6.5 diesel dieselfilter
#1
Posted 06 October 2010 - 21:06
Skiftet dieselfilter på chevrolet Xpress Van, 1997, 6.5 diesel. Etter det starter ikke bilen, men starter etc går så det suser.
har prøvd å fylle filteret fullt av diesel og så montert det igjen, mennei, ingen start.
har også prøvd å la starteren gå litt lenge, men ikke antydning til start.
har også satt på tenning - latt den stå i 5-10-15 sek og så slått av (uten å prøve start) for å få pumpa til å "dra fram diesel", heller ikek dette hjelper.
Motor etc har startet "bare ved å riste mednøkkelen" i all tid før dette, den er imponerende rask på start, synes jeg, intill altså i kveld.
Er det bare luft som kommer fra til tenning? Hva kan jeg gjøre for sjekk?
#2
Posted 06 October 2010 - 21:09
Hører du fødepumpe???
Den gløder og???
#3
Posted 06 October 2010 - 22:21
#4
Posted 06 October 2010 - 23:29
Nødløsning: Prøv å trykksett tanken med trykkluft, med en blåsespiss som du tetter med en fille, i påfyllingsrøret mens en prøver å starte.
Bestill ny fødepumpe
(En kompis med en Sub hadde akkurat samme problem som deg, og vi fikk starta den med trykkluft...)
Edited by O.J, 07 October 2010 - 06:00.
#5
Posted 07 October 2010 - 19:33
#6
Posted 07 October 2010 - 21:35
#7
Posted 07 October 2010 - 21:37
Edited by LMC, 07 October 2010 - 21:39.
#8
Posted 08 October 2010 - 07:56
Hvis du har forsøkt å lufte - sjekk fødepumpa di. Kjøring med defekt fødepumpe vil rive med seg FSD og etterhvert injeksjonspumpa.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#9
Posted 09 October 2010 - 10:52
Har nå prøvd en del av tipsene som er gitt meg av vennlige medlemmer her.
Ultimat testen; tvangskjøre fødepumpe ved å ta vekk releet og kople direkte med ledning i sikringsboksen ga som resultat INGENTING. Alt dødt.
Forstår jeg dere riktig betyr dette at fødepumpa er defekt.
Når jeg nå skal skifte den, har dere kunnskapsrike hjelpere noen tips? Noen råd jeg bør følge? Skal jeg sette bilen på verksted og si "byttt fødepumpa"? Får jeg da original pumpe? Finnes det bedre pumper enn den originale? Smartere løsninger?
En av hjelperene sier at FSD og diselpumpe nå også snart kan ta kvelden (som følge av at fødepumpe har vært dårlig?). Bør atlt skiftes (fødepumpe, dieselpumpe, FSD)? Jeg har kjørt ca. 110 000 med denne bilen (problemfritt). Bergheim mener det er byttet dieselpumpe på denne bilen innenfor garantien før jeg kjøpte den.
Hvis "alt" skal skiftes; noen gode råd her? Skal jeg bytte til alt originalt, eller finnes det bedre løsninger, andre pumper, smartere løsninger?
Denne bilen har tjent oss på turer og opplevelser uten så mye som en "kommafeil" under sine 256 000 km. Går rimelig, mykt og fint.
hva vil en slik total ombytte av pumper koste? Forslag til kompetente verksteder/mekanikere som KAN slike jobber godt?
Takk igjen til medlemmer som stiller opp!
#10
Posted 09 October 2010 - 13:27
Bestill deg ei orginal fødepumpe. Koster kansje et par tusen max. Enkel å bytte selv. Sitter vel på innsiden av rammeveggen , venstre side. Jeg hadde store problemer med lufting av min, til jeg byttet fødepumpen
Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html
#11
Posted 09 October 2010 - 16:52
Har nå prøvd en del av tipsene som er gitt meg av vennlige medlemmer her.
Ultimat testen; tvangskjøre fødepumpe ved å ta vekk releet og kople direkte med ledning i sikringsboksen ga som resultat INGENTING. Alt dødt.
Forstår jeg dere riktig betyr dette at fødepumpa er defekt.
Når jeg nå skal skifte den, har dere kunnskapsrike hjelpere noen tips? Noen råd jeg bør følge? Skal jeg sette bilen på verksted og si "byttt fødepumpa"? Får jeg da original pumpe? Finnes det bedre pumper enn den originale? Smartere løsninger?
