Gå til innhold



Foto

Fra kombinertbil til personbil over 3,5t Excursion


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#21 teddysymms

teddysymms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 12 August 2011 - 13:42

QUOTE(Jahov @ 12 Aug 2011, 13:28) <{POST_SNAPBACK}>
På min 2001 mod var 2.seterad bevegelige i skinnene også med veggen montert.
Det stemmer nok som antatt over at veggen ble endret etter 2000mod.


Har nå sjekket bilder på FINN mer nøye (større skjerm/oppløsning), og det du sier er helt korrekt. Det betenkelige med løsningen for 2000 mod, er at jeg oppfatter baksetet som trafikkfarlig - særlig for passasjeren som sitter i midten hvor setebeltet er utelukkende festet til setet. For mange med diesel og bare bensin, kan jo problemet overkommes ved ombyggingen, men flere der ute, har jo fått montert LPG-anlegg i tillegg. Det resulterer jo i at bilen aldri kan bygges om (tror jeg). Mener nok at importøren burde følt et ansvar her, og skjønner virkelig ikke at Vegvesenet i sin tid kunne godkjenne løsningen. Særlig med tanke på at importen av disse bilene var en torn i siden på dem fra dag én. Ettersom de moddet det for 01/02, har de jo skjønt at løsningen ikke var god nok, og da burde de ha sendt ut en recall til eiere med den gamle løsningen.

Nå er det selvsagt å bemerke at vi som kjører slike biler er svært ansvarsbevisste, da. Rått parti å kollidere med Rice Burner når vi kjører rundt med 3,4 tonn egenvekt. Og jeg har - når sant skal sies - bare sett én Ex som var kollisjonsskadet. Men likevel...

mvh Teddy

#22 starcratft_G30

starcratft_G30

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 19 December 2011 - 01:41

QUOTE(Stangesokning @ 28 Jun 2011, 09:01) <{POST_SNAPBACK}>
Lurer litt på denne siden jeg har tenkt meg inn med min i nærmeste fremtid. Bil er Ford excursion 7,3 2001 modell.

Har en kamerat som hadde bilen sin inne på biltilsynet for og gjøre den om til personbil (M1) over 3500kg. Dette gikk ikke uten at det ble byttet til E-merkede seler. Dem henviste paragraf 16.5 punkt 1. Dro derifra med en mangellapp i handa.

§ 16-5. Alternativ standard
1. Adgangen til førstegangsregistrering av bil med bilbelter etter alternativ standard gjelder ikke for bil gruppe M1.
2. Ved typegodkjenning og enkeltgodkjenning kan, på sitteplasser der denne forskrift krever E- eller e-godkjente bilbelter og festepunkter, alternativt godtas belter og fester godkjent etter FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards) 209 og 210. Beltene skal være av type som fastsatt i denne forskrift, og det er videre en forutsetning at beltene har dobbel låsemekanisme, dvs. at de låses både ved g-påvirkning på rullen og ved raskt uttrekk.

Slik jeg ser det så går denne inn under punkt 2. Og jeg vet at det er flere av disse bilene som allerede er gjort om til M1 uten å bytte seler. (er vel det samme med Chevrolet?) Står på de originale selene at dem dekker FMVSS standardene. Leser gjennom hele paragraf 16 og det virker for meg at de fleste av disse reglene gjelder for biler inntil 3500kg.

Så hvis noen her inne har gjort dette og kan fortelle meg hvilket biltilsyn dem har vært inne hos og evt kontaktpersoner hadde det vært fint.


Har nå fjernet veggen og omregistrert bilen til personbil (over 3500kg).

Når jeg møtte opp på trafikkstasjonen for å spørre om hva som skulle til for å fjerne veggen på lovelig og korrekt måte fikk jeg klare svar i fra "guruene" der, å i følge de så var dette intet et problem.
Bare bestill time og skru ut veggen.
De fleipet til og med at for å fjerne veggen så tok man en skrutrekker og skrudde ut skruene og fjernet veggen.
Siden Klassen "Kombinert bil" er borte så trengte de bare å se at veggen var borte for så å skrive ut nytt vognkort for så å klassifiserte bilen som personbil.

