Gå til innhold



Foto

Er BF Goodrich All-Terrain T/A KO gode som vinterdekk?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#21 tiiim

tiiim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 22 November 2009 - 11:06

tror nok jeg forkaster BF Goodritch som vinterdekk nå...
Får heller spare til et sett med offroad-dekk senere.

Deilig å ha kontroll, selv på vinteren wink.gif


#22 chevydödaren

chevydödaren

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1750 Innlegg:

Posted 22 November 2009 - 11:08

skal kjøre offroad hen a? tongue.gif

#23 tiiim

tiiim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 22 November 2009 - 13:33

hehe.
Har det litt trivelig i kolsåsbakken (slalombakke) på våren og sommeren, men nå er det vel morsomst å kjøre rundt inni skævven rundt bogstad.
Risikerer jo bot på 500 fra skogsjefen dersom han tilfeldigvis er akkurat der jeg er.. men det er det verdt wink.gif

Ellers så er jeg ofte i området rundt og i hovedstaden og kjøring på de veiene kan vel ofte kalles offroad. tongue.gif

Noen andre tips til steder som tilbyr offroadkjøring?

#24 chevydödaren

chevydödaren

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1750 Innlegg:

Posted 22 November 2009 - 14:00

QUOTE(tiiim @ 22 Nov 2009, 13:33) <{POST_SNAPBACK}>
hehe.
Har det litt trivelig i kolsåsbakken (slalombakke) på våren og sommeren, men nå er det vel morsomst å kjøre rundt inni skævven rundt bogstad.
Risikerer jo bot på 500 fra skogsjefen dersom han tilfeldigvis er akkurat der jeg er.. men det er det verdt wink.gif

Ellers så er jeg ofte i området rundt og i hovedstaden og kjøring på de veiene kan vel ofte kalles offroad. tongue.gif

Noen andre tips til steder som tilbyr offroadkjøring?

svarstad neste helg,er det som er offroad

#25 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 03:25

Har kjørt Suburban (95) Tahoe (99) Big Dooley (00) og Van (00) alle med BFG A/T.
Dårlige på vinterføre ??? Kan ikke skjønne hva dere snakker om. huh.gif
Funker greit på vinterfør de, og i Oslo som man nesten aldri ser annet enn svarte asfalten skjønner jeg ikke hva problemet er.
I tilleg ser de kule ut på bilen.. wink.gif
Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.

#26 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 09:00

QUOTE(tiiim @ 22 Nov 2009, 13:33) <{POST_SNAPBACK}>
hehe.
Har det litt trivelig i kolsåsbakken (slalombakke) på våren og sommeren, men nå er det vel morsomst å kjøre rundt inni skævven rundt bogstad.
Risikerer jo bot på 500 fra skogsjefen dersom han tilfeldigvis er akkurat der jeg er.. men det er det verdt wink.gif

Ellers så er jeg ofte i området rundt og i hovedstaden og kjøring på de veiene kan vel ofte kalles offroad. tongue.gif

Noen andre tips til steder som tilbyr offroadkjøring?


500? .... du glemte vel en 0......

#27 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 09:02

QUOTE(Dools @ 24 Nov 2009, 03:25) <{POST_SNAPBACK}>
Har kjørt Suburban (95) Tahoe (99) Big Dooley (00) og Van (00) alle med BFG A/T.
Dårlige på vinterføre ??? Kan ikke skjønne hva dere snakker om. huh.gif


Hvis du ikke har kjørt annet enn det så er det jo naturlig at du ikke skjønner hva vi snakker om..... wink.gif

#28 Evenz

Evenz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 09:07

QUOTE(Studebaker @ 21 Nov 2009, 22:05) <{POST_SNAPBACK}>
Nokian Hakkapelitaa LT er et utmerket dekk for norske vinterveier, skygg unna bf goodrich, møkkadekk på is og 0 føre (etter en sesong i bruk)


Kjøpte nye BFG All Terrain til Grand Cherokeen sent på sommersesongen i fjor. Testet litt på snø før jeg skiftet til vinterdekk. På løs snø satt de greit, men så snart snøen ble kjørt ned og hardpakket er de bort i mot katastorfale på bremsing og styring. Samme på isete/rimet asfalt, nesten ikke feste til bremsing og styring. Fremkommeligheten er allikevell god, så det er lett å bli lurt.
Har piggfrie Blizzak vinterdekk. Disse imponerer ikke, men er et hav bedre enn All Terrain dekkene. Blir sannsynligvis Nokian eller Continental vinterdekk neste gang. Ellers skal Cooper Discovery M+S fungere bra på en del suv'er.