En av hjelperene sier at FSD og diselpumpe nå også snart kan ta kvelden (som følge av at fødepumpe har vært dårlig?). Bør atlt skiftes (fødepumpe, dieselpumpe, FSD)? Jeg har kjørt ca. 110 000 med denne bilen (problemfritt). Bergheim mener det er byttet dieselpumpe på denne bilen innenfor garantien før jeg kjøpte den.
Hvis "alt" skal skiftes; noen gode råd her? Skal jeg bytte til alt originalt, eller finnes det bedre løsninger, andre pumper, smartere løsninger?
Denne bilen har tjent oss på turer og opplevelser uten så mye som en "kommafeil" under sine 256 000 km. Går rimelig, mykt og fint.
hva vil en slik total ombytte av pumper koste? Forslag til kompetente verksteder/mekanikere som KAN slike jobber godt?
Takk igjen til medlemmer som stiller opp!
Neinei, holder med å bytte fødepumpe, hvis du handler på Rock Auto i usa får du den til ca 90usd. Å den er kjempelett å bytte. Sitter Under førersete ca, skrudd på innsiden av ramma. Løsne kontakten, løsne dretter braketten, og sist skru av rør inn og ut av pumpa. Tar 15 min å bytte. De har sikkert også rimelig pumpe på amerikanske bildeler i halden. Ac delco er vel å annbefale.
#12
Posted 09 October 2010 - 23:19
Hei - takker for meget nyttig og oppmuntrende råd!
Jeg har ikke skrudd så mye på denne bilen - det har hittil ikke vært nødvendig (!),men jeg er særdeles villig til å lære. Skal legge meg under i morgen og se om jeg finner ut hva som er fødepumpa. Har sett at den selges for ca kr 500 her i Norge. Håper at det er korrekt fødepumpe de har hos f.eks jmautodeler på Namdalseid. Takk igjen. Beste hilsner fra Trond
#13
Posted 12 October 2010 - 22:05
Jeg har ikke skrudd så mye på denne bilen - det har hittil ikke vært nødvendig (!),men jeg er særdeles villig til å lære. Skal legge meg under i morgen og se om jeg finner ut hva som er fødepumpa. Har sett at den selges for ca kr 500 her i Norge. Håper at det er korrekt fødepumpe de har hos f.eks jmautodeler på Namdalseid. Takk igjen. Beste hilsner fra Trond
500 i norge? det må være kinagreier...er jo samme som delco pumpa ksoter i us, pluss frakt og mva.
#14
Posted 15 October 2010 - 11:42
"Hvis det mot formodning skulle gå bra, vil det i det lange løp vise seg at det hadde vært best om det hadde gått galt."
#15
Posted 15 October 2010 - 19:46
87 Volvo 740 Turbo
95 Chevy Silverado 2500 6,5td
98 Chevy Astro AWD 4,3 vortec
#16
Posted 04 December 2010 - 14:31
Sitter fødepumpa på tahoen under førersetet også??
Hilsen fersk tahoeeier
#17
Posted 04 December 2010 - 15:27
ATT,4" eksos m/3" downpipe,Bosch Duraterm glødeplugger,Holly LP,PMD relocated.
Heath Diesel Dmax vifte 21".
#18
Posted 02 August 2011 - 22:10
Tillater meg å kapre tråden her..
Har fint lite erfaring med diesel motorer, så her kommer mitt spørsmål:
Har tatt en mini service i dag på 98 mod Tahoe 6,5td... Alt gikk fint helt til jeg skiftet diesel filter.... Bilen startet, men gikk bare tre sekunder så stoppet den... Og etter det er den ikke til å få liv i...
Husker fra min tid som biloppretter at mekk gutta på jobben altid fylte diesel filteret før dem monterte det... Skal det gjøres her og? Iom at det er innsats filter, må jeg da fylle koppen som filteret sitter i fult, halv fult eller hva?
Og denne føde pumpa, min lager ikke en lyd når jeg setter på tenninga, har lagt meg under bilen mens en annen setter tenninga på og jeg hører ikke og kjenner ikke at den går. Defekt?? Bilen har gått som en klokke frem til jeg da skulle skifte det forb...a filteret....
HJEEEEEEEEEEEEELP.....
#19
Posted 03 August 2011 - 11:50
I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.
#20
Posted 03 August 2011 - 13:16
Var pumpa som ikke ville mer... Så skiftet den så gikk det bra... Bortsett fra att jeg klarte tydeligvis å tømme batteriene i går... Så nå er den tom for strøm... Morro med bil ja.....