bygge pajero
#1
Posted 04 January 2011 - 00:00
når har lysten kommet til heving (2-3"?) å større dekk (32-11.50 eller 33-11.50" A/T feks), samt nye lykter (av en eller annen grunn er det montert ETT klarglass hovedlykt, mens det andre er gammelt ) bugsheild til panster, winch, skjermbreddere hvis dette trengs, kansje ku fanger å sånner snacks.
vil jo ha alt godkjent å vil gjerne ha hjelp å tips til dette. vil også vite hva jeg må ha papirer på, hvor stort/bredt ting må/bør være. pris er også interessant!
alt vil være til hjelp!
bilen har di orginale felgen, tror jeg....... ET 33?
sommerdekkene 235/75-15!! KA F***?!? trillebår hjul jo!! (vinterdekk litt bedre. 265/75-15)
#2
Posted 04 January 2011 - 00:16
#3
Posted 04 January 2011 - 00:34
Hevesett får du sannsynligvis godkjent om du kjøper ett med tuv papirer. Det har de på bg nor. Dekk er det værre å få godkjent. Du får søke om det, men svaret blit nok trolig. nei.
Alt det andre du nevner er det bare å kjøpe og montere.
Christian Halsa
480 22161
#4
Posted 04 January 2011 - 00:41
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#5
Posted 04 January 2011 - 01:07
Hevesett får du sannsynligvis godkjent om du kjøper ett med tuv papirer. Det har de på bg nor. Dekk er det værre å få godkjent. Du får søke om det, men svaret blit nok trolig. nei.
Alt det andre du nevner er det bare å kjøpe og montere.
hvilket hevesett vil du anbefale med tanke på pris? har ikke riktig så god råd akkurat nå..
men kufanger må jo godkjennes siden den ikke vil gå igjennom EU uten at det er i vognkortet?? ingen som blir stoppet med for store dekk?
hoff.... så du hadde betalt en hel høvding før et lite plast deksel HardKåre. da lage æ bare et sjøl
Edited by The Duke, 04 January 2011 - 01:10.
#6
Posted 04 January 2011 - 01:19
Jeg kjørte med 35 på min uten å ha det godkjent. ble ikke stoppa, men måtte se etter og unngå BT kontroller hele tiden. slitsomt.
Men 32 på bilen din ser ikke så stort ut. Egentlig ikke 33 heller. Så lenge det ikke "lyser" for stort av bilen på avstand, er sjansen for å bli vinka inn mindre.
Med 11,5 bredde på dekka er det ikke sikkert du trenger breddere om du velger riktig innpress på felgene
Christian Halsa
480 22161
#7
Posted 04 January 2011 - 11:58
Jeg kjørte med 35 på min uten å ha det godkjent. ble ikke stoppa, men måtte se etter og unngå BT kontroller hele tiden. slitsomt.
Men 32 på bilen din ser ikke så stort ut. Egentlig ikke 33 heller. Så lenge det ikke "lyser" for stort av bilen på avstand, er sjansen for å bli vinka inn mindre.
Med 11,5 bredde på dekka er det ikke sikkert du trenger breddere om du velger riktig innpress på felgene
funderte på om jeg ikke sku bruke di felgene jeg har liggende allerede siden sommer dekkene ALDRI vil bli brukt.. mener di er orginal ifra bilen var ny å er ET 33?
hvordan vil det funke med 32-11.5 dekk?
#8
Posted 05 January 2011 - 10:03
32" hjul blir godkjent hos biltilsynet om du viser bilen og får papirer fra verksted som driver ombygging, ala Arctic Trucks.
Tipper det kan bli godkjent med større og. Det rusler jo noen biler som er godkjente rundt omkring med digre hjul.
Sendte nemlig epost til biltilsynet en stund før jul og fikk dette svaret. 32" blir akkurat litt over 5%-regelen for rulleomkrets i forhold til originale 265/70-15. Har selvfølgelig rotet bort svaret jeg fikk, så husker ikke alt innholdet, men konklusjonen var at det er noe kronglete... Sommerdekkene dine, på 235/75-15 er originale for GLX med smale skjermer, uten breddere. Du skal ha 265/70-15, evt 255/70-15 (står sistnevnte i vognkortet mitt, men førstnevnte i instruksjonsboka. Jeg har kort utgave, 99-mod).
Skjermbreddere til denne utgaven av gen II har jeg aldri sett, i hvert fall ikke noe lignende slike som de eldre utgavene har.
Edited by kaos, 05 January 2011 - 10:07.
#9
Posted 05 January 2011 - 11:09
Hørtes jo veldig greit ut, men jeg tviler på at det lar seg gjøre i praksis... Ikke for å være pessimist men...