Når jeg møtte opp på trafikkstasjonen til kontroll og snakket med de samme personene så var ting ganske så anderledes.

For det første så kunne de ikke forstå hvorfor jeg ville bli kvitt veggen og de nektet plent å ta stilling til om dette var loveligt eller ikke.

Jeg var innstilt på å være en smule ydmyk og ville finne meg i mye, bare de ville godkjenne fjerningen av veggen.

Etter at kontrolløren ikke klarte selv å finne svar på om dette var lovelig eller ikke og etter å ha nilest i regelboken sin,så måtte han konferere med noen andre og fant så frem et målebånd og lurte fælt på om det i det hele tatt var mulig å få bilen omklassifisert til personbil eller om den fortsatt ville være lastebil.
Det var visst noe om hvorvidt lasterommet var større enn passasjerdelen.

Når jeg så påpekte at dette ikke hadde noen som helst betydning pga. av at bilen var eldedre enn 10 år når "kombinert- bil" forsvandt som egen klasse og jeg nok en gang presiserte at det skal ikke være andre endringer på bilen enn at veggen skal bli borte, så fikk jeg beskjed om at da måtte jeg også bytte belter, de manglet CE-merking som var et krav for biler som var registrert som personbil.

Da ble jeg en smule irritert og forklarte vedkommende at dette kravet KUN gjelder for personbiler intill 3500 KG og var ikke et aktuelt tema for meg.

Kontrolløren ble da om mulig enda mer sur på meg og forsvant vekk i fra hallen i over 30 min. for å konferere med juristene.

Det hele endte med at kontrolløren kom tilbake til hallen og satte seg ned med sitt papirarbeid og ikke et eneste ord ble sagt til meg om en konklusjon.

Jeg ble bare bedt om å få skrevet ut ett nytt vognkort, men ikke ett ord om om hva konklusjonen ble.

Jeg spurte om jeg trengte å ha med meg noen papirer for å få nytt vognkort, og fikk klar beskjed om at det trengte jeg ikke.

Jeg fikk selvfølgelig ikke et nytt vognkort den dagen, pga. at jeg manglet papirer i fra kontrolløren. Måtte tilbake dagen efter for å få dette til.

Har nå et midlertidlig vognkort i påvente av å få utstedt et nytt og gyldigt vognKort (både del en og to).

Det som jeg sitter igjen og lurer litt på er hvordan vi her i norge kan finne oss i at humøret og godviljen til den enkelte kontrollør er avgjørende for hvilket resultat man ender opp med.

Det virker ikke som at lovverket eller gjeldene relger betyr noe som helst, det som betyr noe er hvor nøye du selv har satt deg inn i reglene og om du tør å protestere og humøret til den enkelte representant på trafikkstasjonen.

En annen ting som er en smule merkelig er at i andre land som er underlagt eu så er ganske mye lov, men i Norge som kun er tilknyttet EØS så må Norge følge EU reglene til punkt og prikke, men samtidigt ha lov til å oprettholde sære lover og regler som betyr at vi som bor i Norge ikke kan dra fordel av noen regler som er til fordel for oss forbrukere.

Her i Norge er holdningen at "Er det gøy, så er det forbudt og om ikke så vil det bli det snart", klarer ikke myndighetene og stoppe oss på denne måten så klarer de det meget effektivt ved å sørge for at det blir så dyrt for oss at det i praksis blir umuligt.

Bør det være slik, og bør vi finne oss i det?

Tenk om NAF eller andre organisasjoner hadde grepet fatt i problematikken og klart å løse dette problemet.

Da hadde jeg følt at jeg fikk noe igjen for å være NAF medlem.