Gå til innhold



Foto

How To, modifisering av samurai aksel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
No replies to this topic

#1 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 02 January 2011 - 23:01

prøver meg på en liten How To på modifisering av samuraialsker, så de passer på vanlig SJ.
Det første jeg gjorde var å vaske hele akselen i whitesprit så alt tektyl og dritt kom av. Overflate rusta blei også tatt. Er så mye lettere å jobbe når det er reint.

Så var det selve modifiseringa:
For å være sikker på bredda, så målte jeg invendig mellom de klossene som er på akslene som skal imot bladfjørene, akselholderne.

På 410’n så fikk jeg 58,4 cm, og på samuraien 66,9. forskjellen er da på 8,5 cm. Jeg delte dette på 2, (8,5/2 =4,25) slik at jeg må da flytte akselholdrene 4,25 cm hver inn mot midten av akselen.

jeg startet på den letteste sida, venstre side. Målte mellom de to hvite strekene på bildet, 9,35 cm.

det er altså normal posisjon, men vi skulle jo flytte den 4,25 cm innover og får da 13,6cm. Da har vi funne hvor langt inn på akselen, akselholderne skal stå.

Men så når vi skal flytte akselholderen inn må vi passe på at vi ikke vrir den i forhold hvordan den stod, da hjulvinkler blir helt feil og bilen blir vanskelig å styre og vil slite dekk.
Jeg tok rett og slett et vinkeljern med skarp vinkel og plasserte den slik at vinkelen stod rett ut for kanten av hullet i akselholderen.

Men man må passe på at man plassert den såppas langt inn på akselen at man har plass til akselholderen vi flytter.


Da er vi klare til å slipe løs selve akselholderen. Jeg brukte en kappeskive for å kappe/slipe vekk sveisene på akselholderen, men vær forsiktig så du ikke kapper unødvendig ned i akselhylsa. Festet kan enten sitte veldig god fast, eller løsne etter et par slag med hammeren.


Når jeg da flytter akselholderen og da setter det slik at holderen og vinkeljernet stemmer over ens igjen, har jeg plassert den riktig, og vi får ikke gale hjulvinkler. Da er det å punkte akselholderen fast sånn at den ikke kan dette av!!
Så fjerner man vinkeljernet, og som man ser på bildet at nå akselholderen lengre inn på akselen enn de platene drabanda skal ligge på, som fortsatt står igjen på orginal plass.



Så er det andre sida. Her blir det nesten samme prosedyre. Målte mellom de to strekene, 8,95cm pluss da 4,25cm blir 13,2.

da vet vi altså hvor langt inn på akselen den skal stå.
Så er det å få vinkeljernet til å stå rett ut fra kanten av hullet på akselholderen, slik som vi gjorde på den andre siden, og punkte vinkeljernet fast. Gjorde samme her med å kappe/slipe sveisene på akselholderen.

Men når vi nå skal plassere akselholderen lengre inn på akselen får vi et problem, den kommer litt opp i hellinga til diffen. Da vil ikke aksleholderen stå vannrett på akselen.

Måtte da frese ut av akselholderen på den sida nærmest diffen. Man ser forskjell på den freste og den ufreste på bildet.

Så er det å få akselholderen i riktig avstand inn på akselen og rett i forhold til vinkeljernet, og punkte det fast.


Så fjerner man vinkeljernet, og sveiser akselholderne skikkelig på plass.
Jeg hadde ikke stort nok sveiseapparat til å sveise fast akselholderne selv så dette blei gjort på et verksted i nærheten.


Så er det de platene oppå akselen, her er det rett og slett bare å slipe/kappe de av i sveisene og flytte de inn på akselen slik at de stemmer overens med akselholderne.
Men på høyre side, mot diffen, får vi samme problem som med at akselholderen blir sittende litt oppå diffhuset.
Så her spente jeg opp et draband over den plata, og varmet opp med acetylen slik at jeg kunne dra/slå det til riktig form. På bildene ser man oppspenninga etter at jeg har formet de.


Så er det å sveise den fast igjen. Da skulle vi ha en komplett modifisert samurai fremaksel.

håper dette kan gi en pekepin på hvordan dette kan kjøres.

beklager endel uklare bilder, kamera står nå på ønskeliste:wink_animate:

vær OBS på at noen av bildene kan lyge litt i forhold til forklaringa, men er noe uklart, så spørr!!
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe