justering av styresnekke..
#1
Posted 27 November 2009 - 15:22
Skulle justere styresnekka igår. Dette har tydeligvis aldri vert gjort før, og var ganske fornøyd da jeg så at skruen nesten var helt inne. Problemet var at når jeg løsnet låsemutteren var unbrakoskruen rustet fast i mutteren og unbrakohodet rasert:). Spørsmålet da er, om det er mulig å skru ut låsemutter+unbrakoskrue får å så skille/fikse ny:). Vet ikke hvordan det ser ut inne i styresnekka så vil forsikre meg før jeg skrur ut "skruen".
Evt, er det noen som har eksploderte tegninger av styresnekka på en 280GE?
#2
Posted 27 November 2009 - 16:46
Skulle justere styresnekka igår. Dette har tydeligvis aldri vert gjort før, og var ganske fornøyd da jeg så at skruen nesten var helt inne. Problemet var at når jeg løsnet låsemutteren var unbrakoskruen rustet fast i mutteren og unbrakohodet rasert:). Spørsmålet da er, om det er mulig å skru ut låsemutter+unbrakoskrue får å så skille/fikse ny:). Vet ikke hvordan det ser ut inne i styresnekka så vil forsikre meg før jeg skrur ut "skruen".
Evt, er det noen som har eksploderte tegninger av styresnekka på en 280GE?
Det er mulig, men hele snekka må demonteres. Justeringsskruen er en løs skru som kan byttes, men det må skje fra innsiden.
#3
Posted 01 December 2009 - 13:02
Skulle justere styresnekka igår. Dette har tydeligvis aldri vert gjort før, og var ganske fornøyd da jeg så at skruen nesten var helt inne. Problemet var at når jeg løsnet låsemutteren var unbrakoskruen rustet fast i mutteren og unbrakohodet rasert:). Spørsmålet da er, om det er mulig å skru ut låsemutter+unbrakoskrue får å så skille/fikse ny:). Vet ikke hvordan det ser ut inne i styresnekka så vil forsikre meg før jeg skrur ut "skruen".
Evt, er det noen som har eksploderte tegninger av styresnekka på en 280GE?
Tips; Om jeg har forstått rett, så kan du justere snekken, men får ikke strammet justerskruen. Juster da så langt ut du må og skims (kutt opp skiver slik at du kan skyve dem inn på bolten sideveis. Stram så ned din "kombinerte" justeringsskrue/låsemutter i ønsket posisjon. Verre er det ikke...
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5
#4
Posted 02 December 2009 - 10:12
#5
Posted 02 December 2009 - 12:09
Tror det er større sjangse for at det begynner å lekke olje ut nede rundt pitman armen egentlig. Om du leser litt rundt på forumet ser du at mange har hatt problemer med dette når de strammer snekka. Min har rulla over 10000km siden jeg justerte snekka for noen måneder siden og den ser ut til å være like tett å fin enda.
#6
Posted 28 February 2011 - 19:53
Martin
Edited by mksurf, 28 February 2011 - 19:55.
#7
Posted 28 February 2011 - 20:02
Før man justerer er det viktig å rengjøre akselen nedenfor snekkehuset. Er den full av gravrust vil det garantert bli lekkasje etter justering. Da må snekka ut, demonteres, akselen bearbeides og simring byttes.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#8
Posted 28 February 2011 - 21:44
Før man justerer er det viktig å rengjøre akselen nedenfor snekkehuset. Er den full av gravrust vil det garantert bli lekkasje etter justering. Da må snekka ut, demonteres, akselen bearbeides og simring byttes.
Hehe. Forkastelig eller ikke, MIN SITTER FAST!!.
Har frest spor til skrutrekker, sveist fast diverse og prøvd olje, men får ikke skilt dem.
Anbefaler lett skiver! Fikk lagd meg noen i forskjellige strørrelser, slik at jeg kunne prøve meg frem til jeg fikke riktig høyde. Ellers surret jeg noen runder med gjengeteip innerst før jeg strammet kontramutteren, og har ikke fått noen lekasje.
Det optimale er selvfølgelig å få løsnet skruen, men dersom man ikke klarer det så er skiver en grei plan B
(Viktig å løfte fronten, slik at man kjenner når snekka er tight)
#9
Posted 01 March 2011 - 10:16
Martin
#10
Posted 01 March 2011 - 12:46
send PM
#11
Posted 01 March 2011 - 22:18
Martin
Er ikke videre imponert over CRC 5-56, men for all del... I tillegg til varming, kan man, om man klarer å få arbeidsrom, sni mutteren. Hold en tung hammer mot en av de seks flatene, og slå en noe lettere hammer not mnotsatt flate. Ideelt sett bør man gjøre dette rundt hele mutteren, men alt er bedre enn ingenting. Mutteren vi utvide seg noe, og eventuell rust vil pulveriseres, slik at mutteren løsner lettere.
Tålmodighet er et nøkkelord. varming og kjøling i flere omganger er vanligvis effektivt. Helst bør man varme til mutteren begynner å bli rød, hvilket krever autogenflamme, Har man en propanbrenner el. vil flere runder med varme kunne gjøre susen.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#12
Posted 01 March 2011 - 22:24
Har frest spor til skrutrekker, sveist fast diverse og prøvd olje, men får ikke skilt dem.
Anbefaler lett skiver! Fikk lagd meg noen i forskjellige strørrelser, slik at jeg kunne prøve meg frem til jeg fikke riktig høyde. Ellers surret jeg noen runder med gjengeteip innerst før jeg strammet kontramutteren, og har ikke fått noen lekasje.
Det optimale er selvfølgelig å få løsnet skruen, men dersom man ikke klarer det så er skiver en grei plan B
(Viktig å løfte fronten, slik at man kjenner når snekka er tight)
Jeg er sterkt imot at det på dette forumet fremmes slike reparasjonsmetoder på kjøretøy som skal brukes på vei. Greit å jukse på en ren offroad-bil, men ikke på biler som kjøres i trafikken.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#13
Posted 28 March 2011 - 15:34
Før man justerer er det viktig å rengjøre akselen nedenfor snekkehuset. Er den full av gravrust vil det garantert bli lekkasje etter justering. Da må snekka ut, demonteres, akselen bearbeides og simring byttes.
Jeg har samme problemet med dødgang i snekka, og lurer litt på hvor godt det må rengjører på nedsiden av snekka? Og hvor mye det går ann å justere?
#14
Posted 28 March 2011 - 18:57
Alt smuss må fjernes ca 5 mm nedenfor tettingen, og overflaten på dette området av akselen må være helt fri for gravrust. Hvis ikke blir det garantert lekkasje. Man kan justere inntil ca 8 gjengevindinger kan telles på justerskruen over kontramutteren.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#15
Posted 28 March 2011 - 20:49
det virket som bilen ble tyngre på rattet etter justering, Er det noe fare for å stramme for hardt til?
#16
Posted 28 March 2011 - 20:58
Ja! selvopprettingen kan ødelegges helt om du strammer for mye også.
#17
Posted 28 March 2011 - 21:44
Edited by maelling, 28 March 2011 - 22:01.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#18
Posted 29 March 2011 - 06:04
Selve justeringen bør utføres med forhjulene i været. Man skrur til rattet begynner å gå tyngre, og så tilbake til det går like lett igjen. Justering foregår med rattet i midtposisjon, mens en må svinge til fullt utslag for å kjenne etter når det begynner å knipe. Avslutt med en prøvekjøring, og finjuster om nødvendig. Dødgangen måles med rattet i midtposisjon, og bør ikke overstige 2,5-3 cm målt på periferien av rattet. Dødgang = det rattet kan dreies fra side til side uten at hjulene beveger seg.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring