Gå til innhold



Foto

Totalvekt 3500kg og B-førerkort


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 MissChevy

MissChevy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 17:10

Hey!

Det har seg sånn at bilen min har totalvekt på 3500kg akkurat. Og dette skaper litt problemer.
Biltilsynet har sagt at denne bilen kan kjøres av person med B.
I vognkortet er bilen registrert som lastebil, med totalvekt på 3500kg.

I førerforskriften står det:

"§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped. "
(min understreking og fet skrift)

Jeg (og biltilsynet) leser det dithen at jeg som kun har B har lov til å kjøre denne bilen. Men da jeg snakket med en politimann jeg kjenner i dag sa han at dette kan skape trøbbel ettersom politiet kun ser i vognkort (=Lastebil) og førerkort (=Kun B ). Derfor kjører jeg rundt med lovdataen i bilen jeg.

Hva tror dere?

Edited by MissChevy, 21 December 2009 - 17:10.

- Helene

#2 eriknor

eriknor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 570 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 17:21

finnes lastebiler som er under og akkurat 3500kg. om bilen heter per eller pål, har ingen betyding, det er tillatt totalvekt som gjelder, gamle subben min var personbil og tillat totalvekt på 3900kg.

#3 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 17:24

Eg hadde tatt meg en tur på biltilsynet og krevd at dei endra teksten frå Lett lastebil til personbil.... 3500kg krever ikkje C1 førerkort. 3501 derimot....
Men, det kan jo selvfølgelig være en trykfeil ang vekta i vognkortet da..... da sliter du litt
Eg mener bestemt at Transitten eg kjørte i sommer var godkjent med 3500kg totalvekt OG hadde grønne skilt, ergo B lappen
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#4 Skauing

Skauing

    Rett og slett skauing!!!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 17:32

Tahoen min er i følge BT personbil.. Betaler lastebilavgifter, EU hvert år og krav om kjettinger osv... MEN, må ha lastebillappen for å kjøre'n. Nå trur je personlig at den etaten har en egen vendetta mot meg og min person, da absolutt alt je ske utrette der kliner seg fullstendig.

Det har ALDRI hendt at ting har funka... ALDRI!!!!! Jo... Bortsett fra med Patrolen, da var dom veldig imøtekommende. Merkelig, for det å godkjenne en bil med 17 cm heving, uten et eneste papir, sku en tru var som å banke nepa i betongveggen. Men, neida... Da var det bare fryd og gammen! ohmy.gif

Har ei laaaang historie om siste tlf. samtale med dom, men den ske je spara te en gong je kjeder meg....

..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
 


#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 18:01

QUOTE(Jeeps @ 21 Dec 2009, 17:24) <{POST_SNAPBACK}>
Eg hadde tatt meg en tur på biltilsynet og krevd at dei endra teksten frå Lett lastebil til personbil.... 3500kg krever ikkje C1 førerkort. 3501 derimot....


Tror du det er så lett å endre kjøretøysklasse? Hvis den bilen skal bli personbil så må du vel bytte setebeltene også da. Er vel ingen grunn til ikke å ha den som lett lastebil slik den er nå?

For siden den ikke er over 3500kg så gjelder alt som om det er en personbil både med førerkort, bomring, fartsgrenser, kjettinger etc. alt slikt blir regulert ut fra vekt. Jeg ville ikke ha brydd meg og heller kjørt som normalt.

Edited by Chevy-LPG, 21 December 2009 - 18:02.


#6 Lipton

Lipton

    Too bored to breathe...

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1563 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 18:14

Kjør rundt med Lovdata i bilen og ikke stress mer med det...
Betal bompenger som vanlig personbil og la humla suse i stedet... Begynner du å rote i dette - må gudene vite hvor det ender... wink.gif
Mvh
-Lipton-


454/7,4/300 - Go big or stay home!!


"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams


"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson


Visit LIPTON'S PALACE!!


