Gå til innhold



Foto

Montere gassanlegg.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
57 replies to this topic

#41 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 22 June 2009 - 10:34

Nå er det egentlig ganske lett å få et ikke godkjent anlegg igjennom EU kontroll hvis man vet hvordan man gjør det. Ville heller vært mer bekymret å kjøre rundt med det hele året ellers.....

#42 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 22 June 2009 - 11:18

QUOTE(Chevy-LPG @ 22 Jun 2009, 11:34) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er det egentlig ganske lett å få et ikke godkjent anlegg igjennom EU kontroll hvis man vet hvordan man gjør det. Ville heller vært mer bekymret å kjøre rundt med det hele året ellers.....


Tar bilen fyr og tanken går i lufta, så har man et stort problem om ting ikke er i henhold.

Det jeg lurer på er om det finnes noen krav til service på et LPG-anlegg? De som tar EU-kontroll sjekker jo ikke anleggets tilstand?
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#43 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 22 June 2009 - 14:39

Eneste krav til Prins er: Skifte gassfilter etter 25000km første gang, deretter hver 70000km. Så skal tanken trykktestes hver 10.år. Greit å se at du ikke får en tank som allerede er 5 år gammel når du montere gassanlegg. Dette skal stå banken inn i tanken. De som mener du skal ha service utover dette, selger da mest sansynlig den tjenesten.....

Eneste man sjekker på EU er- har du gassanlegg - da skal det stå i vognkortet, hvis ikke---- 2. Er Biltilsynet sin sak å finne ut om det er forsvarlig montert for godkjenning.

Det er vel også snart snakk om at parkeringshus og slikt vil at kjøretøyene med LPG skal være merket, brannvesenet ønsker det også. Veldig greit å vite om man har med eks 200 LPG å gjøre ved en brann i tunell, parkeringshus etc. - da vil evt konsekvenser ved skade bli slik som aeomholt nevner.

#44 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 22 June 2009 - 14:53

QUOTE(aeomholt @ 22 Jun 2009, 12:18) <{POST_SNAPBACK}>
Tar bilen fyr og tanken går i lufta, så har man et stort problem om ting ikke er i henhold.

Det jeg lurer på er om det finnes noen krav til service på et LPG-anlegg? De som tar EU-kontroll sjekker jo ikke anleggets tilstand?

Det skal mye til for at en slik tank skal gå til himmels, det har vi sett utallige ganger på tv under branner så er det å få hull på tanken og bare laet brenne av, det blir som skibrenneren din bare i litt større målestokk. Men mitt annlegg er "godkjent" ikke av biltilsynet som bruker måle bånd på avstand mellom festene på røra,men av en som monterer slike annlegg så i prinsippet er mitt system like bra og sikert som et som er godkjent.
biggrin.gif

CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#45 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 22 June 2009 - 14:56

QUOTE(camarocab @ 22 Jun 2009, 15:53) <{POST_SNAPBACK}>
Det skal mye til for at en slik tank skal gå til himmels, det har vi sett utallige ganger på tv under branner så er det å få hull på tanken og bare laet brenne av, det blir som skibrenneren din bare i litt større målestokk. Men mitt annlegg er "godkjent" ikke av biltilsynet som bruker måle bånd på avstand mellom festene på røra,men av en som monterer slike annlegg så i prinsippet er mitt system like bra og sikert som et som er godkjent.
biggrin.gif


Har ingen problemer med å se poenget ditt Cabben og betviler iallefall ikke at det er tilfellet, men det hjelper lite sånn juridisk sett smile.gif

Har også hatt lyst til å gjøre det du har gjort i mange år, men har liksom aldri fått lett opp noe deler. Nå er det iallefall uaktuelt pga reglene, men man vet jo aldri smile.gif
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#46 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 22 June 2009 - 16:17

QUOTE(aeomholt @ 22 Jun 2009, 15:56) <{POST_SNAPBACK}>
Har ingen problemer med å se poenget ditt Cabben og betviler iallefall ikke at det er tilfellet, men det hjelper lite sånn juridisk sett smile.gif

Har også hatt lyst til å gjøre det du har gjort i mange år, men har liksom aldri fått lett opp noe deler. Nå er det iallefall uaktuelt pga reglene, men man vet jo aldri smile.gif

Det er jo den gamle grønne pickupen dette er på, den andre bilen min S10 den er godkjent ombygd, men jeg sitter med planer om at camaroen som får mnytt hjerte iløpet av sommeren skal også få et lpg annlegg da blir dette bygd på et TPI innsug. Skjer neste vinter det gidder jeg helller ikke å godkjenne og jeg får vel heller ikke godkjent det. HLurer på om denne regelen med gass har noen avsnitt om at biler eldre enn så og så er untatt fra reglementet, noen som vet??
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#47 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 22 June 2009 - 19:08

Kunne godt tenke meg å ha LPG på malibuen min å serru...
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#48 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 22 June 2009 - 21:10

QUOTE(camarocab @ 22 Jun 2009, 15:53) <{POST_SNAPBACK}>
Det skal mye til for at en slik tank skal gå til himmels, det har vi sett utallige ganger på tv under branner så er det å få hull på tanken og bare laet brenne av, det blir som skibrenneren din bare i litt større målestokk. Men mitt annlegg er "godkjent" ikke av biltilsynet som bruker måle bånd på avstand mellom festene på røra,men av en som monterer slike annlegg så i prinsippet er mitt system like bra og sikert som et som er godkjent.
biggrin.gif



Trenger ikke å snakke om å gå til himmels...nok med lekasje det....par hundre liter LPG som legger seg langst bakken.... i et garasjeanlegg....saker det.....

Når skal du på Eu kontroll med den bilen da?

#49 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 22 June 2009 - 21:45

Den blå pickupen er vel nylig godkjent såvidt jeg vet.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#50 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 22 June 2009 - 22:06

QUOTE(Chevy-LPG @ 22 Jun 2009, 22:10) <{POST_SNAPBACK}>
Trenger ikke å snakke om å gå til himmels...nok med lekasje det....par hundre liter LPG som legger seg langst bakken.... i et garasjeanlegg....saker det.....

Når skal du på Eu kontroll med den bilen da?


Nå snakker du til veggen. Ikke alle tenker på at hvis en er ute for en ulykke og det skjer noe med et ikke godkjent anlegg så brenner det i gammeldassen. Regress, erstatning til ofre etc.

#51 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 24 June 2009 - 00:34

QUOTE(Chevy-LPG @ 22 Jun 2009, 22:10) <{POST_SNAPBACK}>
Trenger ikke å snakke om å gå til himmels...nok med lekasje det....par hundre liter LPG som legger seg langst bakken.... i et garasjeanlegg....saker det.....

Når skal du på Eu kontroll med den bilen da?

Bilen var på eu i februar tror jeg da uten gass, men det var lagt klart med rør og fordamperen var montert. ingen kan nekte meg å ha eler i motorromet som ikke er originale bare de er forsvarlig festet.

Ser dette med lekasjer ovs. men jeg ahr jo akkurat de samme solenoider som dere jeg har like mange ovs. og hvis det skulle bli en feil så ja da er jeg veldig uheldig og sef et kan jeg være, men det kan jeg være med mye annet også. Jeg sjekker annlegget mit hver uke gjør dere, det tror jeg ikke.
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#52 TahoeRider

TahoeRider

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 24 October 2009 - 21:55

Lenge siden jeg har vært her inne. Vil bare gi en update. Gassanlegget Transrep satte inn på vegne av Gastech er nå godkjent på biltilsynet etter de nye reglene.
Det var litt kluss en periode, tanken de opprinnelig satte inn gikk ikke gjennom. Så de har bestilt opp nye tanker, og nå er altså bilen godkjent.
Hilsen TRider.

#53 Madbutcher

Madbutcher

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 454 Innlegg:

Posted 24 October 2009 - 22:09

Grattis biggrin.gif
Min xj garage

http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833

1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71



#54 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 24 October 2009 - 22:20

etter de nye reglene? R 115? Eller mener du at du bestilte time før fristen gikk ut og endelig har fått det godkjent?

#55 CHEVTOY

CHEVTOY

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 445 Innlegg:

Posted 24 October 2009 - 22:48

QUOTE(Chevy-LPG @ 24 Oct 2009, 23:20) <{POST_SNAPBACK}>
etter de nye reglene? R 115? Eller mener du at du bestilte time før fristen gikk ut og endelig har fått det godkjent?


Etter innleggene å bedømme så ble vel bilen henta 20.juni..... litt vanskelig å bestille time før før fristen i april da kansje.... tongue.gif

Det vanskelige en bagatell, det umulige en utfordring

#56 TahoeRider

TahoeRider

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 25 October 2009 - 17:28

QUOTE(CHEVTOY @ 24 Oct 2009, 22:48) <{POST_SNAPBACK}>
Etter innleggene å bedømme så ble vel bilen henta 20.juni..... litt vanskelig å bestille time før før fristen i april da kansje.... tongue.gif

Stemmer. Etter de nye reglene biggrin.gif

#57 Undertaker45

Undertaker45

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 23 December 2009 - 03:01

Jeg fikk tahoen(2005 mod) min godkjent med gassdrift anlegg etter de gamle reglene den 18.des 2009(vist i oslo/Risløkka).
Så lenge jeg kunne dokumentere at anlegget var installert før de nye reglene 01.04.09 tok virkning så gikk jeg etter de gamle reglene.
Hadde i forkant tatt kontakt med biltilsynet om godkjenning av LPG anlegg, ordningen med at man godkjenner LPG anlegg etter de gamle reglene var en overgangsløsning som varte inntil vidre(når det tar slutt vet ikke jeg). Så de som ikke har godkjente anlegg som er montert før 01.04.09 så bestill time.

#58 junkern2

junkern2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 24 December 2009 - 02:01

Løfter denne tråden igjen da jeg plutselig har kjøpt meg ny bil. en Ford Explorer fra 96 med LPG-anlegg. Utifra det jeg har klart å lese meg til gjelder det ikke de reglene om godkjenningspapirer fra fabrikk for så gamle biler. Det var et eller annet tidspunkt som gjorde at nyere biler måtte ha en eller annen godkjening tilsvarende den som var nevnt her i en tidligere tråd.

anlegget er montert i Polen, og har har alle monteringspapirene samt papirer som er stemplet og sertifisert. Dog på polsk. Anlegget er 100% profesjonelt og ordentlig montert. Det er det ingen tvil om, men det jeg lurer på er hvordan det er å få dette inn i vognkortet. Hadde vært veldig greit å fått inn i vognkortet før BT gjør det enda vanskligere enn det er, men spørsmålet er vel egentlig om det er verdt bryderiet da jeg mest sannsynlig kankje kommer litt til kort når det gjelder krav til dokumentasjon. Noen som har erfaring? EU-kontroll bekymrer meg lite, men jeg anser det absolutt som en fordel å ha papirene i orden. Anlegget er italiensk og av merke zavoly eller noe slikt.