Gå til innhold



Foto

Støtdempere på gen 3


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#1 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 17 July 2009 - 10:28

Bilen har nå snart gått 150 000 og jeg føler meg ganske sikker på at det er på tide med nye dempere..
Jeg vurdrerer Bilstein Off-road BE5-6271 og BE5-6272 De vil koste ca 6000,- rund baut. Jobben gjør jeg selv, har tilgang til verksted.
Originale dempere tror jeg fort kommer opp i 8000,-

Noen som har erfaring med dette? Jeg synes bilen svømmer litt når jeg får i litt last. Små ujevnheter mener jeg også er vesentlig mer merkbare en før. Det er jo klart at den skal mer til før en merker slitte dempere på en såpass stiv bil.. Jeg lurer også på om det er bak som er mest slitt.. Jeg har aldri hatt noen bil før hvor det ikke har vært behov for å bytte dempere lenge før 150000km...

På det lokale Motorforum sier de at de aldri har byttet dempere på noen gen3 så langt..

Edited by enjarl, 27 July 2009 - 08:28.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#2 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 17 July 2009 - 22:33

mmc norge ga for noen mnd siden ut et reklame blad som ligger i de aller fleste mitsu butikker, der står det det 4880kr for de to støtdemperne fremme, ferdig skiftet smile.gif leste det i dag ....

jeg har aldri skiftet på noen av de gen3 jeg har hatt, så ingen erfaring der
_RalliArt_

#3 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 20 July 2009 - 11:11

Har fått tilbud fra BG Nor på Old Man Emu dempere,
"2-rørs oljedempere med en nitrogen gass-celle som hindrer skumming i oljen. De har ca. 50% større volum enn de originale".
Pris kr 4500,- for alle 4. Jeg har ikke fått klarhet i hvilken modell dette er.
Noen som har erfaring med disse? Det er jo konstruert for Australske forhold.. Hvordan oppfører de seg i norge ved minus 0 - 30 grader og lavere?

Edit, fikk følgende svar fra BG Nor:
"Det er NITROCHARGER som er tilbudt her. Ja, det er for alle 4 inkl. mva.
De har vært solgt over hele Europa i snart 20 år, så de er gjennomprøvet for våre forhold. Det er nok ikke noen støtdemperprodusent som jeg vet om, etter 29 år i bransjen og som produktansvarlig for både BILSTEIN og FICHTEL & SACHS i noen av disse årene, som lager støtdempere etter temperaturområder. Ideelt sett kunne det av og til ha vært slik, men i praksis er det ikke det".


http://www.arb.com.a...hargers-shocks/

Da er det vel bare å løpe å kjøpe!
Kan legge til at mannen på BG Nor mener det er på høy tid å bytte dempere etter 150k km og at jeg burde ha gjort det for fler tusen kilometer siden....
Det er det beste svaret jeg har fått noe sted og i tråd med mine erfaringer fra andre biler jeg har disponert og eid opp igjenom årene.

Edited by enjarl, 20 July 2009 - 11:43.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#4 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 08:51

Mannen på BG Nor hadde rett!

Siden det er lite trafikk i byen nå i disse ferietider tok jeg turen til BG Nor i går ettermiddag.. Dempere ble kjøpt, og etter en hyggelig offroadprat ble kursen satt hjem. Demperne bak ble byttet på gårdsplassen hjemme. Så ble kursen satt til min gode venn Knuts verksted. Han er på ferie, så jeg hadde bruket for meg selv.
Jobben var gjort på ca 4 timer, inkl. opprydding. 20 min pr. demper bak og resten av tiden foran. Litt trøbbel med fastrustet foring på staget i den gamle demperen på venstre side. Dette løste seg med litt varme og deblockolje. Litt prøving og feiling før jeg fant ut at øvre bærearm måtte kobles fra. Ellers gikk jobben greit. Altså en timesbetaling for strevet på kr 1315,- (I forhold til Motorforum kr 9760,- for 4 dempere og jobb)

