Mannen på BG Nor hadde rett!
Siden det er lite trafikk i byen nå i disse ferietider tok jeg turen til BG Nor i går ettermiddag.. Dempere ble kjøpt, og etter en hyggelig offroadprat ble kursen satt hjem. Demperne bak ble byttet på gårdsplassen hjemme. Så ble kursen satt til min gode venn Knuts verksted. Han er på ferie, så jeg hadde bruket for meg selv.
Jobben var gjort på ca 4 timer, inkl. opprydding. 20 min pr. demper bak og resten av tiden foran. Litt trøbbel med fastrustet foring på staget i den gamle demperen på venstre side. Dette løste seg med litt varme og deblockolje. Litt prøving og feiling før jeg fant ut at øvre bærearm måtte kobles fra. Ellers gikk jobben greit. Altså en timesbetaling for strevet på kr 1315,- (I forhold til Motorforum kr 9760,- for 4 dempere og jobb)
Triksene:
Bak trengs ingen triks, Jekk opp bilen. 22 mm bolt nede og 17 mm mutter oppe.
Foran, sett på fjærklemmer med hjulene på, før bilen løftes. Dermed er fjæra løs når bilen er løftet opp. Ikke bruk billige kinaklemmer! Da kan du fort få en overeraskelse! (Råd fra BG Nor). En solid garasjejekk gjør jobben i mangel av 2-søyler løftebukk. Løft i traversen, slik at hjulet blir hengende fritt. Sikre bilen med bukk i tilegg til jekken.
Filterhus på høyre side og batteri på venstre side må ut for å komme til øvre støtdemperfeste (17mm nylock mutter.) Denne gikk det greit å demontere og skru til den nye med en 1/4" trykkluftluftskralle. Ikke så lett å få til mothold på den...
22mm bolt i nedre demperfeste.
3 stk 12mm skruer demonteres for å koble øvre bærearm fra hjullagerhuset, (eller hva jeg skal kalle det). Det er vel strengt tatt et endeledd som skruene går ned i.. Dermed får en beveget øvre bærearm nok til å få lirket skåla på demperen ut, ned igjennom bærearmen. Pass på at du ikke drar drivakselen for langt ut av differensialen. da kan det renne det olje ut i mansjetten.. Hold eventuelt på plass med en lastestropp, etc.
For dere som lurer og ikke har kjørt på langt nær 150000 km. Det er på høy tid å bytte, antakelig burde jeg ha byttet for 30-40000 km siden... Jeg prøvekjørte selvsakt etter å ha byttet bak, og selv det gjorde underverker..!
Ser gromt ut også..
Kul bakstilling! Dette er hightec som overgår det meste, ihvertfall i offroadverdenen. Er det noen som har talt opp hvor mange festepunkter hver hjul har inn i chassis?
Som du ser er det litt forskjell i diameter..
Var så møkkete på fingrene at det ikke ble noen bilder foran...
Edited by enjarl, 22 July 2009 - 22:36.