Gå til innhold



Foto

ZJ girkasse fusk.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 Wriglor

Wriglor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 13 March 2011 - 02:24

Hei hei!

Jeg kjøpte en 1995 Jeep Grand Cherokee 5.2L som er kjørt ca 320.000km, har hatt den i et år nå.

Den siste måneden har bilen oppført seg rart. Når jeg starter bilen og setter den i gir på flat asfalt (revers eller drive), og slipper bremsen, vil ikke bilen gå verken frem eller bakover. Jeg vil beskrive det som om håndbrekket står på, og at girkassen kanskje slurer litt når den begynner å kjøre, etter jeg har gitt litt gass. Ved bakkestart vil den renne nedover og jeg er nødt til å gi en del gass for å komme opp, og når den endelig kommer, smeller det godt i kassen..

Bilen girer fint oppover og kjører uten problem i fart så lenge jeg gir litt gass, men når jeg slipper gassen feks. i en krapp sving og begynner å gi pådrag på slutten av svingen, virker det som om den er i "fri" og kommer etter hvert med et dunk.

Problemene startet smått rett før jul og har blitt gradvis verre, jeg har kjørt den svært lite siden jul.

Pga. jobb ol. har jeg ikke hatt så mye tid til å se på den før nå, og etter flittig bruk av offroad.no (fantastisk side!) har jeg innsett at jeg høyst sannsynlig har gjort en tabbe..
Sist sommer så jeg at oljenivået på girkassen var litt lav, jeg prøvde og få tak i den tidligere eieren for å spør om hvilken olje han hadde brukt, men fikk ikke svar. En dag var jeg innom Biltema og prøvde nok en gang å ringe den tidligere eieren, intet svar. Dette resulterte i kjøp av olje fra Biltema som jeg fylte på kassen (ca 1/2 liter, rød olje, husker ikke navnet nå).

Etter å ha lest på forumet her må jeg kun fylle på olje av typen ATF 3 eller ATF 4?

Jeg snakket med en kollega som anbefalte meg å flushe girkassen. Leste på en innlegg her om en som byttet olja i tre omganger.



Spørsmål:

- Kan jeg bruke Biltema's girkasse olje?

- Er det et filter i girkassen som jeg må bytte?

- Hvilken type girkasse har jeg?

- Hvor mye olje er det på girkassen?

- Hva er den beste / enkleste måten å bytte olje på?

Jeg er ung (og dum vil kanskje noen si etter å lest dette innlegget wink.gif, men villig til å lære. Jeg kjøpte denne bilen billig (det var litt småting), for jeg ville lære meg mer om bil og skruing etc.


På forhånd takk for svar! biggrin.gif




Mvh. Rudi


#2 JGC_tech

JGC_tech

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 358 Innlegg:

Posted 13 March 2011 - 16:04

Nei, du kan ikke bruke Biltema sin Olje. de har kun Dexron-oljer som er en General Motors olje. Ford har sine Mecron-oljer... Chrysler har sine ATF+ oljer smile.gif
Dexron/mecron kan ofte blandes, og dette står det i de fleste manualer - men ATF+ serien har Mye strengere krav til olja + den har litt ekstra friksjonsadditiver noe ala en "diffsbrems" i bakakselen har.


Men, det høres ut som oljetrykket i kassa di er veldig lavt når den smeller og oppfører seg på denne måten. Det er typisk at det kan være luft i rørsystemet i kassa... og er litt typsik for lavt oljenivå eller svært skittent oljefilter.

Det var nok jeg som bytta olje i 3 omganger smile.gif Det er den eneste måten du får bytta all olja uten å ha Flushe-utstyr... noe hvertfal ikke jeg har i garasjen smile.gif

Bunnpanna tar ca 3-3,5L av gangen... du har en 44RE i din V8 (jeg har 42RE på min 6'er) og da har kassa totalt 12L olje i systemet (jeg har 9 på min).
Bytter du ut en bunnpanne med olje, har du da bytta bare 1/3 av systemet... men om man kjører litt mellom disse 3 skifta skal du klare å bytte ut opptil 80% av all olja - og det skal være godt nok.

