Gå til innhold



Foto

Cumminsen er blitt syk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
40 replies to this topic

#1 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 27 September 2009 - 12:26

hadde en ny opplevelse me fetaste ramen min her i helga sad.gif

etter å ha peiset opp ei lang stigning med fult ladetrykk og manuel lockup innkoblet,så,på tur ned igjen,så gikk motorn helt harkete,og satte gir i nøytral,da stoppa maskin.

så starta eg den opp igjen,og da var alt tilsynelatende i orden.

men så har det kommen en bankelyd i motorn.
hører ikke bankinga når eg står over motoren,men hører den godt fra sida og under.

i tillegg damper det som faen i fra veivhusventilasjonen ohmy.gif

Har hadd av toppdeksla,og ventilløftere,støtstenker og vippetøy ser helt fint ut.
Mistenkte fort at e hadde brendt hull i et stempel og kansje fådd rådebank p.g.a et gåent veivlager.
Hadd nere bunnpanna,men alt ser fint ut der.

Har løset på et og et dyserør med motorn igang,og det viser seg at den går på alle sylyndre.
men bankelyden er den samme uavhengig av hvilket dyserør e løsner på.

noen forslag om hva dette fenomenet kommer av??

#2 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 27 September 2009 - 12:35

Hvilken farge er det på røyken?
Kan godt være ei dyse som har tatt kvelden.
Road Warrior

#3 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 27 September 2009 - 15:54

Jeg holder en finger på at du har fått skadet et stempel eller flere. Lang oppoverbakke+fullt pådrag = høy eksostemp. Når det blir veldig varmt over lang tid så vil gjerne stempla begynne å forlate motoren, og da i flytende form gjennom eksosventilene.

Siden du har trykk i bunnpanna og alle ventilene er inntakt så er det nok en sylinder som slipper forbi kompresjonen.

Nå husker ikke jeg hva slags bil du hadde igjen, men hva slags trim er det på den?? Hvilket turtall hadde du sånn ca når du peiset opp den bakken, lavt, høyt? Så du åssen farge det var inne i eksosrøret?
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#4 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 27 September 2009 - 17:10

Bilen min er en 98 2500 med den gamle 12ventilern.

det første som slo meg va for høy eksostempratur,smelta stempel.Hadde glemt å holde øye med pyrometret.........

men som sagt,løsnet litt på bunnpanna og såg litt inn under stempla.
De e klarte å se,såg fine ut underifra,så e trur ikkje det e sjedd.

røyken som kommer ut gjennom veivhusventilasjonen er sånn gråhvit,og tar med seg litt olje.

det som er av trim er 4"eksos og et sånt 330HK TSTperformers-oppsett i pumpa og en justerbar orefis til wastegate-actuatoren.

Maks turbotrykk ligger vel på 35-38 PSI

Så har jeg BD trippel-disk lockup converter BD ventilblokk som jeg kjører manuell lockup på.
-det har eg ikkje hadd tidligere,så det va vel kansje no smellen kom no e fikk låst converteren og belasta motorn fult ut.......

Trur ikke det har no me dyse å gjøre,siden jeg løsset på et og et dyserør.resultat:reduserte tomgangen omentrendt like mye uavhengig hvilket rør e løssa på.....

Kan det være ei blåst toppakning og en ventilløfter som banker???er det hydrauliske løftere på disse motorene???

#5 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 27 September 2009 - 17:13

QUOTE(RamDodge @ 27 Sep 2009, 15:54) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg holder en finger på at du har fått skadet et stempel eller flere. Lang oppoverbakke+fullt pådrag = høy eksostemp. Når det blir veldig varmt over lang tid så vil gjerne stempla begynne å forlate motoren, og da i flytende form gjennom eksosventilene.

Siden du har trykk i bunnpanna og alle ventilene er inntakt så er det nok en sylinder som slipper forbi kompresjonen.

Nå husker ikke jeg hva slags bil du hadde igjen, men hva slags trim er det på den?? Hvilket turtall hadde du sånn ca når du peiset opp den bakken, lavt, høyt? Så du åssen farge det var inne i eksosrøret?



Husker ikke helt turtallet,men vil tro det var i område 2000.....
Kansje e kan løsse på downpipen ut fra turborn???vil e da se om det er aluminiumisert hvist stempla har smelta??