#7 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 18:29

QUOTE(Chevy-LPG @ 21 Dec 2009, 19:01) <{POST_SNAPBACK}>
Tror du det er så lett å endre kjøretøysklasse? Hvis den bilen skal bli personbil så må du vel bytte setebeltene også da. Er vel ingen grunn til ikke å ha den som lett lastebil slik den er nå?

For siden den ikke er over 3500kg så gjelder alt som om det er en personbil både med førerkort, bomring, fartsgrenser, kjettinger etc. alt slikt blir regulert ut fra vekt. Jeg ville ikke ha brydd meg og heller kjørt som normalt.


Viss det er gjort en åpenbar feil, så skal dei no rette opp i det, MEN så spørs det no ka som er feil her, vekta eller kjøretøyklassa.

Men, det er neppe enkelt nei.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#8 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 19:09

Hvis det er riktig det eriknor sier, at det finnes latebil under 3.5t på lik linje som personbil over 3.5t så er dt jo det bilen er.......ikke noe feil da....

#9 MissChevy

MissChevy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 19:27

Takk for svar! Blir litt mindre stressa etterhvert. Vil jo kunne kjøre go'bilen wink.gif

Lipton - hvem er du? Må jo være en jeg kjenner, hehe


- Helene

#10 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 21:15

Pussige greier dette med vekter på disse bilene. Jeg klasset ned en 96 Silverado til 5 seters personbil. Bilen hadde 2636kg egenvekt. Ny totalvekt etter nedklassing ble 3400kg og tilhengervekt 2993kg. stusset på dette og når jeg begynte å forske viste det seg at de hadda rotet vilt med tallene. Bakaksel vekt var nesten 10 tonn og den egentlige bakakselvekten havnet på foraksel. huh.gif Ikke nok med det.., 3400kg var tilhengervekt og 2993kg totalvekt. dry.gif Biltilsynet stusset også på at jeg hadde høyere tilhengervkt enn total blink.gif . Skulle liksom overprøve pappirene fra Bergheim. De holdt på å gjøre meg gal. Fikk det ordnet langt om lenge. Rart at noen har 3495kg som total mens jeg fikk 2993kg? Så lav vekt ble jo et problem når vi var 5 stk i bilen. Ingen av oss måtte være over 71,5Kg.. etter pappiret. Så hadde jeg en masse stasj på bilen i tillegg. På vekt med meg i bilen var den 2840kg. Da blir det lite plass til passasjerer, på lovlig vis. Dette er jo Bergheim som har bestemt, men at biltilsynet godtar det er jo uforståelig.

Den silveradoen jeg har nå er varebil med 2 seter med 3495kg total, med 3500kg tihengervekt. Jaja whistle.gif
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#11 chevydödaren

chevydödaren

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1750 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 21:46

nå husker jeg ikke eksakt lenger,men på en sub jeg skulle regge ned rota bergheim med nedreggpapira så de ikke var klare første gangen jeg var der

og neste gang var det i orden og fikk rundt 200kg ekstra for tort og svie huh.gif

#12 CHEVTOY

CHEVTOY

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 445 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 22:09


Tror de har tatt de tallene ved hjelp av terning.... jeg har ev på 2920kg og tv på 3311kg... en kamerat kikka på en identisk til min som var klassa ned, og den hadde totalvekt på 3495.... Rein bingo det der. ohmy.gif
Det vanskelige en bagatell, det umulige en utfordring

#13 Rådebank

Rådebank

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 22:11

Det som ble sagt tidligere i tråden her, om at lastebiler kan være over og under 3.5t er nok ikke helt riktig.
Personbiler derimot, kan være over 3500 kg. Det er det ikke alle som er klar over.
Det er litt rart om du har N2 - lastebil, og tillatt totalvekt på 3500 kg i vognkortet ditt, det stemmer jo ikke med kjøretøyforskriften. Tror jeg ville lagt dette dødt.
Et annet alternativ er å omklasse bilen, det kan være det kun er en papirjobb, da du allerede har dokumentasjon på vekt; vognkortet ditt :-)

QUOTE(Kjøretøyforskriften)
2. Bil gruppe M: Bil for persontransport.
a) Bil gruppe M 1 (personbil): Bil for persontransport med høyst 8 sitteplasser i tillegg til førersetet.
cool.gif Bil gruppe M 2 (buss): Bil for persontransport med over 8 sitteplasser i tillegg til førersetet og tillatt totalvekt ikke over 5000 kg.
c) Bil gruppe M 3 (buss): Bil for persontransport med over 8 sitteplasser i tillegg til førersetet og tillatt totalvekt over 5000 kg.

3. Bil gruppe N: Bil for godsbefordring, herunder trekkvogn.
a) Bil gruppe N 1 (varebil): Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg.
cool.gif Bil gruppe N 2 (lastebil): Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt på over 3500 kg men ikke over 12000 kg.
c) Bil gruppe N 3 (lastebil): Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt over 12000 kg.


-2004 Jeep Grand Cherokee Vision

#14 Studebaker

Studebaker

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 22:23

I et skriv fra BT står det at min yukon er ; - avgiftsmessig personbil og teknisk lastebil (totalvekt 3901kg) noen som vet hva denne kombinasjonene innebærer (N2/V2). Kan jeg fjerne veggen bak baksetene!? Er jo komplett umulig å forstå hva som gjelder av regler.

#15 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 22 December 2009 - 10:17

QUOTE(CHEVTOY @ 21 Dec 2009, 22:09) <{POST_SNAPBACK}>
Tror de har tatt de tallene ved hjelp av terning.... jeg har ev på 2920kg og tv på 3311kg... en kamerat kikka på en identisk til min som var klassa ned, og den hadde totalvekt på 3495.... Rein bingo det der. ohmy.gif

Ja de tar sikkert tallene fra siste lotto trekning og stokker dem slik dem passer best. Skulle tro at to identiske biler skulle ha samme tall i vognkortet huh.gif
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#16 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 22 December 2009 - 15:19

Min k1500 bensin sub er kombi med totalvekt 3495kg. husker ikke hengervekt i hue
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#17 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 22 December 2009 - 17:25

Hengervekten er foretatt med samme terning...... min har 3150kg.

#18 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 22 December 2009 - 18:33

Med akselvekter og slik så er det nok muligens forskjell på aksler som sitter montert på de forskjellige bilene. Så selv om bilene ser identiske ut og har samme navn og betegnelse så kan buildsheet vise at de har forskjellige aksler og utvekslinger. Utveksling kan også gi variasjon på hengervekt. Innimellom så sitter produsent og forhandlere på litt mere opplysninger om bilene en det vi som kunder har tilgang til. Mulig at Bergheim roter det til iblandt, men i utgangspunktet er det nok slikt. Det er jo mange biler som har lov å dra tyngre henger en egenvekta på bilen.

Edited by RamDodge, 22 December 2009 - 18:37.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#19 Skauing

Skauing

    Rett og slett skauing!!!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 22 December 2009 - 21:51

I vognkortet mitt står det:

Kjøretøygruppe, teknisk: M1
Kjøretøygruppe, avgift: 101 Personbil

Betaler for lastebil i bommen, og viser hvert år, kan itte kjøres på B lappen....

Logisk??? Har itte klassa den ned.

..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
 


#20 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 22 December 2009 - 22:32

QUOTE(Chevy-LPG @ 22 Dec 2009, 17:25) <{POST_SNAPBACK}>
Hengervekten er foretatt med samme terning...... min har 3150kg.


Står ingenting om hengervekt i min og vi har jo nær identisk regnr...

Kjøretøygruppe, teknisk: N2
Kjøretøygruppe, avgift: 301 Kombinert
Nyttelast inkl. pass: 910
Tillatt toatlvekt: 3495kg
Vogntogvekt: 4990kg


Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.