Gå til innhold



Foto

Ettermontering av turbo på 87 Hilux (Turbo kit?)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 Malibu74

Malibu74

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 19:38

Har akkurat gått til innkjøp av en 87 Hilux, men motorkraften er utrolig slapp.

Derfor tenker jeg å invistere i turbo. Er det noen her som har noen tips/ anbefalinger?

Evt. hvem som selger eller hvor jeg kan få tak i.

Edited by Malibu74, 26 April 2010 - 19:39.


#2 Kurt (kvasi)

Kurt (kvasi)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 878 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 20:14

Følg med på brukten her, på h4k.no og pirate4x4.no. Det dukker opp brukte manifoiler og turboer sånn av og til.
Nye kit koster myye mer enn jeg ville betalt iallefall..

#3 king rex

king rex

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 20:29

eller kjøp deg en gammel opprusta hilux med turbo,vis du får takk i det

#4 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 26 April 2010 - 20:44

Hva slags motor har du?

Edited by Lars'ern, 26 April 2010 - 20:46.

Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#5 Malibu74

Malibu74

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 13:33

QUOTE(Lars'ern @ 26 Apr 2010, 21:44) <{POST_SNAPBACK}>
Hva slags motor har du?


Hei !
Jeg har en 2.4D

#6 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 22:58

Det finnes to utgaver av den motoren, 2L og 2L-II. Sitter toppdekselet med bolter på midten, eller rundt? På midten = 2L, rundt = 2L-II

Har du 2L, så må du få tak i manifold fra en gammel Landcruiser, fra -85 tror jeg, og jeg er usikker på hvor ny som det kan brukes fra.

Har du 2L-II, så kan du kjøpe komplett sett hos Turbopower, GIK eller tilsvarende. Eller så kan du bruke manifold fra Hiace, Hilux, 4Runner med 2L-II (ikke med D4D) og noen Landcrusiere, usikker på hvem.

Hvis du kjøper brukt, så pass på å kjøp turbo, manifold og alle rør, det vil hjelpe deg under monteringen.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#7 bøe

bøe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 28 April 2010 - 18:54

kjøpte splitter ny turbo på e-bay...4000 blei det totalt med frakt og avgifter.
men då må du ha manifoil og rør:)

#8 Malibu74

Malibu74

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 14:03

QUOTE(Lars'ern @ 27 Apr 2010, 23:58) <{POST_SNAPBACK}>
Det finnes to utgaver av den motoren, 2L og 2L-II. Sitter toppdekselet med bolter på midten, eller rundt? På midten = 2L, rundt = 2L-II

Har du 2L, så må du få tak i manifold fra en gammel Landcruiser, fra -85 tror jeg, og jeg er usikker på hvor ny som det kan brukes fra.

Har du 2L-II, så kan du kjøpe komplett sett hos Turbopower, GIK eller tilsvarende. Eller så kan du bruke manifold fra Hiace, Hilux, 4Runner med 2L-II (ikke med D4D) og noen Landcrusiere, usikker på hvem.

Hvis du kjøper brukt, så pass på å kjøp turbo, manifold og alle rør, det vil hjelpe deg under monteringen.


Etter som jeg kunne se, har jeg 2 store bolter på midten av toppdekselet. Er det disse du mener? Altså 2L..

#9 Kurt (kvasi)

Kurt (kvasi)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 878 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 14:16

QUOTE(Malibu74 @ 29 Apr 2010, 15:03) <{POST_SNAPBACK}>
Etter som jeg kunne se, har jeg 2 store bolter på midten av toppdekselet. Er det disse du mener? Altså 2L..


Det vil si at du har 2L ja. 2L2 kom ikke før i -89, og der er også toppdekselet av jern. Ikke alu som på de tidligere motorene.

#10 Malibu74

Malibu74

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 15:12

QUOTE(Kurt (kvasi) @ 29 Apr 2010, 15:16) <{POST_SNAPBACK}>
Det vil si at du har 2L ja. 2L2 kom ikke før i -89, og der er også toppdekselet av jern. Ikke alu som på de tidligere motorene.


Akkurat. Da må jeg vel lete etter en gammel LC med turbo..

#11 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 19:42

Evt så kjøper du en 2LT og bytter hele motoren.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#12 Lux84

Lux84

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 20:58

QUOTE(Malibu74 @ 29 Apr 2010, 16:12) <{POST_SNAPBACK}>
Akkurat. Da må jeg vel lete etter en gammel LC med turbo..


omtrent like billig å sette i en komplett motor, som Lars'ern sier.
du vil da få mere elektrisk arbeid med å finne igjen riktige ledninger osv..
hvis du skal ettermontere så blir det mere mekanisk arbeid, møkk å svineri.. hehe

hvis du setter i en ny motor så kan du jo å investere i ny clutch og montere den før du setter den neddi. for hvis du har tenkt til å montere intercooler og justere opp turbotrykk og dieselmengde for å få ut maks av motoren din, så vil clutchen din bynne å slure ganske så fort vil jeg tro..

lykke til! smile.gif
Hilux

#13 Mariarti

Mariarti

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 15 October 2010 - 21:32

QUOTE(Lux84 @ 29 Apr 2010, 20:58) <{POST_SNAPBACK}>
omtrent like billig å sette i en komplett motor, som Lars'ern sier.
du vil da få mere elektrisk arbeid med å finne igjen riktige ledninger osv..
hvis du skal ettermontere så blir det mere mekanisk arbeid, møkk å svineri.. hehe

hvis du setter i en ny motor så kan du jo å investere i ny clutch og montere den før du setter den neddi. for hvis du har tenkt til å montere intercooler og justere opp turbotrykk og dieselmengde for å få ut maks av motoren din, så vil clutchen din bynne å slure ganske så fort vil jeg tro..

lykke til! smile.gif



Så for å summere og gi svar på mange spørsmål som går på det samme, kan ikke en av dere som kan dette fortelle meg:

1. Vi som har 3.gen Hilux med slapp motor på 82 hester uten turbo og som ønsker litt mer guff (evt. byttemotor med samme effekt), hvilke motorer som sklir rett inn med minst mulig plunder bør vi se etter hos høggern og hvilke biler sitter disse i?

2. Hva mener dere er "gullmotoren" som passer inn i mk3 med tanke på effekt hvis en ikke tenker økonomi, men setter effekt og driftsikkerhet høyest?

#14 Kurt (kvasi)

Kurt (kvasi)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 878 Innlegg:

Posted 16 October 2010 - 00:40

QUOTE(Mariarti @ 15 Oct 2010, 22:32) <{POST_SNAPBACK}>
Så for å summere og gi svar på mange spørsmål som går på det samme, kan ikke en av dere som kan dette fortelle meg:

1. Vi som har 3.gen Hilux med slapp motor på 82 hester uten turbo og som ønsker litt mer guff (evt. byttemotor med samme effekt), hvilke motorer som sklir rett inn med minst mulig plunder bør vi se etter hos høggern og hvilke biler sitter disse i?

2. Hva mener dere er "gullmotoren" som passer inn i mk3 med tanke på effekt hvis en ikke tenker økonomi, men setter effekt og driftsikkerhet høyest?



Finnes en enklere måte å få mer futt i motoren på, monter kompressor. Alle som kan skru litt og vet hvordan en mig virker får det til..


Min:


Edited by Kurt (kvasi), 16 October 2010 - 02:33.


#15 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 16 October 2010 - 23:29

Minst mulig plunder er å sette inn en 2LT. Alle typer L-motor vil passe inn, sålenge du har diesel fra før i MK3'ern. De sitter i Hilux, Hiace, LC, 4Runner, Dyna og sikkert mange flere.

Gullmotoren hvis du tenker diesel, må vel være en av de større D4D-motorene fra LC biggrin.gif
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)