Gå til innhold



Foto

6.5 diesel dieselfilter


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 TFfoto

TFfoto

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 06 October 2010 - 21:06

Hei
Skiftet dieselfilter på chevrolet Xpress Van, 1997, 6.5 diesel. Etter det starter ikke bilen, men starter etc går så det suser.
har prøvd å fylle filteret fullt av diesel og så montert det igjen, mennei, ingen start.
har også prøvd å la starteren gå litt lenge, men ikke antydning til start.
har også satt på tenning - latt den stå i 5-10-15 sek og så slått av (uten å prøve start) for å få pumpa til å "dra fram diesel", heller ikek dette hjelper.

Motor etc har startet "bare ved å riste mednøkkelen" i all tid før dette, den er imponerende rask på start, synes jeg, intill altså i kveld.
Er det bare luft som kommer fra til tenning? Hva kan jeg gjøre for sjekk?

#2 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 06 October 2010 - 21:09

Kan ta noe tid før den starter uansett om du har fylt koppen eller ikke....

Hører du fødepumpe???

Den gløder og???

#3 Chevypickup

Chevypickup

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 06 October 2010 - 22:21

Det er jo et bra tips å lufte da hehe, men det regner jeg med du har gjort?

#4 O.J

O.J

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 06 October 2010 - 23:29

Sannsynligvis så virker ikke fødepumpa høres det ut som.
Nødløsning: Prøv å trykksett tanken med trykkluft, med en blåsespiss som du tetter med en fille, i påfyllingsrøret mens en prøver å starte.
Bestill ny fødepumpe cool.gif

(En kompis med en Sub hadde akkurat samme problem som deg, og vi fikk starta den med trykkluft...)

Edited by O.J, 07 October 2010 - 06:00.


#5 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 07 October 2010 - 19:33

Dette er vel en klassisker mtp å oppdage defekt fødepumpe :-)
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#6 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 07 October 2010 - 21:35

Må kinne ei stund hvis fødepumpa er dårlig, kjør starteren 45 sek før ett min med pause, full gass..
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#7 LMC

LMC

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 126 Innlegg:

Posted 07 October 2010 - 21:37

Når jeg skifter filter,pleier jeg å åpne lufteskruen på toppen av filterholderen og sette en slange derfra og ned i en tomflaske,setter så på tenningen så den gløder og fødepumpen går helt til det kommer diesel uten luftbobler og stenger lufteskruen.Da starter den ganske greit etterpå. smile.gif

Edited by LMC, 07 October 2010 - 21:39.


#8 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 08 October 2010 - 07:56

Hvis du ikke har lufta - luft systemet etter beskrivelsen over.

Hvis du har forsøkt å lufte - sjekk fødepumpa di. Kjøring med defekt fødepumpe vil rive med seg FSD og etterhvert injeksjonspumpa.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#9 TFfoto

TFfoto

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 09 October 2010 - 10:52

6.5 diesel Chevrolet Express Van 1997 starter ikke etter bytte av dieselfilter

Har nå prøvd en del av tipsene som er gitt meg av vennlige medlemmer her.
Ultimat testen; tvangskjøre fødepumpe ved å ta vekk releet og kople direkte med ledning i sikringsboksen ga som resultat INGENTING. Alt dødt.

Forstår jeg dere riktig betyr dette at fødepumpa er defekt.

Når jeg nå skal skifte den, har dere kunnskapsrike hjelpere noen tips? Noen råd jeg bør følge? Skal jeg sette bilen på verksted og si "byttt fødepumpa"? Får jeg da original pumpe? Finnes det bedre pumper enn den originale? Smartere løsninger?

En av hjelperene sier at FSD og diselpumpe nå også snart kan ta kvelden (som følge av at fødepumpe har vært dårlig?). Bør atlt skiftes (fødepumpe, dieselpumpe, FSD)? Jeg har kjørt ca. 110 000 med denne bilen (problemfritt). Bergheim mener det er byttet dieselpumpe på denne bilen innenfor garantien før jeg kjøpte den.

Hvis "alt" skal skiftes; noen gode råd her? Skal jeg bytte til alt originalt, eller finnes det bedre løsninger, andre pumper, smartere løsninger?

Denne bilen har tjent oss på turer og opplevelser uten så mye som en "kommafeil" under sine 256 000 km. Går rimelig, mykt og fint.

hva vil en slik total ombytte av pumper koste? Forslag til kompetente verksteder/mekanikere som KAN slike jobber godt?

Takk igjen til medlemmer som stiller opp!

