Gå til innhold



Foto

Spm. ang salgsmelding - død eier


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 12 December 2010 - 21:31

jeg kjøpte en Suzuki SJ Pickup for ca et år siden. Han jeg kjøpte bilen av hadde ikke papirer på den da, men han hadde kjøpt den av en bekjent av han, så han regnet med at det ikke kom til å bli noe problem.
MEN så viser det seg at den siste registrerte eier gikk bort en gang før jeg kjøpte bilen. jeg husker ikke om det er kone, søster eller datter av denne herren, som arvet eiendomen og da bilen.
han som solgte meg bilen har vært i kontakt med denne kvinnen angående salgsmelding, men hun bor store deler av året i utlandet, og her hjemme har hun 2 adresser. hun har etter etpar telefoner sakt at hun er villig til å skrive under salgsmelding, men det har aldrig blitt noe orden på underskrift av salgsmeldinga. problmet er at hun har splittet personlighet, så etter flere telefoner så vil hun ikke skrive under, men så plutselig på neste telefon så vil hun.
siden bilen er arvet, så har jo den noe med skatting å gjøre, og da må noe papirer ang "skifterett" (?) skrives under.

spørsmålet er da: hva gjør jeg med salgsmeldinga? noen som har vært borti noe liknende eller vet noe om sånt?


(skal prate med BT i morra, men vil høre deres erfaringer)
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#2 JeepXJ

JeepXJ

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 12 December 2010 - 22:18

Prøv å finn ut hvem som var bostyrer/bobestyrer (advokat) som forvaltet arvegodset til etterkommeren. Han/hun kan garantert hjelpe deg videre smile.gif

Edited by JeepXJ, 12 December 2010 - 22:19.


#3 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 12 December 2010 - 22:28

QUOTE(JeepXJ @ 12 Dec 2010, 22:18) <{POST_SNAPBACK}>
Prøv å finn ut hvem som var bostyrer/bobestyrer (advokat) som forvaltet arvegodset til etterkommeren. Han/hun kan garantert hjelpe deg videre smile.gif


tviler på at det nytter å spørre kvinnen selv. må jeg gå via en lensmann i hjemkomunen hennes da?
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#4 JeepXJ

JeepXJ

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 12 December 2010 - 22:57

QUOTE(MOE413 @ 12 Dec 2010, 22:28) <{POST_SNAPBACK}>
tviler på at det nytter å spørre kvinnen selv. må jeg gå via en lensmann i hjemkomunen hennes da?


Hmm, vanskelig å si hvordan du skal finne det ut, men det kan kanskje være en idè å ringe lensmannen å sjekke om han kan hjelpe deg videre med å finne ut hvem du skal kontakte smile.gif Men så vidt jeg vet er det som oftest en fast advokat i kommunen som gjør denne type jobb som bostyrer, så prøv å google på "bostyrer + navn på kommunen". Prøv også å google navnet til denne kvinnen for å prøve å finne slektninger, kanskje hun har noen nære slektninger som kan formidle kontakt..?

#5 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 12 December 2010 - 23:38

Det er nå ikke sikkert det er advokater innblandet i dette. Men det som trenges er en skifteattest. Den sammen med underskrift på salgsmeldinga er det du trenger.

#6 Vidarvel

Vidarvel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 12 December 2010 - 23:39

En måte som er brukt en del i veteran-sammenheng, og vil tro den går om kjøretøyet er nyere også, men usikker...

Når papirene er blitt borte, kan det lages 3 stk salgsmeldinger, den første må jo være fra den som bilen sist var registrert på, juks med underskriften hvis du vet at bilen er lovlig ervervet, denne går til en kjenning, fyll ut 2 salgsmeldinger til på en kompis og så til deg, og ta dette til biltilsynet, og du vil få papirer smile.gif

#7 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 December 2010 - 23:58

Jeg hadde omregistreringsproblemer med en bil jeg kjøpte en gang og fikk fortalt at om jeg ikke greide å fikse dette selv ved å kontakte gamle eiere, selger, politi etc. så måtte jeg søke BT om omregistrering og jeg måtte forvente å vente et halvt år før jeg fikk svar på søknad ohmy.gif

Ringte å styrte i et par uker uten resultat og forfattet deretter en enkel søknad til BT der jeg forklarte hva jeg hadde gjort for å få ordnet dette og at jeg hadde gjort alt som stod i min makt for å få det til, uten resultat.

Det gikk omtrent en mnd før jeg fikk skriftlig svar i postkassa og der stod det at jeg kunne møte opp på biltilsynet med brevet og legitimasjon så fikk jeg utstedt nytt førerkort og nye oblater i mitt tilfelle. Tok omtrent 5 minutter etter jeg møtte opp.

Mailadressen jeg brukte var firmapost-midt@vegvesen.no men om du tilhører et annet distrikt så finner du sikkert mailadressen du skal bruke på sidene deres..
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#8 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 13 December 2010 - 21:09

QUOTE(Vidarvel @ 12 Dec 2010, 23:39) <{POST_SNAPBACK}>
En måte som er brukt en del i veteran-sammenheng, og vil tro den går om kjøretøyet er nyere også, men usikker...

Når papirene er blitt borte, kan det lages 3 stk salgsmeldinger, den første må jo være fra den som bilen sist var registrert på, juks med underskriften hvis du vet at bilen er lovlig ervervet, denne går til en kjenning, fyll ut 2 salgsmeldinger til på en kompis og så til deg, og ta dette til biltilsynet, og du vil få papirer smile.gif


har hørt denne "teknikken" brukt før, men siden dette har med arveoppgjør og liknende så går ikke det.

jeg snakka med BT i dag, og der sa de at denne kvinnen måtte skrive under en skifteatest hos en sonskriver, og dermed skrive under salgsmeldinga på bilen.

må prøve som dere sier å få tak i en advokat, eller lensman for å så komme i kontakt med kvinnen.....

takker for svar folkens, får prøve litt forskjellig fremover.
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#9 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 13 December 2010 - 21:41

Min svigerfar døde for noen år siden. Svigermor satt da, og sitter fortsatt i u-skiftet bo.
Svigersøster overtok en tilhenger som var registrert på min svigerfar.
Svigermor måtte underskrive salgsmelding på vegne av svigerfar, og vedlegge attest på at boet er u-skiftet.
Ikke noe mere hokus pokus enn dette i grunn.

Edit: Ser nå at du (trådstarter) nevner at vedkommede har splittet personlighet.
Har du noe kjennskap til om hun da er umyndiggjordt. Tenker da på om det er verge e.l. inne i bildet.

Edited by FrankWS, 13 December 2010 - 21:48.

Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#10 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 13 December 2010 - 23:01

QUOTE(FrankWS @ 13 Dec 2010, 21:41) <{POST_SNAPBACK}>
Min svigerfar døde for noen år siden. Svigermor satt da, og sitter fortsatt i u-skiftet bo.
Svigersøster overtok en tilhenger som var registrert på min svigerfar.
Svigermor måtte underskrive salgsmelding på vegne av svigerfar, og vedlegge attest på at boet er u-skiftet.
Ikke noe mere hokus pokus enn dette i grunn.

Edit: Ser nå at du (trådstarter) nevner at vedkommede har splittet personlighet.
Har du noe kjennskap til om hun da er umyndiggjordt. Tenker da på om det er verge e.l. inne i bildet.


så langt jeg vet, er hun ikke umyndiggjort...
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe