Har kikket litt på hengere jeg også og liker jo de der 3 aksla med 5 m+ lang platt og bra bredde med hjulene under og lavt tyngdepunkt pga små hjul. Ser jo at de hjulene koster en del, men..
Om jeg skal ha meg ny henger så blir det på firmaet og der har jeg strengt tatt mer bruk for en henger med tak og vegger. Har kapell på den jeg har nå, men det blir en grusom luftmotstand bak en pickup og kapellene liker ikke å stå ute om vinteren om det snør en hel del og plutselig blir mildt... Så jeg har kikket litt på
Ifor Williams 126g Disse er vesentlig mindre enn det jeg kunne tenkt meg når jeg først skal ha henger, men de er innebygd. Brian James har jo lukket bilfrakter til 150000,- ++ som hadde vært perfekt, men det blir for dyrt... Alternativet er jo å få konstruert noe på en slik Agados som du linker til, men det tar fort opp en del vekt og samtidig vanskelig å få solid nok med en lett konstruksjon. Kapell er billig, men håpløst ubrukelig..
Det var mine tanker =)
Angående de tre du linker til så hadde eg nok gått for Agados-hengern. Den er billigere enn Brian sin og den har alle hjulene plantet på bakken når man tilter den helt opp, Brian-hengern fungerer på en annen måte slik at hjulene også tiltes, det ser jeg på som negativt, men ikke sikkert det har store betydningen. Kjenner iallefall en som har en slik, og den er upåklagelig i bruk. Henger fint etter bilen og god og dra.
Hva er prisen på en slik wiks jumbo i samme kategori da? Har studert en slik en en gang og de funker sikkert greit, men mener de er litt simplere bygd, litt "billigere" på en måte?
Brian James er sikkert flotte hengere, men ingen personlig erfaring..
Jeg også tiltales av at alle hjulene blir stående i bakken når man tilter planet, jeg tranporterer jo gjerne ganske tunge Amerikanere og da kan det være greit å fordele tyngden mest mulig. Den eneste jeg har studert mere inngående "live" er den til Wiks siden de har en utstilt i Fredrikstad. Det er en 2600kg utgave med to aksler, og den virker solid bygget. En ting jeg likte med den er at den har en langsgående tippramme som sitter plassert slik at hjula på bilene som transporteres står enten rett over ramma, eller rett på siden. Wiks sin henger heter egentlig Vezeko, de lager også en som heter Jumbo Light og der er bunnen i samme riflede aluprofiler som brukes på lastebilplan, den har også 1m kjørebroer i steden for 50-60cm rampe slik at lastevinkelen blir minimal. Den ligner veldig på min ultimate åpne henger. Skap hadde vært helt klart en stor fordel, men siden jeg ikke har noe firma å utgiftsføre den på så får jeg nøye meg med en åpen
Men både Agadosen og Vezeko leverer både med alu og finerskap, dørene får du stort sett der du vil ha de. Jeg tro Agados vil ha 50cm i framkant og bakant på sidene uten dør pga stivheten, ellers er det fritt frem.
Tror prisene på Agados og Wiks/Vezeko er ganske like, det jeg liker best med Vezeko'n er at de har et mere stabilt winchfeste, 13"hjul kontra 12" på Agados, standard med dobble tiltsylindre (enkel på Agados, men kan bestilles med dobbel). Begge har hele alu sidelemmer, bakdelen er at begge har rampe som standard, men bare Agadosen bestilles med løse kjørebruer. Jeg har ikke lyst til å kjøre 50mil med en stor luftbrems bak på tom henger, og må jeg til å skru og kåle for å fjerne den rampa så er den feilkonstruert til mitt bruk. Vil tro at hengeren vil bli mest brukt uten sidelemmer, og da blir den rampa bare i veien.