Ja her har vi jo bilen en Pajero 3,2 l DI-D 2002 modell som ble innkjøpt ifjord sommer som import ifra Tyskeland hadde 115000 på kilometertelleren når den kom i mine hender.
Man ser jo båten også bak der blir drøye 2 tonn etter Pajan og det er ingen problemer, er positivt overrasket hvor seig pajan er
Ble ganske raskt kjøpt inn ekstra fjernlys da jeg ikke synes original lysene lyser sånn kjempebramen angrer litt da disse gir veldig gult lys, men de kosta 450 kr på Biltema så de var jo absolut verdt det
Her ser dere kolingen av lysa med relee og biltema bryter, har bare stripsa de her så lenge da jeg ikke har fått tak i noen byter som passer inne i bilen ennå. Ringte mitsubishi i Drammen og de skulle ha kr 650 for bryteren, trodde han kødda med meg, men det gjorde han ikke, så hvis noen har en ekstra bryter til overs så er det bare å si ifra
Blei ganske fort vant til ytelsene i Pajeron og ville ha mer, syns liksom draget i 5 gir ble tamt etter hvert så da gikk jeg til innkjøp av chip av typen DTE systems, var jo super enkel installering.
Fungert greit detta til å begyne med iallefall, for her i vinter så begynte den å fuske litt når jeg lå i 80 - 90 km h med lock up inne og ett turtall på ca 1500 rpm, så begynte å søke og spørre om dette her på forumet og fikk mange gode svar som bekreftet min teori, dette er ingen chip, men en power boks som kun spruter mer diesel inn i motoren, hadde lange svarte striper i snøen etter denne med litt gass pådrag.
Så kom jeg over STT emtec her inne på forumet og søkte opp nettsiden og leste, var jo veldig sparsomelig med informasjon, men klart var jo bedre enn DTE for¨å si det sånn.
Pajero_3_2_4M41_170Hp_eng.pdf 1.95MB 349 downloads
Så her om dagen så kom endelig pakka med DHL på døra, endelig! nå skulle det kjøres
Som dere ser her så har jeg montert boost control valven etter boka mellom batteri og luftfilteret, ser trang ut på bildet, men når du har fjerna batteriet så er jo ikke det noe problem, måtte forrest skjære bort ca 1 cm av den plst plata som batteriet står på, da jeg monterte PWM valven noen mm for lavt på luftfilteret.
Her ser dere 3 tynne slanger nederst midt på bildet hvor den enne går inn i luftfilter boksen, turboen og den tredje går til waste gaten, man må fjerne denne tynne slangen som sitter mellom turboen og waste gaten originalt.
Monterte deretter opp trykk slangen med et lite filter som følte med og et T-stykke som jeg koblet på slangen til map sensoren som er ved peilepinnen
Monterte så på plass ECU boksen, var nesten det som var mest knotette da det var ganske trangt for å få av ledingen som satt på den originale ECU boksen
Da var det jo bare selve turbo trykk måleren igjen, jeg plasserte som dere ser min på dashbordet boret igjennom et 5 mm hull litt på høyre side her må man pass på å ikke borret for dypt da vil man borre igjen ventilasjons anlegget, kun det den første plastikken, så vil du kjenne ventilasjonsrøret ca 1 cm nedi. Gauge holder ble kjøpt på biltema til en femtilapp eller noe målerene ble kjøpt på bilextra for 8 hudrelapper, monterte voltometer i sammaslengen. Ble ganske greit synes jeg. meninger?
Da var det ut på prøve kjøretur har ikke bilder av det ennå, men det kommer har mellom 1,4 og 1,6 bar på lavt turtall og fult pådrag, spørs hvem gir jeg kjører i og ca 1,3- 1,4 opp mot fult turtall. akkuratt etter boka strålende.
Starta opp bilen idag tidlig svin kaldt ute, men greit nokk har pipi kanske fært i reimene forran, men har jo ikke vist vilket det var, men så i dag at volten sank veldig og det peip og slurra fremme der så da tenkte jeg at det måtte jo være reima til dynamoen, pleier å ligge på ca 14,2 volt, men nå så sank den ned i 12v og opp og ned.
Takk til Voltometeret
Så får kjøpe noen reimer denne uka tror jeg å skifte de som er der fremme, tenkte jeg skulle ta å kanskje sette på en oljetrykk måler også, kjekt å ha.
Fant denne også inne her på forumet, alt jeg har lært om Pajero har jeg lært her tror jeg he he
Neste mens jeg venter på reimene blir å fjerne denne svarte plata som er ringet inn og prøve å kanalisere lufte direkte inn igjennom grillen og opp
Blir å modifisere litt på eksos annlegget etterhvert også da det noen håpløse reduksjoner her og der, må bare finne ut hva som passer best til motoren, kan tenke meg at kanskje 3" eller 3,1/2 " passer bra.
Noen som vet?
Er det større som gjelder eller må jeg passe meg akkurat som man må med bensin motorer?
Tror jaggu meg det blir ny snorkel også jeg
Sjekk denne:
Edited by TIMTIM, 27 February 2010 - 03:01.