Triksene:
Bak trengs ingen triks, Jekk opp bilen. 22 mm bolt nede og 17 mm mutter oppe.
Foran, sett på fjærklemmer med hjulene på, før bilen løftes. Dermed er fjæra løs når bilen er løftet opp. Ikke bruk billige kinaklemmer! Da kan du fort få en overeraskelse! (Råd fra BG Nor). En solid garasjejekk gjør jobben i mangel av 2-søyler løftebukk. Løft i traversen, slik at hjulet blir hengende fritt. Sikre bilen med bukk i tilegg til jekken.
Filterhus på høyre side og batteri på venstre side må ut for å komme til øvre støtdemperfeste (17mm nylock mutter.) Denne gikk det greit å demontere og skru til den nye med en 1/4" trykkluftluftskralle. Ikke så lett å få til mothold på den...
22mm bolt i nedre demperfeste.
3 stk 12mm skruer demonteres for å koble øvre bærearm fra hjullagerhuset, (eller hva jeg skal kalle det). Det er vel strengt tatt et endeledd som skruene går ned i.. Dermed får en beveget øvre bærearm nok til å få lirket skåla på demperen ut, ned igjennom bærearmen. Pass på at du ikke drar drivakselen for langt ut av differensialen. da kan det renne det olje ut i mansjetten.. Hold eventuelt på plass med en lastestropp, etc.

For dere som lurer og ikke har kjørt på langt nær 150000 km. Det er på høy tid å bytte, antakelig burde jeg ha byttet for 30-40000 km siden... Jeg prøvekjørte selvsakt etter å ha byttet bak, og selv det gjorde underverker..!


P1010545_1.JPG
Ser gromt ut også..
Kul bakstilling! Dette er hightec som overgår det meste, ihvertfall i offroadverdenen. Er det noen som har talt opp hvor mange festepunkter hver hjul har inn i chassis?
P1010544_1.JPG
Som du ser er det litt forskjell i diameter..

Var så møkkete på fingrene at det ikke ble noen bilder foran...

Edited by enjarl, 22 July 2009 - 22:36.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#5 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 08:58

QUOTE(enjarl @ 22 Jul 2009, 08:51) <{POST_SNAPBACK}>
Mannen på BG Nor hadde rett!

Siden det er lite trafikk i byen nå i disse ferietider tok jeg turen til BG Nor i går ettermiddag.. Dempere ble kjøpt, og etter en hyggelig offroadprat ble kursen satt hjem. Demperne bak ble byttet på gårdsplassen hjemme. Så ble kursen satt til min gode venn Knuts verksted. Han er på ferie, så jeg hadde bruket for meg selv.
Jobben var gjort på ca 4 timer, inkl. opprydding. 20 min pr. demper bak og resten av tiden foran. Litt trøbbel med fastrustet foring på staget i den gamle demperen på venstre side. Dette løste seg med litt varme og deblockolje. Litt prøving og feiling før jeg fant ut at øvre bærearm måtte kobles fra. Ellers gikk jobben greit. Altså en timesbetaling for strevet på kr 1315,- (I forhold til Motorforum kr 9760,- for 4 dempere og jobb)

Triksene:
Bak trengs ingen triks, Jekk opp bilen. 22 mm bolt nede og 17 mm mutter oppe.
Foran, sett på fjærklemmer med hjulene på, før bilen løftes. Dermed er fjæra løs når bilen er løftet opp. Ikke bruk billige kinaklemmer! Da kan du fort få en overeraskelse! (Råd fra BG Nor). En solid garasjejekk gjør jobben i mangel av 2-søyler løftebukk. Løft i traversen, slik at hjulet blir hengende fritt. Sikre bilen med bukk i tilegg til jekken.
Filterhus på høyre side og batteri på venstre side må ut for å komme til øvre støtdemperfeste (17mm nylock mutter.) Denne gikk det greit å demontere og skru til den nye med en 1/4" trykkluftluftskralle. Ikke så lett å få til mothold på den...
22mm bolt i nedre demperfeste.
3 stk 12mm skruer demonteres for å koble øvre bærearm fra hjullagerhuset, (eller hva jeg skal kalle det). Det er vel strengt tatt et endeledd som skruene går ned i.. Dermed får en beveget øvre bærearm nok til å få lirket skåla på demperen ut, ned igjennom bærearmen. Pass på at du ikke drar drivakselen for langt ut av differensialen. da kan det renne det olje ut i mansjetten.. Hold eventuelt på plass med en lastestropp, etc.

For dere som lurer og ikke har kjørt på langt nær 150000 km. Det er på høy tid å bytte, antakelig burde jeg ha byttet for 30-40000 km siden... Jeg prøvekjørte selvsakt etter å ha byttet bak, og selv det gjorde underverker..!



Hva med foringer på stab stag, er de blitt slitne etter så mange km, ligger fort noe slakk der.

Hva med stivheten, er disse demperene hardere, kjører mye med vogn og av og til synest jeg den er for myk på rompa. Min er ikke rundet 90000 km enda.

Edited by outback, 23 July 2009 - 12:17.

Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter


#6 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 12:01

QUOTE(outback @ 23 Jul 2009, 09:58) <{POST_SNAPBACK}>
Hva med foringer på stab stag, er de blitt slitne etter så mange km, ligger fort noe slakk der.

Hva med stivheten, er disse demperene hardere, kjører mye med vogn og av og til synest jeg den er for myk på rompa. Min er ikke rundet 90000 km enda.


Har ikke gått løs på understellet med spett og brekkjern enda.. whistle.gif Skal ta en mer nøye kontrollrunde til høsten. Oppdaget at det endeleddet jeg måtte koble fra øvre bærearm har litt slark. tipper det bør byttes. Ellers kjennes bilen fin nå, selv når jeg kjører fort over fartsdumper.. Bakvogna er dønn rolig etter nedslaget. Har ved noen anledninger hørt et enkelt klakk fra forstillingen i brå høyresving med litt pådrag og kjøring over hump. Tipper dete klakket kommer fra dette endeleddet.. Leddene på stabilistaorstaget foran ser bra ut. Resten av forstillingen er jo relativt enkel, men virker solid. Så jeg er ikke så bekymret for eventuelle utskiftinger som måtte komme her, bortsett fra prisen på originale deler..

Tok en lang prøvetur i går med fartsumprally og grusveier samt motorvei. For uten det nevnt over er jeg sikker på at rullestøyen er vesentlig redusert. Det er jo klart at hjulene ruller mykere nå når demperene fungerer. Demperene myker opp returslagene fra underlaget. Merker heller ikke smådumper som før var godt merkbare.

Så skal det sies at min bil ikke har gått daglig med tunge lass.

Når det gjelder stivhet vet jeg ikke hvor mye disse demperene påvirker det. BG Nor anbefalte forsåvidt å bytte fjærene også, men da heves bilen 3-5 cm. Jeg tipper mykhetsfølelsen bak forsvinner med nye dempere der. De er jo fort å bytte også. Det er nok husking som følge av slitte dempere som gir denne myke følelsen.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#7 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 24 July 2009 - 21:44

QUOTE(enjarl @ 23 Jul 2009, 13:01) <{POST_SNAPBACK}>
Har ikke gått løs på understellet med spett og brekkjern enda.. whistle.gif Skal ta en mer nøye kontrollrunde til høsten. Oppdaget at det endeleddet jeg måtte koble fra øvre bærearm har litt slark. tipper det bør byttes. Ellers kjennes bilen fin nå, selv når jeg kjører fort over fartsdumper.. Bakvogna er dønn rolig etter nedslaget. Har ved noen anledninger hørt et enkelt klakk fra forstillingen i brå høyresving med litt pådrag og kjøring over hump. Tipper dete klakket kommer fra dette endeleddet.. Leddene på stabilistaorstaget foran ser bra ut. Resten av forstillingen er jo relativt enkel, men virker solid. Så jeg er ikke så bekymret for eventuelle utskiftinger som måtte komme her, bortsett fra prisen på originale deler..