Hvorfor skal AT kunne gå god for at en original bil takler 32" når ikke Mitsubishi gjør det? De får godkjent sine biler med større dekk fordi de gjør ganske mye med bilene: Forsterker bremser, bytter fjærer, bredder, kutter osv. Men de ønsker selvfølgelig ikke å gi deg en "smørbrødliste" over hva de gjør med sine biler slik at alle og enhver kan gjøre det samme selv. Hvorfor skal noen da legge igjen 85 000,- hos dem? Dessuten vil du få problemer med å få godkjent en bil som er HELT IDENTISK oppbygd med AT sine biler, da biltilsynet ikke har noen garantier for at jobben er gjort på en like profesjonell måte som hos et erfarent verksted.
Men- hvis det lar seg gjøre er det ingenting som er bedre. Det er jo uansett et bedre svar enn standard-svaret: "Ja hvis fabrikkanten går god for..."
Husk også som nevnt tidligere, at du kan få godkjent heving så lenge du kjøper hevesett med TuV-papirer, men du må fortsatt trille rundt på standardhjul...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#10
Posted 05 January 2011 - 19:05
Norsk offroad teknikk har skjermbreddere. På bildene ser de ihvertfall skremmende lik originale pajero breddere.
Norsk offroadteknikk
32"X11.5R15 får du vel ikke godkjent. Slike dekk på ultra50 8" (40 og noe småtteri i innpress tror jeg) felg er pent, synes jeg. Tangerer skjermbredderne akkurat. Dette er det største du får på uten heving og annen nevneverdig modifisering.
Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.
#11
Posted 05 January 2011 - 19:22
Edited by HardKåre, 05 January 2011 - 19:28.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#12
Posted 05 January 2011 - 19:53
bilder finnes i garasjen min...
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"
#13
Posted 05 January 2011 - 19:56
Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.
#14
Posted 05 January 2011 - 23:31
#15
Posted 05 January 2011 - 23:54
Edited by HardKåre, 05 January 2011 - 23:57.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#16
Posted 06 January 2011 - 12:48
Fjerner du stigtrinnene og skvettlappene går den dimensjonen rett på uten heving. Ikke subbing hverken ved sving, flex eller begge deler samtidig.
Vil du beholde stigtrinnene må du nok heve den 2" med f.eks Trailmaster hevesett som nevt tidligere.
Dekkene mine stakk 1-2cm utenfor skjermene. Vil du ha de til å gå kant i kant vil i teorien 11,5" dekk på 8"bred felg med ET minus19 være spot on! Men husk at ingen dekk har nøyaktig den dimmensjonen som står på siden av dekket.
Det ser trangt ut, men fikk hele hånda mellom dekket og innerskjermen.
Vil du gå for enda større har jeg noen 35x12,5-15 dekk med 15x8" ET-19 felger for salg.
På orginal bil blir de dog litt for store.
Edited by Navara01, 06 January 2011 - 12:52.
#17
Posted 06 January 2011 - 18:27
Fjerner du stigtrinnene og skvettlappene går den dimensjonen rett på uten heving. Ikke subbing hverken ved sving, flex eller begge deler samtidig.
Vil du beholde stigtrinnene må du nok heve den 2" med f.eks Trailmaster hevesett som nevt tidligere.
Dekkene mine stakk 1-2cm utenfor skjermene. Vil du ha de til å gå kant i kant vil i teorien 11,5" dekk på 8"bred felg med ET minus19 være spot on! Men husk at ingen dekk har nøyaktig den dimmensjonen som står på siden av dekket.
Det ser trangt ut, men fikk hele hånda mellom dekket og innerskjermen.
Vil du gå for enda større har jeg noen 35x12,5-15 dekk med 15x8" ET-19 felger for salg.
På orginal bil blir de dog litt for store.
ER IKKE LOV Å FRISTE!
nei 33" er nok max for meg.. kjerringa skal tross alt bruke bilen. med 2 onger å en på vei så blir vel heving å BL med 35" dekk litt i meste laget
så du mener at hvis jeg tar av stigtrinn og skvettlapper så går 33" på uten noen problem? ingen subbing eller noe?
å hvordan måler man egentlig innpresset?
#18
Posted 06 January 2011 - 19:06
Jeg hadde ingen subbing på min, så det kommer nok ikke til å gjøre det på din heller. Men, nå har jeg kun prøvd de dekkene med felgene som er nevnt over her. Skal du bruke felger med annet innpress så kan jeg ikke garantere at det går.
Fant en illustrasjon på hvordan du måler innpresset. Det de har kalt mounting plate er da den flaten på bilen din som felgen blir liggende mot når du monterer dekket.
#19
Posted 06 January 2011 - 19:15
Jeg hadde ingen subbing på min, så det kommer nok ikke til å gjøre det på din heller. Men, nå har jeg kun prøvd de dekkene med felgene som er nevnt over her. Skal du bruke felger med annet innpress så kan jeg ikke garantere at det går.
Fant en illustrasjon på hvordan du måler innpresset. Det de har kalt mounting plate er da den flaten på bilen din som felgen blir liggende mot når du monterer dekket.
venstre side av felgen på illustrasjon er yttre side?
#20
Posted 06 January 2011 - 19:33
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"