Gå til innhold



Foto

Bremser som henger!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Ø.Haraune

Ø.Haraune

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 150 Innlegg:

Posted 25 March 2010 - 19:25

Har opplevd flere ganger nå at enkelte bremser henger. det kan feks være ene bakhjulet den ene dagen for så å være et forhjul dagen etter.
Har sjekket alle calipprer, og de er ikke sticky. klemte tilbake stemplene flere ganger for sikkerhets skyld.
Virker som problemet oppstår mest etter køkjøring..

Byttet til ny dot 5.1 bremseveske med riktig spec i dag og luftet systemet. får se om det hjelper.
Litt vanskelig når det kommer og går! plutselig bare lukter det svidd brems, og en eller to skiver er blåe!

noen som har gode råd?
RAM sport 2001 Cummins powered

#2 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 25 March 2010 - 21:38

QUOTE(Ø.Haraune @ 25 Mar 2010, 19:25) <{POST_SNAPBACK}>
Har opplevd flere ganger nå at enkelte bremser henger. det kan feks være ene bakhjulet den ene dagen for så å være et forhjul dagen etter.
Har sjekket alle calipprer, og de er ikke sticky. klemte tilbake stemplene flere ganger for sikkerhets skyld.
Virker som problemet oppstår mest etter køkjøring..

Byttet til ny dot 5.1 bremseveske med riktig spec i dag og luftet systemet. får se om det hjelper.
Litt vanskelig når det kommer og går! plutselig bare lukter det svidd brems, og en eller to skiver er blåe!

noen som har gode råd?


Hadde samme prob på min, begge bakbremsene som hang, kjørte ca 3 mil, stoppet å blårøyken lå som ett teppe rundt bilen, felgene var svært varm. På verkstedet overhalte de bagge calipperne bak, ingen problemer etter det. Skiftet også alle skivene i samme slengen. Rep på bare calipperne kom på ca 6000.- inkl deler/arb/mva


#3 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 25 March 2010 - 22:20

Gjør du det selv er prisen 1/10 eller rundt der.
Overhalte mine bak nå når jeg skifta klosser og trur jeg havna på under 200 kr. pr side i deler.
Nye calipere koster i US fra 50-100 $.

Men før jeg hadde begynt med noe sånt ville jeg prøvd å smøre glideboltene.
Spray er enklest å bruke, CRC har en metallfri pasta spray som tåler 1400 eller noe sånt. Løft forsiktig på belgen og spray i.

Edited by General Lee, 25 March 2010 - 22:20.

Road Warrior

#4 Snikkeren

Snikkeren

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 28 March 2010 - 00:52

QUOTE(Ø.Haraune @ 25 Mar 2010, 19:25) <{POST_SNAPBACK}>
Har opplevd flere ganger nå at enkelte bremser henger. det kan feks være ene bakhjulet den ene dagen for så å være et forhjul dagen etter.
Har sjekket alle calipprer, og de er ikke sticky. klemte tilbake stemplene flere ganger for sikkerhets skyld.
Virker som problemet oppstår mest etter køkjøring..

Byttet til ny dot 5.1 bremseveske med riktig spec i dag og luftet systemet. får se om det hjelper.
Litt vanskelig når det kommer og går! plutselig bare lukter det svidd brems, og en eller to skiver er blåe!

noen som har gode råd?


Hei, jeg hadde et lignende problem med Galloperen min. Den hang på forhjulene. Av og til et, og av og til to. Jeg hadde bilen inn og ut av verkstedet. De overhalte calliperene, men problemet forsvant ikke.
Så la jeg merke til at bremsene bare hang når det var kaldt ute. Når mildværet kom stoppet problemene. Teorien min er at bremsevæsken har kokt på et eller annet tidspunkt før jeg kjøpte bilen, og det har dannet seg kondens i systemet. Når kondensen fryser låser bremsene seg.

Så får vi bare se om teorien min stemmer når frosten kommer igjen. Har skiftet bremsevæske, så hvis problemene uteblir neste vinter, så stemmer sikkert teorien min.
Går det for treigt???

Bytt til 2 hjul. :D

#5 Ø.Haraune

Ø.Haraune

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 150 Innlegg:

Posted 07 April 2010 - 17:09

grunnen var rust og skitt mellom støvhetten og tetteringen for bremseveske. et parti på ca 3mm, som hadde bygget seg opp.
bare å slipe rent, sette sammen og allt i orden.. rolleyes.gif
RAM sport 2001 Cummins powered