Gå til innhold



Foto

hjul


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 17 March 2004 - 00:00

hei. kan noen legge ut bilde av en bil med 30x9.5-15 hjul

#2 JEHenden

JEHenden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 248 Innlegg:

Posted 26 March 2004 - 00:00

Jeg har satt på 235/75-16 gummi på org felg. dvs. ca 30*9,5. Det funker helt greit på vei og i lett terreng, men donningen har hvert i Svarstad en tur og da fant jeg ut at dekka subba saom bare fan i innerskjerm(spesielt bak).

Hjulbuer ser ut til å gå greit, men problemet er når man virkelig trenger fleks så setter bilen seg fast (et hjul i lufta og et som sitter fast i skjermen).

Derfor må man heve,men samtidig bygge ned bumpstopperne litt. Tror egentlig 30"er optimalt på en Niva. Ellers må man gå hardt til verks.

Jeg syns fleks er viktigere enn bakkeklaring. Skulle helst hatt begge deler selvfølgelig, men ikke lett å få til på Nivan. Hva er deres mening?

Nissan Patrol 3,3TD
Lada Niva (2)

Zetor 8045

#3 atleno

atleno

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 257 Innlegg:

Posted 17 March 2004 - 00:00



#4 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 17 March 2004 - 00:00

takk for svar. vet du noe om nypris på dekk og felg? er det originale felger? vet du hva neste størrelse er?

#5 atleno

atleno

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 257 Innlegg:

Posted 17 March 2004 - 00:00

Neste størrelse er 31x10,5. problemet da er at du må banke inn torpedoveggen for å få plass. Felgene er av merket ATS- er usikker på innpressen men de passer hvertfall utmerket. Ny pris på dekk ligger rundt 5-6000,-. Felg skaffer du brukt..

#6 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 17 March 2004 - 00:00

slippe jeg å slå inn torpedoveggen vist jeg hever bilen for å sette på 31x10,5 hjul

#7 atleno

atleno

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 257 Innlegg:

Posted 17 March 2004 - 00:00

Tror du uansett må banke den inn en cm eller to..

#8 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 17 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Tror du uansett må banke den inn en cm eller to..

<i><div align="right">Opprinnelig postet av atleno</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Sikker på dette? Jeg som hadde så lyst på 31x10,5 når jeg får hevesettet....
tongue.gif:P:P




#9 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 17 March 2004 - 00:00

litt bank har den bare godt av! Må vise bilen hvem som er sjefen veit du!

@rnf.

#10 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 18 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">litt bank har den bare godt av! Må vise bilen hvem som er sjefen veit du!

@rnf.

<i><div align="right">Opprinnelig postet av yakuza</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Hmmm.... Stygge tendenser dette.devil.gifdevil.gif
Slår ikke de jeg er gla i...

(Ehh, burde vel legge til at jeg ikke slår noen andre heller...)


#11 atleno

atleno

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 257 Innlegg:

Posted 18 March 2004 - 00:00

det er ikke mer en 1 til 2 cm klaring inn til veggen med 30". 31" blir jo fort et par cm større. tror neppe det hjelper å heve den litt. Er ikke skråsikker - men nesten!

#12 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 18 March 2004 - 00:00

HEHE har nå sett Lada Niva med 32" som fungerer godt, borsett fra at dette blir stor belastning for akslinger. Her var det banket en del på innerskjermen.biggrin.gif
En må også ta hensyn til innpress på felgene på 30" og 31".
Atleno: har du montert dine 30" på orginale Lada felger 6x15?

#13 atleno

atleno

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 257 Innlegg:

Posted 18 March 2004 - 00:00

En annen viktig ting: Når man kjører i skauen (og ellers) er det viktig å kunne ratte bilen. Om man ikke er så heldig å ha servo blir det rimelig tungt i gørma!

#14 eor

eor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 731 Innlegg:

Posted 19 March 2004 - 00:00

har servo


Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x

#15 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 19 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">har servo


Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x


<i><div align="right">Opprinnelig postet av eor</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Ehhh, tror du at du med dine kontakter i hjemlandet til bilen min kan greie å skaffe meg et servosett eller en lettet styresnekke??



#16 atleno

atleno

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 257 Innlegg:

Posted 19 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">har servo


Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x


<i><div align="right">Opprinnelig postet av eor</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

BLÆH!!

#17 JRHauge

JRHauge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 19 March 2004 - 00:00

noen som vet om det er lett å montere vinsj på niva? vurderer å kjøpe...

#18 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 20 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">noen som vet om det er lett å montere vinsj på niva? vurderer å kjøpe...

<i><div align="right">Opprinnelig postet av utforkjøre</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Lett å montere? Det er vel like lett/vanskelig å montere som på alle biler?? Du trenger en orginal fanger for vinsj, eller en kufanger med feste for vinsj. Du kan evt se i "ignos" sin garasje, han har noen praktiske fester, der du kan enkelt flytte vinsjen bak ved behov...



#19 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 24 March 2004 - 00:00

er det noen av dere niva eiere som holder til i rogaland?

#20 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 26 March 2004 - 00:00

Har ikke så mye erfaring, så jeg skal være litt forsiktig med å utale meg, men etter det jeg har forstått etter å ha diskrutert litt her inne på forumet er at 30" er optimalt ja. Heving må jo selvfølgelig til synes jeg. Skal begynne med et slikt prosjekt snart, skal bli spennende å se hvordan det blir. Hadde vært artig å sett bilder av forskjellige løsninger og dimensjoner.

-------------------------

Det er der som det er umulig å komme fram det er gøy å kjøre!