Liker jo bilen veldig godt, men savner ett 5. gir siden jeg kjører mye langs veien.
Eneste jeg tviler litt på er vel at 413 neppe er like billig i drift som 410
Bensinforbruket er egentlig uvesentlig del av utgiftene når en bygger om en bil. Hobbyer koster penger.
Jeg har hatt SJ 413 som har gått på 0,8 l/m på langkjøring med originalforgasser og det er ikke unormalt for en 413. Om en putter på annen forgasser vil en lettere bruke mer drivstoff siden en tråkker inn gassen mer, men holder en tilbake høyrefoten bruker en ikke mer drivstoff.
Om du vil bygge en artig bil som går på 0,7 på langkjøring så kjøp en 413, står en på Finn nå til 10 tusen. Sett inn en G16 16V motor med inj. a har du en bil som starter om vinteren, går veldig bra. Sprek som rakkern og bruker mindre bensin enn en 413 originalt.
Selg 410 for 22 lapper prutet ned til 20 ved behov og putt de pengene i en 413 med G16 motor. Du kommer garantert aldri til å angre på det. Ikke er det all verdens jobb heller og du kan få enbil med startsperre slik at du slipper være bekymret for at noe tjuvkobler og stikker av med den. En 410 er verdens letteste bil å stjele egentlig.
Du få får en motor med komplett ledningsnett og startsperra pluss tenninslås/nøkler for 7 tusen og så kjøper du ei ny oljepumpe/registereim og adaptersett og koster på motoren og akslinger gir ny olje. Vips har du en bil til 20 tusen.
Oppgradering fra 410 til 413 med 1600 og inj med 5 gir uten at det har kostet deg en eneste krone. Noen bedre ;-) Legg ut 410 i dag for 22 lapper mens det ligger andre biler ute i samme prisklasse.
Løp og selg.