Gå til innhold



Foto

Motorvalg willys 1943 mod


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 gass

gass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 07:25

Heisann, finnes det v8 motorer som passer rett på den orginale gearkassen på willysen, eller bytter man til automat
gear samtidig med ny motor? Hva er det mest vanlige å gjøre ? Hva må i såfall gjøres/bygges om ?


#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 07:29

Det beste er nok å trøkke ned en automat samtidig. Den orginale kasse blir nok litt spinkel når du får en kraftig V8 nedi dær. Resten av drivverket vil vel få det tøft også med såpas mye kraftigere motor.

#3 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 19:19

Det er nok ingen ideell bil å presse en V8 ned i. Ramma er ikke veldig sterk og flekser mye. Akslingene likeså. Stikkakslinger ryker også med litt heftig kjøring med originalmotor, så med V8 tør jeg ikke tenke på, hvis den skal brukes til terrengkjøring. Jeg ville nok heller ha satsa på en senere jeep f.eks en cj7.

Nå må det også legges til at jeg er originalfreak og synes at krigerne er finest slik de ble levert fra fabrikkene.

Torfinn

#4 gass

gass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 28 April 2010 - 04:19

QUOTE(torfinn @ 27 Apr 2010, 20:19) <{POST_SNAPBACK}>
Det er nok ingen ideell bil å presse en V8 ned i. Ramma er ikke veldig sterk og flekser mye. Akslingene likeså. Stikkakslinger ryker også med litt heftig kjøring med originalmotor, så med V8 tør jeg ikke tenke på, hvis den skal brukes til terrengkjøring. Jeg ville nok heller ha satsa på en senere jeep f.eks en cj7.

Nå må det også legges til at jeg er originalfreak og synes at krigerne er finest slik de ble levert fra fabrikkene.

Torfinn


Heisann, takker for svar....... smile.gif

Hadde tenkt at dette skulle være en sommerbil, som antageligvis ville rulle kanskje 50 mil pr. år. Hadde ikke
tenkt å bruke den til røff offroad kjøring, helst til vanlig veibruk.
Hvilken type akslinger er det på denne, og hvor mye tåler de av motor ?
Må jo ikke ha v8 motor, har også hørt at det brukes volvo motorer i disse.
Vet dere noe om det ?
Det fine med så gamle biler er at man slipper å vise de til EU kontroll
I vognkortet står det kun "bensin" , ikke et ord om resten av motoren,størelse osv. smile.gif
Har ikke tenkt at den skulle være orginal, vil heve den litt, og sette på større dekker osv.
Er glad for alle slags tips i denne sammenhengen smile.gif


#5 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 28 April 2010 - 05:18

QUOTE(gass @ 28 Apr 2010, 04:19) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann, takker for svar....... smile.gif

Hadde tenkt at dette skulle være en sommerbil, som antageligvis ville rulle kanskje 50 mil pr. år. Hadde ikke
tenkt å bruke den til røff offroad kjøring, helst til vanlig veibruk.
Hvilken type akslinger er det på denne, og hvor mye tåler de av motor ?
Må jo ikke ha v8 motor, har også hørt at det brukes volvo motorer i disse.
Vet dere noe om det ?
Det fine med så gamle biler er at man slipper å vise de til EU kontroll
I vognkortet står det kun "bensin" , ikke et ord om resten av motoren,størelse osv. smile.gif
Har ikke tenkt at den skulle være orginal, vil heve den litt, og sette på større dekker osv.
Er glad for alle slags tips i denne sammenhengen smile.gif




Akslingene er av type Spicer 25 og 27. Husker ikke hva som er foran eller bak. Det er i utgangspunktet samme aksel. De har samme differensial. Den er også brukt på volvo PV.  Spicer heter vel nå dana. Hvis du søker på dana 25, får du sikkert opp noe. B18 Volvo motor har noen fått til å passe, men hva er vitsen?  Originalmotoren har mye tøffere lyd og siden den er sideventilert har den god trekkraft. 


Husk også at det begynner å bli høye priser nå på willyser, vel og merke originale. Du forringer verdien hvis du bygger om. Er det slik at du allerede har bilen, men med defekt motor?



#6 gass

gass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 28 April 2010 - 06:36

QUOTE(torfinn @ 28 Apr 2010, 05:18) <{POST_SNAPBACK}>
Akslingene er av type Spicer 25 og 27. Husker ikke hva som er foran eller bak. Det er i utgangspunktet samme aksel. De har samme differensial. Den er også brukt på volvo PV.  Spicer heter vel nå dana. Hvis du søker på dana 25, får du sikkert opp noe. B18 Volvo motor har noen fått til å passe, men hva er vitsen?  Originalmotoren har mye tøffere lyd og siden den er sideventilert har den god trekkraft. 


Husk også at det begynner å bli høye priser nå på willyser, vel og merke originale. Du forringer verdien hvis du bygger om. Er det slik at du allerede har bilen, men med defekt motor?



Hei igjen, har ikke bil ennå, men har et par stk. på hånd, kommer nok til å kjøpe ganske snart.
Hadde ikke tenkt å ødelegge for å senere kunne sette den tilbake i orginalstand om det ble aktuelt.
Har også vurdert cj5 og cj7.........men synest willysen er den som fenger mest smile.gif
Som sagt så har jeg ikke handlet ennå, så viss du vet om et bra objekt (uten rust ) blir jeg glad for info smile.gif
Vil jo at den skal være veteran også da, har ikke tenkt å ha noe nyere bil........


#7 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 28 April 2010 - 07:49

En kompis hadde en 3'er med lettskremt chevy 350 motor i, med org girkasse, den hadde også rocky aksler. Funket helt supert den bilen, men ble aldri brukt til hardcore offroad da, men var da litt ute å kjørte i terrenget. Men husker ikke hva som var brukt for å få motoren til å passe på girkassa, sikkert en adapterplate bare. Det var trangt i motorrommet og han hadde litt problemer med kjølingen. Men vi satte i en radiator fra en volvo 740 og en el.vifte. Da ble det problemet borte.

Ja, de er fine i org stand. Men denne var da også fin. Helt ny balje med bredda forskjermer, gromme hjul og lakkert sølvgrå metallic. Tror den ble solgt til en kar i oslo. Men den er bygd av en i Tønsberg området. Hvis du ønsker det, så kan jeg prøve å finne ut litt mer om hva som har blitt brukt på denne bilen, tror nemlig jeg kjenner en som kjenner han som bygde bilen.
Tlf: 98883546

#8 gass

gass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 28 April 2010 - 10:09

QUOTE(Roar Hovet @ 28 Apr 2010, 08:49) <{POST_SNAPBACK}>
En kompis hadde en 3'er med lettskremt chevy 350 motor i, med org girkasse, den hadde også rocky aksler. Funket helt supert den bilen, men ble aldri brukt til hardcore offroad da, men var da litt ute å kjørte i terrenget. Men husker ikke hva som var brukt for å få motoren til å passe på girkassa, sikkert en adapterplate bare. Det var trangt i motorrommet og han hadde litt problemer med kjølingen. Men vi satte i en radiator fra en volvo 740 og en el.vifte. Da ble det problemet borte.

Ja, de er fine i org stand. Men denne var da også fin. Helt ny balje med bredda forskjermer, gromme hjul og lakkert sølvgrå metallic. Tror den ble solgt til en kar i oslo. Men den er bygd av en i Tønsberg området. Hvis du ønsker det, så kan jeg prøve å finne ut litt mer om hva som har blitt brukt på denne bilen, tror nemlig jeg kjenner en som kjenner han som bygde bilen.


Heisann, hadde vert supert viss du kunne fiksa det for meg alså.... smile.gif


#9 Chris

Chris

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1378 Innlegg:

Posted 18 June 2010 - 05:26

letteste v8 man kan sette inn er rover (range rover) den er alu så den er lett og er et enkelt prosjekt å tilpasse. Skal du bare ha en annen motor så er volvo motor og girkasse et godt alternativ dette passer og rett på transferkassa så en enkel jobb å sette inn.
Jeg har selv volvo i min men skal selge den nå så har du ikke kjøpt ennå ligger den under selges eller du kan ringe på 45294594
Chris
Support http://kccd.no

#10 Arild

Arild

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 25 June 2010 - 17:05

v6 motor, feks chevy 4,3 ford 302 er små uansett hva man putter inn, så må en nok til med adapter

sjekk feks advance adapter og novak adapter osv

total lengde er problem, da bilen har kort akselavstand


lykke te