Tok en lang prøvetur i går med fartsumprally og grusveier samt motorvei. For uten det nevnt over er jeg sikker på at rullestøyen er vesentlig redusert. Det er jo klart at hjulene ruller mykere nå når demperene fungerer. Demperene myker opp returslagene fra underlaget. Merker heller ikke smådumper som før var godt merkbare.

Så skal det sies at min bil ikke har gått daglig med tunge lass.

Når det gjelder stivhet vet jeg ikke hvor mye disse demperene påvirker det. BG Nor anbefalte forsåvidt å bytte fjærene også, men da heves bilen 3-5 cm. Jeg tipper mykhetsfølelsen bak forsvinner med nye dempere der. De er jo fort å bytte også. Det er nok husking som følge av slitte dempere som gir denne myke følelsen.


Min bil fikk byttet dempere framme på 75 000 (garanti) pga lekkasje på en av dem. Da merket jeg absolutt ingen forskjell etter bytte, noe som tyder på at dempingen vel var ok, og at lekkasjen ikke var kommet langt.

Nå er bilen gått 135 000, og jeg føler fremdeles at den er tight i understellet (vel, så tight som en slik bil kan bli, da). Men faren med demperslitasje er vel at man ikke merker den før man har byttet til nye.

Bilen min slår rett nok kraftig i smådumper og virker vel myk i fartsdumper - kanksje dette er tegn på at demperne bør byttes?


edan

#8 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 27 July 2009 - 08:25

QUOTE(Edan @ 24 Jul 2009, 22:44) <{POST_SNAPBACK}>
Bilen min slår rett nok kraftig i smådumper og virker vel myk i fartsdumper - kanksje dette er tegn på at demperne bør byttes?

Akurat hva jeg følte også. Vel myk i fartsdumper og merket småhumper hardt. Dette er nå vesentlig bedre. Den er såpass stiv i utgangspunktet, så det er litt vanskelig å definere om demperene er slitt..

Som jeg skrev i min forige post: "Bakvogna er dønn rolig etter nedslaget." Dette er en fin måte å sjekke om demperene er slitt bak. Legg merke til om bilen husker en eller 2 ganger bak etter nedslaget fra fartsdumpen..

Om du er i tvil bytt bak. Dette tar 20 minutter pr. side Er veldig enkelt, du treneger en skitenøkkel og 22 + 17 mm fastnøkkel.. Demperene koster et par tusen. Er det forskjell bytt foran også..
Jeg merket jo enorm forskjell etter å ha byttet bak (tok en prøvetur før jeg byttet foran), kanskje mer en når jeg etterpå byttet foran..

Foran er det litt verre å avgjøre om de er oppbrukt. Mye masse er med på å hjelpe til med å stabiliere/dempe huskingen. Uanset vi bytte her hjelpe til ved nedbremsing og øke stabiliteten i bilen.

Edited by enjarl, 27 July 2009 - 08:27.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#9 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 00:43

QUOTE(enjarl @ 27 Jul 2009, 08:25) <{POST_SNAPBACK}>
Akurat hva jeg følte også. Vel myk i fartsdumper og merket småhumper hardt. Dette er nå vesentlig bedre. Den er såpass stiv i utgangspunktet, så det er litt vanskelig å definere om demperene er slitt..

Som jeg skrev i min forige post: "Bakvogna er dønn rolig etter nedslaget." Dette er en fin måte å sjekke om demperene er slitt bak. Legg merke til om bilen husker en eller 2 ganger bak etter nedslaget fra fartsdumpen..

Om du er i tvil bytt bak. Dette tar 20 minutter pr. side Er veldig enkelt, du treneger en skitenøkkel og 22 + 17 mm fastnøkkel.. Demperene koster et par tusen. Er det forskjell bytt foran også..
Jeg merket jo enorm forskjell etter å ha byttet bak (tok en prøvetur før jeg byttet foran), kanskje mer en når jeg etterpå byttet foran..

Foran er det litt verre å avgjøre om de er oppbrukt. Mye masse er med på å hjelpe til med å stabiliere/dempe huskingen. Uanset vi bytte her hjelpe til ved nedbremsing og øke stabiliteten i bilen.


Ja, kanskje jeg burde prøve å bytte bak. Bakdemperne mine er jo gått 135 000, mens framme er de gått 50-60 000. Så de er nok mer slitt bak.

Er det så enkelt at en ikke-mekaniker kan greie å bytte? Jeg er av den typen som bytter oljer og skrur på karosseri, men holder meg normalt laaangt unna hjuloppheng...

edan

#10 Lille-Lay

Lille-Lay

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 06:56

QUOTE(Edan @ 28 Jul 2009, 01:43) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, kanskje jeg burde prøve å bytte bak. Bakdemperne mine er jo gått 135 000, mens framme er de gått 50-60 000. Så de er nok mer slitt bak.

Er det så enkelt at en ikke-mekaniker kan greie å bytte? Jeg er av den typen som bytter oljer og skrur på karosseri, men holder meg normalt laaangt unna hjuloppheng...


Det er like lett som å bytte oje, hvis ikke lettere. :-) Jegg bilen litt opp bak så det blir greit å krype under, så løsner du bare de 2 boltene tar ut demperen å setter inn den nye å skrur fast! Det er en 1-2-3 jobb! :-) Lykke til!
Nissan Patrol 2.8GR. orginal

#11 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 19 May 2010 - 22:26

QUOTE(enjarl @ 23 Jul 2009, 13:01) <{POST_SNAPBACK}>
Har ikke gått løs på understellet med spett og brekkjern enda.. whistle.gif Skal ta en mer nøye kontrollrunde til høsten. Oppdaget at det endeleddet jeg måtte koble fra øvre bærearm har litt slark. tipper det bør byttes. Ellers kjennes bilen fin nå, selv når jeg kjører fort over fartsdumper.. Bakvogna er dønn rolig etter nedslaget. Har ved noen anledninger hørt et enkelt klakk fra forstillingen i brå høyresving med litt pådrag og kjøring over hump. Tipper dete klakket kommer fra dette endeleddet.. Leddene på stabilistaorstaget foran ser bra ut. Resten av forstillingen er jo relativt enkel, men virker solid. Så jeg er ikke så bekymret for eventuelle utskiftinger som måtte komme her, bortsett fra prisen på originale deler..

Tok en lang prøvetur i går med fartsumprally og grusveier samt motorvei. For uten det nevnt over er jeg sikker på at rullestøyen er vesentlig redusert. Det er jo klart at hjulene ruller mykere nå når demperene fungerer. Demperene myker opp returslagene fra underlaget. Merker heller ikke smådumper som før var godt merkbare.

Så skal det sies at min bil ikke har gått daglig med tunge lass.

Når det gjelder stivhet vet jeg ikke hvor mye disse demperene påvirker det. BG Nor anbefalte forsåvidt å bytte fjærene også, men da heves bilen 3-5 cm. Jeg tipper mykhetsfølelsen bak forsvinner med nye dempere der. De er jo fort å bytte også. Det er nok husking som følge av slitte dempere som gir denne myke følelsen.


Da har jeg bestillt 100.000km gave til Pajen, nye dempere bak. Så får vi se når ferien kommer og vogna med 100kg + kuletrykk kommer på kroken, og last i bagarsjerommet om det merkes noen forskjell.

Fjærer ble også jeg fortalt måtte byttes, men jeg har ikke lyst på høyere bil, eller stiv uten last som de gjerne blir med forsterkede fjærer. Vi har mye dårlige veier i Vesterålen og det er deilig å bare fyke over humpene som de ikke var der.

Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter


#12 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 21 May 2010 - 23:12

QUOTE(outback @ 19 May 2010, 22:26) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg bestillt 100.000km gave til Pajen, nye dempere bak. Så får vi se når ferien kommer og vogna med 100kg + kuletrykk kommer på kroken, og last i bagarsjerommet om det merkes noen forskjell.

Fjærer ble også jeg fortalt måtte byttes, men jeg har ikke lyst på høyere bil, eller stiv uten last som de gjerne blir med forsterkede fjærer. Vi har mye dårlige veier i Vesterålen og det er deilig å bare fyke over humpene som de ikke var der.


Hva har du bestilt, Outback? Gassdempere eller oljedempere?

Vil man få fastere demping med gassdempere? Finnes det dempere som kan gjøre bilen litt stivere, slik at den dykker mindre under oppbremsing f.eks?

edan

#13 pajo

pajo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 815 Innlegg:

Posted 22 May 2010 - 11:27

Jeg kjøpte noen som heter Monroe SensaTrac fra USA til L200, min. De er totrinns og blir stivere når du bråbremser, bilen virker mye mer stødig og holder fronten mer oppe i forhold til Pajeroen (gen2) til pappa, den har Monroe Adventure eller noe sånt..

Vet ikke om de er å få til Pajero gen3, men jeg er veldig fornøyd med dem smile.gif

#14 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 22 May 2010 - 21:24

QUOTE(pajo @ 22 May 2010, 12:27) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kjøpte noen som heter Monroe SensaTrac fra USA til L200, min. De er totrinns og blir stivere når du bråbremser, bilen virker mye mer stødig og holder fronten mer oppe i forhold til Pajeroen (gen2) til pappa, den har Monroe Adventure eller noe sånt..

Vet ikke om de er å få til Pajero gen3, men jeg er veldig fornøyd med dem smile.gif


Ja, jeg har hørt om de demperne. Husker jeg vurderte dem til en BMW 320 en gang i tiden... Hvis det derre med totrinns fungerer i praksis så er det sikkert en god ide. Får sjekke om de finnes til gen3 etterhvert, når jeg skal bytte.
edan

#15 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 23 May 2010 - 07:45

QUOTE(Edan @ 22 May 2010, 00:12) <{POST_SNAPBACK}>
Hva har du bestilt, Outback? Gassdempere eller oljedempere?

Vil man få fastere demping med gassdempere? Finnes det dempere som kan gjøre bilen litt stivere, slik at den dykker mindre under oppbremsing f.eks?


Jeg bestillte de nitro demperene fra bgnor, ikke kommet enda. Drar på jobb til Svalbard en liten mnd om noen dager, så det blir lite Pajero i juni på meg, gammel L300 og Hihace/hilux leie bil.

Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter


#16 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 25 May 2010 - 23:30

QUOTE(outback @ 23 May 2010, 07:45) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg bestillte de nitro demperene fra bgnor, ikke kommet enda. Drar på jobb til Svalbard en liten mnd om noen dager, så det blir lite Pajero i juni på meg, gammel L300 og Hihace/hilux leie bil.


Lykke til på Svalbard, tross pajerofravær!

Kjekt om du poster erfaringer med demperne når du kommer hjem smile.gif


edan

#17 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 26 May 2010 - 21:16

QUOTE(Edan @ 26 May 2010, 00:30) <{POST_SNAPBACK}>
Lykke til på Svalbard, tross pajerofravær!

