Gå til innhold



Foto

Hvor brede dekk på 16"x6" felg


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 Kai Karlsen

Kai Karlsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 09 November 2010 - 23:59

Har et sett med 16" x 6" felger som jeg skal kjøpe vinterdekk til, står orginalt 205R16 på de.
Hvor brede dekk kan man sette på en slik felg. går feks 215/70R16 eller kanskje 235/70R16

Tenker bare på å få litt mere alternativer når jeg leter etter dekk. Enkelte dimensjoner er billigere en andre. Får feks 215/70 R16 conti 4x4 piggdekk til 998kr på eiker.no mens andre dimensjoner er bra mye dyrere.
Jeg tenker ikke på godkjenning eller rulleomkrets, men bare hvor brede dekk man trygt kan sette på 6" felger.

De skal på 1gen Pajero.

Takker for evnt svar smile.gif

#2 mazda44

mazda44

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 10 November 2010 - 11:09

QUOTE(Kai Karlsen @ 9 Nov 2010, 23:59) <{POST_SNAPBACK}>
Har et sett med 16" x 6" felger som jeg skal kjøpe vinterdekk til, står orginalt 205R16 på de.
Hvor brede dekk kan man sette på en slik felg. går feks 215/70R16 eller kanskje 235/70R16

Tenker bare på å få litt mere alternativer når jeg leter etter dekk. Enkelte dimensjoner er billigere en andre. Får feks 215/70 R16 conti 4x4 piggdekk til 998kr på eiker.no mens andre dimensjoner er bra mye dyrere.
Jeg tenker ikke på godkjenning eller rulleomkrets, men bare hvor brede dekk man trygt kan sette på 6" felger.

De skal på 1gen Pajero.

Takker for evnt svar smile.gif


Jeg kjører med 265x65x16 vinterdekk på crome spoke felger, 6"x16. Går helt greit. 88mod. Hilux.

#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 10 November 2010 - 19:51

Det har blitt meg fortalt at hvis du går for 235/85-16 så har de ca. samme rulleomkrets som 32"11,5-15, som jeg kjører på sommeren. Dette går rett på original bil hvis du friserer litt av hjørnene på støtfangeren fremme. Derfor er jeg også på utkikk etter 16" felg...


EDIT: Dette er LITT ut over de tillatte 5%... whistle.gif
- 6,7% faktisk... whistle.gif

Edited by HardKåre, 10 November 2010 - 19:54.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#4 JeepXJ

JeepXJ

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 16 November 2010 - 09:28

Kjenner en kar som kjører 33x12.50 R15 dekk på 6" bred felg:) Har kjørt lenge sånn og det fungerer vistnok bare godt smile.gif

#5 Steinv

Steinv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 20 February 2011 - 22:16

Jeg har et problem som kanskje kan løse spå samme måte, men helst vil jeg få til noe bedre. Jeg har en -88 VW LT 4WD. Den har originalt 16" felger med 6" bredde. Det er god plass til store hjul uten å endre noe siden den originalt er MYE høyere enn vanlig LT 2WD. Egentlig ser jeg etter en måte å få på bredere felger, siden bilen trenger ca 285/75R16 dekk, som trives best med 8-9" brede felger. (Jeg tror Goodyear Wrangler Duratrac passer min bruk best.)

Problemet er at denne bilen har en boltsirkel på 205mm med 6 bolter. Denne sirkelen er vanlig på lett lastebil. Det finnes mye felger til dette i 17,5", men da må jeg kjøre på lastebildekk også, som er dyre og beinharde med sine ørten lag. Grunnen til at lastebil gikk fra 16" til 17,5" er at man trengte bedre plass inni felgen til skivebremser og rom for brønn i felgen til slangeløse dekk.

Jeg har nå såkalte splittring felger. Det er helt greit, men jeg må bruke slange. Sunnaas hjulservice i Oslo kan bredde stålfelger for en grei pris, men disse med splittring får han ikke til så lett. Eieren der er forøvrig en hyggelig kar som tok over etter faren, har jobbet med dette i mange år selv og kan alt som er verdt å vite om sånt.

Det jeg har av alternativer ser ut til å være:
1. Jeg kan bruke de felgene jeg har, kanskje med spacer siden bredere dekk kanskje kommer nær bladfjærene ved sving.
2. Jeg kan skaffe andre 16" stålfelger Sunnaas kan bruke biter av og bredde de jeg har. Noen som har 4 gamle 16" stålfelger?
3. Sunnaas kan bygge nye felger etter mål. Blir litt dyrt, men er overkommelig.
4. Jeg finner bredere 16" felger med 6 bolt 205mm sirkel. Noen her som vet om noen eller har tips til hvor jeg burde lete?

Jeg gjetter på at det blir litt vinglete å kjøre store brede dekk med 6" felgbredde. Dekksidene må jo gå temmelig mye sammen. Men det ser sikkert greit nok ut, og på en bil som dette er det jo ikke så viktig med presisjon i høyhastighetssvingene, siden høy hastighet ikke er installert i denne bilen. :-) (Men jeg skal gjøre litt med det da. Intercooler og litt slikt.) Spacer skulle nok gå greit siden felgene har innpress på over 40mm, så det er ikke dramatisk å flytte dem ut en cm eler to.

Alle forslag mottas med takk! Stein

#6 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 21 February 2011 - 09:58

Kan jo komme med mine erfaringer, skulle kjøpe nye vinterdekk til Paja, og fant tak på et sett med originale HiLux-felger. Mener de er 16x6. Men når vi forsøkte å ha på 255/70-16 på felgen så ble faktisk hjulbanen kulrygget!!!! Så jeg måtte gå for 245/75-16 i stedet. Men selvfølgelig, et vinterdekk er jo mer "rettskåret" i kantene og vil således kanskje bule mer enn et sommerdekk?
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#7 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 21 February 2011 - 11:20

jeg har 315 på 6.5" felg..

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#8 Steinv

Steinv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 23 February 2011 - 01:02

@Hardkåre
Har lurt litt på om det ville være et problem jeg også. Om felgen er smal og dekksiden er stiv vil det jo være en fare for å krumme kjørebanen. Det er jo ikke bra selv om det er temmelig lite. Men det er antagelig mer merkbart jo lavere profil dekket har. Jeg kunne gjerne tenke meg en høyest mulig profil. Jeg har ikke funnet høyere enn 75% på 285 bredde, men det er kanskje høyt nok, og Duratracken er visstnok myk i gummien....

@Hummer
Det du kjører på er jo omtrent som om jeg skulle kjøre 285 på 6" bredde, men hvor høy profil har du? Er dekkene spesielt tilpasset smal felg? Har du merket noen økt slitasje på midten av rullebanen? Jeg må innrømme at det er fristende å prøve seg på å bruke originalfelgene. Jeg sparer endel tusenlapper på det, og slike lapper kan jeg lett finne annen bruk for. :-)

#9 Steinv

Steinv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 28 February 2011 - 02:04

Prøver meg en gang til med denne tråden...
Noen fler som har erfaringer eller meninger om å sette 285/75 dekk på 6" brede 16" felger? (Felgene er "split-rim" og må ha slanger....)

Alternativ 2: Er det noen som har noen gamle 16" stålfelger er jeg interessert. Da kan mine felger breddes.

Alternativ 3: Noen som vet hvor man kan finne 8" brede 16" felger med 6 bolter og sirkel på 205mm? Nye eller brukte. Stål eller alu....

På forhånd takk for de tips jeg vet strømmer inn snart. :-)

#10 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 28 February 2011 - 09:10

Finn deg noen 8" felger fra et eller annet. Så lar du Sunnaas skifte senter i felgene. Det ble min løsning til min Volvo TGB11 som det ikke finnes felger til. Beste løsninga tror jeg. 6" felg med 285 blir ikke bra.