Silencers L200
#1
Posted 09 January 2011 - 21:08
Kjøpte den i februar 2009, nedsarva skrot kunne du nesten kalle den.
Har gjort utrulig mye i tida som har gådd og føler at jeg bynner å nærme meg en L200 i sjeldent god stand!
Har byttet/fikset:
Teknisk:
Girkasse byttet (what a shock!?)
Startkrans og startmotor byttet (Byttet til meg)
Alle filter og remer byttet, inkludert register reim kit og spennruller.
Støtdempere (en var totalt gåen, byttet alle pga fikk dem rå billig)
Styreledd begge sider byttet.
Bremseklosser foran og service på tromlene + bånd bake.
Olje på differ, girkasse og motor.
Center lager på mellomaksling byttet. (Thank you ebay)
Eksos sveist, alle fester avbrutt. Eksoslekkasje tettet ved manifoild flens.
Nye pærer overalt, mye bedre lys!
Stereoanlegg koblet om, idiot som hadde forsket dær tidligere. Klokka fungerte ikke og alt var svært brannfarlig.
Hevet 2" med sjakler og torsjon justering.
Kosmetisk:
Revet av alle klistremerker.
Lakkrenset hele bilen. (Fruen i huset hjalp med det, snill som ho e:D)
Byttet baklykter, blinklykter foran og montert xenon i ekstra lys. (anbefaler Bunjuard Auto på ebay, latterlige priser:D)
Lakket bakluken, mye bulker og MYE rust.
Lakket støtfanger foran og klippet litt av leppa for å få plass til dekk;)
31 " BF Mud på Mega Rockera 15" felger.
Motorvask!
Er så myyye mer, skal nevne alt ettervært som jeg legger til bilder:)
Silencer
#7
Posted 10 January 2011 - 00:07
var det nokon spesielle utfordringar med girskiftet? reknar med att det må til på dei fleste av dei bilane der.
Og gratulere med Garasje foresten.
#8
Posted 10 January 2011 - 16:57
var det nokon spesielle utfordringar med girskiftet? reknar med att det må til på dei fleste av dei bilane der.
Og gratulere med Garasje foresten.
Takk for det, jobber stadig med forbedringer.
Hadde litt problemer når det kom til splinesen på aktre mellomaksling, splinsen som sto på orginalt måtte jeg bytte.
Tok en spline fra en pajeroaksling. I og med at kassen kom fra en pajero. Ellers så var det litt annen krans rundt girstengerne.
Må sette over alt fra L200 kassen. Har en egen tråd om det her på forumet, hvor jeg har lagd en "how to" pajero kasse i l200.
Silencer
#9
Posted 10 January 2011 - 17:06
Føler at biln kunne trengt litt mere spark, så har kjøpt deler for å bygge turbo. Vell og merke var turboen noe dårlig så
avventer prosjektet til at jeg har en jeg kan stole på.
Ellers så er jeg ikke helt ferdigtenkt, undres litt på hva jeg skal gjøre med dieselpumpa. Om jeg har forstått det rett så går en av slangene på turboen bort til pumpa og åpner et spjeld for å få mere diesel om det oppstår overtrøkk!? Er jeg HELT på bærtur?
Har ikke skrudd så mye på småe motorer.
Foretrekker slike:p
Edited by Silencer, 10 January 2011 - 17:07.
Silencer
#10
Posted 11 January 2011 - 17:25
Angående girkassebytte, så kan du og bare beholde fordelingskassa. bare å løsne den tingen som hovedgirstanga sitter i og de 8(?) boltene rundt og du kan bare sette Pajerokassa på fordelingskassa. Var det jeg gjorde når jeg bytta forrige uke
#11
Posted 11 January 2011 - 17:29
Tankan har falt meg inn men var ikke sikker på om det ville gå, men takk for tipset:) ska pinnade huske det te en ainna gang:)
Silencer
#12
Posted 15 January 2011 - 22:47
Var ingen måte å kunne lakkere taket på å få en naturlig avsluttning så fant ut at jeg tok heilt ned til kanalene i samme slengen:)
Var litt rust i et par sammenføyninger så jeg sandblåste vekk dritten. Uheldigvis var det gått innover så måtte lakkere litt innvendig i dørhullene også..
MEN er ihvertfall heilt fritt for rust på karroseriet nu:)
Legger ved et par bilder fra når jeg var klar til lakk.. Bodtshyts på kanalene. Gikk selvfølgeli fri for strøm på mobiln før jeg fikk lakka så legger ut noen bilder av resultatet senere:)))
Silencer
#13
Posted 19 January 2011 - 23:18
Ble noen runder med retting, og ikke minst sparkling.. Hele helga gikk med.
endeli!
Har kun fjernet rust, ikke rettet. Regner med de kanalene blir å få litt juling uansett;)
Skar ut noen plater i aluminium. Må si det ble en klar forbedring fra kryssfinern som sto på.. Bodtshyts innvendig på luka, og tectyl til en hel bil;)
Silencer
#15
Posted 29 January 2011 - 13:45
Er vel verre med godkjenning av denne, regner jeg med...
Må si du begynner å få en strøken gammel L200.
Edited by jasswass, 29 January 2011 - 13:46.
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"
#16
Posted 30 January 2011 - 10:11
Må sveise så mykje på det at eg ska lakke den.
Bor jo på bygda, treng ikke godkjenning hær:p
Silencer
#17
Posted 05 February 2011 - 22:04
Fikk tak i en Pajero motor til donor. Satt over manifoildene, vakumklokka, oljefilterhuset osv.
Var ganske lett egentli, litt pjesk å få dieselpumpa til å fungere skikkeli. Var litt treghet i gassarmen, for høy tomgang og div andre småproblemer.
Men det gikk ihvertfall.
Sveiste 2.5" eksos hele veien, med ei lita potte for å dempe litt da. Ble egentli strålende fornøyd, er som en ny bil.
Den trygler jo om å bli skamkjørt!
Neste i listen blir vell å justere opp diesel og ladetrykk. For så å koble til intercooler når pengene og tiden strekker til.
Noen bilder:
Blir nok nødt å ta frem tannbørsten ja. Skal ha meg en kraftig motorvask.
Silencer
#18
Posted 07 February 2011 - 16:46
ka ladetrykk du he no? 0.7? 0.8? og kor høgt har du tenkt deg etter du får på intercooler?
trur ikkje den har så gått av og overstige 0.8 uansett. men eg er jo ingen mekanikar so eg skall ikkje sei noke meir.
turboeksosen såg bra ut den og.
#19
Posted 10 February 2011 - 22:15
Er faktisk usikker på hva det er, venter på målere og panel. Så når jeg får det bynner jeg å justere opp.
Håpa å kunne kjøre me 0,8-1,0 bar.
Silencer
#20
Posted 12 February 2011 - 11:36
Mye interessant, å bra arbeid *thumps up*
Litt off-topic; er du maskinist eller noe? sia du henviste til "skikkelige" skipsdieseler
Mitsubishi Pajero 3500 V6 SWL 2" OME 285/75 R16 BF MT KM2!.. SOLGT:(
Landcruiser 90 2.5" O.M.E 33" MTR!.. SOLGT:(
Jan Sverre Christiansen
Arendal