Gå til innhold



Foto

sveising alu aluminium


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 16 January 2010 - 19:38

Hallo folkens

Jeg sliter litt ... mildt sagt

Skal sveise aluminium med ac tig, hvilket burde være greit eller....

Platene er i saltvannsbestandig alu, og har en tykkelse fra 3-4 mm.. Tilsatstråden skal dekke denne type plate, og wolfram elektroden skal ha rett karakteristikk. bruker ren argon og kjører med en flow på 7-11 l/min.

Jeg får ett greit smeltebad, men når elektroden tilsettes da går hele greia i dass, og jeg begynner å bli passelig lei....

Har prøvd meg på litt forskjellige platetykkelser men det er ikke greit !!!

Er det noen på forumet som har greie på det å sveise alu med tig.... Jeg har en mig maskin og der er det langt enklere, til tross for at det er en dc maskin.

Tanken med tig;n var å ta det mindre arbeidsstykkene.

HJELP !!!

#2 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 16 January 2010 - 20:49

Går strømmen riktig vei?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#3 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 16 January 2010 - 23:04

QUOTE (Bergum @ 16 Jan 2010, 20:49) <{POST_SNAPBACK}>
Går strømmen riktig vei?


Jeg kjører maskinen på AC, såvidt jeg forstår har det da ingen betydning hvordan gods og tig håndtak sitter i forhold til +/-

#4 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 16 January 2010 - 23:21

QUOTE(seahunter @ 16 Jan 2010, 19:38) <{POST_SNAPBACK}>
.

Jeg får ett greit smeltebad, men når elektroden tilsettes da går hele greia i dass, og jeg begynner å bli passelig lei....


HJELP !!!


He he er det ikke det som alltid er problemt for oss som ikke gjør det til vanlig. Har prøvd en rekke ganger, hvor apparatet er 100% rett innstillt, men sier det voff og så er det et stort høl der??? JADA.
Kun en ting som hjelper øvong øving øving og litt mer øving.

øvong = prematur øving (eller skriveleif) laugh.gif

Edited by SPYDEBERGSKRENS, 16 January 2010 - 23:22.

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#5 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 23 January 2010 - 17:54

Når du skal sveise alu er det viktig å gjøre grundig rent for oksidbelegg med en rustfri stålbørste. Denne skal ikke ha vært brukt på svartstål tidligere. (Gjelder også alt annet slipemateriell.) Oksidbelegget har et høyere smeltepunkt enn selve aluminiumen, og vil legge seg som ei hinne oppå smeltebadet. Det bygger seg fort opp nye oksider. Dersom det har gått en halvtime siden du børstet, bør det gjøres på nytt før du sveiser. Ellers vil det bli betraktelig lettere å få en fin sveis dersom du forvarmer med propan. Dersom det går an å justere frekvensen på AC-en, lønner det seg å ikke ha denne for høy. Høy frekvens gir en hvinende lyd, mens lav frekvens gir mer brummende lyd. Lavere frekvens gir bedre innbrenning.

Du skal være oppmerksom på at det er en vesentlig forskjell på å sveise aluminium og stål. Øvelse og atter øvelse er alltid et fint hjelpemiddel.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#6 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 24 January 2010 - 17:13

QUOTE(seahunter @ 16 Jan 2010, 19:38) <{POST_SNAPBACK}>
Hallo folkens

Jeg sliter litt ... mildt sagt

Skal sveise aluminium med ac tig, hvilket burde være greit eller....

Platene er i saltvannsbestandig alu, og har en tykkelse fra 3-4 mm.. Tilsatstråden skal dekke denne type plate, og wolfram elektroden skal ha rett karakteristikk. bruker ren argon og kjører med en flow på 7-11 l/min.

Jeg får ett greit smeltebad, men når elektroden tilsettes da går hele greia i dass, og jeg begynner å bli passelig lei....

Har prøvd meg på litt forskjellige platetykkelser men det er ikke greit !!!

Er det noen på forumet som har greie på det å sveise alu med tig.... Jeg har en mig maskin og der er det langt enklere, til tross for at det er en dc maskin.

Tanken med tig;n var å ta det mindre arbeidsstykkene.

HJELP !!!


Når det gjelder gasflow, så er faktisk 11l/min noe lite på alu, om du da ikke har en veldig liten gassmunnstykke. Du sier når elektroden tilsettes, så regner jeg med du mener tilsatstråden, elektoden er wolframen, den bør du holde ute av smeltebadet,hehe.. Får du en fin sveis om du klarer deg uten tilsatstråd da, da er det tilsatstråden din som er feil, men det høres rart ut. Veldig viktig å børste platene med en rf børste først ja, den riper da opp oksidhinnen og den brytes mye lettere opp en ellers. Husk alu smelter ved ca 600grader, mens oksidhinnen tåler ca 1200grader. Vask helst sveiseområdet med en klut med aceton først, du får da et mye penere resultat. Oppriping/børsting av sveiseområdet er det viktigste. Lykke til..
oohh! silly me, again...

#7 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 25 January 2010 - 00:37

QUOTE(fillefranz @ 24 Jan 2010, 18:13) <{POST_SNAPBACK}>
Når det gjelder gasflow, så er faktisk 11l/min noe lite på alu, om du da ikke har en veldig liten gassmunnstykke.


Eller bruker gasslinse. wink.gif

Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#8 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 25 January 2010 - 01:37

Gasslinse er å anbefale, sparer den fort inn om du sveiser litt. Sikkert ikke dyre mere heller foresten.

Om det er et lite hobbyapparat er sikkert gassmunnstykket ditt ganske lite, mulig 11m/s ikke er så tullete heller, en må prøve litt, for mye gass lager bare turbulens som drar i luft og skaper porer igjen.
oohh! silly me, again...