Gå til innhold



Foto

Oljemengde på Forester


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 Ember

Ember

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 26 February 2010 - 12:06

Hastet innom en bensinstasjon for å skifte olje på en Forester GL. Hyggelige gutter som forstod lite norsk ordnet opp, men jeg ble usikker på hvor mye olje som skal på ved oljeskift. "Jeg fyller alltid 4 liter", sa gutten og slik ble det. Stemmer dette? (Finner ikke insruksjonsboka og heller ikke noe på nettet) Kan noen svare på et så enkelt spørsmål? Hva skjer hvis det er for mye?

#2 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 02 March 2010 - 08:47

QUOTE(Ember @ 26 Feb 2010, 12:06) <{POST_SNAPBACK}>
Hastet innom en bensinstasjon for å skifte olje på en Forester GL. Hyggelige gutter som forstod lite norsk ordnet opp, men jeg ble usikker på hvor mye olje som skal på ved oljeskift. "Jeg fyller alltid 4 liter", sa gutten og slik ble det. Stemmer dette? (Finner ikke insruksjonsboka og heller ikke noe på nettet) Kan noen svare på et så enkelt spørsmål? Hva skjer hvis det er for mye?


Heisan
Antar det er motor olje det er snakk om. Ca 4 liter stemmer det men fyll på å sjekk peile pinnen når du bytter. På min så går det ikke fullt 4 liter hvis jeg husker rett.
Om det skjer så mye ved for mye olje er uvisst men det kan vel forårsake olje lekkasje fra pakninger vil jeg tru.

#3 eak

eak

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 10 March 2010 - 10:11

QUOTE(elmy @ 2 Mar 2010, 08:47) <{POST_SNAPBACK}>
Heisan
Antar det er motor olje det er snakk om. Ca 4 liter stemmer det men fyll på å sjekk peile pinnen når du bytter. På min så går det ikke fullt 4 liter hvis jeg husker rett.
Om det skjer så mye ved for mye olje er uvisst men det kan vel forårsake olje lekkasje fra pakninger vil jeg tru.

det går 3,78 liter=1 us gallon

Edited by eak, 10 March 2010 - 10:15.

Skogens Kongle

Sitter fast på di utroligste stedene


#4 Rampage

Rampage

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 25 May 2011 - 18:37

Vi fyller 4,3 liter på 4 sylindret bensin-Subaru fra 1993 og oppover, med unntak av Justy og turbomodellene. Kan være det går litt mer på Forester 2,5-liter, men de er bruktimporterte. Noen 03-05 Forester har feil på peilepinnen som viser noen mm for mye olje. men fyller du 4,3 ved olje- og filterskift, gjør du absolutt ikke noe galt. Bytter du ikke filter, fyll 4 og peil.
Nyere Forestere har feil oljemengder i instruksjonsboka.
Du har vel en ca 99-modell siden du har GL?
Får den en cm eller mer for mye på pinnen, kan veiva piske nedi olja, og den blir da dradd med opp i veivhusutluftinga, får seg en tur innom sylindrene og forbrenninga, og havner til slutt i katalysatoren, som kneler ikke så lenge etterpå...
Lekkasje fra zimmerringer foran på kammer og spesielt veiv kan skje på de eldre modellene, uansett om de har fått for mye olje eller ikke.
Bare som et tips når jeg først er her inne, så har du også en o-ring bak et lite deksel bak på den høyre toppen, toppdekselpakninger og gummiringer rundt plugghullene, som er vanlige på oljelekk på Forester 98-02, i tilfelle du opplever en flekk eller to. Matta oppå plata under motoren suger godt til seg før du ser det på garasjegulvet, så peil av og til.

Edited by Rampage, 25 May 2011 - 18:53.