Gå til innhold



Foto

Tahoe 6.5TD, 97, fusker


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
43 replies to this topic

#1 JonIK

JonIK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 16 August 2010 - 20:56

Hei.

Jeg har en Tahoe 6.5TD, 97 mod.

Den går litt ujevnt når den blir varm. Og det hender den er litt treg til å øke turtall når jeg gir litt gass.
Byttet nettopp til D-Tech FSD fordi jeg trodde den gamle hadde tatt kvelden. Før jeg byttet FSD'en hendte det også at den bare ville gå på tomgang...

Men alt ble ikke bra etter byttet...

Det hender det drypper litt diesel i bakkant av motoren etter at jeg har kjørt også...men ikke alltid. Har ikke greid å se hvor det kommer fra.

Gode forslag til å få bort fuskingen?

----------------------
**** -97 Tahoe...

#2 Skauing

Skauing

    Rett og slett skauing!!!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 16 August 2010 - 21:00

Først må du finna lekkasjen. Når den er tetta kan du jo sjekke om fødepumpa går. Søk på fødepumpe her på forumet, så finner du masse om temaet. Evt kan du besøke Chevyhoe's garasje, det han itte har skrivi om er det vel neppe verdt å veta smile.gif

..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
 


#3 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 16 August 2010 - 22:43

Hadde diesel lekasje pa min 96 Silverdo også. Det var slangeklemmen bak på filterkoppen som satt løst.
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#4 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 17 August 2010 - 06:33

Skjekk for diesel lekasje. ved dyser, filterhus, returslange osv.
Kan være en Dieselreturslange har røket/løsnet ved ei dyse... så den går drypper litt under kjøring og da vil ikke dysa jobbe riktig heller og du vil oppleve fusking...


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#5 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 17 August 2010 - 07:19

Gode råd du har fått her.

En lekkasje i slangene inn/ut på filterkoppen eller inn/ut på pumpa vil lekke ned i bakkant av motoren.
En dyselekkasje vil vel strengt tatt lekke ned på sida, men verdt å sjekke ut!

Test fødepumpa di etter denne metoden:
http://www.offroad.n...MPE-t57439.html

Fødepumpa sitter plassert i rammevangen under førersetet ditt.
Hvis pumpa virker OK kan det hende den ikke får strøm. Legg deg i såfall under der og mål med ei prøvelampe.
OPS (oil pressure switch) styrer fødepumpa, og hvis denne er gåen vil ikke fødepumpa få strøm.

OPS er plassert under innsuget, foran dieselfilterkoppen


Kjøring med defekt fødepumpe/OPS vil slite ut den nye FSD'n din rimelig kjapt!
Da fødepumpa mi var sliten kom jeg meg såvidt avgårde, og FSD var gloheit etter 50 meter kjøring.
Til slutt kutta motoren helt, og jeg måtte vente til FSD var avkjøla før jeg kunne starte igjen.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#6 JonIK

JonIK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 07:29


Takk for forslag!

Fikk tid til å se under panseret i går kveld...

Det var litt diesel rundt ringen på dieselfilteret. Det viste seg at pakningen på filteret ikke lå helt som den skulle, så jeg håper og tror det var lekkasjen. Byttet filteret med det samme...

Etter lufting gikk bila fint. Til i morges. Skulle kjøre den til jobb. Den startet fint og gikk fint i starten. Men når jeg hadde kommet et stykke og den begynte å bli varm, så startet fuskinga igjen. mad.gif
Innimellom så stoppet den nesten helt. Så da fant jeg ut det var best å snu og kjøre hjem igjen...og her er jeg nå...

Vil den fuske om det er igjen luft i filteret, eller vil det "gå seg til" etter litt kjøring?

Så da er vel neste steg å teste fødepumpa...?

----------------------
**** -97 Tahoe...

#7 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 07:48

Høres ut som ei fødepumpe som ikke går ja..

Dissa er ikke SÅ sårbare for dårlig lufting..
Lufte gjør du enkelt ved å kjøre fødepumpa manuelt samtidig som du åpner krana til drenering av filteret.
Evt kan du skru opp lufteventilen i toppen av filteret.

Når du har sjekka fødepumpe og OPS kan du jo si ifra her.

Virker begge disse, er det sannsynlig at du har rusthull i dieselrøra opp fra tanken. Det kan medføre sånne problemer.
Lys med ei lommelykt i de bakre hjulbuene, mellom ramme og karosseri, og se etter fukt på røra.

Men som sagt, tipper på fødepumpe som ikke går. Defekt pumpe eller OPS.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#8 JonIK

JonIK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 07:57

Fødepumpa går. Hører den godt når jeg skrur på nøkkelen.
Og når jeg åpnet for luftinga på toppen av filteret kom det ut diesel mens fødepumpa gikk...

Når bila går kan jeg kjenne på pumpa at den kobler ut og inn.

Edited by JonIK, 19 August 2010 - 08:03.


----------------------
**** -97 Tahoe...

#9 andre5

andre5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 491 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 11:09

QUOTE(JonIK @ 19 Aug 2010, 08:57) <{POST_SNAPBACK}>
Fødepumpa går. Hører den godt når jeg skrur på nøkkelen.
Og når jeg åpnet for luftinga på toppen av filteret kom det ut diesel mens fødepumpa gikk...

Når bila går kan jeg kjenne på pumpa at den kobler ut og inn.

den fødepump skal vel gå hele tiden den, så kanskje du har litt dårlig kontakt et sted, og du har vel ingen OPS på bilen din, var på eldre modeler det var det, eller er det noe forskjell på tahoe og suburban der, for på suburbanen er det ikke OPS på av den årgangen der

#10 JonIK

JonIK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 11:43



Noen som kan fortelle om pumpa skal gå hele tida?

----------------------
**** -97 Tahoe...

#11 andre5

andre5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 491 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 12:23

QUOTE(JonIK @ 19 Aug 2010, 12:43) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som kan fortelle om pumpa skal gå hele tida?

pumpa skal gå hele tiden den, så lenge motoren går, pluss at den skal gå bittelitt etter at du har stoppa motoren,, så sjekke kontakten på pumpa, mye skitt og sånt som samler seg, irring i kontakter, hadde samme problemet med fødepumpa på bilen min jeg også, noen ganger gikk den og noen ganger ikke, fikk rensa opp kontaktene så har den bare fungert fint pumpa, og som dem andre tipsene du har fått her inne, er også vært og sjekke opp, lekkasje rør på tanken, returslangene fra dysene, og dieselfilter, eller så kan du være så uheldig at selve dieselpumpa begyner og ta kvelden, en gjenganger feil sammen med driveren til pumpa

#12 JonIK

JonIK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 16:54


OK...

Men når en vrir på tenninga - uten å starte - så går pumpa ei stund, til "wait..:" lampa slukker. Da stopper pumpa til en starter motoren.
Stemmer ikke det?

Jeg har sjekket for lekkasjer på rørene uten å finne noe.
Fødepumpa gir ca en liter på ett minutt.

Når jeg kjenner på fødepumpa mens motoren går, så kjennes det ut som den stopper innimellom... Skal se om jeg får koblet inn en prøvelampe så jeg ser om strømmen kuttes. Pumpa gikk konstant mens jeg koblet med ledning der releet skal stå...

----------------------
**** -97 Tahoe...

#13 andre5

andre5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 491 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 17:11

QUOTE(JonIK @ 19 Aug 2010, 17:54) <{POST_SNAPBACK}>
OK...

Men når en vrir på tenninga - uten å starte - så går pumpa ei stund, til "wait..:" lampa slukker. Da stopper pumpa til en starter motoren.
Stemmer ikke det?

Jeg har sjekket for lekkasjer på rørene uten å finne noe.
Fødepumpa gir ca en liter på ett minutt.

Når jeg kjenner på fødepumpa mens motoren går, så kjennes det ut som den stopper innimellom... Skal se om jeg får koblet inn en prøvelampe så jeg ser om strømmen kuttes. Pumpa gikk konstant mens jeg koblet med ledning der releet skal stå...

stemmer det at pumpa stopper når wait lampa slukner, leverer kanskje litt lite den pumpa du har, husker ikke helt hvor mye den skulle levere pr min, men på min så fyller den opp 1,5 liter på under 1 min, men så har jeg gardert meg litt også, fått montert inn ei ekstra holey blue pump i tillegg, så nå har jeg 2 fødepumper som fungerer, og leverer betydelig 5 liter pr min, spiller ingen rolle om en har 2 fødepumper, overskudet går bare tilbake i tanken igjen, og ikke minst bedre for trykkpumpa også, og så har jeg en skvett med 2t olje på tanken, bare for og opprettholde smøringa til pumpene, dieselen som blir solgt i norge, er alt for tørr, er det som ødelegger trykkpumpa også, og en annen ting du kan kjenne etter hvis du har flyttet driveren til pumpa, så du kan kjenne om den blir varm fort, blir den fort varm og veldig varm, så for ikke trykkpumpa nok diesel

#14 JonIK

JonIK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 17:31

Ut i fra en lenke lenger opp her om test av fødepumpa, så skal den levere ca 1 l per minutt.
Men det kommer ikke jevnt. Ser ut som det kommer små luftbobler i dieselen innimellom. Og så endrer lyden i pumpa seg.

Driveren er flyttet. Den blir ikke varm fort når bila står og går på tomgang.

Under artikkelen om test av fødepumpa står det:
"Det er ikke noen sil i fødepumpa.
Sjekk også om du får luftbobler i filteret, det er flere som har hatt lekkasje i røra oppå tanken slik at det ble sugd litt luft inn der."

Vil det si at det ikke nødvendig vis lekker ut diesel om det er lekkasje i røra oppå tanken? Kan en komme til disse uten å plukke ned tanken?
(Det siste er kanskje et dumt spørsmål, men jeg sitter ved pc'en og er ikke ved bila :-) )

Edited by JonIK, 19 August 2010 - 18:03.


----------------------
**** -97 Tahoe...

#15 andre5

andre5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 491 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 19:22

QUOTE(JonIK @ 19 Aug 2010, 18:31) <{POST_SNAPBACK}>
Ut i fra en lenke lenger opp her om test av fødepumpa, så skal den levere ca 1 l per minutt.
Men det kommer ikke jevnt. Ser ut som det kommer små luftbobler i dieselen innimellom. Og så endrer lyden i pumpa seg.

Driveren er flyttet. Den blir ikke varm fort når bila står og går på tomgang.

Under artikkelen om test av fødepumpa står det:
"Det er ikke noen sil i fødepumpa.
Sjekk også om du får luftbobler i filteret, det er flere som har hatt lekkasje i røra oppå tanken slik at det ble sugd litt luft inn der."

Vil det si at det ikke nødvendig vis lekker ut diesel om det er lekkasje i røra oppå tanken? Kan en komme til disse uten å plukke ned tanken?
(Det siste er kanskje et dumt spørsmål, men jeg sitter ved pc'en og er ikke ved bila :-) )

har du lekkasje på rørene på tanken, så vil den suge inn falsk luft, og da vil det komme bobler sammen med dieselen, men har du hull der så skulle jo bilen bli litt tyngere å starte når den har stått en stund, og den fødepumpa gir ikke konstant strømm av diesel, er ikke helrt sikker på hvordan den pumpa fungerer, men det er ingen sentrifugalpumpe har jeg funnet ut, så jeg satser på at du har luftlekkasjer et sted, letteste å sjekke om du for falsk luft, er og sjekke om du har vakum når du åpner tanklokket, etter at motoren er stoppet og bilen har stått en liten stund

#16 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 20:31

Jeg har alledere beskrevet for deg hvordan du sjekker røra opp av tanken.
Eneste måten å være sikker på, er å ta ned tanken og inspisere røra.

Høres veldig ut som pumpa di drar luft en plass.. Da vil den høres annerledes ut innimellom også.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#17 JonIK

JonIK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 21:25

QUOTE(ChevyHoe @ 19 Aug 2010, 21:31) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har alledere beskrevet for deg hvordan du sjekker røra opp av tanken.
Eneste måten å være sikker på, er å ta ned tanken og inspisere røra.

Høres veldig ut som pumpa di drar luft en plass.. Da vil den høres annerledes ut innimellom også.


Ser ut som jeg har gått glipp av noe tekst da... Takk for alle innspill!!

Det er litt varierende lyd på den når jeg sjekket ja.

Prøvde også å kjøre den uten å ha tanklokket på - da kommer dieselen jevnt ut av slangen, og pumpa går ganske jevnt.

----------------------
**** -97 Tahoe...

#18 CHEVTOY

CHEVTOY

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 445 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 21:32

QUOTE(JonIK @ 19 Aug 2010, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Ser ut som jeg har gått glipp av noe tekst da... Takk for alle innspill!!

Det er litt varierende lyd på den når jeg sjekket ja.

Prøvde også å kjøre den uten å ha tanklokket på - da kommer dieselen jevnt ut av slangen, og pumpa går ganske jevnt.


Tanklokket ditt er tett. Skal være lufting i det.
Det vanskelige en bagatell, det umulige en utfordring

#19 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 21:41

QUOTE(CHEVTOY @ 19 Aug 2010, 21:32) <{POST_SNAPBACK}>
Tanklokket ditt er tett. Skal være lufting i det.


Har sett 2 nye tanklokk, og det har aldri vært lufting i noen av dem. Både fattern sitt og mitt nye tanklokk laga vakum i tanken.
Uansett er vakum i tanken aldri et problem - før du får hull på sugeledningen. Da vil det bli tyngre å dra dieselen opp av tanken, og pumpa drar heller luft i hulla.

Prøv om bilen går bedre med tanklokket skrudd lett inntil, sånn at det kommer luft til i tanken.
Å borre et luftehull i tanklokket er ikke en varig løsning hvis du har hull i dieselrøra, men det kan være en løsning til du har tid/ork til å sjekke ut problemet nærmere.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#20 JonIK

JonIK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 21:54

QUOTE(ChevyHoe @ 19 Aug 2010, 22:41) <{POST_SNAPBACK}>
Har sett 2 nye tanklokk, og det har aldri vært lufting i noen av dem. Både fattern sitt og mitt nye tanklokk laga vakum i tanken.
Uansett er vakum i tanken aldri et problem - før du får hull på sugeledningen. Da vil det bli tyngre å dra dieselen opp av tanken, og pumpa drar heller luft i hulla.

Prøv om bilen går bedre med tanklokket skrudd lett inntil, sånn at det kommer luft til i tanken.
Å borre et luftehull i tanklokket er ikke en varig løsning hvis du har hull i dieselrøra, men det kan være en løsning til du har tid/ork til å sjekke ut problemet nærmere.


Skal prøve i morgen :-)

Er det standard dieselrør å få kjøpt som passer rett på, eller må en få tettet de gamle, eller lagd nye?

Edited by JonIK, 19 August 2010 - 21:56.


----------------------
**** -97 Tahoe...