Cumminsen er blitt syk
#1
Posted 27 September 2009 - 12:26
etter å ha peiset opp ei lang stigning med fult ladetrykk og manuel lockup innkoblet,så,på tur ned igjen,så gikk motorn helt harkete,og satte gir i nøytral,da stoppa maskin.
så starta eg den opp igjen,og da var alt tilsynelatende i orden.
men så har det kommen en bankelyd i motorn.
hører ikke bankinga når eg står over motoren,men hører den godt fra sida og under.
i tillegg damper det som faen i fra veivhusventilasjonen
Har hadd av toppdeksla,og ventilløftere,støtstenker og vippetøy ser helt fint ut.
Mistenkte fort at e hadde brendt hull i et stempel og kansje fådd rådebank p.g.a et gåent veivlager.
Hadd nere bunnpanna,men alt ser fint ut der.
Har løset på et og et dyserør med motorn igang,og det viser seg at den går på alle sylyndre.
men bankelyden er den samme uavhengig av hvilket dyserør e løsner på.
noen forslag om hva dette fenomenet kommer av??
#2
Posted 27 September 2009 - 12:35
Kan godt være ei dyse som har tatt kvelden.
#3
Posted 27 September 2009 - 15:54
Siden du har trykk i bunnpanna og alle ventilene er inntakt så er det nok en sylinder som slipper forbi kompresjonen.
Nå husker ikke jeg hva slags bil du hadde igjen, men hva slags trim er det på den?? Hvilket turtall hadde du sånn ca når du peiset opp den bakken, lavt, høyt? Så du åssen farge det var inne i eksosrøret?
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#4
Posted 27 September 2009 - 17:10
det første som slo meg va for høy eksostempratur,smelta stempel.Hadde glemt å holde øye med pyrometret.........
men som sagt,løsnet litt på bunnpanna og såg litt inn under stempla.
De e klarte å se,såg fine ut underifra,så e trur ikkje det e sjedd.
røyken som kommer ut gjennom veivhusventilasjonen er sånn gråhvit,og tar med seg litt olje.
det som er av trim er 4"eksos og et sånt 330HK TSTperformers-oppsett i pumpa og en justerbar orefis til wastegate-actuatoren.
Maks turbotrykk ligger vel på 35-38 PSI
Så har jeg BD trippel-disk lockup converter BD ventilblokk som jeg kjører manuell lockup på.
-det har eg ikkje hadd tidligere,så det va vel kansje no smellen kom no e fikk låst converteren og belasta motorn fult ut.......
Trur ikke det har no me dyse å gjøre,siden jeg løsset på et og et dyserør.resultat:reduserte tomgangen omentrendt like mye uavhengig hvilket rør e løssa på.....
Kan det være ei blåst toppakning og en ventilløfter som banker???er det hydrauliske løftere på disse motorene???
#5
Posted 27 September 2009 - 17:13
Siden du har trykk i bunnpanna og alle ventilene er inntakt så er det nok en sylinder som slipper forbi kompresjonen.
Nå husker ikke jeg hva slags bil du hadde igjen, men hva slags trim er det på den?? Hvilket turtall hadde du sånn ca når du peiset opp den bakken, lavt, høyt? Så du åssen farge det var inne i eksosrøret?
Husker ikke helt turtallet,men vil tro det var i område 2000.....
Kansje e kan løsse på downpipen ut fra turborn???vil e da se om det er aluminiumisert hvist stempla har smelta??
#6 Guest_axsling_*
Posted 27 September 2009 - 17:35
etter å ha peiset opp ei lang stigning med fult ladetrykk og manuel lockup innkoblet,så,på tur ned igjen,så gikk motorn helt harkete,og satte gir i nøytral,da stoppa maskin.
så starta eg den opp igjen,og da var alt tilsynelatende i orden.
men så har det kommen en bankelyd i motorn.
hører ikke bankinga når eg står over motoren,men hører den godt fra sida og under.
i tillegg damper det som faen i fra veivhusventilasjonen
Har hadd av toppdeksla,og ventilløftere,støtstenker og vippetøy ser helt fint ut.
Mistenkte fort at e hadde brendt hull i et stempel og kansje fådd rådebank p.g.a et gåent veivlager.
Hadd nere bunnpanna,men alt ser fint ut der.
Har løset på et og et dyserør med motorn igang,og det viser seg at den går på alle sylyndre.
men bankelyden er den samme uavhengig av hvilket dyserør e løsner på.
Dette var jo kjipt.....er selv livredd for å presse bilen min, venter bare på et solid havari...
noen forslag om hva dette fenomenet kommer av??
hørtes kjipt ut....
Edited by axsling, 27 September 2009 - 18:11.
#7
Posted 27 September 2009 - 18:04
det var bare vanlig sot i røret,ingenn tegn på aluminiumsrester å se dær....
#8
Posted 27 September 2009 - 18:33
#9
Posted 27 September 2009 - 19:30
Du får rive av toppen, har du ulyd så blir det bare værre.
Jeg har blåst ut mesteparten av et stempel på en Iveco V10, og der var det helt hvitt i bendet etter turboen, men det var stjerneras der hele krona var borte. Har du litt sot i røret fra før så blir det vel ikke værende. Kan jo også bare at motoren varmskjærte uten at så mye av stempelet har forsvunnet, bare nok til å ripe opp sylinderen.
Er dritt når slik skjer, men det er derfor man har instrumenter for å overvåke ståa. Om du lader såpass på orginalturboen med mye diesel så kommer vel eksostempen farlig fort vil jeg tro.
Er mekaniske løftere på alle Cumminser
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#10
Posted 27 September 2009 - 19:34
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#11
Posted 27 September 2009 - 20:53
Hallo
Kan va som Ramdodge skriver. Behöver inte va stora eller direkt synliga skador som syns underifrån.
Kan ju provtrycka cylinder för cylinder med tryckluft så ser man de ganska snabbt när de blir vevhustryck utan att motorn går...
Demonter spridare (dyser) o vipparmar (vippetøy) o tryck med tryckluft där spridaren skall sitta.
Skruvade på en Dodge Ram -04 för inte länge sedan med vevhustryck. Tog kompressions test på den, cyl 6 hade 10kg. Motorn gick helt fint, inte ryckigt eller nämnvärt med avgasrök. Cylinder 6 gav inget kraft men tog ingen heller. Men reagerade på samma vis när man släpte på ett o ett spridar rör.
Bara en liten tanke
Lycka till
Mvh Manfred
#12
Posted 27 September 2009 - 23:15
kan vel tenkes at e har brendt stemplet da,og at det er deformert og rester a det banker opp i toppen.....
kan man se ned på stemplet med å ta ut en dyse tro???
vil større turbinhus senke egt-en??
kor man kjøper stempelsett og toppakning??va det separate topper???
va bare så rart at det ikkje vistes noe fra undersiden......
#13
Posted 28 September 2009 - 14:42
Kan va som Ramdodge skriver. Behöver inte va stora eller direkt synliga skador som syns underifrån.
Kan ju provtrycka cylinder för cylinder med tryckluft så ser man de ganska snabbt när de blir vevhustryck utan att motorn går...
Demonter spridare (dyser) o vipparmar (vippetøy) o tryck med tryckluft där spridaren skall sitta.
Skruvade på en Dodge Ram -04 för inte länge sedan med vevhustryck. Tog kompressions test på den, cyl 6 hade 10kg. Motorn gick helt fint, inte ryckigt eller nämnvärt med avgasrök. Cylinder 6 gav inget kraft men tog ingen heller. Men reagerade på samma vis när man släpte på ett o ett spridar rör.
Bara en liten tanke
Lycka till
Mvh Manfred
Hvordan bruker det å se uti sylynderen etter et slikt havari??
den bankelyden,kan det være deformert stempel som banker i toppen,eller er det løse stempelringer nå??
er det mye sannsynlig at e må demonterei heile maskina og borre opp sylyndra i tillegg???
#14 Guest_axsling_*
Posted 28 September 2009 - 16:02
den bankelyden,kan det være deformert stempel som banker i toppen,eller er det løse stempelringer nå??
er det mye sannsynlig at e må demonterei heile maskina og borre opp sylyndra i tillegg???
Cylinderen kan, etter skjæring ha en del dype riper i cylinderveggen. Er usikker, men er du heldig, er det løse cylinderforinger i Cummins, da slipper du unna med et nytt stempel og ny cylinderforing. Bankelyden kan være rester etter stempelet, som ligger på toppen av stempelet. Får håpe du slipper rimelig fra det.
#15
Posted 28 September 2009 - 17:12
Om du googler "melted cummins piston" så finner du nok noen bilder å kikke på.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#16
Posted 28 September 2009 - 20:26
#17
Posted 03 October 2009 - 09:15
Hur går de?
Som du säkert sett så är de en topp till alla 6 cyl. Så vill du se på 1 får du se alla 6.
Cummins i denna storlek, är motorer utan cylinderfoder. Men de mesta går att reparera.
Sökte lite runt på google o de finns nog av leverantörer för delar till dessa motorer.
Lycka till o uppdatera gärna när du vet vad som gått fel.
Mvh Manfred
#18
Posted 01 November 2009 - 06:08
Sikla litt på Cometics Toppakning som kunne senke kompen og tålte intill 80 PSI....... men da kommer vel studs til ca 10 festblanketter i tillegg ska det ha no misjon...........for ikke snakk om turboagerigat til et prisnivå som ligger på samme nivå som norske avgifter......
Så et bilde,husker ikke om det var TDR-forumet eller Dodgetalk-forumet.Der hadde stemplet blitt blåst hull i i fra toppen og ut på siden mellom stempelringene.
Får c no delene kommer hva som er gærli.
#19
Posted 12 December 2009 - 21:16
Hur har de gått? Har du fått rivit i bitar?
Alltid en ursäkt för en uppgradering av motorn vid haveri........
Mvh Manfred
#20
Posted 14 December 2009 - 04:38
Sjer lite fortfarande lite.er på sjøen
Men nye stempler og pakningsett er kommet,så i januar skal cumminsen splittes i atomer:-D
Oppdateringer sjer så fort e kommer i gang
Dere får ha god jul så lenge