Gå til innhold



Foto

Forgasseralternativ,410


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 02 August 2009 - 20:09

Er ute etter litt mer effekt i 410'a mi, og ser etter et alternativ til orginal forgasseren. Har lest at Hyundai Pony forgasseren skal gi opp mot 15 hester ekstra, med åpent filter og litt videre eksos. Volvo og Saab hadde jo og SU forgassere på sine eldre modeller, selv om disse kanskje ikke er bolt on, er det jo ikke håpløst å lage et adapter.
Noen som har en formening om det i det hele tatt er vits å ta seg bryet med å skaffe seg en større forgasser, eller om jeg kun ender opp med et større bensinforbruk?

#2 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 03 August 2009 - 23:46

QUOTE(Lundblad @ 2 Aug 2009, 21:09) <{POST_SNAPBACK}>
Er ute etter litt mer effekt i 410'a mi, og ser etter et alternativ til orginal forgasseren. Har lest at Hyundai Pony forgasseren skal gi opp mot 15 hester ekstra, med åpent filter og litt videre eksos. Volvo og Saab hadde jo og SU forgassere på sine eldre modeller, selv om disse kanskje ikke er bolt on, er det jo ikke håpløst å lage et adapter.
Noen som har en formening om det i det hele tatt er vits å ta seg bryet med å skaffe seg en større forgasser, eller om jeg kun ender opp med et større bensinforbruk?


Jeg har null peil på disse motorene. Men tviler på at det fins noen "billigløsninger" for å få mer hk ut av den motoren.
Jeg ville tro at en liten turbo er det som må til for å få skremt den opp litt, men som sagt så har jeg ikke peil.
Er hvertfall også veldig intressert i tips om det skulle være noen letvinne metoder for å hente litt ekstra smile.gif

#3 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 04 August 2009 - 17:34

QUOTE(Toro81 @ 4 Aug 2009, 00:46) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har null peil på disse motorene. Men tviler på at det fins noen "billigløsninger" for å få mer hk ut av den motoren.
Jeg ville tro at en liten turbo er det som må til for å få skremt den opp litt, men som sagt så har jeg ikke peil.
Er hvertfall også veldig intressert i tips om det skulle være noen letvinne metoder for å hente litt ekstra smile.gif


Turbo er vurdert!
Har funnet sider med turbomanifoiler til både 410 og 413, trimkam til 410 og div småting.
Men har lest på div forum at folk har fått merbar mer effekt av annen forgasser. Er ikke ute etter noen racerbil, men 1.0 litringen rekker ikke bestandig til i dyp gjørme og snø. Sist gang jeg jobbet meg opp gjennom en bratt bakke, røyk jeg alle 3 transferkasse festene. Er bare ute etter en 10-12 hester til smile.gif
Har fått kjøpt krypedrev, håper det hjelper meg en del..

#4 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 13:08

går jo ann og bruke en gasser fra b18/b20 volvo. kan være at den får for mye da. event bruk fra en motorsykkel.. mener og huske det var ca650ccm som passet. er ikke sikker. har aldri prøvd. men husker jeg fant det på forumet her en plass. har selv hatt 410. men ikke skrud noe på dem..
Suzuki Sj 413 85mod cab

#5 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 13:43

QUOTE(Lundblad @ 2 Aug 2009, 21:09) <{POST_SNAPBACK}>
Er ute etter litt mer effekt i 410'a mi, og ser etter et alternativ til orginal forgasseren. Har lest at Hyundai Pony forgasseren skal gi opp mot 15 hester ekstra, med åpent filter og litt videre eksos. Volvo og Saab hadde jo og SU forgassere på sine eldre modeller, selv om disse kanskje ikke er bolt on, er det jo ikke håpløst å lage et adapter.
Noen som har en formening om det i det hele tatt er vits å ta seg bryet med å skaffe seg en større forgasser, eller om jeg kun ender opp med et større bensinforbruk?


Turbo denne har montert på sia dær? Den lille durten....
Fis en bris...

#6 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 13:52

Lundblad.
har du noen linker til sider med trimkam manifoiler og slikt til 410, 413

#7 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 13:57

QUOTE(banjin @ 7 Aug 2009, 14:52) <{POST_SNAPBACK}>
Lundblad.
har du noen linker til sider med trimkam manifoiler og slikt til 410, 413


Banjin: Har sidene lagret på pc'n min, men den er i tromsø og jeg er i Oslo :/
Edit: http://www.maurelec....e1ea7b2bab1fcdf
Fant linken til turbo manifoiler jeg smile.gif

Sectio: Jeg har hørt at forgasserene til b16/18/20 passer, men de tåler ikke hellinger, og da forsvinner vitsen litt, syns jeg.
Mini og Hyundai Pony forgassere skal være ganske så bolt-on, og gi mer effekt. Motoren som står i Ponyen er fra Mitsubishi Colt. 1.2 til 1.4.
Er vel rundt 70 hester på disse.

Noen som vet om en plass der de selger brukte Mini deler? De forgasserene skal visst passe, og gi merkbar effekt (Har lest igjennom utallige poster om nye forgassere til 410'a på div engelske forum)

Edited by Lundblad, 07 August 2009 - 14:25.


#8 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 August 2009 - 15:44

QUOTE(Lundblad @ 7 Aug 2009, 14:57) <{POST_SNAPBACK}>
Banjin: Har sidene lagret på pc'n min, men den er i tromsø og jeg er i Oslo :/
Edit: http://www.maurelec....e1ea7b2bab1fcdf
Fant linken til turbo manifoiler jeg smile.gif

Sectio: Jeg har hørt at forgasserene til b16/18/20 passer, men de tåler ikke hellinger, og da forsvinner vitsen litt, syns jeg.
Mini og Hyundai Pony forgassere skal være ganske så bolt-on, og gi mer effekt. Motoren som står i Ponyen er fra Mitsubishi Colt. 1.2 til 1.4.
Er vel rundt 70 hester på disse.

Noen som vet om en plass der de selger brukte Mini deler? De forgasserene skal visst passe, og gi merkbar effekt (Har lest igjennom utallige poster om nye forgassere til 410'a på div engelske forum)



En problemstilling er jo at 410 er sidedraft mens 413 er downdraft. Som regel må en dyse om forgassere en setter på for å få rette blandingen og så må en ha en dimensjon som gir rett hastighet på luftstrømmen. Blir det for trangt blir motoren sulteforet på luft og elendig effekt men blir det for stort blir hastigheten for lav og en får problemer med forstøvingen av bensindråpene. Og da renner det det bare rett gjennom. På en 413 blir kombinasjonen 32 + 36 mm for stor slik at ved max pådrag der så renner det bare gjennom flere deciliter pr mil som ikke øker effekten i det hele tatt. Det er også noe med hvor mye oksygen som er tilgjengelig for å brenne bensinen.

Det er mengden tilført oksygen som bestemmer effekten på motoren, det er der sperren ligger. Bensin kan en fylle på med nesten ubegrenset men det hjelper jo ikke om det ikke finnes oksygen å brenne den med.

410 har blitt levert med kompressor og det er stilige saker. Den finnes også små remdrevne turboer med magnetstyring å få kjøpt. Da kan en slå av og på etter behov. Stilige saker og øker kanskje effekten med en 15 HK.

Det beste alternativet som er lettvint er å sette inn en G13 motor. Det er lette å få lov til fra biltilsynet og så kan en kjøpe en nyere Jimny motor med rundt 80 HK brukt. Da blir det virkelig sprut i bilen og den klarer forbikjøring på landeveien om bilen foran ligger i 90 km/t.

Etter hva jeg vet er det en i Drammen som skal selge en Jimny G13 motor med inj og hele pakka komplett og da er det bare å endre litt på motorfester og sette inn den sammen med 413 kasse så har du en sprek bil med 5 gir.

Kjøp av en gasser, nye dyser, få dyset om og justert og masse så blir det ogte like dyrt som å kjøpe en ferdig motor som funker. Og en slik endring får en igjen for når en selger bilen. Bytte av gasser øker verdien på bilen med ca 5 kroner ved salg.

#9 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 08 August 2009 - 17:33

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 8 Aug 2009, 16:44) <{POST_SNAPBACK}>
En problemstilling er jo at 410 er sidedraft mens 413 er downdraft. Som regel må en dyse om forgassere en setter på for å få rette blandingen og så må en ha en dimensjon som gir rett hastighet på luftstrømmen. Blir det for trangt blir motoren sulteforet på luft og elendig effekt men blir det for stort blir hastigheten for lav og en får problemer med forstøvingen av bensindråpene. Og da renner det det bare rett gjennom. På en 413 blir kombinasjonen 32 + 36 mm for stor slik at ved max pådrag der så renner det bare gjennom flere deciliter pr mil som ikke øker effekten i det hele tatt. Det er også noe med hvor mye oksygen som er tilgjengelig for å brenne bensinen.

Det er mengden tilført oksygen som bestemmer effekten på motoren, det er der sperren ligger. Bensin kan en fylle på med nesten ubegrenset men det hjelper jo ikke om det ikke finnes oksygen å brenne den med.

410 har blitt levert med kompressor og det er stilige saker. Den finnes også små remdrevne turboer med magnetstyring å få kjøpt. Da kan en slå av og på etter behov. Stilige saker og øker kanskje effekten med en 15 HK.

Det beste alternativet som er lettvint er å sette inn en G13 motor. Det er lette å få lov til fra biltilsynet og så kan en kjøpe en nyere Jimny motor med rundt 80 HK brukt. Da blir det virkelig sprut i bilen og den klarer forbikjøring på landeveien om bilen foran ligger i 90 km/t.

Etter hva jeg vet er det en i Drammen som skal selge en Jimny G13 motor med inj og hele pakka komplett og da er det bare å endre litt på motorfester og sette inn den sammen med 413 kasse så har du en sprek bil med 5 gir.

Kjøp av en gasser, nye dyser, få dyset om og justert og masse så blir det ogte like dyrt som å kjøpe en ferdig motor som funker. Og en slik endring får en igjen for når en selger bilen. Bytte av gasser øker verdien på bilen med ca 5 kroner ved salg.


Fullstendig klar over at det lønner seg å bytte til 1300 motor. Blir uansett å gjøre dette med tiden for å få den mye etterlengtede effekte + et gir til.
Har du link til han i Drammen med Jimny motoren?


#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 August 2009 - 18:47

QUOTE(Lundblad @ 8 Aug 2009, 18:33) <{POST_SNAPBACK}>
Fullstendig klar over at det lønner seg å bytte til 1300 motor. Blir uansett å gjøre dette med tiden for å få den mye etterlengtede effekte + et gir til.
Har du link til han i Drammen med Jimny motoren?


Svein54 har nummeret hans om du sender et PM til han. Mener vedkommende har to strøkne motorer etter en ombygging

#11 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 08 August 2009 - 22:49

Harley Davidson forgasser skal være bra, har IKKE peiling på mc...selv om jeg nesten kjører en smile.gif

Har lest litt om F10a motoren med HD forgasser, men har dessverre ikke link
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#12 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 09 August 2009 - 19:31

QUOTE(vidar @ 8 Aug 2009, 23:49) <{POST_SNAPBACK}>
Harley Davidson forgasser skal være bra, har IKKE peiling på mc...selv om jeg nesten kjører en smile.gif

Har lest litt om F10a motoren med HD forgasser, men har dessverre ikke link


Har lest om HD forgasser til 413, men ikke 410. Helvete Vidar, du må jo lagre sånne linker tongue.gif

#13 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 August 2009 - 10:31

QUOTE(Lundblad @ 9 Aug 2009, 20:31) <{POST_SNAPBACK}>
Har lest om HD forgasser til 413, men ikke 410. Helvete Vidar, du må jo lagre sånne linker tongue.gif


Søk på Screaming Eagle for det er så vidt jeg vet den forgasseren som blir brukt.

#14 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 10 August 2009 - 10:58

lag adapter, prøv deg frem med riktige dyser. Ta utgangspunkt i dyser som brukes til 1.3 . Funker nok supert på en 410 også, og burde i utgangspunktet være lettere å montere enn på 413 cool.gif Trenger ikke være forgasser fra HD, CV-forgssere sitter på mye annet også
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#15 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 10 August 2009 - 18:44

QUOTE(ShuDuck @ 10 Aug 2009, 11:58) <{POST_SNAPBACK}>
lag adapter, prøv deg frem med riktige dyser. Ta utgangspunkt i dyser som brukes til 1.3 . Funker nok supert på en 410 også, og burde i utgangspunktet være lettere å montere enn på 413 cool.gif Trenger ikke være forgasser fra HD, CV-forgssere sitter på mye annet også


Er vel det jeg sånn smått har planlagt, er spennende å prøve seg fram! smile.gif
Tenkte kanskje noen hadde prøvd dette før meg, og hadde funnet noen forgassere som fungerte utmerket!

#16 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 August 2009 - 23:51

QUOTE(Lundblad @ 10 Aug 2009, 19:44) <{POST_SNAPBACK}>
Er vel det jeg sånn smått har planlagt, er spennende å prøve seg fram! smile.gif
Tenkte kanskje noen hadde prøvd dette før meg, og hadde funnet noen forgassere som fungerte utmerket!


Sett på en tbi fra en annen motor. Da får du en enkel inj som er lett å tilpasse men som fungerer bra. Jeg tror faktisk det vil være lettere enn å tilpasse en forgasser med dysing og alt som trengs.

Ikke blir det følsomt for litt ugunstige stillinger på bilen offroad som en god del forgassere lager plunder av og er det noe som er dritalt så er det en forgasser som ikke vil la bilen gå på tomgang når du står med nesa rett til værs og forsøker å lirke bilen ut av en potensiell velt. Da er en forgasser hvor flottører henger og enten ikke gir bensin eller får gasseren til å flyte over det du ønsker minst av alt. Inj er toppers. Og det er ikke like mye plunder med det som med en gammel sliten forgasser.

Det er hva jeg mener, andre er selvsagt uenige og liker ikke inj men forgassere er henvist til historiens skraphaug på grunn av at inj er så vanvittig mye bedre. Særlig en datasprut med bredbånsdlamda. Jummi

#17 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 06:39

TBI faq ?? smile.gif

Stemmer det med 413, det var hd til denne typen...
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#18 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 10:54

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 11 Aug 2009, 00:51) <{POST_SNAPBACK}>
er det noe som er dritalt så er det en forgasser som ikke vil la bilen gå på tomgang når du står med nesa rett til værs og forsøker å lirke bilen ut av en potensiell velt.




hør, hør!

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#19 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 10:55

QUOTE(vidar @ 11 Aug 2009, 07:39) <{POST_SNAPBACK}>
TBI faq ?? smile.gif

Stemmer det med 413, det var hd til denne typen...


Fordelen med tbi er jo at dysa sitter i et forgasserhus. Den kan monteres på et innsug og så monteres det en lambdadyse i eksosmanifoilen. Eller rett og slett en co2 motstand som setter en fast verdi. om co2 blir feil kan en bytte ut med en annen verdi på motstanden. det er enkel tidlig inj.

Neste trinn er om en ønsker flere dyser kan en bruke de gamle mekaniske inj som stod på vW og lignende. Da kan en sette et adapter mellom innsugsmanifoilen og blokka som en setter dysene i . Enkere enn å montere dysene i toppen selv om det i seg selv ikke er noen heksekunst. Fordelen med adapteret er at da kan det flyttes tilen annen motor ved behov.

Etter å ha holdt på å surret og plukket på en del inj blir jeg bare mer og mer overbevist om at inj er bedre. Selv om den gasseren jeg prøver ut på den ene bilen nå virker relativt bra kan det ikke måle seg med inj. tross alt. Den gasseren kommer nok på bruktmarkedet etter hvert.

#20 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 21:35

QUOTE(yakuza @ 11 Aug 2009, 11:54) <{POST_SNAPBACK}>
]

hør, hør!


Det begynner å bli lenge siden gitt cool.gif (så kort skjegg jeg har smile.gif )



Har hatt både TBI og CV, og ville valgt CV uten tvil uansett. Har aldri fjuska eller stoppa i noen som helst tenkelige situasjoner der hjula fortsatt er nær bakken. Men gikk litt rart da tanken ble fyllt med vann. Skulle forgasseren tette seg er det bare å holde hånda foran og gi bånn gass, da suger en forgasseren rein. Har gjort det mye på orginalgasser, corollagasser, mitsugasser og weber, men aldri CV.


Søndag var vi på tur og en stoppa da hjernen ble våt rolleyes.gif våtere denne gangen, men her er vidoe fra tideligere:




en med sidehelling, smooth as silk smile.gif




Men uansett så er www.zuwharrie.com og www.zukikrawlers.com plassen der du finner mest info og flest erfaringer når det gjelder CV. Mekanisk innsprut ala vw lages ikke lenger da salget opphørte da CV-manifoild ble introdusert

Edited by ShuDuck, 11 August 2009 - 21:48.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway