Jeg har gått til anskaffelse av min første Ford Econoline E350 7,3IDI 94 mod. Ikke turbo. Jeg og familien stortrives med bilen, og gleder oss til sommerferien da vi skal bruke den på tur.
Jeg prøver å suge til meg informasjon om bilen på nettet og via diverse forumsider. Jeg ble kjempeglad da jeg tilfeldigvis oppdaget dette norske forumet. Det virker som det er en god del ekspertise her inne, og det er jo kjempebra.
Da bilen er min første av sitt slag, så er det noen ting jeg lurer litt på enda. Det ene er konsollen oppe i taket. Der sitter det fire brytere.
To er jo til taklyset, men hva er de to siste til? Det står ACC1 ved den ene og ACC2 ved den andre. Sikkert et dumt spørsmål, men jeg finner ikke noe info om disse bryterne noen sted.
Så er det styringen. Det er litt dødgang på rattet under kjøring. Må liksom sitte å gjete den litt hele tiden. Dette er verst i 50-60 sonene. Når farten blir høyere, så blir den stødigere, men ikke like stødig som en personbil. Jeg snakket med en som mente at amerikanske biler var litt sånn.
Hva mener dere?
Så har jeg et spørsmål angående motoren. Det hores ut som den har litt rassling i en ventil, eller ventiltikking. Det høres godt inne i bilen, men ikke når jeg står utenfor bilen. Så det virker som det kommer fra bakkant av motoren. Lyden høres best når den går på de laveste girene med litt turtall. Den høres like mye på kald som varm motor. Jeg har blandet totakts ole i dieselen, samt prøvd dyserens, men ingenting av dette hjelper på lyden. Bilen har gått 160 000km.
Håper det er noen som har noen betraktninger omkring disse spørsmålene