Gå til innhold



Foto

får ikke varmluft i varmeapparatet


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 4x4jøran

4x4jøran

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 20:58

hei, det har seg sånn at jeg får ikke varmluft i varmeapparatet, uansett hvor varm motoren er. begynner jo og bli kaldere om morgen nå, så haddde vert kjekt og fått ordna det. setter jeg det på full varme, kommer det en summelyd, og blir ikke mer enn litt under lunka luft. noen som kan hjelpe ?biggrin.gif

Edited by 4x4jøran, 10 September 2009 - 21:09.


#2 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 21:05

QUOTE(4x4jøran @ 10 Sep 2009, 21:58) <{POST_SNAPBACK}>
hei, det har seg sånn at jeg får ikke varmluft i varmeapparatet, uansett hvor varm motoren er. begynner jo og bli kaldere om morgen nå, så haddde vert kjekt og fått ordna det. setter jeg det på full varme, kommer det en summelyd, og blir ikke mer enn litt under lunka luft. noen som kan hjelpe ?biggrin.gif


Sjekk at ventilen som sitter helt ved torpedoveggen i motorrommet (på midten) reagerer når du betjener varmeapparatet.

#3 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 21:08

Blåser det eller skjer det ingenting? Er det vifta som står på full guffe eller er det bare temp-velgeren du setter på full guffe?
2 billige og enkle ting først:

1: Sjekk krana i motorrommet, sitter foran luftinntaket og aktiveres av ståltråd. Denne skal gå helt opp og helt ned avhengig av den skyvespaken du regulerer temeratur med. Har opplevd at wiren slår krøll på seg og ikke flytter krana selv om du skyver på spaken.

2: Har du filter på luftinntaket? Kast det, det hindrer ca 89% av gjennomstrømmingen.

Evt. har du gåen motor på vifta og da må du demontere dashbord.


QUOTE(4x4jøran @ 10 Sep 2009, 21:58) <{POST_SNAPBACK}>
hei, det har seg sånn at jeg får ikke varmluft i varmeapparatet, uansett hvor varm motoren er. begynner jo og bli kaldere om morgen nå, så haddde vert kjekt og fått ordna det. setter jeg det på full varme, kommer det en summelyd, og blir ikke mer enn litt under lunka luft. noen som kan hjelpe ?biggrin.gif




96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#4 4x4jøran

4x4jøran

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 21:13

QUOTE(Tjærand @ 10 Sep 2009, 22:08) <{POST_SNAPBACK}>
Blåser det eller skjer det ingenting? Er det vifta som står på full guffe eller er det bare temp-velgeren du setter på full guffe?
2 billige og enkle ting først:

1: Sjekk krana i motorrommet, sitter foran luftinntaket og aktiveres av ståltråd. Denne skal gå helt opp og helt ned avhengig av den skyvespaken du regulerer temeratur med. Har opplevd at wiren slår krøll på seg og ikke flytter krana selv om du skyver på spaken.

2: Har du filter på luftinntaket? Kast det, det hindrer ca 89% av gjennomstrømmingen.

Evt. har du gåen motor på vifta og da må du demontere dashbord.


det blåser bra i vifta, men får bare ikke regulert temperaturen. skal sjekke det ut imorra . men hva kan summinga være for noe ? drar jeg tempspaken litt mot kald slutter det og summe.

takk for svar og råd ! smile.gif

#5 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 22:21

Summinga er sirkulasjonspumpa som går. Dette er utstyr som ble levert på nordiske biler, gir betraktelig mer futt i varmeapparatet.


#6 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 22:53

Summingen er som Iver sier sirkulasjonspumpa. Den aktiveres først når hendelen på varmeapparatkrana er i fullt åpen stilling, altså er det overveiende sannsynlig at vannkretsen er helt åpen når varmen står på fullt.

Det er da sannsynligvis luft i kjølesystemet, som gjør at varmeapparatregisteret bare delvis blir fylt med væske.

Sjekk først kjølevæskenivået, det skal være et par cm.over celleregisteret i radiatoren. Kjør motoren driftsvarm. Sett på full varme. Still så bilen i en brattest mulig motbakke, og rus motoren til ca 2000 omdr. med radiatorlokket av, og la den gå slik et par minutter. Etterfyll, sett på lokket og prøvekjør.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#7 4x4jøran

4x4jøran

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 11 October 2009 - 21:02

har kommet fram til at det må være varmeregisteret som trengs nytt. er det noen her som har og selge ??
håper noen har for varmeaparatet mitt nå består av statoil koppen og en tjukk ullgenser, er ikka rare greiene når gradestokken bikker under til blå tongue.gif

Edited by 4x4jøran, 11 October 2009 - 21:05.


#8 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 11 October 2009 - 21:29

Jeg har ett som i hvert fall virket før bilen ble delebil.

Ring meg gjerne på 95790788 Hvis det er interessant.

Men er du sikker på at det er registeret?? Hørtes nesten litt rart ut. Mente at det ikke kunne bli noe annet enn lekasje i registeret, som så gjorde at man måtte bytte. Er jo en rimelig enkel konstruksjon.
oops!?!


#9 4x4jøran

4x4jøran

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 11 October 2009 - 21:35

QUOTE(Roar Sæther @ 11 Oct 2009, 22:29) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har ett som i hvert fall virket før bilen ble delebil.

Ring meg gjerne på 95790788 Hvis det er interessant.

Men er du sikker på at det er registeret?? Hørtes nesten litt rart ut. Mente at det ikke kunne bli noe annet enn lekasje i registeret, som så gjorde at man måtte bytte. Er jo en rimelig enkel konstruksjon.


jeg ringer deg imorra etter kl.4 en gang jeg smile.gif

#10 4x4jøran

4x4jøran

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 15 October 2009 - 20:35

da har jeg fått varme i bilen, nå blir det ikke døden og kjøre t jobb framover biggrin.gif problet var at spjelet i krana ikke åpnet seg i det hele tatt, så ikke rart det ikke blei varme huh.gif retter en stor takk til roar sæther med god hjelp og råd over tlf, en koselig og hjelpsom kar wink.gif

Edited by 4x4jøran, 15 October 2009 - 20:38.