Gå til innhold



Foto

En liten gjennomgang, diesel i b2600!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
No replies to this topic

#1 -stig-

-stig-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 08 December 2010 - 19:48

hei!

før jeg skulle sette dieselen i min bil så fant jeg lite info om problemområder og ting som måtte kjøpes på forhånd, derfor skriver jeg en liten gjennomgang av min swap, med di hindringene jeg hadde!

Først: 1stk mazda b2600 4x4 2.6L forgasser, 1987modell. 1stk 4d56 diesel motor med frontsump (2x4), uten turbo, uten ledningsnett, med svinghjul, starter,servopumpe, dynamo og oljekjøler.

-Første del var jo å rive ut den gamle 2.6literen, ut med radiator, løsne eksosanlegg, ut med starter, løsne motorfester og girkassebolter. enkelt og greit!

-Så tok jeg av bunnpannen på bensinmotoren, for den trengs på dieselen, samt motorfester. (jeg skrudde og av svinghjul, mer om dette senere.)

-Av med bunnpannen på dieselen, her må man sveise seg en egen oljepickup, da til baksumpen som må til på en 4x4. I bunnpannen fra bensinen trenger man en oljeretur til vakuumpumpa på dynamoen, (og en til retur fra turbo om man har det).
Så setter man bunnpanna på dieselen.

-Motorfestene settes fra bensinen over på dieselmotoren. jeg måtte slipe litt på det ene festet, da det sto en npt-plugg i dieselblokka.

( her gjorde jeg en tabbe, jeg satte over svinghjul og clutch fra bensinmotoren, da denne clutchen var i bedre stand, hadde større omkrets og tannkransen på svinghjulet som fulgte med dieselen var veldig slitt. jeg hadde fått oppgitt at en bensinstarter ville klare jobben, men det gjør den ikke! man MÅ ha en diesel starter ( 2-2.2KW).
Forskjellen mellom bensin og diesel svinghjulene er plassering av tannkrans, den står ca 10mm lengre UT fra motoren på bensinsvinghjulet. Jeg løste problemet i ettertid ved å slipe ned flensen på starteren ca 10mm).

-Tapp tanken helt for bensin,gjerne flush igjennom linjene med diesel. bytt filter osv. man bruker di samme slangene som med bensinmotoren.

- Inn med dieselmotoren, det er greit å ikke ha viften på, da det er litt trangt.

-Når den er på plass, skru på allt rundt, starter, radiator (dynamo og servopumpe kan like greit stå på under montering av motor).

-Radiator slanger passer veldig bra, jeg kuttet litt av endene for å få det skikkelig bra, samme gjelder for slangene inn til varmeregisteret.

- Gasswire passer greit med litt småfiks, ingen stor sak.

- Jeg fikk ikke med noe rele til gløding, så satte inn ett vanlig 30A rele, sikring og en styrekrets med trykk-knapp i kupeen, funker knall!

- Dynamo-ledningene må forlenges litt, da dynamoen står på motsatt side!

- starterledninger, ledninger til oljetrykk switch og vanntemp kan brukes som di er. Vanntemp sensoren byttet jeg, da det sto på en 2polt sensor i diesel motoren, mot en 1polt på bensinen.

- Servopumpa passet ikke overens med slangene på bilen, men brukte likevell pumpa fra dieselmotoren grunnet lett montering på motor, og løste problemet på trykkslangen med å bruke en vanlig m18x1.5 banjobolt istedet for den orginale. Bilen er litt tung på rattet ved tomgang, men løser seg ved rundt 900-1000rpm. ( dette er vel pga ventilen osv i den orginale banjoen ).

- Jeg brukte + lendningen på Coilen til signal til solenoiden på dieselpumpa.

- Oljekjøleren ble plassert foran radiatoren, lagde noen brakketter, så litt håndarbeid trengs.

- Så er det klart for oppstart, luft godt, sug frem diesel til pumpa, løsne på dyserørene for hurtig lufting.

Tror dette var det meste, har sikkert glemt noe, får føre det inn når jeg kommer på det! Ett veldig enkelt og kjapt bytte. jeg slet endel med å få start, først det med starteren, så med ett par ventiler som hang åpen. men likevell brukte jeg vel 3dager i rolig tempo, ikkeno stress!

Enjoy!