#29 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 11:11

Eg har SJ 413 som veier en tredjedel av en K1500. Kjørte med BFG AT 31x10.5 i tre vintre frå dekka var nye. Dekka var ikkje så voldsomt bra siste vinteren, men heilt ok dei første to. Eg bruker bilen stort sett berre rundt i sentrum i lav fart, og har en bil til eg kan bruke når det er speilis. bur ved kysten og 90% av tida om vinteren er det meir eller mindre bar asfalt.
BF AT har vore til stor hjelp ved overraskelseføre sein haust og tidlig vår ved plutselige minusgrader. når andre folk har vore litt tidlig å satt på sommerdekka kan eg kjøre relativt trygt.
Uansett på vinterføre bør alle ta litt hensyn med avstander og fart med tanke på auka bremselengder.
Edit: en bør også huske på at dette IKKJE er vinterdekk og at produsenten heller aldri har påstått det. eit dekk som er kontruert for full vinter med full pigg vil uansett bli best.

Har planer om å kjøpe meg et nytt sett med BF AT og få dei pigga, men 32x11.5 er foreløpig ikkje i produksjon eller på lager.

Edited by yakuza, 24 November 2009 - 12:37.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#30 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 16:08

QUOTE(Chevy-LPG @ 24 Nov 2009, 09:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis du ikke har kjørt annet enn det så er det jo naturlig at du ikke skjønner hva vi snakker om..... wink.gif


laugh.gif Frekk eller ?

Hva jeg mener er at jeg har kjørt alle sammen på BFG AT og ikke synes det er noe problem på vinterføre.
Uanset kan man ikke sammenligne en vanlig personbil med en truck over 3,5 tonn.
Når det er sagt kjører jeg Burbe på 35" Dick Cepek dekk som har siti på i 4 år. . Har heller ikke noe problemer med det, På Escorten kjører jeg piggdekk. men å samenligne de to og er jo helt umulig,.
Man må avpasse kjøring etter forholdene, og jeg har ingenting å klage på etter mange år på vinterføre over hele landet på BFG AT.. i mange forskjellige varianter av tyngre Cheva.. wink.gif
Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.

#31 tiiim

tiiim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 16:21

QUOTE(Dools @ 24 Nov 2009, 03:25) <{POST_SNAPBACK}>
Har kjørt Suburban (95) Tahoe (99) Big Dooley (00) og Van (00) alle med BFG A/T.
Dårlige på vinterføre ??? Kan ikke skjønne hva dere snakker om. huh.gif
Funker greit på vinterfør de, og i Oslo som man nesten aldri ser annet enn svarte asfalten skjønner jeg ikke hva problemet er.
I tilleg ser de kule ut på bilen.. wink.gif

Var det jeg også tenkte på. Er jo ikke store snømengen her i osloområdet.
Det meste faller de første dagene (overraskelsesdagen som aldri noen er forberdet på).
Og ellers bart. Kan bli litt isete i januar/februar.
er jo egentlig derfor jeg er litt usikker på valget

QUOTE(Chevy-LPG @ 24 Nov 2009, 09:00) <{POST_SNAPBACK}>
500? .... du glemte vel en 0......

Står 500 på et hvitt skilt idet man suser til høyre opp bakken ovenfor Bogstad Gård tongue.gif

QUOTE(Evenz @ 24 Nov 2009, 09:07) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøpte nye BFG All Terrain til Grand Cherokeen sent på sommersesongen i fjor.
Testet litt på snø før jeg skiftet til vinterdekk. På løs snø satt de greit,
men så snart snøen ble kjørt ned og hardpakket er de bort i mot katastorfale på bremsing og styring.
Samme på isete/rimet asfalt, nesten ikke feste til bremsing og styring. Fremkommeligheten er allikevell god, så det er lett å bli lurt.
Har piggfrie Blizzak vinterdekk. Disse imponerer ikke, men er et hav bedre enn All Terrain dekkene.
Blir sannsynligvis Nokian eller Continental vinterdekk neste gang. Ellers skal Cooper Discovery M+S fungere bra på en del suv'er.


Er jo som sagt isen / underkjølt regn og null-føret som også skremmer meg litt.
Høres ut som et utmerket dekk ved 3-4 plussgrader oppå høyfjellet på en nydelig vinterdag med masse nysnø.
Men når den onde isen kommer høres det jo like livsfarlig ut som skikkelige sommerdekk.
Tenkt litt på Blizzak nå jeg også, mest pga de kommer i størrelsen jeg er ute etter.
Passe perfekt til noen nydelige 18" felger jeg har.
Dersom du er ute etter Discovery så er disse overaskende gode, har noen slike som jeg nå har kastet ut på Finn.no.
Grunnen til salget er mest pga at jeg har mer enn nok hjul i kjellern og ønsket kun to sett primært;
Offroad/vinter og sommerhjul. (sommerhjula har jeg vinter/offroad combo venter jeg på) tongue.gif
Ellers er de kun brukt en og en halv sesong ekstremt lite. Og de er kjempegode.
Men syns dog også at de ser litt små ut på bilen. Men for mange så er jo da sikkerhet viktigere enn utseende.
For meg veier det så og si likt tongue.gif

QUOTE(yakuza @ 24 Nov 2009, 11:11) <{POST_SNAPBACK}>
Eg har SJ 413 som veier en tredjedel av en K1500. Kjørte med BFG AT 31x10.5 i tre vintre frå dekka var nye. Dekka var ikkje så voldsomt bra siste vinteren,
men heilt ok dei første to. Eg bruker bilen stort sett berre rundt i sentrum i lav fart, og har en bil til eg kan bruke når det er speilis.
bur ved kysten og 90% av tida om vinteren er det meir eller mindre bar asfalt.
BF AT har vore til stor hjelp ved overraskelseføre sein haust og tidlig vår ved plutselige minusgrader.
når andre folk har vore litt tidlig å satt på sommerdekka kan eg kjøre relativt trygt.
Uansett på vinterføre bør alle ta litt hensyn med avstander og fart med tanke på auka bremselengder.
Edit: en bør også huske på at dette IKKJE er vinterdekk og at produsenten heller aldri har påstått det.
eit dekk som er kontruert for full vinter med full pigg vil uansett bli best.

Har planer om å kjøpe meg et nytt sett med BF AT og få dei pigga, men 32x11.5 er foreløpig ikkje i produksjon eller på lager.

Høres jo i utgangspunktet ut som et ekstremt godt dekk med tanke på pris etc da.
Hører jo også at det heller ikke bråker så utrolig mye, og god rullemotstand.
Et vanskelig valg. Skjønner jo at ingen her vil annbefalle et helårsdekk (hovedsakelig sommerdekk) til en fullnorsk vinter.
Men om det er et ok/litt mer enn ok dekk så holder vel det for meg.
Men dersom det er som et sommerdekk så er det jo uaktuellt. For når en SUV først blir akebrett så er det jo en fare for absolutt alle rundt.

Edited by tiiim, 24 November 2009 - 16:22.


#32 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 17:41

I vinter som var stod bilen på verksted frem til mars. Etter det så kjørte jeg med Falken "sommerdekkene" mine... jeg følte de satt godt og var fornøyd med de. Kjørte derfor med de resten av sesongen.

Når snøen kom her sørpå nå sist, så fikk jeg kun lagt på mine nye Marshal piggfrie dekk foran, siden spacerene mine var bortlånt... Bilen satt godt foran med glapp hele tiden bak... en drøm å sladde med... Også når jeg bremset så endte jeg opp med at den kom med rompa. Fremdekkene holdt grepet....

Så her oppdaget jeg stor forskjell på vintermerkede dekk og M+S dekk.

#33 Bjohnny

Bjohnny

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 18:44

Hiver meg inn her jeg også.. Har BF Goodrich All-Terrain T/A KO som sommerdekk, kjøpte de nå i vår, og hadde de på til like forbi den første isen på veiene. Syntes da at det begynte å føles litt for glatt for de, på 92-Pajeroen min, så jeg fikk piggdekk til vinterbruk. Men før jeg la om, brukte BF-dekkene på en kommunal vei og gårdsvei med høvelig bratt oppover- og nedoverbakke og ca 15 cm snø, med delvis nedkjørte hjulspor. Var på forhånd litt skeptisk både til opp og nedkjøring, men det gikk krute godt! Ned kobla jeg jo inn lavgiret og resten av hjelpa, og bare lista meg nedfunka kjempefint! Men på is syntes jeg også at dekkene var litt "skumle". Sverger til pigg her i Narvik-området jeg. Har kjørt en vinter med piggfritt, jobb-bil, var flere ganger det holdt på å gå galt, bla. med tilløp til å gli bakover... Bra med bratte bakker her i Narvik også, og når man også kjører MYE på landet, med variable føreforhold, tror jeg det er bare pigg som funker.. Men har fått meg kjettinger også nå, som ei ekstra sikkerhet, ifall det sku bli ekstremt glatt.

Må spørre, av min uvitenhet; hvordan er det forresten å pigge dekk selv? Verktøy/"vanskelighetsgrad" osv.?


#34 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 20:53

QUOTE(Dools @ 24 Nov 2009, 04:25) <{POST_SNAPBACK}>
Har kjørt Suburban (95) Tahoe (99) Big Dooley (00) og Van (00) alle med BFG A/T.
Dårlige på vinterføre ??? Kan ikke skjønne hva dere snakker om. huh.gif
Funker greit på vinterfør de, og i Oslo som man nesten aldri ser annet enn svarte asfalten skjønner jeg ikke hva problemet er.
I tilleg ser de kule ut på bilen.. wink.gif


Kjører kun veteranbiler med andre ord tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!