Gå til innhold



Foto

justering av styresnekke..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 27 November 2009 - 15:22

Hei..
Skulle justere styresnekka igår. Dette har tydeligvis aldri vert gjort før, og var ganske fornøyd da jeg så at skruen nesten var helt inne. Problemet var at når jeg løsnet låsemutteren var unbrakoskruen rustet fast i mutteren og unbrakohodet rasert:). Spørsmålet da er, om det er mulig å skru ut låsemutter+unbrakoskrue får å så skille/fikse ny:). Vet ikke hvordan det ser ut inne i styresnekka så vil forsikre meg før jeg skrur ut "skruen".
Evt, er det noen som har eksploderte tegninger av styresnekka på en 280GE?

#2 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 27 November 2009 - 16:46

QUOTE(Henrik larsen @ 27 Nov 2009, 16:22) <{POST_SNAPBACK}>
Hei..
Skulle justere styresnekka igår. Dette har tydeligvis aldri vert gjort før, og var ganske fornøyd da jeg så at skruen nesten var helt inne. Problemet var at når jeg løsnet låsemutteren var unbrakoskruen rustet fast i mutteren og unbrakohodet rasert:). Spørsmålet da er, om det er mulig å skru ut låsemutter+unbrakoskrue får å så skille/fikse ny:). Vet ikke hvordan det ser ut inne i styresnekka så vil forsikre meg før jeg skrur ut "skruen".
Evt, er det noen som har eksploderte tegninger av styresnekka på en 280GE?


Det er mulig, men hele snekka må demonteres. Justeringsskruen er en løs skru som kan byttes, men det må skje fra innsiden.
Mattis. Offroader og pirat....

#3 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 01 December 2009 - 13:02

QUOTE(Henrik larsen @ 27 Nov 2009, 16:22) <{POST_SNAPBACK}>
Hei..
Skulle justere styresnekka igår. Dette har tydeligvis aldri vert gjort før, og var ganske fornøyd da jeg så at skruen nesten var helt inne. Problemet var at når jeg løsnet låsemutteren var unbrakoskruen rustet fast i mutteren og unbrakohodet rasert:). Spørsmålet da er, om det er mulig å skru ut låsemutter+unbrakoskrue får å så skille/fikse ny:). Vet ikke hvordan det ser ut inne i styresnekka så vil forsikre meg før jeg skrur ut "skruen".
Evt, er det noen som har eksploderte tegninger av styresnekka på en 280GE?


Tips; Om jeg har forstått rett, så kan du justere snekken, men får ikke strammet justerskruen. Juster da så langt ut du må og skims (kutt opp skiver slik at du kan skyve dem inn på bolten sideveis. Stram så ned din "kombinerte" justeringsskrue/låsemutter i ønsket posisjon. Verre er det ikke...

Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#4 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 02 December 2009 - 10:12

Har faktisk tenkt tanken, med å splitte skiver å legge dem under. Men vil det ikke begynne å lekke olje rundt skruen?

#5 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 02 December 2009 - 12:09

QUOTE(Henrik larsen @ 2 Dec 2009, 10:12) <{POST_SNAPBACK}>
Har faktisk tenkt tanken, med å splitte skiver å legge dem under. Men vil det ikke begynne å lekke olje rundt skruen?


Tror det er større sjangse for at det begynner å lekke olje ut nede rundt pitman armen egentlig. Om du leser litt rundt på forumet ser du at mange har hatt problemer med dette når de strammer snekka. Min har rulla over 10000km siden jeg justerte snekka for noen måneder siden og den ser ut til å være like tett å fin enda.

#6 mksurf

mksurf

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 28 February 2011 - 19:53

Jeg har samme problemet nå som Henrik Larsen hadde. Letet rundt på forumet. Jeg vurderer å kutte opp skiver og legge de under kontramutteren. Er det noen som har fått lekasje rundt skruen etter en slik "reperasjon"? Eller andre problemer.

Martin

Edited by mksurf, 28 February 2011 - 19:55.


#7 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 28 February 2011 - 20:02

Har man litt erfaring og utstyr klarer man å justere uten slike etter min mening forkastelige løsninger. Litt god rustløserolje på skruen/mutteren i et par dager, feks. Omega 636 som ikke inneholder løsemidler, og derfor virker i dagevis. Tålmodighet, og evt varming av mutteren. Er sekskanten inni skruen rund kan man slå inn en tolvkant. Sjelden det mislykkes.

Før man justerer er det viktig å rengjøre akselen nedenfor snekkehuset. Er den full av gravrust vil det garantert bli lekkasje etter justering. Da må snekka ut, demonteres, akselen bearbeides og simring byttes.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#8 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 28 February 2011 - 21:44

QUOTE(Østerklev @ 28 Feb 2011, 20:02) <{POST_SNAPBACK}>
Har man litt erfaring og utstyr klarer man å justere uten slike etter min mening forkastelige løsninger. Litt god rustløserolje på skruen/mutteren i et par dager, feks. Omega 636 som ikke inneholder løsemidler, og derfor virker i dagevis. Tålmodighet, og evt varming av mutteren. Er sekskanten inni skruen rund kan man slå inn en tolvkant. Sjelden det mislykkes.

Før man justerer er det viktig å rengjøre akselen nedenfor snekkehuset. Er den full av gravrust vil det garantert bli lekkasje etter justering. Da må snekka ut, demonteres, akselen bearbeides og simring byttes.



Hehe. Forkastelig eller ikke, MIN SITTER FAST!!.
Har frest spor til skrutrekker, sveist fast diverse og prøvd olje, men får ikke skilt dem.

Anbefaler lett skiver! Fikk lagd meg noen i forskjellige strørrelser, slik at jeg kunne prøve meg frem til jeg fikke riktig høyde. Ellers surret jeg noen runder med gjengeteip innerst før jeg strammet kontramutteren, og har ikke fått noen lekasje.
Det optimale er selvfølgelig å få løsnet skruen, men dersom man ikke klarer det så er skiver en grei plan B wink.gif
(Viktig å løfte fronten, slik at man kjenner når snekka er tight)

#9 mksurf

mksurf

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 10:16

Takk folkens! Da vet jeg at plan B kan fungere. Men at jeg bør fortsette med plan A; og få løsnet skruen. Brukt mye CRC og tålmodighet, fortsetter med mer tålmodighet og varme.

Martin

#10 junker

junker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 287 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 12:46

om noen skulle trenge deler fra styresnekke, har jeg noen snekker på lager. ( uten servo)
send PM

#11 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 22:18

QUOTE(mksurf @ 1 Mar 2011, 11:16) <{POST_SNAPBACK}>
Takk folkens! Da vet jeg at plan B kan fungere. Men at jeg bør fortsette med plan A; og få løsnet skruen. Brukt mye CRC og tålmodighet, fortsetter med mer tålmodighet og varme.

Martin


Er ikke videre imponert over CRC 5-56, men for all del... I tillegg til varming, kan man, om man klarer å få arbeidsrom, sni mutteren. Hold en tung hammer mot en av de seks flatene, og slå en noe lettere hammer not mnotsatt flate. Ideelt sett bør man gjøre dette rundt hele mutteren, men alt er bedre enn ingenting. Mutteren vi utvide seg noe, og eventuell rust vil pulveriseres, slik at mutteren løsner lettere.

Tålmodighet er et nøkkelord. varming og kjøling i flere omganger er vanligvis effektivt. Helst bør man varme til mutteren begynner å bli rød, hvilket krever autogenflamme, Har man en propanbrenner el. vil flere runder med varme kunne gjøre susen.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#12 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 22:24

QUOTE(Henrik larsen @ 28 Feb 2011, 22:44) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe. Forkastelig eller ikke, MIN SITTER FAST!!.
Har frest spor til skrutrekker, sveist fast diverse og prøvd olje, men får ikke skilt dem.

Anbefaler lett skiver! Fikk lagd meg noen i forskjellige strørrelser, slik at jeg kunne prøve meg frem til jeg fikke riktig høyde. Ellers surret jeg noen runder med gjengeteip innerst før jeg strammet kontramutteren, og har ikke fått noen lekasje.
Det optimale er selvfølgelig å få løsnet skruen, men dersom man ikke klarer det så er skiver en grei plan B wink.gif
(Viktig å løfte fronten, slik at man kjenner når snekka er tight)



Jeg er sterkt imot at det på dette forumet fremmes slike reparasjonsmetoder på kjøretøy som skal brukes på vei. Greit å jukse på en ren offroad-bil, men ikke på biler som kjøres i trafikken.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#13 Roads

Roads

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 15:34

QUOTE(Østerklev @ 28 Feb 2011, 21:02) <{POST_SNAPBACK}>
Har man litt erfaring og utstyr klarer man å justere uten slike etter min mening forkastelige løsninger. Litt god rustløserolje på skruen/mutteren i et par dager, feks. Omega 636 som ikke inneholder løsemidler, og derfor virker i dagevis. Tålmodighet, og evt varming av mutteren. Er sekskanten inni skruen rund kan man slå inn en tolvkant. Sjelden det mislykkes.

Før man justerer er det viktig å rengjøre akselen nedenfor snekkehuset. Er den full av gravrust vil det garantert bli lekkasje etter justering. Da må snekka ut, demonteres, akselen bearbeides og simring byttes.



Jeg har samme problemet med dødgang i snekka, og lurer litt på hvor godt det må rengjører på nedsiden av snekka? Og hvor mye det går ann å justere?

#14 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 18:57

QUOTE(Roads @ 28 Mar 2011, 15:34) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har samme problemet med dødgang i snekka, og lurer litt på hvor godt det må rengjører på nedsiden av snekka? Og hvor mye det går ann å justere?

Alt smuss må fjernes ca 5 mm nedenfor tettingen, og overflaten på dette området av akselen må være helt fri for gravrust. Hvis ikke blir det garantert lekkasje. Man kan justere inntil ca 8 gjengevindinger kan telles på justerskruen over kontramutteren.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#15 Roads

Roads

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 20:49

QUOTE(Østerklev @ 28 Mar 2011, 19:57) <{POST_SNAPBACK}>
Alt smuss må fjernes ca 5 mm nedenfor tettingen, og overflaten på dette området av akselen må være helt fri for gravrust. Hvis ikke blir det garantert lekkasje. Man kan justere inntil ca 8 gjengevindinger kan telles på justerskruen over kontramutteren.


det virket som bilen ble tyngre på rattet etter justering, Er det noe fare for å stramme for hardt til?

#16 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 20:58

QUOTE(Roads @ 28 Mar 2011, 20:49) <{POST_SNAPBACK}>
det virket som bilen ble tyngre på rattet etter justering, Er det noe fare for å stramme for hardt til?


Ja! selvopprettingen kan ødelegges helt om du strammer for mye også.

#17 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 21:44

Det siste fikk jeg testet ut på w123'en. Hadde for mye slakk i rattet i følge EU-kontrollen, og justerte på snekka. Det ble mye mindre slakk, og det ble faktisk perfekt. Eneste aberet var at selvopprettingen forsvant fullstendig. Det var noe kjedelig, og angivelig sliter det mye på snekka. Selvopprettingen kom tilbake da jeg skrudde tilbake, og samme gjorde dødgangen. Men ellers begynte det selvsagt å lekke fra mutteren. Jeg tipper at hele snekka er gåen på w123'en min etter det der, men det er nesten resten av bilen fra før av også tongue.gif

Edited by maelling, 28 March 2011 - 22:01.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#18 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 29 March 2011 - 06:04

QUOTE(Roads @ 28 Mar 2011, 20:49) <{POST_SNAPBACK}>
det virket som bilen ble tyngre på rattet etter justering, Er det noe fare for å stramme for hardt til?

Selve justeringen bør utføres med forhjulene i været. Man skrur til rattet begynner å gå tyngre, og så tilbake til det går like lett igjen. Justering foregår med rattet i midtposisjon, mens en må svinge til fullt utslag for å kjenne etter når det begynner å knipe. Avslutt med en prøvekjøring, og finjuster om nødvendig. Dødgangen måles med rattet i midtposisjon, og bør ikke overstige 2,5-3 cm målt på periferien av rattet. Dødgang = det rattet kan dreies fra side til side uten at hjulene beveger seg.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring