Gå til innhold

Foto

hjelp til tolkning av regler. gjelder markeingslys.

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 mafiaz

mafiaz

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 02 January 2010 - 22:28

Hei, vet ikke om dette er rette plassen og poste det men fant ingen andre plasser og poste tongue.gif

jeg har tengt å montere markeringslys bak på bilen og så trenger jeg litt hjelt til og tolke reglene.

For markeringslys bak (baklys) for bil og tilhenger, gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg:
Antall: Inntil 10 ekstra (dvs. 12 totalt) fordelt med inntil 6 nede og 6 oppe.
Plassering
I bredden: Som bestemt i direktiv/standarder som nevnt i § 28-1 nr. 2 og 3.
For lykter som monteres nede skal høyden over bakken være: Ikke mindre enn 350 mm, ikke mer enn 1.500 mm, eller ikke mer enn 2.100 mm er dersom karosseriets form gjør det umulig å overholde grensen på 1500 mm (som angitt i direktivet). For lykter som monteres oppe, skal avstanden fra lyktens lysende flates øverste kant ikke være mer enn 400 mm fra horisontalplanet som tangerer bakpartens øverste kant.
I lengden: Som bestemt i direktiv/standarder som nevnt i § 28-1 nr. 2 og 3.
Alternative standarder:
Lykter som er godkjent og merket etter SAE eller DOT standard godtas dersom fargen er tilnærmet i samsvar med angivelse i direktiv/standarder som nevnt i § 28-1 nr. 2 og 3.

(de lager reglene så innviklet dry.gif )

slik jeg forstår dette så kan jeg montere 4 røde markeringslys oppe bake like under kanten til taket.

har jeg skjønt dette riktig eller?

kom gjerne med innspill tongue.gif

På fårhånd takk for svar smile.gif

€4X4: Ha det-bruk det-elsk det€
Alt morsåmt i verden er enten ulovlig eller umoralskt.

Pajero "Prosjektet" mitt

#2 Skauing

Skauing

Rett og slett skauing!!!

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 02 January 2010 - 22:31

Sikkert du itte ha blingsa innom lastebilregler nå???? Syns detta var mistenkelig likt det som gjelder der??

..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!

#3 mafiaz

mafiaz

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 02 January 2010 - 22:40

vet ikke, det står at det gjelder bil, så må bare gå ut fra det, lengre den står det regler for lysutstyr på to- og trehjulede motorvogner .. så er ikke helt sikker men du kan jo sjekke ut http://www.lovdata.n...4-0918-028.html om du gidder tongue.gif

Pajero "Prosjektet" mitt

#4 Skauing

Skauing

Rett og slett skauing!!!

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 02 January 2010 - 22:50

QUOTE(mafiaz @ 2 Jan 2010, 23:40) <{POST_SNAPBACK}>
vet ikke, det står at det gjelder bil, så må bare gå ut fra det, lengre den står det regler for lysutstyr på to- og trehjulede motorvogner .. så er ikke helt sikker men du kan jo sjekke ut http://www.lovdata.n...4-0918-028.html om du gidder tongue.gif

Sitter og leser nå, har havna på ei dansk side om EØS/EØF direktiver... Trur faktisk det er lov med inntil 6 lys opp og 6 lys nede (max 12 inkl. de originale) hvis du holder deg innafor retningslinjene for hvordan dom ske monteres. Avstander mellom vegbane og lys, sider og lys osv...

#5 mafiaz

mafiaz

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 02 January 2010 - 23:10

når det gjeldet hvor høyt jeg monterer de så tolker jeg det sli at det skal max være 40 cm fra kanten av taket og ned til underkant av de lysene som skal være oppe.

Pajero "Prosjektet" mitt

#6 Skauing

Skauing

Rett og slett skauing!!!

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 02 January 2010 - 23:23

4. 2. Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 190 cm. Når det er nødvendig på grunn av kjøretøyets konstruksjon eller det utstyr det brukes med, kan dog høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten i lyktene foran og bak på kjøretøyet økes til den høyde som er nødvendig. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
4. 3. Lyktene skal monteres parvis og være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 15 cm fra bilens ytterste kant.

Lysa ske sitta MINST 35 cm fra bakken og MAX 190 fra bakken. Står ingenting om 40 cm fra toppen av taket.

#7 mafiaz

mafiaz

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 02 January 2010 - 23:26

men det står : I bredden: Som bestemt i direktiv/standarder som nevnt i § 28-1 nr. 2 og 3. og I lengden: Som bestemt i direktiv/standarder som nevnt i § 28-1 nr. 2 og 3.
sjønenr noen va som er reglene her??

Pajero "Prosjektet" mitt

#8 mafiaz

mafiaz

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 02 January 2010 - 23:29

På den står det ::: § 28-5. Lysutstyr som bil kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1) så det blir slått ihjel av For lykter som monteres nede skal høyden over bakken være: Ikke mindre enn 350 mm, ikke mer enn 1.500 mm, eller ikke mer enn 2.100 mm er dersom karosseriets form gjør det umulig å overholde grensen på 1500 mm (som angitt i direktivet). For lykter som monteres oppe, skal avstanden fra lyktens lysende flates øverste kant ikke være mer enn 400 mm fra horisontalplanet som tangerer bakpartens øverste kant.

Pajero "Prosjektet" mitt

#9 Skauing

Skauing

Rett og slett skauing!!!

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 03 January 2010 - 00:43

Ok, orka itte mer lovtekster og tolkninger... Har blitt endel av dom igjennom tidene, er uansett den/dom som stopper deg etter vegen som bestemmer å som er rett eller feil. Så kan en ta det videre etter en tur hos BT. Sånn er det bare. Har diskutert med dom folka så mange ganger, og det er aldri enighet smile.gif Itte mellom dom engang... wink.gif

Je setter på det je har løst på je, så får je ta det som det kommer biggrin.gif