Gå til innhold



Foto

Henriks 280GE prosjekt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
40 replies to this topic

#1 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 06 August 2009 - 09:02

Dette skulle egentlig være en oppbygningstråd, men etter at prosjektet begynte i begynnelsen av juli, har det ikke blitt tid til så mye annet enn g-wagen og jobb..
Bilen er en 280GE som ble kjøpt for 15K, bilen har stått i to år, er i ganske god teknisk stand men stort sett rusten over alt.
Dette er gjort til nå:
Sier bare RUST, pusset ned, malt med melk og sparklet, primet:)

Interiøret ble fjernet, og der var det mer rust. Kjøpte bitumen plater (fra biltema) for å lydisolere gulvet. Men disse liknet så mye på Derbigum (tykk takpapp) så dette ble smeltet på.
IMG_2040.JPG IMG_2041.JPG
Kjørte en liten pølser og øl dugnad da pussemengden ble for stor:)
IMG_2099.JPG
Bilen ble høytrykks lakkert med tokomp toppcoat, blir 90+ blank men ikke helt perfekt, til gjengjeld er malingen solid og tåler en tur i skogen.
IMG_2108.JPG
Nye 463 LED baklykter:
IMG_2111.JPG
Nye tepper, forseter er trekt om (kunstskinn fra biltema) og baksetene i skinn er fra en pajero. Side trekkene er trekt om med marineblått stoff:
IMG_2115.JPG IMG_2110.JPG
Det som er gjort av tekniske ting: Nye frontfjærer, etterisolert dører/motorrom, skiftet motorolje, nytt elektrisk ved lykter & henger bak, justert tomgang, registrert fra 9 til 10seter, nytt batteri og fester til dette.
Fikk en EU feil, og det på skjeve bremser bak så det er neste del av prosjektet, planen er å kjøre bilen til Trondheim om 2uker så skal se om jeg får skilter på før det.

Så kommer det store spørsmålet, har en vibrasjon mellom ca 90-100km/t denne begynner som en liten vibrajon og vokser helt til hele bilen hopper (var ganske skummelt) . Er det noe som er slitt? Kan det være hjula som er i ubalanse? Når man holder i rattet virker det som om hjulene skjelver fra side til side, og hvis man kliner rett opp i 100+ feier bilen av gårde som et godstog.

Neste litt mindre problem er automatkassa, denne funker greit men girer hardt og tregt, har sjekket olje og den er rød og fin (og riktig mengde). Det mest optimale hadde vært en service men er student så studie lånet strekker ikke til dette:) Noen forslag til hva det kan være??

Takker for svar.
Henrik

Edited by Henrik larsen, 27 November 2010 - 20:22.


#2 ewikran

ewikran

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 06 August 2009 - 10:41

Ser kjempefint ut.

Kunne du tatt noen flere bilder av baklysene? ( i mørket, med blink osv)
Har lurt litt på disse selv. Ser de bra ut? Hva med kvaliteten?

Ex -97 G300DT LWB


#3 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 06 August 2009 - 22:34

QUOTE(Henrik larsen @ 6 Aug 2009, 09:02) <{POST_SNAPBACK}>
Dette skulle egentlig være en oppbygningstråd, men etter at prosjektet begynte i begynnelsen av juli, har det ikke blitt tid til så mye annet enn g-wagen og jobb..

Så kommer det store spørsmålet, har en vibrasjon mellom ca 90-100km/t denne begynner som en liten vibrajon og vokser helt til hele bilen hopper (var ganske skummelt) . Er det noe som er slitt? Kan det være hjula som er i ubalanse? Når man holder i rattet virker det som om hjulene skjelver fra side til side, og hvis man kliner rett opp i 100+ feier bilen av gårde som et godstog.

Neste litt mindre problem er automatkassa, denne funker greit men girer hardt og tregt, har sjekket olje og den er rød og fin (og riktig mengde). Det mest optimale hadde vært en service men er student så studie lånet strekker ikke til dette:) Noen forslag til hva det kan være??

Takker for svar.
Henrik

Bra prosjekt dette! Bra at noen gjør skikkelig jobb smile.gif

Vibrasjonene:
Er dekkene dine jevnt slitt?
Balanser hjulene.
Løft opp bilen og sjekk hjullager og kingboltlager.
Sjekk spissingen.

Noen kommer sikkert til å si at du skal se om styredemperen din er gåen, men så lenge ting er i orden med forstillingen din skal den ikke riste selv om du tar vekk hele demperen dry.gif

Automat:
Ser du har en 280 og det gjør meg litt usikker, men jeg mener det skal være samme type justering på den som dieselkassen? På høyre side i bakkant av kassen sitter det en ventil. Åpne lokket med vacuumslangen i, dra ut den lille metall-"dingsen" i midten sån at du akkurat kan dreie den rundt. Vri den som om du skrur IN en skrue med normale gjenger. Juster den IN et "hakk" i slengen og husk hvordan den sto i utgangspunktet.
Du har vel forresten stag på den kassen som styrer og steller litt med giringen i tillegg til den ventilen jeg snakker om?? Den vet jeg faktisk ikke hvordan du stiller på, men det finnes sikkert folk her på OR som vet wink.gif

Du vet at oljen i automatkassa peiles etter en liten kjøretur, med girkassen i "P" og motoren igang regner jeg med?

EDIT: Jeg skrev galt når det gjelder hvilken rettning den blekkjusteringsaken til automaten skal dreies! Dreier du den ut girer kassen mykere/tidligere og dreier du den in girer den hardere/seinere. Før du justerer alt for mye kan du koble løs vacuum-slangen som går in på den ventilen jeg snakker om og kjøre en tur. Hvis kassen da girer sent/hardt så kan du prøve å justere sån som jeg har sagt. Skjer det da ikke noe når du justerer er det godt mulig at den ventilen er ferdig og må byttes huh.gif

Edited by Rossi, 09 August 2009 - 06:19.


#4 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 06 August 2009 - 23:37

QUOTE(Rossi @ 6 Aug 2009, 23:34) <{POST_SNAPBACK}>
Noen kommer sikkert til å si at du skal se om styredemperen din er gåen, men så lenge ting er i orden med forstillingen din skal den ikke riste selv om du tar vekk hele demperen


Jeg hører du sier dette, men på en gammel bil, med halvslitte dekk, halvskeive felger, " litt " slakk i 2-3 ledd, litt kingbolt slakk, passe mye lagerslakk på forhjulslagrene kan en ny styredemper være forskjellen på en ubrukelig og en ganske OK bil.

En styredemper koster ca 1000kr, bare delene til forhjulslagrene går løs på nesten 5000kr, for ikke å snakke om alt det andre...

Jeg ville ikke hatt NOEN betenkeligheter med å " hurtigfixe " litt skjelving foran med en ny styredemper, jeg mener, hvor lenge skal en 25 år gammel bil vare ?
1 år ? 3 år ? 10 år ?

Initium

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#5 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 11:45

QUOTE(Initium @ 7 Aug 2009, 00:37) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg ville ikke hatt NOEN betenkeligheter med å " hurtigfixe " litt skjelving foran med en ny styredemper, jeg mener, hvor lenge skal en 25 år gammel bil vare ?
1 år ? 3 år ? 10 år ?

Initium

Jeg liker ikke hurtigfixer, men kan absolutt se et poeng i det du sier.
Saken er bare den at den dagen du skal svinge unna et eller annet hinder så hjelper ikke styredemperen til å kompensere for den negative effekten av alle de andre smådefektene du nevner og det kan være forskjellen mellom at "Buster the rottweiler" enda har flere gode år sammen med familien sin eller at han må klare seg alene videre i livet............

Edit: Å på den andre side kanskje ikke jeg som humper rundt på 35" dekk er rett person til å uttale meg om akkurat den saken huh.gif

Edited by Rossi, 07 August 2009 - 12:00.


#6 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 17:24

QUOTE(Rossi @ 7 Aug 2009, 12:45) <{POST_SNAPBACK}>
Edit: Å på den andre side kanskje ikke jeg som humper rundt på 35" dekk er rett person til å uttale meg om akkurat den saken huh.gif


jaggu bra du sa det sjøl.....

Initium

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#7 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 17:50

QUOTE(Initium @ 7 Aug 2009, 18:24) <{POST_SNAPBACK}>
jaggu bra du sa det sjøl.....

Initium


Det har jo BT konkludert med er helt greit biggrin.gif
Mattis. Offroader og pirat....

#8 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 18:54

ehh - ja nettopp ..

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#9 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 20:04

QUOTE(Initium @ 7 Aug 2009, 18:54) <{POST_SNAPBACK}>
ehh - ja nettopp ..

Initium


Jepp...

Men slakke endeledd og lager liker de ikke. wink.gif Ikke en gang kamuflert bak en ny styredemper.
Mattis. Offroader og pirat....

#10 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 20:35

hva defineres som OVER og UNDER grensa for slakk da ?
For ikke engang NYE biler har 100% pasninger..., iaf ikke særlig lenge...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#11 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 20:42

QUOTE(Initium @ 7 Aug 2009, 21:35) <{POST_SNAPBACK}>
hva defineres som OVER og UNDER grensa for slakk da ?
For ikke engang NYE biler har 100% pasninger..., iaf ikke særlig lenge...

Initium


Følbar slakke er vel over grensa... Dårlige kjøreegenskaper kommer et godt stykke etter det.
Mattis. Offroader og pirat....

#12 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 09 August 2009 - 06:29

Jeg har endret litt vesentlig info i mitt første svar ang automatkassen da jeg kom på at jeg hadde svart feil først wink.gif

Når det gjelder kjøreegenskapene til Geländewagen så er de relativt dårlige i forhold til mange andre biler i utgangspunktet, men til mitt bruk er de gode nok i massevis. Jeg kjører i stort sett i byen og sjelden noe raskere enn 60km/h. Generellt mener jeg det viktigste er å tilpasse kjørestil etter kjøretøyet man ratter. Man klarer ikke like mange G i svingene med Geländewagen som en Porsche og Porschen er ferdig hvis den treffer en fortauskant man knappt hadde merket i en G-wagen.....
Det hadde forøvrig vært spennende å teste polyforinger i en G. Tror det ville endret kjøreegenskapene en del. Kanskje noen her på OR som har prøvd forresten? Vet en svenske som snart har polyforinger under hele bilen. Blir spennende å høre hva han sier om det smile.gif

#13 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 09 August 2009 - 20:56

Hei, takker for mange gode svar..
Har justert kassa og nå girer den silkemykt biggrin.gif , Når den gjelder styringen har jeg sjekket, og virker ikke som det er noe feil, men kan selvfølgelig være noe. Tror dt i første omgang blir en first price løsning med ny styredemper(som var helt nedslitt), avbalansering, og finjustering av spissing.

Sender over bilder av LED lysene. Disse skal egentlig monteres på 463 lyktene og er ikke komplette(er åpne bak). Men fikk montert dem ved å støpe en boks å tre dem inn i, samt en del TEC7. Ble litt slutt veldig bra men litt for mye plunder for å få dem på plass. Skulle jeg valgt på nytt hadde det blitt originale 463 lykter.
IMG_2132.JPG

IMG_2137.JPG

IMG_2138.JPG

#14 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 11 March 2010 - 18:26

Hei.. Holder på med planlegging av en diesel konvertering, M110n ble litt for tørst huh.gif men trenger i den forbindelse noen motor "armer" til en OM617a, har firkanta motor fester;) Er det noen som har liggende?

Henrik

#15 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 11 March 2010 - 18:34

ja, får sånne av delebilen jeg demonterer i helga.

Medmindre Roar har planer om å bruke de, ble litt forvirret når jeg pratet med han sist.

Så; medmindre Roar skal ha de, så har jeg.

Har forresten en komplett bil som plukkes i småbiter med det helst første, så det meste av deler blir å få fra den.... tongue.gif
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#16 Vestfolding

Vestfolding

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 11 March 2010 - 20:32

QUOTE(Initium @ 11 Mar 2010, 18:34) <{POST_SNAPBACK}>
ja, får sånne av delebilen jeg demonterer i helga.

Medmindre Roar har planer om å bruke de, ble litt forvirret når jeg pratet med han sist.

Så; medmindre Roar skal ha de, så har jeg.

Har forresten en komplett bil som plukkes i småbiter med det helst første, så det meste av deler blir å få fra den.... tongue.gif



Hallo der ute,
Om du eller andre skal "slakte" en G, eller har deler man ikke trenger lenger;
- Har du et hanskerom å selge?
- Komplett viftebryter til dashbordet?
- Lokk/deksel på panseret som dekker over lufterillene til varmevifta?
- Innmaten til viftekanalen som sitter under panseret (altså innvendig "padding"/isolasjon og -deksel)?
- 2 stk lastebøyler (Thule, f.eks)?

På forhånd takk for svar, PM, f.eks!

mvh
Vestfolding

Sølvpilen

#17 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 11 March 2010 - 20:46

tja, det meste av det der får jeg nok, men hanskerommet er nok litt annerledes på 82 modellene tror jeg ? unsure.gif

Viftebryter har jeg vel også, varmeapparatgitteret, og innmaten i viftedekselet må jeg sjekke tilstanden på.

Lastebøyler: du KAN bruke Thule 951, men da MÅ du nesten bruke thule heavy-duty stenger, 3mm.
De er MYE bedre enn de standardgreiene på 2mm, de blir for myke på en G, med såvidt langt spenn.
Bruker du Thule952 føtter som er litt lengre, kan du akseptere litt mer sægging før lasta går i taket. Anbefaler uansett den mest solide typen...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#18 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 11 March 2010 - 22:09

Der var den ja. Var i Trondheim og kikket på og prøvekjørte denne på onsdag. Fin bil du har der Henrik smile.gif
Blir enda bedre med diesel motor tongue.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#19 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 12 March 2010 - 08:13

Hehe. Takk takk
Bilen fortjener helt klart en diesel, samt at lommeboka også kommer til å ha godt av det. Begynner å gleder meg fælt til å begynne nå laugh.gif
Initium: skal se på noen OM617a i helga, så skal få sendt deg en mail i løpet av helga med det jeg trenger, i tilegg til armene;)

#20 Rozzy

Rozzy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 12 March 2010 - 10:26

Er det Jotun topcoat du har brukt?