Gå til innhold



Foto

Hvilken radio?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 kong neptun

kong neptun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 27 December 2009 - 18:46

Hei og fortsatt God Jul!

Jeg vurderer å sette inn en eller annen radio i bilen,men er i tvil hvilken jeg skal velge.
Bor i oppland/Gudbrandsdalen.Har tenkt på vanlig walkie talkie på 27 mhz.
Eller er det annet å anbefale? Så litt på IC-2200H. Men denne er vel ikke lisensfri? Og hvilken rekkevidde har denne
kontra vanlig walkie talkie? Busjettet er begrenset til maks 2500 kr.Får man bra utstyr for denne prisen?



#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 27 December 2009 - 20:31

QUOTE(kong neptun @ 27 Dec 2009, 18:46) <{POST_SNAPBACK}>
Hei og fortsatt God Jul!

Jeg vurderer å sette inn en eller annen radio i bilen,men er i tvil hvilken jeg skal velge.
Bor i oppland/Gudbrandsdalen.Har tenkt på vanlig walkie talkie på 27 mhz.
Eller er det annet å anbefale? Så litt på IC-2200H. Men denne er vel ikke lisensfri? Og hvilken rekkevidde har denne
kontra vanlig walkie talkie? Busjettet er begrenset til maks 2500 kr.Får man bra utstyr for denne prisen?


IC-2200H er utelukket for 27Mhz da den går på 144-146Mhz

Skjekk ut
http://radiosalg.com...27549eed73e01b8
http://www.tokai.no/...pl?showPage=175

Du trenger også ei god antenne den bør være lang
Korte funker som regel veldig dårlig og du vil få dårlig erfaring

-Radioen ville jeg brukt mere penger å få skikkelig radio med en gang
Den jeg ville valgt er President Jackson 2 til 3750,-
Superstar 3900 til 2100,- som andrevalget

setter opp et lite eksempel på hva du trenger innenfor ditt budskjett
www.radiosalg.com

-Radio Midland Alan 121 til 990.-
-antenne SIRIO HI-POWER 3000 PL 575,-
-Magnetfot med UHF SO-239 250.-
-SWR meter så du får justert antenna di riktig så du ikke ødelegger radioen din under sending, MAAS K-222 SWR-meter til 249,-
-Kabel for å kople SWRmeter til Radion,,,, RG 58CX standard koaks 50 cm 50,-

Personelig ville jeg lagt budskjettet litt høyere

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 27 December 2009 - 20:36

Men Nicket ditt Kong Neptun???
Du er ikke tilfeldigvis i slekt med han som kalte seg Neptun I Ringebu på 80tallet?

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#4 kong neptun

kong neptun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 28 December 2009 - 15:23

QUOTE(KapteinMike @ 27 Dec 2009, 20:36) <{POST_SNAPBACK}>
Men Nicket ditt Kong Neptun???
Du er ikke tilfeldigvis i slekt med han som kalte seg Neptun I Ringebu på 80tallet?

Jeg er nok ikke den kong neptun nei,skjønt jeg bor kun 20 min unna ringebu.
Den IC-2200 radioen er da altså amatørradio? Er den god?Er det det mange som bruker slike
radioer eller er det mest vanlig Walkie Talkie?Og hvordan er rekkevidden på disse? Kunne vert arti å ha begge ....
Hvordean er Midland i forhold til Danita?

Edited by kong neptun, 28 December 2009 - 15:25.


#5 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 30 December 2009 - 14:10

QUOTE(kong neptun @ 28 Dec 2009, 15:23) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg er nok ikke den kong neptun nei,skjønt jeg bor kun 20 min unna ringebu.
Den IC-2200 radioen er da altså amatørradio? Er den god?Er det det mange som bruker slike
radioer eller er det mest vanlig Walkie Talkie?Og hvordan er rekkevidden på disse? Kunne vert arti å ha begge ....
Hvordean er Midland i forhold til Danita?

hehe bare lurte på om du var i slekt me`n je
Icom produkter er generelt gode... er flere radioamatører som har,, jeg har ic706mk2g HF+50 2m,70cm og ic-T2 , ic-2725e men de to funker ikke så godt på 27mhz.
På 27Mhz bruker jeg President Grant classic (i bil) og Magnum 257 hjemme, vurderer bytte om

Midland og danita ikke sikker, er mange delte meninger om hva som er best
men husk hvis du kjøper en sånn "multi" da skal du sette den opp for CEPT frekvensene. står sikkert forklart i manualen
du kan jo skjekke ut forumet www.privatradio.net

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#6 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 30 December 2009 - 14:24

Midland 42 er flott radio.
Har både håndholdt og mobil fra dem.

Scannernytt.net er en fin plass å få masse info om alle typer radio.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#7 kong neptun

kong neptun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 30 December 2009 - 22:17

QUOTE(Bergum @ 30 Dec 2009, 14:24) <{POST_SNAPBACK}>
Midland 42 er flott radio.
Har både håndholdt og mobil fra dem.

Scannernytt.net er en fin plass å få masse info om alle typer radio.

Takker for info.Har nå begynt å vurdere Midland Alan 48 excel ,dette er vel en bra sak?
Ser at man kan få kjøpt forsterker også,men er det kun til sending, og anbefaler dere en slik sak?
Hvor er det best å montere antennen? Bilen er en -98 mod pajero.Kanskje magnetfot er å foretrekke?
Tips til " optimalisering " mottas med takk.

#8 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 31 December 2009 - 01:50

QUOTE(kong neptun @ 30 Dec 2009, 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for info.Har nå begynt å vurdere Midland Alan 48 excel ,dette er vel en bra sak?
Ser at man kan få kjøpt forsterker også,men er det kun til sending, og anbefaler dere en slik sak?
Hvor er det best å montere antennen? Bilen er en -98 mod pajero.Kanskje magnetfot er å foretrekke?
Tips til " optimalisering " mottas med takk.

Må bare nevne at
Forsterker eller "etterbrenner" er ikke tilatt brukt på 27Mhz utover radioens originale 4W
problemet med forsterker er at du blir hørt men du hører ikke motstasjonen

Magnetfot er ikke optimalt men går brukbart med litt ekstra jording, hull i taket feste gir også best jordplan. og for best mulig resultat er antenne jord Alfa Omega

Bruk pengene på Antenna... radioen er ikke bedre enn antenna du skal bruke.
vet president hadde noen gode antenner før som var over 2m lange... velg i det minste ei på minimum 165cm
ser du i eks. over er den antenna 185cm mener jeg å huske


Gleder meg til å høre Kong Neptun på lufta snart.. Ringebu har gått fra biri før og jeg har ei hytte på fjellet oppi venabygda

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#9 kong neptun

kong neptun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 01 January 2010 - 15:24

QUOTE(KapteinMike @ 31 Dec 2009, 01:50) <{POST_SNAPBACK}>
Må bare nevne at
Forsterker eller "etterbrenner" er ikke tilatt brukt på 27Mhz utover radioens originale 4W
problemet med forsterker er at du blir hørt men du hører ikke motstasjonen

Magnetfot er ikke optimalt men går brukbart med litt ekstra jording, hull i taket feste gir også best jordplan. og for best mulig resultat er antenne jord Alfa Omega

Bruk pengene på Antenna... radioen er ikke bedre enn antenna du skal bruke.
vet president hadde noen gode antenner før som var over 2m lange... velg i det minste ei på minimum 165cm
ser du i eks. over er den antenna 185cm mener jeg å huske


Gleder meg til å høre Kong Neptun på lufta snart.. Ringebu har gått fra biri før og jeg har ei hytte på fjellet oppi venabygda

Hvilke kanal er oppkallskanalo?
Mener å huske kanal 3 var brukt før.


#10 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 01 January 2010 - 15:41

QUOTE(kong neptun @ 1 Jan 2010, 15:24) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilke kanal er oppkallskanalo?
Mener å huske kanal 3 var brukt før.

Opprop er Kanal3 ja... den står på her dagstøtt

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#11 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 01 January 2010 - 19:20

Etterbrenner eller bestemor, bør du ikke investere i, så sant du ikke skal ut i den russiske utmarka eller liknende. DA BØR DU HA EN....
Et rasiosystem har effelt etter følgende formel:

Sendeeffekt 1/3
Antenne 1/3
Kabler, radio, bruker, strøm etc 1/3

Så pengene ør best brukes på ei GOD antenne....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#12 NM190

NM190

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 302 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 14:17

QUOTE(KapteinMike @ 27 Dec 2009, 21:31) <{POST_SNAPBACK}>
IC-2200H er utelukket for 27Mhz da den går på 144-146Mhz

Skjekk ut
http://radiosalg.com...27549eed73e01b8
http://www.tokai.no/...pl?showPage=175

Du trenger også ei god antenne den bør være lang
Korte funker som regel veldig dårlig og du vil få dårlig erfaring

-Radioen ville jeg brukt mere penger å få skikkelig radio med en gang
Den jeg ville valgt er President Jackson 2 til 3750,-
Superstar 3900 til 2100,- som andrevalget

setter opp et lite eksempel på hva du trenger innenfor ditt budskjett
www.radiosalg.com

-Radio Midland Alan 121 til 990.-
-antenne SIRIO HI-POWER 3000 PL 575,-
-Magnetfot med UHF SO-239 250.-
-SWR meter så du får justert antenna di riktig så du ikke ødelegger radioen din under sending, MAAS K-222 SWR-meter til 249,-
-Kabel for å kople SWRmeter til Radion,,,, RG 58CX standard koaks 50 cm 50,-

Personelig ville jeg lagt budskjettet litt høyere


Veldig relevant tråd for meg!!

Hva med TTI TCB 1100 CB Truck Radio? Har noen gjort erfaringer med denne?

Si vis pacem, para bellum.

#13 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 14:24

QUOTE(NM190 @ 20 Jan 2010, 14:17) <{POST_SNAPBACK}>
Veldig relevant tråd for meg!!

Hva med TTI TCB 1100 CB Truck Radio? Har noen gjort erfaringer med denne?

det er en grei radio....
husk radioen er ikke bedre enn antenna... Sirio cabonium, alan s9+, wilson 1000/3000 er alle gode antenner..
bare tune opp antenna til lavest mulig swr.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#14 mamma

mamma

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 02 April 2010 - 14:58

Hei:) jeg lurer på om en ting ang kjøp av radio.

Jeg og kompissen min skal kjøpe oss samband og jeg har ikke så mye peiling på det men prøver å lære meg det.

han sier at vi må ha 27 mhz , hva er det å hvorfor må vi akk ha det?

og da har han funnet en walkie som han sier vi må kjøpe : Alan 42 .

men jeg synes ikke den er så fin;P hvordan walkie burde jeg kjøpe vis jeg har tenkt å bruke den til samme som politie gjør . står på ene siden av byen mens en annen står på andre siden med masse hus å bakke topper i mellom hvilken walkie burde jeg kjøpe da. (har helst lyst på en kenwood)

altså jeg har lyst på en håndholdt walkie med laaang rekkevidde igjennom hus å bakketopper , helst lyst på en kenwood.

noen som vil hjelpe?

takk på forhånd:)

#15 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 05 April 2010 - 13:16

QUOTE(mamma @ 2 Apr 2010, 15:58) <{POST_SNAPBACK}>
Hei:) jeg lurer på om en ting ang kjøp av radio.

Jeg og kompissen min skal kjøpe oss samband og jeg har ikke så mye peiling på det men prøver å lære meg det.

han sier at vi må ha 27 mhz , hva er det å hvorfor må vi akk ha det?

og da har han funnet en walkie som han sier vi må kjøpe : Alan 42 .

men jeg synes ikke den er så fin;P hvordan walkie burde jeg kjøpe vis jeg har tenkt å bruke den til samme som politie gjør . står på ene siden av byen mens en annen står på andre siden med masse hus å bakke topper i mellom hvilken walkie burde jeg kjøpe da. (har helst lyst på en kenwood)

altså jeg har lyst på en håndholdt walkie med laaang rekkevidde igjennom hus å bakketopper , helst lyst på en kenwood.

noen som vil hjelpe?

takk på forhånd:)


27Mhz har mye lengre rekkevidde enn sånne PMR radioer du får kjøpt på elkjøp osv som følgelig ikke funker på 27mhz

SÅ klart du ikke trenger å kjøpe Alan 42 finnes flere typer av håndholdte. f.eks Zodiac team pro 27/31, Albrecht ae201s,
men den korte antenna på en holndholdt radio kveler mye av kapasiteten i radioen feks på rekkevidde
spesielt ubrukelig inne i bil.. utvendig blir da et must, også hjemme/eller på hytta anbefales også utvendig antenne....

se inne på radiosalg.com på antenner base antenner mobil og cb radioer... kan hende du egentlig vil ha en mobilradio til å bruke inne og i bil
pluss er flere i Osloregionen som har 27 mhz radioer.. rop på kanal 3

Har du Radioamatørstifikat? det er betingenlsen for å kunne bruke VHF 144-146Mhz radio lovelig
eller har du konsesjon for VHF jaktradio/sikkringsradio? Maritim må du også ha licens og er bare lovelig å benyttes på vann (innsjø, fjord, hav osv)

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#16 Strayder

Strayder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 240 Innlegg:

Posted 06 April 2010 - 07:53

Det er vel bare 27Mhz bandet som er licensfritt, er det ikke? Og disse små walkie talkie radioene da, som du får kjøpt overalt til en billig penge. Brukte to slike for noen år siden da min kone og jeg satt i hver vår bil nedover i Sverige. Rekkevidden er litt bedre enn hva du kan se, men hun hadde ikke kjørt så mange svingene vekk før hun ble borte og disse kostet 598,- for paret og faktisk ansett som meget gode..

Så skal du ha et samband som har litt rekkevidde ville jeg gått for 27Mhz bandet, privat radio sambandet, som er både billig og helt licensfritt. smile.gif

#17 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 07 April 2010 - 21:19

QUOTE(Strayder @ 6 Apr 2010, 08:53) <{POST_SNAPBACK}>
Det er vel bare 27Mhz bandet som er licensfritt, er det ikke? Og disse små walkie talkie radioene da, som du får kjøpt overalt til en billig penge. Brukte to slike for noen år siden da min kone og jeg satt i hver vår bil nedover i Sverige. Rekkevidden er litt bedre enn hva du kan se, men hun hadde ikke kjørt så mange svingene vekk før hun ble borte og disse kostet 598,- for paret og faktisk ansett som meget gode..

Så skal du ha et samband som har litt rekkevidde ville jeg gått for 27Mhz bandet, privat radio sambandet, som er både billig og helt licensfritt. smile.gif

bare husk hvis multiradio men må settes i riktig instilling for norge

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#18 Strayder

Strayder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 240 Innlegg:

Posted 07 April 2010 - 21:24

Danita multi 3000 sto ferdig på CE når jeg startet den... smile.gif

#19 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 08 April 2010 - 05:28

QUOTE(Strayder @ 7 Apr 2010, 22:24) <{POST_SNAPBACK}>
Danita multi 3000 sto ferdig på CE når jeg startet den... smile.gif

ikke alle gjør det

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#20 Strayder

Strayder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 240 Innlegg:

Posted 08 April 2010 - 07:23

Vet ... Kanskje det er fordi danita er danske og DK bruker CE? Kan jo være... Eller at min radio rett og slett er prøvd en gang eller noe slikt... Det vet jeg heller ikke for sikkert. smile.gif