukte 3 tima så, men e usikker på nøyaktig ka dem gjor. Men er temmelig sikker på at de har gått igjennom det meste. Det her er ikke et verksted som er ute etter å tjene penger å finne flest mulig feil. Bilen går helt fint. Den starter kanskje ikke akkurat ved nøkkelomvridinga men et halvt seukund seinere, men hver gang. Kommer en del eksos ut når du starter etter bilen har stådd ei stund.

Det er et inntressangt tema ja. Ikke lett å bli klok på, vil liksom ikke føcke opp noe mer heller.
Hvis jeg skal bruke den vannmetoden. Er det ikke fare for at motoren drar inn mye anna drit når den står å går uten luft filter?
Jeg prøver å finne tak i det der omega greiene først.

Men hva med å bruke etanol og blande i bensinen. Va en svenske på jobb som sa han hadde en kompis som hadde brukt det et år på en gammel rått audi hjemme i svergie for da sparte han en del kroner på drivstoff. Biler på bio ethanol har jo laver utslipp, men det vil vel kanskje slite på pakninger og slanger i og med at det nester er rein sprit. Men bare for godkjenningens skyld går det kanskje?
hehe kan god hende jeg er helt på bærtur her. Skulle nesten had en gammel vogn og en avgassmåler for å eksperimentert litt..

#10 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 17:53

QUOTE(Ford4fun @ 29 May 2009, 18:23) <{POST_SNAPBACK}>
Nja.. Jeg bruker å ta en 1.5 liter, noen forede hansker, og litt gode nerver..

1: Ta av luftfilter, (du må ned til spjeldet), begynn forsiktig å rus motor samtidig som du heller vann nedi forgasser / innsug.. Hell så den NESTEN kveles, la den "komme" seg igjen..
Det ryker hvitt av vanndampen!!

2: Dyser kan tette seg, (spesielt monoinnsprut, og forgassere) Legg en hånd delvis over luftinntak, begynn å rus motor godt mens du tetter igjen så godt du kan... Nå skal det bli så stort vakum at "dritten" skal følge med.. Det kommer til å ryke svart!!


Og for all del, plugger, rotor, fordelerlokk og luftfilter er smart å skifte!!
Kan hjelpe med et lite oljeskift også smile.gif


Hvor er spjeldet? Heller du hele 1,5 litersflaska. Hvor mange gang "kveler" du bilen nesten. Er det noe teng jeg skal se etter som sier at jeg burde stoppe?
Bilen skal ha hatt oljeskift like før jeg kjøpte den men kan jo gjøre det på nytt. Noen som annbefaler noe spesiell olje?

Kar med samme problem virker det som http://www.diskusjon...hp/t964361.html

Edited by NASK, 29 May 2009 - 18:08.


#11 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 18:46

QUOTE
1: Ta av luftfilter, (du må ned til spjeldet), begynn forsiktig å rus motor samtidig som du heller vann nedi forgasser / innsug.. Hell så den NESTEN kveles, la den "komme" seg igjen..
Det ryker hvitt av vanndampen!!

2: Dyser kan tette seg, (spesielt monoinnsprut, og forgassere) Legg en hånd delvis over luftinntak, begynn å rus motor godt mens du tetter igjen så godt du kan... Nå skal det bli så stort vakum at "dritten" skal følge med.. Det kommer til å ryke svart!!


ford4fun har tydeligvis prøvd dette før, så han vet nok mer om hvordan en gjør dette riktig enn det jeg gjør. Men jeg synes enda dette er en bisarr måte å rense motoren, det må være tøft å være ventilseter når dritten skal forbi.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#12 Ford4fun

Ford4fun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 18:58

QUOTE(Snømannen @ 29 May 2009, 18:46) <{POST_SNAPBACK}>
ford4fun har tydeligvis prøvd dette før, så han vet nok mer om hvordan en gjør dette riktig enn det jeg gjør. Men jeg synes enda dette er en bisarr måte å rense motoren, det må være tøft å være ventilseter når dritten skal forbi.



har gjort det på en del ganle biler, fått blåst de reine, enda ingen havari smile.gif
Bare fornøyde kunder smile.gif

Bedre tomgang, bedre respons..

#13 Pappa Wolf

Pappa Wolf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 15:37

Jeg har hørt, at man kan bruke co2, på samme måte som vannet, men at det bare løsner sot, og ikke annet!

så jeg tok å ringede en gammel mekaniker kompis, fra danmark, og han fortalte,

at det var helt normal prosedyre, å helle mineralvann i insuget, da begge deler funker som bare det.
dette var en prosedyer, som var helt normal, frem til 1978, da han sluttede som mekaniker.

men jeg har aldrig prøvet det, så jeg vet ikke om det virker!

#14 Ford4fun

Ford4fun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 20:01

QUOTE(Pappa Wolf @ 1 Jun 2009, 16:37) <{POST_SNAPBACK}>
helle mineralvann i insuget,


Det stemmer det, men ikke bestandig man har farris for hånden smile.gif

#15 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 02 June 2009 - 00:49

QUOTE(Ford4fun @ 1 Jun 2009, 21:01) <{POST_SNAPBACK}>
Det stemmer det, men ikke bestandig man har farris for hånden smile.gif


Hei
Så jeg skal heller bruke farris? Hvor mye skal jeg helle i, og hvor lenge skal jeg holde på`? Til jeg ser den svarte røyken? Er det noe lyder jeg skal høre etter som betyr at jeg må stoppe eller at det virker?
Prøvde forresten dyserens i bensinen i helga uten noe resultat.
har ikke funnet omega noen plass, noen som vet om noen nettbutikker som selger dette?

#16 Pappa Wolf

Pappa Wolf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 02 June 2009 - 09:57

bruker man så farris lemon, så dufter eksosen friskt! tongue.gif

men da burde det jo funke, om man bruker en kombinasjon, av vann og kullsyre, evt sveiseren, men med trådmateren på 0, og vannforstøver samtidig!

og det er jo noget de fleste av os har!

#17 Ford4fun

Ford4fun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 03 June 2009 - 10:56

Usikker på nettbutikk, men jeg vet Mekonomen skaffer!!

Bare hell forsiktig inni, så du ikke kveler den, men samtidig "ta i litt" med mengden, ellers bare fordamper det før det gir nytta si...

Edited by Ford4fun, 03 June 2009 - 10:57.


#18 Pappa Wolf

Pappa Wolf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 07 June 2009 - 21:37

QUOTE(Ford4fun @ 3 Jun 2009, 11:56) <{POST_SNAPBACK}>
Usikker på nettbutikk, men jeg vet Mekonomen skaffer!!


Farris? blink.gif blink.gif blink.gif

#19 Arnt-W

Arnt-W

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 592 Innlegg:

Posted 09 June 2009 - 13:44

Farris ja, kjenner en gammel rev av en mekaniker som sverget til Selters for å renske sot ut av forbrenningskammerne.
Ellers får du bare finne en måte å justere bensintilførselen til mototren på, går den magert så blir det mindre co, ganske enkelt. smile.gif

Vet om flere biler som bare såvidt har klart å harke seg inn i verkstedhallen før EU-kontroll, men som har blitt justert opp til normal effekt eller litt mer rett bak hjørnet så snart den er ute av verkstedet i godkjent tilstand. biggrin.gif
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!

#20 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 30 June 2009 - 22:54

tilsetningsmiddler i bensin funker ikke, nytt luftfilter funker ikke.