#6 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 27 September 2009 - 17:35

QUOTE(DirtyogHarry @ 27 Sep 2009, 13:26) <{POST_SNAPBACK}>
hadde en ny opplevelse me fetaste ramen min her i helga sad.gif

etter å ha peiset opp ei lang stigning med fult ladetrykk og manuel lockup innkoblet,så,på tur ned igjen,så gikk motorn helt harkete,og satte gir i nøytral,da stoppa maskin.

så starta eg den opp igjen,og da var alt tilsynelatende i orden.

men så har det kommen en bankelyd i motorn.
hører ikke bankinga når eg står over motoren,men hører den godt fra sida og under.

i tillegg damper det som faen i fra veivhusventilasjonen ohmy.gif

Har hadd av toppdeksla,og ventilløftere,støtstenker og vippetøy ser helt fint ut.
Mistenkte fort at e hadde brendt hull i et stempel og kansje fådd rådebank p.g.a et gåent veivlager.
Hadd nere bunnpanna,men alt ser fint ut der.

Har løset på et og et dyserør med motorn igang,og det viser seg at den går på alle sylyndre.
men bankelyden er den samme uavhengig av hvilket dyserør e løsner på.

Dette var jo kjipt.....er selv livredd for å presse bilen min, venter bare på et solid havari...

noen forslag om hva dette fenomenet kommer av??


hørtes kjipt ut....

Edited by axsling, 27 September 2009 - 18:11.


#7 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 27 September 2009 - 18:04

hadde nettopp av svanehalsen.

det var bare vanlig sot i røret,ingenn tegn på aluminiumsrester å se dær....

#8 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 27 September 2009 - 18:33

Hvilken farge på eksosrøyken?
Road Warrior

#9 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 27 September 2009 - 19:30

Det er krona på stempelet som går som regel og riper opp sylinderen øverst i løpet så du ser nok ikke så mye underifra verken på stempel eller sylindervegger siden at stempelet er så langt.
Du får rive av toppen, har du ulyd så blir det bare værre.

Jeg har blåst ut mesteparten av et stempel på en Iveco V10, og der var det helt hvitt i bendet etter turboen, men det var stjerneras der hele krona var borte. Har du litt sot i røret fra før så blir det vel ikke værende. Kan jo også bare at motoren varmskjærte uten at så mye av stempelet har forsvunnet, bare nok til å ripe opp sylinderen.


Er dritt når slik skjer, men det er derfor man har instrumenter for å overvåke ståa. Om du lader såpass på orginalturboen med mye diesel så kommer vel eksostempen farlig fort vil jeg tro.

Er mekaniske løftere på alle Cumminser
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#10 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 27 September 2009 - 19:34

Du kan vel lytte og høre hvilken sylinder som bråker. Et gammelt mekanikertips er å ta peilepinnen og sette mellom øret og blokka, da er det enklere å isolere ut annen støy. Så river du av toppen på den sylinderen som bråker mest.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#11 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 27 September 2009 - 20:53

QUOTE(RamDodge @ 27 Sep 2009, 20:34) <{POST_SNAPBACK}>
Du kan vel lytte og høre hvilken sylinder som bråker. Et gammelt mekanikertips er å ta peilepinnen og sette mellom øret og blokka, da er det enklere å isolere ut annen støy. Så river du av toppen på den sylinderen som bråker mest.


Hallo
Kan va som Ramdodge skriver. Behöver inte va stora eller direkt synliga skador som syns underifrån.
Kan ju provtrycka cylinder för cylinder med tryckluft så ser man de ganska snabbt när de blir vevhustryck utan att motorn går...
Demonter spridare (dyser) o vipparmar (vippetøy) o tryck med tryckluft där spridaren skall sitta.

Skruvade på en Dodge Ram -04 för inte länge sedan med vevhustryck. Tog kompressions test på den, cyl 6 hade 10kg. Motorn gick helt fint, inte ryckigt eller nämnvärt med avgasrök. Cylinder 6 gav inget kraft men tog ingen heller. Men reagerade på samma vis när man släpte på ett o ett spridar rör.

Bara en liten tanke
Lycka till
Mvh Manfred

#12 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 27 September 2009 - 23:15

hmmmmm......

kan vel tenkes at e har brendt stemplet da,og at det er deformert og rester a det banker opp i toppen.....
kan man se ned på stemplet med å ta ut en dyse tro???

vil større turbinhus senke egt-en??

kor man kjøper stempelsett og toppakning??va det separate topper???

va bare så rart at det ikkje vistes noe fra undersiden......

#13 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 28 September 2009 - 14:42

QUOTE(manfred @ 27 Sep 2009, 20:53) <{POST_SNAPBACK}>
Hallo
Kan va som Ramdodge skriver. Behöver inte va stora eller direkt synliga skador som syns underifrån.
Kan ju provtrycka cylinder för cylinder med tryckluft så ser man de ganska snabbt när de blir vevhustryck utan att motorn går...
Demonter spridare (dyser) o vipparmar (vippetøy) o tryck med tryckluft där spridaren skall sitta.

Skruvade på en Dodge Ram -04 för inte länge sedan med vevhustryck. Tog kompressions test på den, cyl 6 hade 10kg. Motorn gick helt fint, inte ryckigt eller nämnvärt med avgasrök. Cylinder 6 gav inget kraft men tog ingen heller. Men reagerade på samma vis när man släpte på ett o ett spridar rör.

Bara en liten tanke
Lycka till
Mvh Manfred



Hvordan bruker det å se uti sylynderen etter et slikt havari??

den bankelyden,kan det være deformert stempel som banker i toppen,eller er det løse stempelringer nå??
er det mye sannsynlig at e må demonterei heile maskina og borre opp sylyndra i tillegg???

#14 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 28 September 2009 - 16:02

QUOTE(DirtyogHarry @ 28 Sep 2009, 14:42) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan bruker det å se uti sylynderen etter et slikt havari??

den bankelyden,kan det være deformert stempel som banker i toppen,eller er det løse stempelringer nå??
er det mye sannsynlig at e må demonterei heile maskina og borre opp sylyndra i tillegg???


Cylinderen kan, etter skjæring ha en del dype riper i cylinderveggen. Er usikker, men er du heldig, er det løse cylinderforinger i Cummins, da slipper du unna med et nytt stempel og ny cylinderforing. Bankelyden kan være rester etter stempelet, som ligger på toppen av stempelet. Får håpe du slipper rimelig fra det.


#15 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 28 September 2009 - 17:12

Det er vel umulig å si hva som bråker når man ikke har hørt lyden, men det kan være løse stempelringer, skjørtebank, dårlig forbrenning pga dårlig kompresjon. Du må bare åpne opp og se hva som er galt, det kan jo være flere sylindere som har gått. Begynn bakerst du, der er det varmest og har lengst vei å bli kvitt eksosen, jeg gjetter på sylinder 5 eller 6.
Om du googler "melted cummins piston" så finner du nok noen bilder å kikke på.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#16 Datsun Diesel

Datsun Diesel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 28 September 2009 - 20:26

Sikkert billig og havarere en iveco v10! Er ikke og reise til nermeste skrot og hente ny motor da vel?

#17 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 03 October 2009 - 09:15

Hej.
Hur går de?
Som du säkert sett så är de en topp till alla 6 cyl. Så vill du se på 1 får du se alla 6.
Cummins i denna storlek, är motorer utan cylinderfoder. Men de mesta går att reparera.
Sökte lite runt på google o de finns nog av leverantörer för delar till dessa motorer.

Lycka till o uppdatera gärna när du vet vad som gått fel.
Mvh Manfred

#18 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 01 November 2009 - 06:08

Er på sjøen,så har ikke fådd forsket så mye mere på dette.Men har bestilt 6 koplette stempel m.råder og toppakningsett.
Sikla litt på Cometics Toppakning som kunne senke kompen og tålte intill 80 PSI....... dribble.gif men da kommer vel studs til ca 10 festblanketter i tillegg ska det ha no misjon...........for ikke snakk om turboagerigat til et prisnivå som ligger på samme nivå som norske avgifter......

Så et bilde,husker ikke om det var TDR-forumet eller Dodgetalk-forumet.Der hadde stemplet blitt blåst hull i i fra toppen og ut på siden mellom stempelringene.

Får c no delene kommer hva som er gærli.

#19 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 12 December 2009 - 21:16

Hej
Hur har de gått? Har du fått rivit i bitar?
Alltid en ursäkt för en uppgradering av motorn vid haveri........

Mvh Manfred

#20 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 14 December 2009 - 04:38

Heisann manfred

Sjer lite fortfarande lite.er på sjøen

Men nye stempler og pakningsett er kommet,så i januar skal cumminsen splittes i atomer:-D

Oppdateringer sjer så fort e kommer i gang

Dere får ha god jul så lenge