#10 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 09 October 2010 - 13:27


Bestill deg ei orginal fødepumpe. Koster kansje et par tusen max. Enkel å bytte selv. Sitter vel på innsiden av rammeveggen , venstre side. Jeg hadde store problemer med lufting av min, til jeg byttet fødepumpen
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#11 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 09 October 2010 - 16:52

QUOTE(TFfoto @ 9 Oct 2010, 10:52) <{POST_SNAPBACK}>
6.5 diesel Chevrolet Express Van 1997 starter ikke etter bytte av dieselfilter

Har nå prøvd en del av tipsene som er gitt meg av vennlige medlemmer her.
Ultimat testen; tvangskjøre fødepumpe ved å ta vekk releet og kople direkte med ledning i sikringsboksen ga som resultat INGENTING. Alt dødt.

Forstår jeg dere riktig betyr dette at fødepumpa er defekt.

Når jeg nå skal skifte den, har dere kunnskapsrike hjelpere noen tips? Noen råd jeg bør følge? Skal jeg sette bilen på verksted og si "byttt fødepumpa"? Får jeg da original pumpe? Finnes det bedre pumper enn den originale? Smartere løsninger?

En av hjelperene sier at FSD og diselpumpe nå også snart kan ta kvelden (som følge av at fødepumpe har vært dårlig?). Bør atlt skiftes (fødepumpe, dieselpumpe, FSD)? Jeg har kjørt ca. 110 000 med denne bilen (problemfritt). Bergheim mener det er byttet dieselpumpe på denne bilen innenfor garantien før jeg kjøpte den.

Hvis "alt" skal skiftes; noen gode råd her? Skal jeg bytte til alt originalt, eller finnes det bedre løsninger, andre pumper, smartere løsninger?

Denne bilen har tjent oss på turer og opplevelser uten så mye som en "kommafeil" under sine 256 000 km. Går rimelig, mykt og fint.

hva vil en slik total ombytte av pumper koste? Forslag til kompetente verksteder/mekanikere som KAN slike jobber godt?

Takk igjen til medlemmer som stiller opp!


Neinei, holder med å bytte fødepumpe, hvis du handler på Rock Auto i usa får du den til ca 90usd. Å den er kjempelett å bytte. Sitter Under førersete ca, skrudd på innsiden av ramma. Løsne kontakten, løsne dretter braketten, og sist skru av rør inn og ut av pumpa. Tar 15 min å bytte. De har sikkert også rimelig pumpe på amerikanske bildeler i halden. Ac delco er vel å annbefale.

Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#12 TFfoto

TFfoto

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 09 October 2010 - 23:19

QUOTE(Chevy sjefen @ 9 Oct 2010, 17:52) <{POST_SNAPBACK}>
Neinei, holder med å bytte fødepumpe, hvis du handler på Rock Auto i usa får du den til ca 90usd. Å den er kjempelett å bytte. Sitter Under førersete ca, skrudd på innsiden av ramma. Løsne kontakten, løsne dretter braketten, og sist skru av rør inn og ut av pumpa. Tar 15 min å bytte. De har sikkert også rimelig pumpe på amerikanske bildeler i halden. Ac delco er vel å annbefale.



Hei - takker for meget nyttig og oppmuntrende råd!
Jeg har ikke skrudd så mye på denne bilen - det har hittil ikke vært nødvendig (!),men jeg er særdeles villig til å lære. Skal legge meg under i morgen og se om jeg finner ut hva som er fødepumpa. Har sett at den selges for ca kr 500 her i Norge. Håper at det er korrekt fødepumpe de har hos f.eks jmautodeler på Namdalseid. Takk igjen. Beste hilsner fra Trond

#13 Chevy sjefen

Chevy sjefen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 931 Innlegg:

Posted 12 October 2010 - 22:05

QUOTE(TFfoto @ 9 Oct 2010, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
Hei - takker for meget nyttig og oppmuntrende råd!
Jeg har ikke skrudd så mye på denne bilen - det har hittil ikke vært nødvendig (!),men jeg er særdeles villig til å lære. Skal legge meg under i morgen og se om jeg finner ut hva som er fødepumpa. Har sett at den selges for ca kr 500 her i Norge. Håper at det er korrekt fødepumpe de har hos f.eks jmautodeler på Namdalseid. Takk igjen. Beste hilsner fra Trond



500 i norge? det må være kinagreier...er jo samme som delco pumpa ksoter i us, pluss frakt og mva.
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk

#14 BlackBlazer

BlackBlazer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 130 Innlegg:

Posted 15 October 2010 - 11:42

Kjøpte ny Carterpumpe hos Bergheim på Ensjø i juni i fjor. Da kosta den 838 kr. Jeg bytta pumpe for å være på den sikre sida. Men her for et par uker sia var plutselig den velkjente "tikke"-lyden fra pumpa, som jeg alltid hører når jeg gløder før start, borte. Ut med pumpa for sjekk og jadda, dau som ei sild. 20 000 km holdt den. Hadde heldigvis den gamle liggende og den viste seg fortsatt å virke. Men det skal dem ha, de er lette å bytte smile.gif
"Jeg er så skummel at folk kommer langveisfra for å løpe sin vei"
"Hvis det mot formodning skulle gå bra, vil det i det lange løp vise seg at det hadde vært best om det hadde gått galt."

#15 s4nd3r

s4nd3r

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 464 Innlegg:

Posted 15 October 2010 - 19:46

trur eg betalte 700kr for fødepumpa på sarpsborg motor...
Mobil: 93262854
87 Volvo 740 Turbo
95 Chevy Silverado 2500 6,5td
98 Chevy Astro AWD 4,3 vortec

#16 Fagelund

Fagelund

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 04 December 2010 - 14:31

QUOTE(BlackBlazer @ 15 Oct 2010, 11:42) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøpte ny Carterpumpe hos Bergheim på Ensjø i juni i fjor. Da kosta den 838 kr. Jeg bytta pumpe for å være på den sikre sida. Men her for et par uker sia var plutselig den velkjente "tikke"-lyden fra pumpa, som jeg alltid hører når jeg gløder før start, borte. Ut med pumpa for sjekk og jadda, dau som ei sild. 20 000 km holdt den. Hadde heldigvis den gamle liggende og den viste seg fortsatt å virke. Men det skal dem ha, de er lette å bytte smile.gif


Sitter fødepumpa på tahoen under førersetet også??
Hilsen fersk tahoeeier smile.gif

#17 Chevy Dooley

Chevy Dooley

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 504 Innlegg:

Posted 04 December 2010 - 15:27

Jepp smile.gif
2000 K3500 Crew Cab Dually
ATT,4" eksos m/3" downpipe,Bosch Duraterm glødeplugger,Holly LP,PMD relocated.
Heath Diesel Dmax vifte 21".

#18 TJ2110

TJ2110

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 02 August 2011 - 22:10

QUOTE(Chevy Dooley @ 4 Dec 2010, 16:27) <{POST_SNAPBACK}>
Jepp smile.gif



Tillater meg å kapre tråden her..
Har fint lite erfaring med diesel motorer, så her kommer mitt spørsmål:

Har tatt en mini service i dag på 98 mod Tahoe 6,5td... Alt gikk fint helt til jeg skiftet diesel filter.... Bilen startet, men gikk bare tre sekunder så stoppet den... Og etter det er den ikke til å få liv i...
Husker fra min tid som biloppretter at mekk gutta på jobben altid fylte diesel filteret før dem monterte det... Skal det gjøres her og? Iom at det er innsats filter, må jeg da fylle koppen som filteret sitter i fult, halv fult eller hva?

Og denne føde pumpa, min lager ikke en lyd når jeg setter på tenninga, har lagt meg under bilen mens en annen setter tenninga på og jeg hører ikke og kjenner ikke at den går. Defekt?? Bilen har gått som en klokke frem til jeg da skulle skifte det forb...a filteret....

HJEEEEEEEEEEEEELP.....


#19 Sotengel

Sotengel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 03 August 2011 - 11:50

Føde pumpa di har sansynligvis vært defekt før du skulle bytte filter...men du kan prøve å spraye crc eller wd40 i kontakta til pumpa mulig det kan væra dårlig kontakt der eller i relleet som sitter under panseret. holer en knapp på defekt pumpe..byttet pumpe å filter for 1 time siden selv..kjøpte delphi pumpe fra rockauto mener jeg ga ca 400 kr for den.Har postet om ei pumpe som gir 6 psi i trykk uten regulator..skal gå til inn kjøp av denne slv hadde bestillt delphi pumpa før jeg fannt den andre dry.gif

I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.


#20 TJ2110

TJ2110

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 03 August 2011 - 13:16

QUOTE(Sotengel @ 3 Aug 2011, 12:50) <{POST_SNAPBACK}>
Føde pumpa di har sansynligvis vært defekt før du skulle bytte filter...men du kan prøve å spraye crc eller wd40 i kontakta til pumpa mulig det kan væra dårlig kontakt der eller i relleet som sitter under panseret. holer en knapp på defekt pumpe..byttet pumpe å filter for 1 time siden selv..kjøpte delphi pumpe fra rockauto mener jeg ga ca 400 kr for den.Har postet om ei pumpe som gir 6 psi i trykk uten regulator..skal gå til inn kjøp av denne slv hadde bestillt delphi pumpa før jeg fannt den andre dry.gif


Var pumpa som ikke ville mer... Så skiftet den så gikk det bra... Bortsett fra att jeg klarte tydeligvis å tømme batteriene i går... Så nå er den tom for strøm... Morro med bil ja.....