Gå til innhold



Foto

bygge pajero


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#1 The Duke

The Duke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 04 January 2011 - 00:00

har kjøpt en 99' pajero som jeg har nevnt tidligere.

når har lysten kommet til heving (2-3"?) å større dekk (32-11.50 eller 33-11.50" A/T feks), samt nye lykter (av en eller annen grunn er det montert ETT klarglass hovedlykt, mens det andre er gammelt dry.gif ) bugsheild til panster, winch, skjermbreddere hvis dette trengs, kansje ku fanger å sånner snacks.

vil jo ha alt godkjent å vil gjerne ha hjelp å tips til dette. vil også vite hva jeg må ha papirer på, hvor stort/bredt ting må/bør være. pris er også interessant! tongue.gif
alt vil være til hjelp! biggrin.gif

bilen har di orginale felgen, tror jeg....... ET 33?

53_2066864464.jpg
sommerdekkene 235/75-15!! KA F***?!? trillebår hjul jo!! (vinterdekk litt bedre. 265/75-15)

#2 The Duke

The Duke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 04 January 2011 - 00:16

har lest omtrent alle garasjene deres, uten å bli så veldig klok. virker som alle har tatt alt mye lenger enn jeg vil

#3 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 04 January 2011 - 00:34

bg nor har alt du vil ha.
Hevesett får du sannsynligvis godkjent om du kjøper ett med tuv papirer. Det har de på bg nor. Dekk er det værre å få godkjent. Du får søke om det, men svaret blit nok trolig. nei.
Alt det andre du nevner er det bare å kjøpe og montere.

90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7425 Innlegg:

Posted 04 January 2011 - 00:41

32"11,5x15 går rett på original bil. I hvertfall om du friserer litt på plasten på støtfangeren fremme. 265/75-15 tilsvarer ommentrent 31"10,5x15. Vinsj får du godkjent hvis du monterer den skjult, med deksel over vinsjrullene.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 The Duke

The Duke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 04 January 2011 - 01:07

QUOTE(chri-ha @ 4 Jan 2011, 00:34) <{POST_SNAPBACK}>
bg nor har alt du vil ha.
Hevesett får du sannsynligvis godkjent om du kjøper ett med tuv papirer. Det har de på bg nor. Dekk er det værre å få godkjent. Du får søke om det, men svaret blit nok trolig. nei.
Alt det andre du nevner er det bare å kjøpe og montere.


hvilket hevesett vil du anbefale med tanke på pris? har ikke riktig så god råd akkurat nå..
men kufanger må jo godkjennes siden den ikke vil gå igjennom EU uten at det er i vognkortet?? ingen som blir stoppet med for store dekk?


QUOTE(HardKåre @ 4 Jan 2011, 00:41) <{POST_SNAPBACK}>
32"11,5x15 går rett på original bil. I hvertfall om du friserer litt på plasten på støtfangeren fremme. 265/75-15 tilsvarer ommentrent 31"10,5x15. Vinsj får du godkjent hvis du monterer den skjult, med deksel over vinsjrullene.


hoff.... så du hadde betalt en hel høvding før et lite plast deksel HardKåre. da lage æ bare et sjøl wink.gif

Edited by The Duke, 04 January 2011 - 01:10.


#6 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 04 January 2011 - 01:19

kufanger kan du nok glemme. jeg kjøpte trialmaster. koster ca 6000,- Da får du med tuv papirer.

Jeg kjørte med 35 på min uten å ha det godkjent. ble ikke stoppa, men måtte se etter og unngå BT kontroller hele tiden. slitsomt.

Men 32 på bilen din ser ikke så stort ut. Egentlig ikke 33 heller. Så lenge det ikke "lyser" for stort av bilen på avstand, er sjansen for å bli vinka inn mindre.

Med 11,5 bredde på dekka er det ikke sikkert du trenger breddere om du velger riktig innpress på felgene
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#7 The Duke

The Duke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 04 January 2011 - 11:58

QUOTE(chri-ha @ 4 Jan 2011, 01:19) <{POST_SNAPBACK}>
kufanger kan du nok glemme. jeg kjøpte trialmaster. koster ca 6000,- Da får du med tuv papirer.

Jeg kjørte med 35 på min uten å ha det godkjent. ble ikke stoppa, men måtte se etter og unngå BT kontroller hele tiden. slitsomt.

Men 32 på bilen din ser ikke så stort ut. Egentlig ikke 33 heller. Så lenge det ikke "lyser" for stort av bilen på avstand, er sjansen for å bli vinka inn mindre.

Med 11,5 bredde på dekka er det ikke sikkert du trenger breddere om du velger riktig innpress på felgene



funderte på om jeg ikke sku bruke di felgene jeg har liggende allerede siden sommer dekkene ALDRI vil bli brukt.. mener di er orginal ifra bilen var ny å er ET 33?

hvordan vil det funke med 32-11.5 dekk?

#8 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 10:03

Fin bil! smile.gif

32" hjul blir godkjent hos biltilsynet om du viser bilen og får papirer fra verksted som driver ombygging, ala Arctic Trucks.
Tipper det kan bli godkjent med større og. Det rusler jo noen biler som er godkjente rundt omkring med digre hjul.

Sendte nemlig epost til biltilsynet en stund før jul og fikk dette svaret. 32" blir akkurat litt over 5%-regelen for rulleomkrets i forhold til originale 265/70-15. Har selvfølgelig rotet bort svaret jeg fikk, så husker ikke alt innholdet, men konklusjonen var at det er noe kronglete... Sommerdekkene dine, på 235/75-15 er originale for GLX med smale skjermer, uten breddere. Du skal ha 265/70-15, evt 255/70-15 (står sistnevnte i vognkortet mitt, men førstnevnte i instruksjonsboka. Jeg har kort utgave, 99-mod).

Skjermbreddere til denne utgaven av gen II har jeg aldri sett, i hvert fall ikke noe lignende slike som de eldre utgavene har.

Edited by kaos, 05 January 2011 - 10:07.


#9 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7425 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 11:09

QUOTE(kaos @ 5 Jan 2011, 10:03) <{POST_SNAPBACK}>
32" hjul blir godkjent hos biltilsynet om du viser bilen og får papirer fra verksted som driver ombygging, ala Arctic Trucks.

Hørtes jo veldig greit ut, men jeg tviler på at det lar seg gjøre i praksis... Ikke for å være pessimist men...

Hvorfor skal AT kunne gå god for at en original bil takler 32" når ikke Mitsubishi gjør det? De får godkjent sine biler med større dekk fordi de gjør ganske mye med bilene: Forsterker bremser, bytter fjærer, bredder, kutter osv. Men de ønsker selvfølgelig ikke å gi deg en "smørbrødliste" over hva de gjør med sine biler slik at alle og enhver kan gjøre det samme selv. Hvorfor skal noen da legge igjen 85 000,- hos dem? Dessuten vil du få problemer med å få godkjent en bil som er HELT IDENTISK oppbygd med AT sine biler, da biltilsynet ikke har noen garantier for at jobben er gjort på en like profesjonell måte som hos et erfarent verksted.

Men- hvis det lar seg gjøre er det ingenting som er bedre. Det er jo uansett et bedre svar enn standard-svaret: "Ja hvis fabrikkanten går god for..."

Husk også som nevnt tidligere, at du kan få godkjent heving så lenge du kjøper hevesett med TuV-papirer, men du må fortsatt trille rundt på standardhjul...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#10 komatroll

komatroll

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 19:05

Fin bil du har fått hånd om!

Norsk offroad teknikk har skjermbreddere. På bildene ser de ihvertfall skremmende lik originale pajero breddere.
Norsk offroadteknikk

32"X11.5R15 får du vel ikke godkjent. Slike dekk på ultra50 8" (40 og noe småtteri i innpress tror jeg) felg er pent, synes jeg. Tangerer skjermbredderne akkurat. Dette er det største du får på uten heving og annen nevneverdig modifisering.

Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.


#11 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7425 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 19:22

EvoMan hadde noen fine skjermutbyggere på sin korte med samme skjermer. Men den var bygget opp av Fjallasport mens de enda levde. Let opp garasjen til CyberAage så ser du. De bredderne til norsk offroadteknikn passer IKKE, da de er til varianten før, uten "bredding" i skjermene. Du ser at den bilen har flate sider, og ikke er "bredere over rumpa" som din er.

Edited by HardKåre, 05 January 2011 - 19:28.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#12 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 19:53

har samme karosseri med 2" OME løft (fra Norsk Offroadteknikk) og 265/75-16 dekk (32x10,5-16). Vinterdekkene satte jeg på 8x6" felger med ET12. Såvidt innarfor skjermene. ET0 er nok så og si kant i kant med denne dekkbredden. Originalfelgene (som de på bildet ditt) har vel ET22 om jeg ikke husker feil. Hadde disse med 32x11,5-15 før og det gikk også rimelig akkurat.

bilder finnes i garasjen min...
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#13 komatroll

komatroll

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 19:56

Gikk fort i svingene her jag hardkåre, ser den. Selvfølgelig smile.gif

Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.


#14 The Duke

The Duke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 23:31

må vel bare ta en sjangs, å ringe å bestille å håpe at alt passer da.. vil egentlig ikke ha mer skjerm bredding. syns ikke det var noe pent.

#15 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7425 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 23:54

Husk bare at med 32"11,5 dekk bør du ha en bredde på opp mot 8" på felgene. Tror jeg har 7" selv, og det funker greit men noe smalere enn det bør du IKKE ha. Hvis bilen er utstyrt med originalfelger på 6" med ET+22 så vil jeg anbefale deg å kjøpe nye felger også... ET=0 henger litt utenfor på Gen1 så det vil nok passe bra på ditt karosseri...

Edited by HardKåre, 05 January 2011 - 23:57.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#16 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 06 January 2011 - 12:48

Her er bilde av min gamle på 33x12,5-15 med 15x8" felger ET-19
Fjerner du stigtrinnene og skvettlappene går den dimensjonen rett på uten heving. Ikke subbing hverken ved sving, flex eller begge deler samtidig.
Vil du beholde stigtrinnene må du nok heve den 2" med f.eks Trailmaster hevesett som nevt tidligere.

Dekkene mine stakk 1-2cm utenfor skjermene. Vil du ha de til å gå kant i kant vil i teorien 11,5" dekk på 8"bred felg med ET minus19 være spot on! Men husk at ingen dekk har nøyaktig den dimmensjonen som står på siden av dekket.




Det ser trangt ut, men fikk hele hånda mellom dekket og innerskjermen.



Vil du gå for enda større har jeg noen 35x12,5-15 dekk med 15x8" ET-19 felger for salg.
På orginal bil blir de dog litt for store.


Edited by Navara01, 06 January 2011 - 12:52.

Offroad-bilder og filmer her

#17 The Duke

The Duke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 06 January 2011 - 18:27

QUOTE(Navara01 @ 6 Jan 2011, 12:48) <{POST_SNAPBACK}>
Her er bilde av min gamle på 33x12,5-15 med 15x8" felger ET-19
Fjerner du stigtrinnene og skvettlappene går den dimensjonen rett på uten heving. Ikke subbing hverken ved sving, flex eller begge deler samtidig.
Vil du beholde stigtrinnene må du nok heve den 2" med f.eks Trailmaster hevesett som nevt tidligere.

Dekkene mine stakk 1-2cm utenfor skjermene. Vil du ha de til å gå kant i kant vil i teorien 11,5" dekk på 8"bred felg med ET minus19 være spot on! Men husk at ingen dekk har nøyaktig den dimmensjonen som står på siden av dekket.




Det ser trangt ut, men fikk hele hånda mellom dekket og innerskjermen.



Vil du gå for enda større har jeg noen 35x12,5-15 dekk med 15x8" ET-19 felger for salg.
På orginal bil blir de dog litt for store.




ER IKKE LOV Å FRISTE! tongue.gif

nei 33" er nok max for meg.. kjerringa skal tross alt bruke bilen. med 2 onger å en på vei så blir vel heving å BL med 35" dekk litt i meste laget

så du mener at hvis jeg tar av stigtrinn og skvettlapper så går 33" på uten noen problem? ingen subbing eller noe?

å hvordan måler man egentlig innpresset?

#18 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 06 January 2011 - 19:06

Da blir det tungvindt med større enn 33" ja, jeg ser den!

Jeg hadde ingen subbing på min, så det kommer nok ikke til å gjøre det på din heller. Men, nå har jeg kun prøvd de dekkene med felgene som er nevnt over her. Skal du bruke felger med annet innpress så kan jeg ikke garantere at det går.

Fant en illustrasjon på hvordan du måler innpresset. Det de har kalt mounting plate er da den flaten på bilen din som felgen blir liggende mot når du monterer dekket.


Offroad-bilder og filmer her

#19 The Duke

The Duke

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 06 January 2011 - 19:15

QUOTE(Navara01 @ 6 Jan 2011, 19:06) <{POST_SNAPBACK}>
Da blir det tungvindt med større enn 33" ja, jeg ser den!

Jeg hadde ingen subbing på min, så det kommer nok ikke til å gjøre det på din heller. Men, nå har jeg kun prøvd de dekkene med felgene som er nevnt over her. Skal du bruke felger med annet innpress så kan jeg ikke garantere at det går.

Fant en illustrasjon på hvordan du måler innpresset. Det de har kalt mounting plate er da den flaten på bilen din som felgen blir liggende mot når du monterer dekket.




venstre side av felgen på illustrasjon er yttre side?

#20 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 06 January 2011 - 19:33

om det er ønskelig å bruke dine 15x7 felger som du har på bildet ditt øverst, så finnes også f.eks. bfg mud i str. 33x10,5 - da er du innafor skjermer uten å trenge breddere...
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"