Kjølevann spruter ut ekspansjonstank-lokk!
#1
Posted 24 January 2011 - 17:22
Motoren går etter min mening knirkefritt og har ikke hatt problemer. En gang manglet det så mye kjølevann at temp kom opp i 100 grader +. Etter etterfylling var alt bra igjen.
Har noen en formening om dette/ opplevd det samme??? Hjelp! Må få fikset dette...!
#2
Posted 24 January 2011 - 17:35
Ganske DYRT å gjøre dette på verksted, for det tar sin tid...delene blir marginale ift timesprisen på verkstedet
Sikkert noen som kan prisene bedre enn meg, men hvis du leser nedover, så er det en million tråder om Diesel og bobling av ekspansjons-kammeret/trykk i kjølesystemet.
#3
Posted 24 January 2011 - 17:48
Ganske DYRT å gjøre dette på verksted, for det tar sin tid...delene blir marginale ift timesprisen på verkstedet
Sikkert noen som kan prisene bedre enn meg, men hvis du leser nedover, så er det en million tråder om Diesel og bobling av ekspansjons-kammeret/trykk i kjølesystemet.
Fryktet dette ja. Må kunne få gjort dette selv på en eller anne måte. Verksted er absolutt siste utvei mtp advokat-timebetalingen...
Andre må veldig gjerne komme med flere råd!!
#4
Posted 24 January 2011 - 18:47
Andre må veldig gjerne komme med flere råd!!
Som nevnt tidligere, du har sprekk i en topp, i bestefall bare toppakninga. Alt må uansett av, trykktestes og så monteres igjen. Gjor dette på min gamle 3.1, kom på 11500 i dela, billigeste æ fant kjøpt i norge (va ikke no å spar i fra utlande) Da fikk æ også me nye støtstenger. Du kommer tell å havn på samme prisen på en 2.5.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#5
Posted 24 January 2011 - 21:56
Å fy f***! Kan det vær andre grunner? Radiator, tette slanger, termostat, kanskje tilmed bare defekt lokk på eksp.tanken???
#6
Posted 24 January 2011 - 22:13
Nope, dette er sprekk i en eller flere topper. Ser du har XJ 2,5 td og dette er en ganske grei jobb på disse, masse plass i motorrommet og lite "krimskrams" som må demonteres i motsetning til WJ 3,1 td (som tar endel timer extra)
Du kommer nok billigere unna enn kr 11500, paknings-settet til 2,5 er billigere enn til 3,1. Men det kommer jo helt an på hvor mange topper du må bytte, og om du klarer denne jobben selv.
Deler kan du for eksempel handle her: Sarpsborg Motorverksted (motorverksted.no) Autotrim.no Cylinder og motorservice (cylmo.no)
92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)
04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt
03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20 *solgt
01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt
#7
Posted 24 January 2011 - 22:48
Du kommer nok billigere unna enn kr 11500, paknings-settet til 2,5 er billigere enn til 3,1. Men det kommer jo helt an på hvor mange topper du må bytte, og om du klarer denne jobben selv.
Deler kan du for eksempel handle her: Sarpsborg Motorverksted (motorverksted.no) Autotrim.no Cylinder og motorservice (cylmo.no)
Får vel bare bite tenna sammen her... Fascinerende happening etter tre mnd eie!
Har som sagt kjørt med dette i to mnd( helst mer) og ca 3000 km, uten å merke noe som helst annet enn lekkasjen. Er dette kritisk eller kan det drøyes noen km til?? Hva kan i verste fall enden på visa bli??
Kan det forklares enkelt hvorfor en sprukket topp fører til lekkasje i eksp.tank? (sikkert noldus spm, men jeg må bare forstå dette)
Setter pris på utdypende forklaringer for de som gidder ta seg tid:)))
Edited by Jeepiekayee, 24 January 2011 - 22:51.
#8
Posted 24 January 2011 - 23:18
Du kommer nok billigere unna enn kr 11500, paknings-settet til 2,5 er billigere enn til 3,1. Men det kommer jo helt an på hvor mange topper du må bytte, og om du klarer denne jobben selv.
Deler kan du for eksempel handle her: Sarpsborg Motorverksted (motorverksted.no) Autotrim.no Cylinder og motorservice (cylmo.no)
Da æ sjekka va det ikke mange 10 kronan i forskjell på pakningan til en 3.1 å en 2.5. Æ kjøpte hoss cylmo.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#9
Posted 24 January 2011 - 23:20
Har som sagt kjørt med dette i to mnd( helst mer) og ca 3000 km, uten å merke noe som helst annet enn lekkasjen. Er dette kritisk eller kan det drøyes noen km til?? Hva kan i verste fall enden på visa bli??
Kan det forklares enkelt hvorfor en sprukket topp fører til lekkasje i eksp.tank? (sikkert noldus spm, men jeg må bare forstå dette)
Setter pris på utdypende forklaringer for de som gidder ta seg tid:)))
Det e så enkelt at det e sprekk i mellom ventila å ut i en kjølekanal. Dette føra tell at du får eksostrykk ut i kjøleveska som igjen skapa overtrøkk i kjølesystemet å da kommer veska ut på svakeste punkt. Lokke!
Du vil ikke få olje i vannet, vann i olja eller spesiellt merkbar røyk i fra eksosen.
Skjer ingenteng, anna en at du over tid kan end opp me dårlig kjøling, på min så beynnte kjøleveska å renn ned i cylindern, da e den litt tungstarta pga at vann ikke lar sæ komprimer.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#10
Posted 25 January 2011 - 10:10
Du vil ikke få olje i vannet, vann i olja eller spesiellt merkbar røyk i fra eksosen.
Skjer ingenteng, anna en at du over tid kan end opp me dårlig kjøling, på min så beynnte kjøleveska å renn ned i cylindern, da e den litt tungstarta pga at vann ikke lar sæ komprimer.
Når du sier dette, så er det vel ikke så mye annet i et kjølesystem som kan skape overtrykk uten at det ses på temperaturmåleren...
Det var en gang ved nyttår at jeg måtte kinne i 5-6 min før den startet, ellers er den veldig lettstartet. Kan kanskje være en begynnelse på vann i sylinder? I så fall hvordan feilsøker jeg for å finne ut at det er toppakning eller topper som har røket? Hørt noe om trykktesting av topper etc... Kan du/ noen forklare?
Er det vits i å feilsøke noen andre plasser enn dette?
Vil ha mest mulig info om dette før jeg oppsøker Jeep-verkstedet, slik at jeg er godt forberedt. Hater å stå der som en idiot og ikke forstå noe av det han sier, punge ut 12000, å vær like lur etterpå. Dette må læres!
Står forklaring av topp-reperasjoner i denne Haydens-bilboka?
#11
Posted 25 January 2011 - 10:46
Når du sier dette, så er det vel ikke så mye annet i et kjølesystem som kan skape overtrykk uten at det ses på temperaturmåleren...
Det var en gang ved nyttår at jeg måtte kinne i 5-6 min før den startet, ellers er den veldig lettstartet. Kan kanskje være en begynnelse på vann i sylinder? I så fall hvordan feilsøker jeg for å finne ut at det er toppakning eller topper som har røket? Hørt noe om trykktesting av topper etc... Kan du/ noen forklare?
Er det vits i å feilsøke noen andre plasser enn dette?
Vil ha mest mulig info om dette før jeg oppsøker Jeep-verkstedet, slik at jeg er godt forberedt. Hater å stå der som en idiot og ikke forstå noe av det han sier, punge ut 12000, å vær like lur etterpå. Dette må læres!
Står forklaring av topp-reperasjoner i denne Haydens-bilboka?
#12
Posted 25 January 2011 - 13:17
Det var en gang ved nyttår at jeg måtte kinne i 5-6 min før den startet, ellers er den veldig lettstartet. Kan kanskje være en begynnelse på vann i sylinder? I så fall hvordan feilsøker jeg for å finne ut at det er toppakning eller topper som har røket? Hørt noe om trykktesting av topper etc... Kan du/ noen forklare?
Er det vits i å feilsøke noen andre plasser enn dette?
Vil ha mest mulig info om dette før jeg oppsøker Jeep-verkstedet, slik at jeg er godt forberedt. Hater å stå der som en idiot og ikke forstå noe av det han sier, punge ut 12000, å vær like lur etterpå. Dette må læres!
Står forklaring av topp-reperasjoner i denne Haydens-bilboka?
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#13
Posted 25 January 2011 - 13:21
Det var en gang ved nyttår at jeg måtte kinne i 5-6 min før den startet, ellers er den veldig lettstartet. Kan kanskje være en begynnelse på vann i sylinder? I så fall hvordan feilsøker jeg for å finne ut at det er toppakning eller topper som har røket? Hørt noe om trykktesting av topper etc... Kan du/ noen forklare?
Er det vits i å feilsøke noen andre plasser enn dette?
Vil ha mest mulig info om dette før jeg oppsøker Jeep-verkstedet, slik at jeg er godt forberedt. Hater å stå der som en idiot og ikke forstå noe av det han sier, punge ut 12000, å vær like lur etterpå. Dette må læres!
Står forklaring av topp-reperasjoner i denne Haydens-bilboka?
Haynes boka veit æ ikke, æ brukte en jeep manual æ lasta ned i fra nette. I denne står det heller ikke no kokebok oppskrift på bytting av akruat disse delan, men du finn i alle fall ut kordan motorn e byggd opp. Mein at det ska stå en how to på JCN forumet angåanes topp bytte på en XJ, æ beynnte å skriv en howto til WJ men den bei aldri ferdig.
Du kan som fleire sir skru av samlestokken før kjølevannet å se om det bobbla dær. Æ gjor aldri det pga at det va max kukent å få till på en WJ.
Uansett ser æ egentlig ikke poenget i det, har du gåen toppakning eller gåen topp så må du av me ALLE toppa å toppakninga, å da kan du like gjærne spander 1000 krona på å få alle toppa trykktesta av et motorverksted.
Prisen æ lista opp på 11500 va før støtstenger, 1 ny topp (hadde en som va defekt) trykktest av alle toppa, å alt av pakninga å diverse som kreves. Ikke no jobb inkludert.
Går du på en jeep forhandler å bestill denne jobben utført så må du nokk ut me hvertfall 3 ganga denne prisen.
æ brukte også how toen på JCN før XJ da æ skrua på min WJ det e samme motor, men på en XJ e det fantastisk mye enklere å gjør denne jobben.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#14
Posted 25 January 2011 - 18:47
Det var en gang ved nyttår at jeg måtte kinne i 5-6 min før den startet, ellers er den veldig lettstartet. Kan kanskje være en begynnelse på vann i sylinder? I så fall hvordan feilsøker jeg for å finne ut at det er toppakning eller topper som har røket? Hørt noe om trykktesting av topper etc... Kan du/ noen forklare?
Er det vits i å feilsøke noen andre plasser enn dette?
Vil ha mest mulig info om dette før jeg oppsøker Jeep-verkstedet, slik at jeg er godt forberedt. Hater å stå der som en idiot og ikke forstå noe av det han sier, punge ut 12000, å vær like lur etterpå. Dette må læres!
Står forklaring av topp-reperasjoner i denne Haydens-bilboka?
Toppene må leveres på et motorverksted for trykktesting, du trenger vel ikke å feilsøke, trykk i kjølesystemet kommer av sprekk i en eller flere topper.
Jeep verkstedet er det bare å holde seg langt unna, regn med 30000-40000 kr for denne jobben isåfall!
Gjorde samme jobben på min WJ, og det endte på kr 9600, da ble det en ny topp, trykktesting og plansliping av de resterende, pakningssett og støtstenger.
Delene kan du for eksempel kjøpe gjennom de firmaene jeg listet opp litt lengre opp i tråden, jeg handlet alt hos Autotrim, bortsett fra støtstengene som jeg kjøpte hos Cylmo. Men for all del, prøv å unngå Jeep/Chrysler forhandlerne, de har vannvittige delepriser. Ser du bor litt for langt unna Trondheim til at jeg kan gi deg hjelp.
92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)
04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt
03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20 *solgt
01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt
#15
Posted 25 January 2011 - 21:53
Jeep verkstedet er det bare å holde seg langt unna, regn med 30000-40000 kr for denne jobben isåfall!
Gjorde samme jobben på min WJ, og det endte på kr 9600, da ble det en ny topp, trykktesting og plansliping av de resterende, pakningssett og støtstenger.
Delene kan du for eksempel kjøpe gjennom de firmaene jeg listet opp litt lengre opp i tråden, jeg handlet alt hos Autotrim, bortsett fra støtstengene som jeg kjøpte hos Cylmo. Men for all del, prøv å unngå Jeep/Chrysler forhandlerne, de har vannvittige delepriser. Ser du bor litt for langt unna Trondheim til at jeg kan gi deg hjelp.
Masse god info her, takk til deg og AMan! Kontakter de forskjellige leverandørene i morgen for en pris-sammenligning. Jeg bør vel bare skru dette fra hverandre først for å finne ut hva jeg trenger av deler.
Men dere sier "topper" som det er flertall, er toppene delt inn i fire? Er det ikke vanlig med en hel enhet? Er toppakningen en hel del eller4 da? Med min uerfarenhet virker det som galskap å begynne å skru en dieselmotor fra hverandre. Må bare psyke meg opp til dette. Er det noen feller under demontering dere vil advare mot?
#16
Posted 25 January 2011 - 22:03
hehe, detta er en VM-Motori motor...og som du da sikkert tenker selv, Italiensk. og det er helt korrekt, italiensk motor-design som egentlig er beregna for båt...som er stappa nedi en bil
Og ja, det er en topp pr sylinder... på en måte er dette faktisk fordelaktig når topper sprekker...skulle nesten tru de "visste" om dette da de designa motoren, for da slipper du å bytte "hele" toppen (som du må om den er i En del) - kun den toppen som er defekt
Ett sted må alle lære - Kan du bytte bremser etz, så kan du fint bytte topp etz på en motor. Det er veldig logisk, men les gjerne litt på forhånd hvordan det gjøres.
Når alle toppene er "løse" som de er her, så er det hysterisk viktig å få de rette før du strammer boltene til toppene...da monteres gjerne feks eksosmanifolden på, så retter den opp toppene, før du strammer topp-boltene
Har ikke diesel eller skrudd på den, men har lest mange tråder om det....tråder flere oppover her har skrevet før
#17
Posted 25 January 2011 - 23:42
Står i almulig mye rart, å fordelen me det e jo at det faktisk e lagervare i norge. hadde mine dela etter 3 daga
På Wj e det ei heil toppakning, på XJ e det begge dela, e et skille på en viss årgang trur æ, men ana ikke kor.
Det e også forskjell på toppan om du har en motor før å etter 96 eller 95.
Å det e egentlig ganske grei å rett fram skruing. Som sagt e det et HELVETE på en WJ, men det har ikke no me motorkonstruksjonen å gjør, det e bare pga at halve motorn står under dashbordet!!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#18
Posted 26 January 2011 - 16:24
Står i almulig mye rart, å fordelen me det e jo at det faktisk e lagervare i norge. hadde mine dela etter 3 daga
På Wj e det ei heil toppakning, på XJ e det begge dela, e et skille på en viss årgang trur æ, men ana ikke kor.
Det e også forskjell på toppan om du har en motor før å etter 96 eller 95.
Å det e egentlig ganske grei å rett fram skruing. Som sagt e det et HELVETE på en WJ, men det har ikke no me motorkonstruksjonen å gjør, det e bare pga at halve motorn står under dashbordet!!
Hørte med Sarpsborg Motorverksted og Cylmo i dag. Der var der forskjell! Sarps Motor tok ca 5000 pr topp, Cylmo 2950!! For 1900 fikk jeg også bolter, toppakning og noen andre nødvendige pakninger hos Cylmo. Så jeg slipper unna med mellom 5-7000(inkl. sliping) hvis f.eks en topp er gåen hos Cylmo, slik jeg har forstått. Dette må da vær veldig akseptabelt! Får håpe bare pakningen er gåen, da blir det jo ikke mye å snakke om.
Et par spm til... Hvordan i helsike får jeg av troppen på radiatoren min? Det er bare en liten plastplugg som nekter å gjøre annet enn å vri seg 90 grader. Våger ikke dra for hardt opp, sitter som f... Tenkte å skylle gjennom kjølesystemet.
Er det mye mask med brennstoffventiler, lufting etc ved demontering/ montering??
Leste et forum om en som hadde montert eksosmanifoilene på toppen før mont av topp. Det ble visst ræva. I motsatt rekkefølge ble det bra. Andre steder leser jeg først topp, så eksosmanifoil. Innspill??
#19
Posted 26 January 2011 - 17:00
Et par spm til... Hvordan i helsike får jeg av troppen på radiatoren min? Det er bare en liten plastplugg som nekter å gjøre annet enn å vri seg 90 grader. Våger ikke dra for hardt opp, sitter som f... Tenkte å skylle gjennom kjølesystemet.
Er det mye mask med brennstoffventiler, lufting etc ved demontering/ montering??
Leste et forum om en som hadde montert eksosmanifoilene på toppen før mont av topp. Det ble visst ræva. I motsatt rekkefølge ble det bra. Andre steder leser jeg først topp, så eksosmanifoil. Innspill??
Sett på toppan, linje dem opp sett dem lett til (men så mye at dem ikke fløtta sæ) så sett du på eksos å innsug. I alle fall sånn æ gjor det. Husk å sejkk tilstanden på støtstengern å vippearman!!
Ikke no problem med lufting, bare montert alt i sammen, pump på pumpa tell den bi hard å vri på nøkkelen. da starta den.
Husk på å sett inn de merkelige pluggan som e i bunnen på toppan. På den nye som kommer står det bare et lite blikk lokk dær. Det sto ikke dær spesiellt lenge etter at æ fikk start på min, å da bei det liv under panseret
Edited by AMan, 26 January 2011 - 17:02.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#20
Posted 26 January 2011 - 17:06
Et par spm til... Hvordan i helsike får jeg av troppen på radiatoren min? Det er bare en liten plastplugg som nekter å gjøre annet enn å vri seg 90 grader. Våger ikke dra for hardt opp, sitter som f... Tenkte å skylle gjennom kjølesystemet.
Er det mye mask med brennstoffventiler, lufting etc ved demontering/ montering??
Leste et forum om en som hadde montert eksosmanifoilene på toppen før mont av topp. Det ble visst ræva. I motsatt rekkefølge ble det bra. Andre steder leser jeg først topp, så eksosmanifoil. Innspill??
Noen viktige ting å tenke på før du bestiller deler: Du skal ha en hel toppakning, d.v.s. EN pakning som dekker alle 4 sylindrene, noen 2,5 td har 4 separate pakninger og det er dårlige greier.
Toppakningene på disse er levert i 3 forskjellige tykkelser, se på din gamle pakning (er stemplet inn noen små "hull" i en ende som indikerer tykkelse) veldig viktig at den nye toppakningen har samme tykkelse som den gamle.
Den plastpluggen på radiatoren trenger du ikke å tenke på, den er vel til å lufte systemet. ta av nedre radiatorslange og slipp vannet i ei bøtte.
På dieseltilførselen er det kun rørene som sitter på dysene du trenger å skru av, systemet må luftes når du skal starte bilen, men dette skal gå greit, ingenting å bekymre seg for.
Du må skaffe deg en 28mm dysekopp for å skru dieseldysene ut av toppene, disse må ut først for å få tilgang til noen av topplokksboltene. Du bør IKKE prøve med en standard 28mm kopp, veldig fort gjort å ødelegge de små nipplene på siden av dysene (sitter noen tynne gummislanger der nå som går i mellom alle dysene)
Når du monterer skal alle pakningsflater være nøye rengjort, alle toppene settes på plass, skru inn alle topplokksbolter med fingrene, trenger ikke å stramme til.
Så monteres innsug og eksosmanifold, vannkanalen som ligger over alle toppene samt toppdekselet, når du har kommet så langt så skjønner du hvorfor disse motorene har små runde, sorte plastplugger på toppdekselet, ta ut disse og du kommer til topplokksboltene med toppdekselet montert
Trekk til med moment på innsug/eksos, vannkanal og toppdeksel, deretter skal du begynne å trekke til med moment på topplokksboltene.
Hvis dette blir gjort i en annen rekkefølge, risikerer du oljelekkasjer og lekkasje på innsug/eksos.
Ble litt mye på en gang dette Prøv å ta deg god tid når du demonterer og merk alle deler og nummerer toppene, viktig at alt kommer på samme plass når du er ferdig.
Kjøp 8 nye støtstenger når du først holder på, de gamle er nesten garantert slitne, og de koster ikke så mye, rundt 4-500 kr hos Cylmo vil jeg tro.
Du kan også sjekke pris hos Tore Østhus (autotrim.no) på nye topper og pakninger, han leverer alt utenom støtstenger, holder til i Trondheim.
92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)
04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt
03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20 *solgt
01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt