Gå til innhold



Foto

Dette ser bra ut :-)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
No replies to this topic

#1 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 18 March 2004 - 00:00

Ser endelig ut for at vi kan få litt mer mangfold i bilparken.

Sakset fra http://www.amcar.no/
Kopi av melding:
Godkjenningssaken er sendt på EØS høring
Etter at høringsrunde nummer to i denne saken var avsluttet i oktober 2003, lå det endelige reviderte forslaget fra Vegdirektoratet ferdig like før jul. Her endte vi opp med et forslag som AMCAR og alle våre medlemmer må si seg fornøyd med.
For alle klasser brukt bil produsert for USA blir dette en betydelig forenkling. I Norge kan du få godkjent en bil som er produsert for USA, eller som har vært registrert i USA eller annet EØS-land, ved å legge frem de utenlandske registreringsdokumentene, eller dokumentasjon på at den tilfredstiller kravene for godkjenning i USA eller annet EØS-land. Det er krav om at kjøretøyet er i original utførelse og at lykter har riktig farge, så som oransje blinklys foran og bak. Amerikanske hovedlys vil bli akseptert. For brukte biler er det ikke noen begrensning med hensyn til antall biler som kan innføres.
For nye uregistrerte personbiler (M1), er det i Europa og Norge krav om EØF-typegodkjenning. Her er det satt en grense på maksimalt 10 personbiler (M1) av samme type pr. importør som kan enkeltgodkjennes etter de nye reglene. Nye uregistrerte biler i klassene minibuss (M2), buss (M3), varebil (N1), lastebil (N2 og N3) kan enkeltgodkjennes og har ingen antallsbegrensning. Det er fortsatt et krav at ny uregistrert bil av alle klasser må oppfylle de europeiske kravene til dekkstøy, støy fra bil, avgasser og opplysninger om CO2-utslipp og drivstofforbruk.

Den ferdige forskriftsendringen ble først sendt på EØS høring den 16. februar, etter at AMCAR hadde purret. Dette er en byråkratisk varsle/høringsrunde til alle EU/EØS land.
Samferdselsdepartementet regner med at det ikke vil komme innsigelser mot at Norge innfører ordningen. AMCAR har dialog med Samferdselsdepartementet, og vil følge opp saken i begynnelsen av mai. Vi vil blant annet påse at Vegdirektoratet setter det nye regelverket ut i livet så fort som mulig. Mens denne EØS høringen pågår vil AMCAR jobbe ovenfor Vegdirektoratet med hensyn til hvilke trafikkstasjoner som skal kunne godkjenne biler etter de nye godkjenningsreglene.


1995 ZJ 5.2 Orvis
RE 3.5", JKS QD, 242 kasse, 3" high-flow eksos, hjemmesnekra "sliderz", 8x16 AEZ med 265/75x16 Wrangler MT/R