Gå til innhold



Foto

2.5 som koker og drikker kjøleveske


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#21 Bjørn 123

Bjørn 123

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 16 July 2009 - 21:31

Jippi!

Nå dundrer dieseldyret igjen på veiene!

En ting er sikkert at det å spare 500 kroner på å gjenbruke boltene er risikosport! Kjørt meg en liten tur med full guffe og vannet holder!

Kjører fortsatt uten termostat, men skal montere denne i morgen og så kjøre meg en lengre tur for å se hvordan det går med varm motor.

Denne gangen kjøpte jeg pakninger og bolter fra oslo cylinderservice. Litt annen type slipesett, men dette slipesettet hadde iallefall pakninnger til øvre eksosmanifoil, noe som slipesettet fra motorteknikk manglet. Dessverre hadde ingen av disse settene pakninger mot turboen, så disse lagde jeg selv inntil jeg får kjøpt skikkelig pakninger av metall e.l.

bjornw>

#22 Lars667

Lars667

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 21 July 2009 - 11:28

Flott at det ordnet seg. Skal jammen meg oppdatere howto på jcn-sidene i forhold til gjenbruk av bolter. Jeg brukte nye da jeg skiftet topper, men leste flere steder at det ikke er nødvendig, noe jeg også skrev i howtoen. Håper nå at min toppakning, som er av den store typen som dekker alle, holder. Det var den de solgte på Sarpsborg motor. Jeg tror vi kanskje kan slå fast at lekker det vann i ekspansjonstank, så er det lekkasje i toppen et sted, det være seg pakning eller topper wink.gif

#23 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 10 August 2009 - 20:27

QUOTE(Bjørn 123 @ 16 Jul 2009, 12:19) <{POST_SNAPBACK}>
På oslo cylinderservice koster det for trykktesting; 550,- pluss moms per topp.

Og det var IKKE sprekk i noen av de tre resterende toppene.

Forklaringen ifølge "ekspertene" der borte, var at jeg måtte skifte til nye bolter. Han anbefalte på det sterkeste å skifte disse strkkboltene hver gang man gjør en slik jobb. I tillegg mente han at jeg måtte bruke 4 separate toppakninger og ikke en stor en (slik jeg hadde kjøpt på motorteknikk).

3900,- kroner rett ut av vinduet for trykktesting, nye bolter, pakninger og slipesett.

I går rakk jeg å montere topper og manifoiler, nå skal jeg ned i garasjen på jobben (som nå er på ca 30 grader!) og svette et par timer til, så får vi se

bjornw>



Hadde han noen begrunnelse på kofør det va bedre me separate pakkninga?? smile.gif Cylindersevice her i byenanbefal hel pakning. Men det e jo også det osm mest sansynelig står på min bil i dag da.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#24 Bjørn 123

Bjørn 123

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 10 August 2009 - 23:47

QUOTE(AMan @ 10 Aug 2009, 21:27) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde han noen begrunnelse på kofør det va bedre me separate pakkninga?? smile.gif Cylindersevice her i byenanbefal hel pakning. Men det e jo også det osm mest sansynelig står på min bil i dag da.


Ikke annet enn at "hvis det var 4 separate pakninger, så skal man bruke 4 separate pakninger"....

Vil vel heller tro at boltene hadde strukket seg nok, og at det var utslagsgivende!

bjornw>

#25 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 08:31

QUOTE(Bjørn 123 @ 10 Aug 2009, 23:47) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke annet enn at "hvis det var 4 separate pakninger, så skal man bruke 4 separate pakninger"....

Vil vel heller tro at boltene hadde strukket seg nok, og at det var utslagsgivende!

bjornw>



Ok

Skal beynne me min denne uka tenkte jeg, jeg har altså en WJ med 3.1

Finner ingen HowTo på akurat denne motoren og bil. Menne har lest "larseko" sin for XJ nøye. Ser rimelig enkelt ut. Skal prøve å få tatt en del bilder fra WJen mens jeg holder på smile.gif

Kommer tråd om det på JCN så fort det blir mulig å logge på forumet igjen.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!