Kjekt om du poster erfaringer med demperne når du kommer hjem smile.gif


Da skal de byttes IHF, og så skal eg og hente vogna med full vinter utrustning inkl 2 gassflasker i kassen så skal den være tung og fin på draget. 7 mil på dåårlig vei skulle vel gi en pekepinn på hvordan de er.

Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter


#18 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 18 June 2010 - 03:38

QUOTE(outback @ 26 May 2010, 21:16) <{POST_SNAPBACK}>
Da skal de byttes IHF, og så skal eg og hente vogna med full vinter utrustning inkl 2 gassflasker i kassen så skal den være tung og fin på draget. 7 mil på dåårlig vei skulle vel gi en pekepinn på hvordan de er.



Da fikk vi endelig den Ballongen til himmels, nå er den på full fart over til Grønnland i 40 km høyde, opptil 100km/t av og til, men jeg fikk første nattvakta, morro :-(
Men da er det ikke mange dagene til man kan kreke seg inn i en Gen3 igjen, bytte dempere osv. Og kjøre hvor man vil, her i Longyearbyen er ikke så mange muligheter eller km vei å kjøre på.

brumbrum

Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter


#19 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 18 June 2010 - 21:02

QUOTE(outback @ 18 Jun 2010, 03:38) <{POST_SNAPBACK}>
Da fikk vi endelig den Ballongen til himmels, nå er den på full fart over til Grønnland i 40 km høyde, opptil 100km/t av og til, men jeg fikk første nattvakta, morro :-(
Men da er det ikke mange dagene til man kan kreke seg inn i en Gen3 igjen, bytte dempere osv. Og kjøre hvor man vil, her i Longyearbyen er ikke så mange muligheter eller km vei å kjøre på.

brumbrum


Ja, nå venter vi spent, altså! På at du skal få byttet demperne på Gen3'en din!

Hva er det egentlig du driver med sånn til dagen? Ballonger over Grønland - fra Svalbard?

broom-broom


edan

#20 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 20 June 2010 - 00:53

QUOTE(Edan @ 18 Jun 2010, 22:02) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, nå venter vi spent, altså! På at du skal få byttet demperne på Gen3'en din!

Hva er det egentlig du driver med sånn til dagen? Ballonger over Grønland - fra Svalbard?

broom-broom


Når jeg ikke kjører Pajero er jeg IT leder på en bedrift som heter Andøya Rakettskytefelt, som det ligger i navnet så skyter vi raketter for vitenskapelig forskning. Blant annet.

I Longyearbyen slipper vi opp langdistanse ballonger som i sommer halvåret går vestover og kan hvis Ivan lar oss få lov gå hele runden rundt nordpolen og passerer Svalbard på nytt og går videre til Grønnland en gang til, men enten Grønnland eller Canada blir brukt som nedslagsfelt allerede under første runde. Nyttelastene er fra forskjellige forskningsmiljøer, for det meste italienske. Vi er vel 10 personer her, hvorav 4 er fra Andøya.

Denne ballongen er på 30.000 m3, men den i fjor sommer var på 800.000 m3 og den hadde 1,2 tonn med last under seg, de flyr i snaue 40km høyde med en fart i over 100km/t på det meste og 10-20 på det laveste. Så nå har den vært i lufta i ca 51 timer og er nesten ved Thule på Grønnland. I morgen "skyter" vi den ned i Canada.

http://www.rocketrange.no/?page_id=17

Så det er tredje året jeg har fått siste del av mai og 3/4 del av juni her oppe, og nå gleder eg meg tell å kjenne lukten av gress, se trær og kjøre Pajero.

Og utafor døra står det en leiebil fra Asia en plass, liten suv, og den er fryktlig fryktelig osv. Måtte eg aldri bli eier av en slik, foretreker den gamle L300 kjerra vår. Av respekt for å ikke få OT stembel på en posting har jeg nevnt Pajero, Suv, L300 bevisst :-)

Attached Thumbnails

  • liftoff.jpg

Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter