Gå til innhold



Foto

MB 300 GD 86 mod


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#21 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 06 February 2011 - 23:21

Da har jeg begynt å rust behandle bilen innvendig, på en hurtig og midlertidig måte rolleyes.gif Dvs, jeg har dynket dørken i bilen med en veldig god olje (Owatrol olje) som metter opp stålet, og penetrerer veldig dypt i porene og stopper rust angrep fra innsiden smile.gif Da er stålet veldig godt behandlet til sommers når jeg skal gå grundigere til verks, med ny maling, av den typen som inneholder Arcanol. Da blir seter og midt-konsollen fjernet. Er mye bedre og jobbe med den typen arbeid når det er varmt og fint i været cool.gif Utvendig er den ganske så fin, ikke en skjønnhet men meget lite rust og finne. Det er noen plasser på bilen enn kan finne litt dårlig grunnarbeid, men det er ikke så alvorlig.

Og under bilen har jeg brukt Rå linolje, er det andre som har erfaringer med den typen olje?
Dynka alt under bilen, så nå kommer den til å lukte ny pussa jolle wink.gif

Under bilen blir det ikke noe tektyl behandling, mye enklere og dusje på litt Linolje en sjelden gang smile.gif







Rust er lettere enn KarbonFiber:)

#22 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 07 February 2011 - 20:55

Jeg har ett problem med diffrensial sperra dry.gif Den fungerte ikke da jeg kjøpte bilen. Og nå har jeg lufta den godt, og den kobla inn så lampa kom på. Men så etter 10-20 sek siger den av igjen. Jeg satte bilen på bukk så jeg fikk alle 4 hjula oppfra, og da ser enn veldig godt når sperrene kobler inn. Jeg kan prøve å forklare hvordan det høres ut: Når jeg trekker opp spaken til diff. sperren bak og lar hjula gå i ett lavt gir hører jeg tydelig at den kobler inn, og lyset kommer opp. Men etter 10-20 sek slakker det ene hjulet opp og sperren begynner å lage noe bankelyder akkurat som om det er noe som hopper over eller glipper over. Men lyset slukker ikke.
Når jeg da er rask og trykke ned spaka stopper lyden. Får den banke lyden kommer ikke først når jeg kobler inn sperra.

Det jeg tror er problemet er det at sylinderen som presser inn sperra siger tilbake pga ikke tette ringer i syl.

Er det noen som har en mening om hvordan dette kan utbedres? smile.gif Eller om det i hele tatt er det som er feilen? smile.gif



Har forresten fått ut vifta til cupen wink.gif Så ting går frammover wink.gif
Rust er lettere enn KarbonFiber:)

#23 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 08 February 2011 - 09:25

Du kan ta en titt på denne: http://www.pointedth...h...=15&start=1

Johan-Kr
MB 300GD '86

#24 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 23:29

QUOTE(Fenalaar @ 8 Feb 2011, 09:25) <{POST_SNAPBACK}>
Du kan ta en titt på denne: http://www.pointedth...h...=15&start=1

Johan-Kr


TakkTakk biggrin.gif

Det er ikke mye respons og få huh.gif Men jeg kommer ikke til å slutte å mase fordi wink.gif


Rust er lettere enn KarbonFiber:)

#25 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 09 February 2011 - 23:57

QUOTE(offroader_3 @ 7 Feb 2011, 21:55) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har ett problem med diffrensial sperra dry.gif Den fungerte ikke da jeg kjøpte bilen. Og nå har jeg lufta den godt, og den kobla inn så lampa kom på. Men så etter 10-20 sek siger den av igjen. Jeg satte bilen på bukk så jeg fikk alle 4 hjula oppfra, og da ser enn veldig godt når sperrene kobler inn. Jeg kan prøve å forklare hvordan det høres ut: Når jeg trekker opp spaken til diff. sperren bak og lar hjula gå i ett lavt gir hører jeg tydelig at den kobler inn, og lyset kommer opp. Men etter 10-20 sek slakker det ene hjulet opp og sperren begynner å lage noe bankelyder akkurat som om det er noe som hopper over eller glipper over. Men lyset slukker ikke.
Når jeg da er rask og trykke ned spaka stopper lyden. Får den banke lyden kommer ikke først når jeg kobler inn sperra.

Det jeg tror er problemet er det at sylinderen som presser inn sperra siger tilbake pga ikke tette ringer i syl.

Er det noen som har en mening om hvordan dette kan utbedres? smile.gif Eller om det i hele tatt er det som er feilen? smile.gif



Har forresten fått ut vifta til cupen wink.gif Så ting går frammover wink.gif

Så lenge lampa lyser er koblingen til sperra helt inne. Feilen ligger trolig i selve inngrepet. Mye jobb å plukke ut. Har ikke sett etter, men går ut fra at det er beskrevet i feltvogn-manualen som kan lastes ned fra prioriterte tråder.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#26 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 13:16

QUOTE(Østerklev @ 9 Feb 2011, 23:57) <{POST_SNAPBACK}>
Så lenge lampa lyser er koblingen til sperra helt inne. Feilen ligger trolig i selve inngrepet. Mye jobb å plukke ut. Har ikke sett etter, men går ut fra at det er beskrevet i feltvogn-manualen som kan lastes ned fra prioriterte tråder.



Aha smile.gif
Skal sjekke litt, å prøve. Kommer mann inn til sperra når en tar av dekslet bak på akselen? smile.gif
Rust er lettere enn KarbonFiber:)

#27 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 21 March 2011 - 22:22


Bilde tatt etter ett par timer med kjøring i snøvær tongue.gif


Den ene større enn den andre tongue.gif


På siden av radiatoren der vises 2 helt enkle svarte plater, en på hver side. De har jeg laga på nytt, får de gamle var dårlig rustbehandla og oppspist av rust tongue.gif Jeg brukte bare vanlig karosseri stål, 0.7mm tror jeg.


Det gitret gis bort viss noen vil ha det?? Det festes i sete-innfestningen.


Edited by offroader_3, 24 March 2011 - 01:14.

Rust er lettere enn KarbonFiber:)

#28 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 March 2011 - 22:32

Knakende fin G du har der smile.gif Spesiell skliplate : )

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#29 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 22 March 2011 - 14:57

QUOTE(maelling @ 21 Mar 2011, 22:32) <{POST_SNAPBACK}>
Knakende fin G du har der smile.gif Spesiell skliplate : )



TakkTakk biggrin.gif

Veldig kjekk den plata der wink.gif beskytter radiatoren smile.gif er samme type bak som beskytter tanken tongue.gif

Rust er lettere enn KarbonFiber:)

#30 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 23 March 2011 - 00:36





Tenkte jeg skulle liste opp hva jeg har gjort med bilen:

-Lakt opp strøm til arb lys bak.
-Kobla opp kompressor horn.
-Lakt opp strøm til stero/radio.
-Lakka svarte deler på fronten av bilen.
-Bytta hjullager på begge sider bak.
-Montert DEFA motorvarmer og cupevarmer.
-Bytta all olje på bilen.
-Bytta alle filter på bilen.
-Lufta begge diff lås systema
-Lufta clutch systemet
-Lufta og bytta bremseveska.
-Kjøpt og montert org baksete med festebraketter.
-Spakla skruhull i hjulbuene bak og malt hele gulvet bak i bilen, og rustbehandla godt.
-Lyd isolert gulvet og hjulbuene bak i bilen.
-Bytta varmapparat vifta og registret (radiatoren)
-Lydisolert torpedoveggen (litt bare) wink.gif


Har og en liten plan om hva som skal gjøres: wink.gif

-Lakkere Skjermutbyggerne svart.
-Montere Turbotrykkmåler, olje temp og amperemeter.
-Sette fast batteri ordnlig og koble opp nye batterikabler og hovedstrømbryter inne i bilen wink.gif
-Led arb. lys bak
-Ekstra fjernlys framme ?? Er veldig usikker på den da :/
-Skvettlapper bak
-Få på noen klistermerker wink.gif
-Omregistreres til hvite skilter
-Ta en servise på Turboen, tette eksos og olje lekkasje+ ha på eksosbandasje.

Edited by offroader_3, 23 March 2011 - 00:51.

Rust er lettere enn KarbonFiber:)

#31 2furious

2furious

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 23 March 2011 - 09:15

Ser bra ut dette wink.gif Merket du noe forskjell på støyisoleringa? Noen bilder fra den jobben?
Synes G'n kler ekstralys. Har nylig montert selv. Eneste jeg angret på er at jeg valgte uten parklys.

#32 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 23 March 2011 - 21:20

QUOTE(2furious @ 23 Mar 2011, 09:15) <{POST_SNAPBACK}>
Ser bra ut dette wink.gif Merket du noe forskjell på støyisoleringa? Noen bilder fra den jobben?
Synes G'n kler ekstralys. Har nylig montert selv. Eneste jeg angret på er at jeg valgte uten parklys.


Den isoleringa av hjulbuene bak er jeg veldig fårnøyd med biggrin.gif Tidligere hørte jeg dekkene godt, og sprut fra dekkene som traff blekket i hjulbuen hørtest enda verre ut. Og tidligere så var det 3stk 6mm hull på hver side av bilen, får feste av noe som har vert bak i bilen, tror det at de hulla utgjorde mesteparten av støyet. De hulla tetta jeg med sparkel. Tenkte jeg skulle legge ut bilder og fortelle hordan Jeg gjorde det nå på fredagen smile.gif har ikke hatt tid til å få bilder på dataen enda tongue.gif
Rust er lettere enn KarbonFiber:)

#33 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 March 2011 - 21:31

QUOTE(offroader_3 @ 23 Mar 2011, 00:36) <{POST_SNAPBACK}>


Det er nøyaktig det samme som jeg driver med nå om dagen, med releer og slikt. Jeg har akkurat samme horn, men jeg har plassert mine innenfor, slik at det ikke blir så russebil-look på bilen om de skimtes gjennom grillen tongue.gif Har du montert vedlikeholdslader også i tilknytning til DEFA'en? Det har jeg nemlig, og er veldig kjekt.

Edited by maelling, 23 March 2011 - 21:33.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#34 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 23 March 2011 - 22:45

QUOTE(2furious @ 23 Mar 2011, 09:15) <{POST_SNAPBACK}>
Ser bra ut dette wink.gif Merket du noe forskjell på støyisoleringa? Noen bilder fra den jobben?
Synes G'n kler ekstralys. Har nylig montert selv. Eneste jeg angret på er at jeg valgte uten parklys.



kanskje det blir "1000 metringer" på bilen min og da etterhvert wink.gif

Rust er lettere enn KarbonFiber:)

#35 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 23 March 2011 - 23:00

QUOTE(maelling @ 23 Mar 2011, 21:31) <{POST_SNAPBACK}>
Det er nøyaktig det samme som jeg driver med nå om dagen, med releer og slikt. Jeg har akkurat samme horn, men jeg har plassert mine innenfor, slik at det ikke blir så russebil-look på bilen om de skimtes gjennom grillen tongue.gif Har du montert vedlikeholdslader også i tilknytning til DEFA'en? Det har jeg nemlig, og er veldig kjekt.



Hadde en slik lader liggende lenge, men den ble montert på en liten golf som ble solgt rett før kjøp av Mercedesen tongue.gif Synn i grunn, for jeg ser for meg at en slik er kostbar. DEFA er vell en norsk produsert vare smile.gif

Men har en liten vedlikeholdslader som kan benyttes. For bilen er ikke så ofte i bruk tongue.gif Stort sett når jeg er hjemme på helg wink.gif


Men plaseringen av de røde og nermest selvlysende horna i grillen får kanskje en ny plassering etterhvert wink.gif Veldig tøff tut da! biggrin.gif Skremmer vette av alle tongue.gif wink.gif
Rust er lettere enn KarbonFiber:)

#36 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 March 2011 - 23:48

QUOTE(offroader_3 @ 23 Mar 2011, 22:45) <{POST_SNAPBACK}>
kanskje det blir "1000 metringer" på bilen min og da etterhvert wink.gif


Tidligere har mine "1000-metere" (selv om de aldri i livet ville lyse 1000 meter) fungert fint som ekstralys, og de er justert litt kortere enn de vanlige lysene. Men egentlig har jeg dem mest for coolness'ens skyld. De vanlige G-lyktene lyser utrolig godt, og greier man seg ikke med dem alene, så bør man vurdere mørkesynet sitt tongue.gif Men etter at jeg har moddet lysstyret mitt i det siste, har jeg ikke rukket å kjøre på kveldstur enda smile.gif Men Bosch-lyktene jeg har koster bare 6-700 kr stk og har god omtale rundt om kring. Et triks er visstnok å plassere xenon i slike "1000-metere". Da blir de ganske mye heftigere. Det er et triks for folk som ønsker seg Hella xenon-lykter, men som slipper unna med en god del mindre totalpris ved å kjøpe vanlige Hella - lykter og montere xenon i dem.

Edited by maelling, 23 March 2011 - 23:51.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#37 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 24 March 2011 - 00:59

QUOTE(maelling @ 23 Mar 2011, 23:48) <{POST_SNAPBACK}>
Tidligere har mine "1000-metere" (selv om de aldri i livet ville lyse 1000 meter) fungert fint som ekstralys, og de er justert litt kortere enn de vanlige lysene. Men egentlig har jeg dem mest for coolness'ens skyld. De vanlige G-lyktene lyser utrolig godt, og greier man seg ikke med dem alene, så bør man vurdere mørkesynet sitt tongue.gif Men etter at jeg har moddet lysstyret mitt i det siste, har jeg ikke rukket å kjøre på kveldstur enda smile.gif Men Bosch-lyktene jeg har koster bare 6-700 kr stk og har god omtale rundt om kring. Et triks er visstnok å plassere xenon i slike "1000-metere". Da blir de ganske mye heftigere. Det er et triks for folk som ønsker seg Hella xenon-lykter, men som slipper unna med en god del mindre totalpris ved å kjøpe vanlige Hella - lykter og montere xenon i dem.



Ja jeg er veldig fornøyd med original lysene biggrin.gif Jeg syns bilen er veldig fin uten noe som helst ekstra lys. Men det er en type lys jeg syns er spesielt tøff cool.gif cool.gif



Viss jeg finner noe i den stilen kjøper jeg tvert wink.gif Syns den blåe lysende ringen rundt hele lyktsatsen er veldig tøff biggrin.gif
Den ringen er det noe som det går å kjøpe og sette i hvilken som helst lyktesats? smile.gif Den ringen der er vell det som er parklyset?? Det hadde vert tøft og kobla parklyset på ekstralysa i lag med parkbelysningen på bilen, så det slukker og tenner i lag på hver sin side biggrin.gif wink.gif Når man bruker den strømsparende funksjonen på lysbryteren wink.gif



Det med å putte xenon-pærer i fjernlys er jeg veldig tilhenger av smile.gif Men jeg kjenner igjenn biler som har montert xenon pærer til både nær og fjernlys, får det er veldig skarpt tongue.gif

Edited by offroader_3, 24 March 2011 - 01:02.

Rust er lettere enn KarbonFiber:)

#38 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 March 2011 - 17:05

Aha.. Noe angeleyes-aktige saker. Jeg har sett noen biler kjøre rundt med det smile.gif Klart det er tøft, men det har gått litt inflasjon i det. Når det gjelder en slik ring alene, tror jeg slike kan kjøpes på biltema (mener å ha sett det). Den kan uansett kobles på parklyset, eller koble det slik at det virker slik som man vil smile.gif

Edited by maelling, 24 March 2011 - 17:14.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#39 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 06 April 2011 - 16:03

Er en stund siden jeg har vert her på forumet nå, har vert veldig opptatt. Men flere bilder kommer etterhvert wink.gif

Men jeg har 2 spørsmål smile.gif

- Jeg har grønne skilter på bilen, men har nå satt i baksete. Og når jeg skal på kontroll til biltilsynet for å få hvite skilter og registret den for 5 pers, vil de da si noe på hevinga?
Og hvor vanskelig er det å få den godtjent når jeg ikke har noe som helst papir på den tongue.gif
Likens med dekka? er det vanskelig å få det godkjent?

- Jeg vil veldig gjerne kjøpe Offroad.no vanlig streamer, men den er da aldri i shopen til Offroad. Noen som vet noe om det? tongue.gif
Rust er lettere enn KarbonFiber:)

#40 offroader_3

offroader_3

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 12 April 2011 - 20:10



Tøffest i klassen ?? HAHA tongue.gif

Syntes det var veldig artig å parkere lag med den wink.gif

Edited by offroader_3, 12 April 2011 - 20:11.

Rust er lettere enn KarbonFiber:)