Gå til innhold



Foto

hvor kjøper dere oljen deres?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
70 replies to this topic

#61 StigAre

StigAre

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 406 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 09:15

Jeg bruker QuakerState HDX 15.40 på min 6.2diesel.
Nå må jeg gå over til DynoCat, siden quaker state er kjøpt opp av shell, og ikke forhandles av Phoenix USCars lenger.

Men det er samme kvaliteten.
Der koster det 65,- for litern, eller rett i underkant av litern da, siden det er amerikanske mål.

Har som regel fyllt quaker state på girkassa også, uten problemer, kassa mi er ei 4L80E.

Jeg har nå stående en del liter med Pennzoil ATF DX3, regner med det går fint og bruke denne på samme girkasse ?
Det er nemlig på tide med oljeskift, og gidder ikke kjøpe olje, når jeg allerede har en jeg kanskje kan bruke...


MVH
Stig Are Kristiansen
1990 Chevrolet Suburban 6.2d

#62 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 16:47

QUOTE(StigAre @ 26 Oct 2009, 09:15) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg bruker QuakerState HDX 15.40 på min 6.2diesel.
Nå må jeg gå over til DynoCat, siden quaker state er kjøpt opp av shell, og ikke forhandles av Phoenix USCars lenger.

Men det er samme kvaliteten.
Der koster det 65,- for litern, eller rett i underkant av litern da, siden det er amerikanske mål.

Har som regel fyllt quaker state på girkassa også, uten problemer, kassa mi er ei 4L80E.

Jeg har nå stående en del liter med Pennzoil ATF DX3, regner med det går fint og bruke denne på samme girkasse ?
Det er nemlig på tide med oljeskift, og gidder ikke kjøpe olje, når jeg allerede har en jeg kanskje kan bruke...



Penzoil dexron 3, er en utmerket olje wink.gif
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#63 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 22:47

har utmerket oljetrykk på 350n min som har passert 363000km med biiltema sin 15w40 olje. måleren er oppe på 3/4+ ved kald motor i normal landeveshastighet og daler ned til i underkant av 3/4 ved drifttsvarm motor.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#64 astrosafari

astrosafari

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 01:05

Hadde bilen på service med olje bytte ,ble spurt om hvilken olje type jeg ville ha ,jeg svarte helsynt 0-40 bra valg sa verk.mester
dette var hos GM, hviket merke det vet ikke jeg ,Betalte 1500 kr for oljebytte med filt.


#65 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 15:26

QUOTE(ready4-runner @ 25 Oct 2009, 08:19) <{POST_SNAPBACK}>
Tenkte jeg skulle prøve Castrol Magnatec 5-40 på min Silverado, den er jo på tilbud på mekonomen til 398 for 4liter. Forøvrig har jeg ingen problem med å kjøre på FK sin olje heller visst jeg finner en som oppfyller spesifikasjonene.



Jeg er veldig glad i Castrol Olje og bruker den mye på kundebilene.. Dog 10/60 Racing..
Men på Burbe funker IKKE Castrol Magnatec.. større oljeforbruk og lavere oljetrykk..
Så da gikk jeg tilbake til Liqui Moly. den funker som gull. wink.gif
Når det gjelder olje er dette stort sett en smaksak.. og hva man har best erfaringer med.
Men når man hører ventilklakking og skramling fra motoren som nettopp har fått skiftet olje fra Biltema/FK o.l også skifter olje til Castrol og HØRER at motoren endrer gangen, ventliklikken blir borte og motoren generelt har det mye bedre,
ja DA er jeg overbevist.
Har hatt så mange kunder som kommer innom som har skiftet olje selv og klager over at motoren "går" så rart og de får seg en åpenbaring selv da de ser og hører hvor stor forskjell det er på olje.

Som jeg har nevnt før..
Å spille russisk rulett med motoren for å spare noen kroner er for meg helt uforstående.

Her brukes kun Castrol & Liqui Moly. wink.gif
Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.

#66 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 16:50

QUOTE(astrosafari @ 27 Oct 2009, 01:05) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde bilen på service med olje bytte ,ble spurt om hvilken olje type jeg ville ha ,jeg svarte helsynt 0-40 bra valg sa verk.mester
dette var hos GM, hviket merke det vet ikke jeg ,Betalte 1500 kr for oljebytte med filt.



våre store amerikanske motorer skal ha mineral olje. olje og filterskift intervall pr3000miles ifølge boka
ved bruk av syntetisk olje KAN du få unødig svetting/lekasjer rundt motoren og oljetrykket KAN falle noe

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#67 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 17:18

QUOTE(Dools @ 27 Oct 2009, 16:26) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg er veldig glad i Castrol Olje og bruker den mye på kundebilene.. Dog 10/60 Racing..
Men på Burbe funker IKKE Castrol Magnatec.. større oljeforbruk og lavere oljetrykk..
Så da gikk jeg tilbake til Liqui Moly. den funker som gull. wink.gif
Når det gjelder olje er dette stort sett en smaksak.. og hva man har best erfaringer med.
Men når man hører ventilklakking og skramling fra motoren som nettopp har fått skiftet olje fra Biltema/FK o.l også skifter olje til Castrol og HØRER at motoren endrer gangen, ventliklikken blir borte og motoren generelt har det mye bedre,
ja DA er jeg overbevist.
Har hatt så mange kunder som kommer innom som har skiftet olje selv og klager over at motoren "går" så rart og de får seg en åpenbaring selv da de ser og hører hvor stor forskjell det er på olje.

Som jeg har nevnt før..
Å spille russisk rulett med motoren for å spare noen kroner er for meg helt uforstående.

Her brukes kun Castrol & Liqui Moly. wink.gif


Ok tror du at det gjør noe å kjøre Castrol Magnatec på min Silverado 6.0 bensin gått 70000km?

Mvh J-O
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#68 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 18:34

QUOTE(ready4-runner @ 27 Oct 2009, 17:18) <{POST_SNAPBACK}>
Ok tror du at det gjør noe å kjøre Castrol Magnatec på min Silverado 6.0 bensin gått 70000km?

Mvh J-O



Bare å prøve det.
Du finner fort ut om motoren liker den eller ikke.. wink.gif

Funker det ikke er det bare å bytte til noe annet
Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.

#69 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 19:04

QUOTE(Dools @ 27 Oct 2009, 15:26) <{POST_SNAPBACK}>
Som jeg har nevnt før..
Å spille russisk rulett med motoren for å spare noen kroner er for meg helt uforstående.



Russisk rulett er vel å ta hardt i. laugh.gif

Men, dette med at lyder fra toppen forsvinner ved skifte til en annen olje er jo selve klassikeren når man skal selge inn olje, for hva skjer når den uheldige kunden kommer med bilen sin (ofte et bilmerke fra US) og han sier han akkurat har skiftet olje, men etter det så tikker det og klonker....

Jo han har hydrauliske ventilløftere, og da er det ikke kvaliteten på oljen som avgjør, men specsene på oljen, altså hva er den tilsatt, eller ikke.
Kunden har kjøpt feil olje til motoren sin, ikke nødvendigvis en dårlig olje.

Det jeg gjorde dengang var å selge 15w 40 Quaker, akkurat den dengang inneholdt det som gjaldt for hydrauliske løftere.
Men dette var for 20 år siden, jeg er ikke 100% sikker, men tror nok de fleste syntet oljer i dag er gangbare med hydrauliske løftere.

Jeg kjører enten en god mineral olje, (men det blir det jaggu mindre av, syntet overtar hos meg) eller helsyntet, halvsyntet finnes egentlig ikke, det er en syntetforsterket mineral olje. Hverken fugl eller fisk mener jo jeg.







#70 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 21:14

QUOTE(roxxx @ 27 Oct 2009, 19:04) <{POST_SNAPBACK}>
Russisk rulett er vel å ta hardt i. laugh.gif

Men, dette med at lyder fra toppen forsvinner ved skifte til en annen olje er jo selve klassikeren når man skal selge inn olje, for hva skjer når den uheldige kunden kommer med bilen sin (ofte et bilmerke fra US) og han sier han akkurat har skiftet olje, men etter det så tikker det og klonker....
Jo han har hydrauliske ventilløftere, og da er det ikke kvaliteten på oljen som avgjør, men specsene på oljen, altså hva er den tilsatt, eller ikke.
Kunden har kjøpt feil olje til motoren sin, ikke nødvendigvis en dårlig olje.
Det jeg gjorde dengang var å selge 15w 40 Quaker, akkurat den dengang inneholdt det som gjaldt for hydrauliske løftere.
Men dette var for 20 år siden, jeg er ikke 100% sikker, men tror nok de fleste syntet oljer i dag er gangbare med hydrauliske løftere.
Jeg kjører enten en god mineral olje, (men det blir det jaggu mindre av, syntet overtar hos meg) eller helsyntet, halvsyntet finnes egentlig ikke, det er en syntetforsterket mineral olje. Hverken fugl eller fisk mener jo jeg.



Nå driver ikke jeg med Amerikanske biler. wink.gif
Annnet enn mitt eget er resten av det vi skrur på Italiensk og litt Tysk.

jeg prøver ikke å selge inn noen oljemerker, det viktigste for meg er at jeg sover godt om natta når jeg veit at kunden er fornøyd og kan nye den altfor korte sesongen vi har her i landet uten problemer og med en motor som trives.
Mange års erfaring har ledet oss til spesifikke oljer tilpasset den motoren og bruken som bilen har.

Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.

#71 arne33

arne33

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 00:13

er ikke den største kjenneren. MEN duramaxen min går MERKBART finere med shell sin 5w40 olje. vet ikke hva som var på den tidligere då de ikkke er så leng siden jeg jeg kjøpte den.... men noe bergheim fylte på var det....