Trykk i kjølesystem
#1
Posted 30 May 2011 - 21:28
I forbindelse med et forsøk på bytte av vannpumpe i påska bytta jeg kjølevæske og lufta systemet godt.
Den siste tiden syns jeg den øvre radiatorslangen er vel hard. Det har også begynt å lekke litt i koblingen inn på det bakre varmeapparatet. I tillegg skvetter det ut litt kjølevæske dersom jeg åpner radiatorlokket ved varm motor(dette er vel vanlig), noe det ikke gjorde før.
Vannpumpa uler litt, men lekker ikke. Kan den være årsaken?
#2
Posted 30 May 2011 - 21:49
hvis pumpen ikke lekker og du har ok og gjevn varme i apparatet funker nok pumpa,enda.
er det stor forskjell på trykket ved varm/kald motor
litt hardere er normalt, men hvis du følere at du må dra til klemmene ekstra er det noe gærnt...
ville tatt en tur på ett verksted og fått sjekket om det er eksos i kjølevannet..
#3
Posted 30 May 2011 - 22:33
Tok lekkasjen bak bare ved å sette på et par strips, så det kan ikke være så gærnt. Tipper heller at de spinkle klemmene på varmeapparatet bak begynner å tæres av tidens tann.
Slangen er endel hardere på varm motor, men ikke knallhard. Det er ikke noe eksos i kjølevannet heller. Kan ikke skjønne at det skal være noe galt, normal driftstemp også.
Får se det litt an. Blir ny pumpe, radiatorlokk og regreim i løpet av juni, da blir det kanskje bedre.
#4
Posted 31 May 2011 - 15:01
Edited by TurboPaj, 31 May 2011 - 15:16.
#5
Posted 31 May 2011 - 15:42
Jeg har ikke mye trykk i systemet. Det skvetter kanskje en kvart dl væske ut om jeg åpner radiatorlokket ved varm motor.
#6
Posted 31 May 2011 - 16:09
Så regner med at du ikke har det problemet:P
#7
Posted 31 May 2011 - 16:13
Små utfordringer for denne motoren; 0.6-0.7 lading og så lite diesel at det ikke ryker svart om jeg gir bånn gass
Tror jeg legger dette fra meg inntil pumpa, termostaten og regreima er bytta..
#8
Posted 12 June 2011 - 21:11
Sliter fortsatt med litt høyt trykk. Dette bygger seg relativt raskt opp, selv når motoren ikke er driftsvarm. Er det et symptom på luft i systemet?
#9
Posted 22 June 2011 - 20:04
Sliter fortsatt med litt høyt trykk. Dette bygger seg relativt raskt opp, selv når motoren ikke er driftsvarm. Er det et symptom på luft i systemet?
Dårligtegn at det bygger seg fort opp...
Enkel test er å åpne radiatorlokket når den er skikkelig kald, (gjerne stått over natta)da skal det ikke høres at det blåser ut. Sett på lokket igjen og start motor og gi litt gass i noen sekunder og stopp motoren. Sjekk om det da er trykk i systemet. Kjennes det ikke på slangene så lytt når du skrur av lokket igjen for å sjekke.
Er det da trykk, så indikerer det en lekkasje mellom en sylinder og kjølesystemet, og du bør sjekke om du har eksos i kjølevannet. Dette gjøres på et verksted med tester.
Lykke til
#10
Posted 30 June 2011 - 17:17
Det er ikke vannpumpe eller termostat, de har jeg byttet. Topp og toppkaning er i orden, det er jeg 99,9% sikker på. Har luftet systemet endel med begge varmeapparat i bratt oppoverbakke og det har blitt endel bedre, men ikke slik jeg vil ha det.
Finnes det ingen løsning for å lufte systemet på varmeapparat bak utenom å sette bilen i en bratt bakke med full guffe på apparatet?
#11
Posted 01 July 2011 - 18:07
Det viser seg at det har vært endel luft i slangene til/fra og i varmeapparatet bak. Det løste seg etter en kjøretur fra Molde til Trondheim med varmeapparatet bak på full drus, så nå er trykket normalt igjen.
#13
Posted 03 July 2011 - 10:54
Nå er det bare radiator eller toppakning som ille er sjekket. Tar en tur for å sjekke for eksos i kjølevannet ila den kommende uka. Kan tett radiator skape slike problemer? Skylte gjennom den da jeg bytta regreim, og vannet rant rett gjennom. Den ser dog litt sliten ut på utsiden..
#15
Posted 03 July 2011 - 12:41
#16
Posted 03 July 2011 - 12:42
#18
Posted 03 July 2011 - 14:07
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#19
Posted 03 July 2011 - 14:45
#20
Posted 03 July 2011 - 16:24
Enda med fabrikny topp med garantier.
Få trykktesta toppen raskest mulig, den har ikkje godt av og gå med lekk topp