Gang på gang ser jeg hengere ute skilter på veiene. Er dette folk som tar seg til rette, eller er det faktisk lov å frakte enkelte hengere uten skilter?
De jeg har sett er små lifter som fraktes etter vanlige biler, kompressorer (gule hengere) som ofte brukes ifm borring i fjell etc., gatekjøkken vogner som fraktes eks til og fra faste oppstillinger i Oslo hver kveld i helgene, båthengere som er opplagshengere.
Hvilke hengere kan man kjøre uten skilter?
Started by
Chevy-LPG
, Jul 21 2010 18:21
5 replies to this topic
Posted 21 July 2010 - 18:21
Posted 21 July 2010 - 18:42
Vess æ ikke e heilt på bærtur e d vel nå me at d ikke e hengera, men tralle el som kun e bygd før å frakte sæ sjøl, som pumpe, kompressor, lifta osv. e d en henger med platt med lastekapasitet e d skiltpåbud. trur æ.
tar æ feil må dåkker rette mæ!
tar æ feil må dåkker rette mæ!
"LA8PV transmitting on the shortwave band on fifteen meters"
Posted 21 July 2010 - 18:49
Det er noe i forskriten som kalles tilhengerredskap. Da trenger man ikke skilt. Eksempel på det er det du nevner. Kompressorer, gatekjøkken, hengere for veimerking etc.
Posted 21 July 2010 - 21:33
arehengere må ha skilt, samme med båthengere....
Lift, annleggsbrakker, kompressorer osv treng ikkje skilt, for dei er ikkje laga for å frakte noko anna enn seg skjølv. Kalles for tilhengerredskap. (men lys og bremser må være montert som en vanlig henger.
Skulle ikkje forundre meg om der ikkje finst noko form for hastighetsbegrensing også på slikt..
Lift, annleggsbrakker, kompressorer osv treng ikkje skilt, for dei er ikkje laga for å frakte noko anna enn seg skjølv. Kalles for tilhengerredskap. (men lys og bremser må være montert som en vanlig henger.
Skulle ikkje forundre meg om der ikkje finst noko form for hastighetsbegrensing også på slikt..
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!
Posted 12 September 2010 - 22:30
Se en gang på lastebilhengerene som brukes på Tivolier.
De fleste der kjører uten skilt (=tilhengerredskap).
På den måten slipper dem vektårsavgift og EU kontrol.
Men det jeg altid har lurt på, hvor går grensen mellom arbeidsbrakke (tilhengerredskap) og campingvogn (tilhenger med årsavgift)???
Hvis man bruker en campingvogn som arbeidsbrakke er det da et tilhengerredskap?
Hvis man bruker en arbeidsbrakke som campingvogn, blir den da registreringspliktig?
De fleste der kjører uten skilt (=tilhengerredskap).
På den måten slipper dem vektårsavgift og EU kontrol.
Men det jeg altid har lurt på, hvor går grensen mellom arbeidsbrakke (tilhengerredskap) og campingvogn (tilhenger med årsavgift)???
Hvis man bruker en campingvogn som arbeidsbrakke er det da et tilhengerredskap?
Hvis man bruker en arbeidsbrakke som campingvogn, blir den da registreringspliktig?