dieselpumpe turbotrykk
#1
Posted 09 October 2011 - 16:28
#2
Posted 09 October 2011 - 18:19
Turboen har en wastegate som virker via trykk fra sekundærhuset på turboen, via en slange. Denne slangen kan kuttes, og blendes med 2 skruer og 2 slangeklemmer. Dette skal da bidra betraktelig på turbotrykket, og nok luft er adri feil på en diesel. Så kan du kikke på topen av dieselpumpa di. Under en liten sort propp sitter det en M5 (?) skrue med flatspor i, med en 10 mm mutter på utsiden. Løsne denne mutteren, og skru denne skruen med flatspor mot klokka, ett par runder. Dette burde bidra til litt mer diesel når du trenger det. Husk å dra til mutteren igjen.
Holder ikke dette er en intercooler ett alternativ. Videre er en modifisert dieselpumpe fra Finland eller Sverige neste steg
Lykke til med justeringa!!
Edited by Roar Sæther, 09 October 2011 - 18:22.
#3
Posted 09 October 2011 - 19:47
Det er mulig å justere opp dieselmengden til en viss grad, uten at jeg har gjort det. Tror man kommer til et problem med at motoren blir litt urolig og får en høy tomgang, samt at den ikke er så villig til å senke turtall når man slipper gassen og slikt, men er usikker på hvordan dette fortoner seg. En ting å passe på ved tuning er eksostemp. Man bør ikke pøse på med alt man har. Tror ikke disse motorene skal ha mer enn 700 grader eksostemp (selv med natriumfylte ventiler (617A), noe jeg ikke tror OM617 har), eller deromkring. Man bør i så fall ha en eksostemp-måler.
Edited by maelling, 09 October 2011 - 20:18.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#4
Posted 09 October 2011 - 22:16
#5
Posted 09 October 2011 - 22:16
#6
Posted 09 October 2011 - 22:37
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#7
Posted 09 October 2011 - 22:44
'94 Mercedes-Benz G350TD
'13 Nissan Leaf
Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt.
#8
Posted 10 October 2011 - 11:26
Har selv en 300d med STT. Funker helt greit etter min mening.
Min gikk også som en dass når jeg fik den.
Begynn med det enkle først.
En real service med skift av dieselfilter (x2) og luftfilter, skiftet ut flere dårlige slangeklemmer, byttet gummi avstands holdere til "pleniumkammer" inn på innsug samt sveiset hull i IC. gjorde sitt. Ladetrykket gikk fra ca 0,38 bar til 0,6 bar og forbruket og svartrøyk gikk ned. Det var løsningen for meg ihvertfall.
Dieselmengden skal allerede være justert ved STT konverteringa.
Min har i hvertfall intercooler montert, ser ut til i stamme fra STT, men er ikke sikker. Står ikke stt på den som det gjør på alt annet nedi der.
#9
Posted 10 October 2011 - 11:34
I så fall kan han jo sende pumpen han har til denne mannen her : ) i mellomtiden kan han ordne med større turbo
Edited by maelling, 10 October 2011 - 11:38.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#10
Posted 10 October 2011 - 14:56
#11
Posted 10 October 2011 - 17:27
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#12
Posted 10 October 2011 - 22:45
Gratulerer med bil.
En godt justert stt vil kunne lade ca 1,4 bar.
Justerer du pumpa for mye opp, vil ikke tomgangen gå ned til slutt. Strup wastegaten helt, ikke sjans til å ødelegge noe uansett.
Intercooler og 2,5-3" eksos er og foretrekke!
Her kan du lese litt (alt) om pumpejustering.
http://www.superturb...-MW-and-M-pumps
Du har nok en M-pump.
Føler du ikke at dette holder, er neste steg en pumpe med større elementer (finlandspumpe) Har montert et par slike, bilen blir ikke til og kjenne igjenn.
Masse om dette på youtube..
Et bevis på at de fungerer en denne karen her
Stian Overland 92258329
#13
Posted 10 October 2011 - 23:02
#14
Posted 11 October 2011 - 08:46
Forbruket går litt ned. Kjører lett på liter`n med 33" hjul.
Bruker i gjennomsnitt 1,3 på min. Med 38" hjul og en del offroad, samt full gass
Stian Overland 92258329
#15
Posted 11 October 2011 - 11:19
En godt justert stt vil kunne lade ca 1,4 bar.
Justerer du pumpa for mye opp, vil ikke tomgangen gå ned til slutt. Strup wastegaten helt, ikke sjans til å ødelegge noe uansett.
Intercooler og 2,5-3" eksos er og foretrekke!
Her kan du lese litt (alt) om pumpejustering.
http://www.superturb...-MW-and-M-pumps
Du har nok en M-pump.
Føler du ikke at dette holder, er neste steg en pumpe med større elementer (finlandspumpe) Har montert et par slike, bilen blir ikke til og kjenne igjenn.
Masse om dette på youtube..
Et bevis på at de fungerer en denne karen her
Du får se å ta en tur på rulla snart, Bilkar. Eller noen andre med tilsvarende pumpe. Jeg etterlyser noen tall her jeg på hvor godt dette virker egentlig. Gjerne 0-100 tider også
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#16
Posted 12 October 2011 - 08:10
De som er på facbook kan ta en sjekk på sinnsyk racing sin side. Der er det noen filmer og litt info. og selvfølgelig muligheten for å spørre litt da vi har holdt på med dette en stund.
#17
Posted 12 October 2011 - 15:09
http://www.youtube.c...U...der&list=UL
Fant en video du har lagt ut, så hvis dette er en illustrasjon på finlandspumpe, så er jeg solgt Dette er jo reneste kruttet! Ja-takk, vil ha i min G Men hvor lenge vil en automat takle dette dreiemomentet da? Går det fint?
Edited by maelling, 12 October 2011 - 15:14.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#18
Posted 14 October 2011 - 11:11
Fant en video du har lagt ut, så hvis dette er en illustrasjon på finlandspumpe, så er jeg solgt Dette er jo reneste kruttet! Ja-takk, vil ha i min G Men hvor lenge vil en automat takle dette dreiemomentet da? Går det fint?
Automaten må justeres en del så den girer hardere. Hvor lenge det holder er ikke godt å vite.
Den motoren som er i bilen på filmen er langt fra optimalt justert. Vil tro 0-200 burde kunne gjøres på ca 10 sek på en god dag.
#19
Posted 14 October 2011 - 12:25
#20
Posted 14 October 2011 - 14:09
Kanskje ikke den beste videoen, men her er en G350TD med Mynäpumpe.