- Olja du trenger er da en olje som er ATF+3/4 godkjent...finnes ikke på biltema, men de fleste andre bilrekvisitaer har dette.
- Du MÅ bytte filter...og da må bunnpanna på kassa ned..og da står du å glaner rett på filteret som er skrudd fast med 3 skruer i "pumpehuset" i bunn av girkassa. Filter fås i "kitt" hos enhver Amcar-forhandler der pakningen til bunnpanna følger med.
- Observer ved byttet hvor mye sorte partikler det er i bunnpanna og rengjør denne nøye. Masse sorte partikler tyder på at lamellene i kassa er svært slitte... som gjerne er en konsekvens av å kjøre med feil olje på kassa over tid. Da snakker vi om at pengene kan rulle fort....
- For å bytte olje i 3 omganger uten å måtte ta av bunnpanna hver gang, så kjøpte jeg meg en oljesuger som jeg stikker ned peilepinnehullet. Funka smooth da automatolje er supertynnt å suge opp smile.gif

#3 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 13 March 2011 - 20:18

Bortsett i fra at det er 46RH på ZJ V8 93-95, så fikk vel JGC med seg det meste!
"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#4 Wriglor

Wriglor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 13 March 2011 - 21:34

QUOTE(JGC_tech @ 13 Mar 2011, 16:04) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, du kan ikke bruke Biltema sin Olje. de har kun Dexron-oljer som er en General Motors olje. Ford har sine Mecron-oljer... Chrysler har sine ATF+ oljer smile.gif
Dexron/mecron kan ofte blandes, og dette står det i de fleste manualer - men ATF+ serien har Mye strengere krav til olja + den har litt ekstra friksjonsadditiver noe ala en "diffsbrems" i bakakselen har.


Men, det høres ut som oljetrykket i kassa di er veldig lavt når den smeller og oppfører seg på denne måten. Det er typisk at det kan være luft i rørsystemet i kassa... og er litt typsik for lavt oljenivå eller svært skittent oljefilter.

Det var nok jeg som bytta olje i 3 omganger smile.gif Det er den eneste måten du får bytta all olja uten å ha Flushe-utstyr... noe hvertfal ikke jeg har i garasjen smile.gif

Bunnpanna tar ca 3-3,5L av gangen... du har en 44RE i din V8 (jeg har 42RE på min 6'er) og da har kassa totalt 12L olje i systemet (jeg har 9 på min).
Bytter du ut en bunnpanne med olje, har du da bytta bare 1/3 av systemet... men om man kjører litt mellom disse 3 skifta skal du klare å bytte ut opptil 80% av all olja - og det skal være godt nok.

- Olja du trenger er da en olje som er ATF+3/4 godkjent...finnes ikke på biltema, men de fleste andre bilrekvisitaer har dette.
- Du MÅ bytte filter...og da må bunnpanna på kassa ned..og da står du å glaner rett på filteret som er skrudd fast med 3 skruer i "pumpehuset" i bunn av girkassa. Filter fås i "kitt" hos enhver Amcar-forhandler der pakningen til bunnpanna følger med.
- Observer ved byttet hvor mye sorte partikler det er i bunnpanna og rengjør denne nøye. Masse sorte partikler tyder på at lamellene i kassa er svært slitte... som gjerne er en konsekvens av å kjøre med feil olje på kassa over tid. Da snakker vi om at pengene kan rulle fort....
- For å bytte olje i 3 omganger uten å måtte ta av bunnpanna hver gang, så kjøpte jeg meg en oljesuger som jeg stikker ned peilepinnehullet. Funka smooth da automatolje er supertynnt å suge opp smile.gif




Tusen takk for svar!
Dette er en genial side for en nybegynner som meg, jeg ser det er mange flinke folk her smile.gif *thumbs up*
Da skal jeg hive meg rundt og få kjøpt olje og nytt filter! smile.gif

Hvis lamellene er svært slitte, blir løsningen på det å overhale kassen? Det finnes vel diverse overhalings kit å få tak på i fra USA?

Nok en gang, takk for svar! biggrin.gif

#5 Wriglor

Wriglor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 13 March 2011 - 21:36

QUOTE(Sætre @ 13 Mar 2011, 20:18) <{POST_SNAPBACK}>
Bortsett i fra at det er 46RH på ZJ V8 93-95, så fikk vel JGC med seg det meste!


46RH, *noted*

Takk for svar! smile.gif

#6 JGC_tech

JGC_tech

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 358 Innlegg:

Posted 14 March 2011 - 00:04

Ja, det var kanskje 46RH på de første V8'erne ja smile.gif

Nei altså Overhaling av en Automat-kasse...det er ganske mye jobb, mildt sagt. Og man bytter da som regel ikke "kun" lamellene men en haug med andre greier også... det blir nok en vurderings-sak, ettersom hvor mye tid du vil bruke på det.. men automatkasser er spesielt å skru på altså.
Ligger manualer for 42/44/46RH kasser på nettet da denne kassa brukes i noen Dodge pickup'er etz.. Finner selvsagt ikke linken her nå ser jeg.

#7 Wriglor

Wriglor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 14 March 2011 - 08:56

QUOTE(JGC_tech @ 14 Mar 2011, 00:04) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, det var kanskje 46RH på de første V8'erne ja smile.gif

Nei altså Overhaling av en Automat-kasse...det er ganske mye jobb, mildt sagt. Og man bytter da som regel ikke "kun" lamellene men en haug med andre greier også... det blir nok en vurderings-sak, ettersom hvor mye tid du vil bruke på det.. men automatkasser er spesielt å skru på altså.
Ligger manualer for 42/44/46RH kasser på nettet da denne kassa brukes i noen Dodge pickup'er etz.. Finner selvsagt ikke linken her nå ser jeg.



Å overhale kassen selv blir nok ikke aktuelt, har verken tid, kunnskap eller nok verktøy.. Jeg kjenner til personer som kan gjøre jobben. At jeg da hadde kjøpt de nødvendige delene og levert kassen til de som har peiling.. smile.gif

#8 Wriglor

Wriglor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 21 June 2011 - 15:19

QUOTE(JGC_tech @ 13 Mar 2011, 17:04) <{POST_SNAPBACK}>
- Olja du trenger er da en olje som er ATF+3/4 godkjent...finnes ikke på biltema, men de fleste andre bilrekvisitaer har dette.



Jeg var på Jula og fikk kjøpt ATF 3 olje for 59kr literen.

#9 JGC_tech

JGC_tech

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 358 Innlegg:

Posted 21 June 2011 - 16:26

QUOTE(Wriglor @ 21 Jun 2011, 15:19) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg var på Jula og fikk kjøpt ATF 3 olje for 59kr literen.

Bare at det der ikke er en ATF+3 olje, men en Dexron 3.. du ser det på Godkjenningene at den der Ikke er +3 eller 4 godkjent.

Edited by JGC_tech, 21 June 2011 - 16:28.


#10 Xroadr

Xroadr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 22 June 2011 - 13:24

QUOTE(JGC_tech @ 21 Jun 2011, 17:26) <{POST_SNAPBACK}>
Bare at det der ikke er en ATF+3 olje, men en Dexron 3.. du ser det på Godkjenningene at den der Ikke er +3 eller 4 godkjent.



Usj.. den kunne lett missforstås. Oljekanna altså tongue.gif

#11 Wriglor

Wriglor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 22 June 2011 - 21:45

QUOTE(JGC_tech @ 21 Jun 2011, 17:26) <{POST_SNAPBACK}>
Bare at det der ikke er en ATF+3 olje, men en Dexron 3.. du ser det på Godkjenningene at den der Ikke er +3 eller 4 godkjent.


Så med andre ord er det en olje som ikke kan brukes på kassen min...? mellow.gif

#12 JGC_tech

JGC_tech

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 358 Innlegg:

Posted 22 June 2011 - 22:01

QUOTE(Wriglor @ 22 Jun 2011, 21:45) <{POST_SNAPBACK}>
Så med andre ord er det en olje som ikke kan brukes på kassen min...? mellow.gif

Desværre kan du nok ikke bruke den... det må stå ATF+3 eller 4 på spec-lista bakpå skal du være trygg.

#13 Wriglor

Wriglor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 22 June 2011 - 22:13

QUOTE(JGC_tech @ 22 Jun 2011, 23:01) <{POST_SNAPBACK}>
Desværre kan du nok ikke bruke den... det må stå ATF+3 eller 4 på spec-lista bakpå skal du være trygg.


Nå som jobben er gjort og pengene er brukt, tar jeg rett og slett sjansen på at det går bra. Får være litt ekstra på vakt.

I verste fall får jeg kjøpe en ny og bruke den jeg har nå som delebil (fikk kjøpt den billig, er en del småting som må fikses)...


Tusen takk for all hjelp, setter stor pris på dette! smile.gif

#14 sandviper

sandviper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 28 June 2011 - 20:39

ohmy.gif god råd du som tør gamble på å kjøre med feil olje.


#15 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 16:36

Hvorfor i pokker har dem ikke klart å sette en tappeplugg i bunnpanna?

Fins det noen enkel måte å tappe olja på, bortsett fra oljesuger?

Blir jo et forbaska gris hvis en må løsne alle boltene rundt panna, for å få ut olja...

#16 JGC_tech

JGC_tech

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 358 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 17:19

Det er ikke tappeplugg på bunnpanna fordi du skal bytte filteret samtidig som du bytter olje.... det er hensikten.
Men at du som mekaniker indirekte da må balanserte og fikle med 4L med nasty hydraulikk/automatolje oppi den bunnpanna, under bilen, når du tar den av har de ikke tenkt på smile.gif Men så er det jo typisk Amerikansk og da... sånnt de gjør på alle flya de lager og...mvh en tidligere flymekaniker

Men ja, foruten å ta ned bunnpanna må du ha oljesuger, og du får kun bytta ut 3,5-4L av de 10-12 literene i systemet.... jeg bytta filter etz første gangen, sugde opp en sump med oljesuger noen mil etterpå og bytta.... og noen mil etter det, så sugde jeg opp en sump til og bytta.
Teoretisk sett skal jeg nå ha klart å bytte ut hvertfal "mesteparten" (60-70%) av den gamle olja. Kassa funker hvertfal smooth...imotsetning til før smile.gif

Edited by JGC_tech, 01 July 2011 - 17:22.


#17 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 21:11

QUOTE(Toro81 @ 1 Jul 2011, 17:36) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor i pokker har dem ikke klart å sette en tappeplugg i bunnpanna?

Fins det noen enkel måte å tappe olja på, bortsett fra oljesuger?

Blir jo et forbaska gris hvis en må løsne alle boltene rundt panna, for å få ut olja...


Et plast-traug ala Gilde eller lignende er perfekt til oljeskift på automaten smile.gif
Fyll på med rett olje, og peil kassa på rett måte, motor på tomgang, gearvelger i nøytral.

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#18 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 02 July 2011 - 16:10

Fikk tappa den oppi en balje uten alt for mye gris.
Men fikk meg en liten overraskelse når jeg så oppi den ja....




Vaska og fått vekk alt sponet


Kassa girte helt greit, så syns det er litt rart.. Er vel dette som er resultatet av at forrige eiere har kjørt med feil oljetype, og hard kjøring..?
Får prøve å kjøre en 3-4 olje/filterskift for å se om problemet fortsetter. Men ser for meg et kassebytte etterhvert ja.

Glemte å få med nytt filter sammen med pakninga, så blir uansett ikke gjort noe mer med dette før til tirsdagen.