Gå til innhold



Foto

dieselpumpe turbotrykk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 canecorso

canecorso

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 443 Innlegg:

Posted 09 October 2011 - 16:28

da har jeg fått min første gelandewagen smile.gif en 300gd stt med godkjent hevesett å 35 tommere , jeg synes den er syyyyykt lat, turboen lader 0,4 , det jeg lurer på er om hvordan å hvor mye jeg kan/bør kjøre turbotrykk og diesel mengde opp ? eventuelt hvor mye med og uten intercooler smile.gif takker på forhond for svar, ble positivt overasket av en morsom bil smile.gif

#2 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 09 October 2011 - 18:19

0,4 i ladetrykk på en STT er absolutt for lite, med mindre det er noe galt med måleren din. Det skal også sies i denne sammenheng at STT og 35 tommere ikke skal gå så veldig bra . . . . . biggrin.gif

Turboen har en wastegate som virker via trykk fra sekundærhuset på turboen, via en slange. Denne slangen kan kuttes, og blendes med 2 skruer og 2 slangeklemmer. Dette skal da bidra betraktelig på turbotrykket, og nok luft er adri feil på en diesel. Så kan du kikke på topen av dieselpumpa di. Under en liten sort propp sitter det en M5 (?) skrue med flatspor i, med en 10 mm mutter på utsiden. Løsne denne mutteren, og skru denne skruen med flatspor mot klokka, ett par runder. Dette burde bidra til litt mer diesel når du trenger det. Husk å dra til mutteren igjen.

Holder ikke dette er en intercooler ett alternativ. Videre er en modifisert dieselpumpe fra Finland eller Sverige neste steg cool.gif

Lykke til med justeringa!!

Edited by Roar Sæther, 09 October 2011 - 18:22.

oops!?!


#3 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 October 2011 - 19:47

Nå har jeg kun erfaring med OM617A, og det jeg gjorde der var å sette 2 slangeklemmer på slangen (kjent som Volvo-metoden) fra wastegaten . Strammer man til akkurat passe, får man det ladetrykket man vil ha. Selv monterte jeg ladetrykksmåler, og fant ut at med justert alda og helt orginal pumpe, hadde det lite for seg å lade mer enn 1 bar. Det var det samme om jeg ladet 1.4 eller 1 bar på draget. Man får ikke så mye trykk ut av en diesel med bare luft, så her må mer diesel til. 1 bar går fint uten IC. OM617A i standard utførelse er ikke superrask, men noe ekstra får du ved å gjøre ting. Den største forandringen som tar kortest tid er aldaen, som beskrevet over smile.gif Da får man en bjørnesterk motor i bunn.

Det er mulig å justere opp dieselmengden til en viss grad, uten at jeg har gjort det. Tror man kommer til et problem med at motoren blir litt urolig og får en høy tomgang, samt at den ikke er så villig til å senke turtall når man slipper gassen og slikt, men er usikker på hvordan dette fortoner seg. En ting å passe på ved tuning er eksostemp. Man bør ikke pøse på med alt man har. Tror ikke disse motorene skal ha mer enn 700 grader eksostemp (selv med natriumfylte ventiler (617A), noe jeg ikke tror OM617 har), eller deromkring. Man bør i så fall ha en eksostemp-måler.

Edited by maelling, 09 October 2011 - 20:18.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#4 canecorso

canecorso

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 443 Innlegg:

Posted 09 October 2011 - 22:16

takker å bukker for svar smile.gif men oppå diesel pumpa mi der hvor den skruen skal være der er det ikke noe skrue men en vakum slange som går inn i cupeen

#5 canecorso

canecorso

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 443 Innlegg:

Posted 09 October 2011 - 22:16

takker å bukker for svar smile.gif men oppå diesel pumpa mi der hvor den skruen skal være der er det ikke noe skrue men en vakum slange som går inn i cupeen

#6 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 October 2011 - 22:37

Riv bort den sorte plastkoppen på toppen av aldaen. Tror det er en slags metallring rundt med noe plast inni. Alt må bort, for under der åpenbarer det seg en mutter.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#7 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 09 October 2011 - 22:44

STT-biler har jo turbokonvertert sugedieselmotor, da er det vel sugedieselpumpe og ingen ALDA der å justere på.. smile.gif Det skal vel være justert litt i forbindelse med STT-ombyggingen, så om du får ladetrykket på stell vil trolig bilen gå vesentlig bedre, men ikke forvent noen rakett uansett.. wink.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#8 sparco

sparco

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 10 October 2011 - 11:26

Hei.

Har selv en 300d med STT. Funker helt greit etter min mening.
Min gikk også som en dass når jeg fik den.
Begynn med det enkle først.
En real service med skift av dieselfilter (x2) og luftfilter, skiftet ut flere dårlige slangeklemmer, byttet gummi avstands holdere til "pleniumkammer" inn på innsug samt sveiset hull i IC. gjorde sitt. Ladetrykket gikk fra ca 0,38 bar til 0,6 bar og forbruket og svartrøyk gikk ned. Det var løsningen for meg ihvertfall.

Dieselmengden skal allerede være justert ved STT konverteringa.
Min har i hvertfall intercooler montert, ser ut til i stamme fra STT, men er ikke sikker. Står ikke stt på den som det gjør på alt annet nedi der.



#9 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 October 2011 - 11:34

http://www.ppdiesel.com/



I så fall kan han jo sende pumpen han har til denne mannen her : ) i mellomtiden kan han ordne med større turbo cool.gif

Edited by maelling, 10 October 2011 - 11:38.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#10 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 10 October 2011 - 14:56

Ladda 1,3 bar og en go del diesel uten IC og 35" dekk. Bilen gikk bedre enn en kompis sin a4 1,8t (orginal) smile.gif

#11 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 October 2011 - 17:27

Da må det ha vært en slapp A4 1.8 T. Selv G500 bruker 9 sek 0-100, og Audi A4 1.8 t bruker 8 sek i følge carfolio med 190 hk. Du bør i så fall ha over 300 hk i kjerra di om du skal få til tilsvarende, og i allefall med 35 tom cool.gif Men tviler ikke på at finlandspumpe er tingen : ) Men mer effekt man drar ut, jo mer varme blir det også. Bør vel sikkert ha en bra oljekjøler, eventuelt måler om man pumper på over tid.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#12 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 10 October 2011 - 22:45

QUOTE(canecorso @ 9 Oct 2011, 17:28) <{POST_SNAPBACK}>
da har jeg fått min første gelandewagen smile.gif en 300gd stt med godkjent hevesett å 35 tommere , jeg synes den er syyyyykt lat, turboen lader 0,4 , det jeg lurer på er om hvordan å hvor mye jeg kan/bør kjøre turbotrykk og diesel mengde opp ? eventuelt hvor mye med og uten intercooler smile.gif takker på forhond for svar, ble positivt overasket av en morsom bil smile.gif


Gratulerer med bil.

En godt justert stt vil kunne lade ca 1,4 bar.

Justerer du pumpa for mye opp, vil ikke tomgangen gå ned til slutt. Strup wastegaten helt, ikke sjans til å ødelegge noe uansett.
Intercooler og 2,5-3" eksos er og foretrekke!

Her kan du lese litt (alt) om pumpejustering.

http://www.superturb...-MW-and-M-pumps

Du har nok en M-pump.

Føler du ikke at dette holder, er neste steg en pumpe med større elementer (finlandspumpe) Har montert et par slike, bilen blir ikke til og kjenne igjenn.
Masse om dette på youtube..



Et bevis på at de fungerer en denne karen her smile.gif



Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#13 jos66

jos66

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 10 October 2011 - 23:02

Og hvor mye mer suppe vil den Finlandspumpa kreve pr mil da ? forutsetter da selvfølgelig at fristelsen til å legge pedalen i bunn blir motstått wink.gif

#14 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 11 October 2011 - 08:46

QUOTE(jos66 @ 11 Oct 2011, 00:02) <{POST_SNAPBACK}>
Og hvor mye mer suppe vil den Finlandspumpa kreve pr mil da ? forutsetter da selvfølgelig at fristelsen til å legge pedalen i bunn blir motstått wink.gif


Forbruket går litt ned. Kjører lett på liter`n med 33" hjul.

Bruker i gjennomsnitt 1,3 på min. Med 38" hjul og en del offroad, samt full gass smile.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#15 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 October 2011 - 11:19

QUOTE(Bilkar @ 10 Oct 2011, 23:45) <{POST_SNAPBACK}>
Gratulerer med bil.

En godt justert stt vil kunne lade ca 1,4 bar.

Justerer du pumpa for mye opp, vil ikke tomgangen gå ned til slutt. Strup wastegaten helt, ikke sjans til å ødelegge noe uansett.
Intercooler og 2,5-3" eksos er og foretrekke!

Her kan du lese litt (alt) om pumpejustering.

http://www.superturb...-MW-and-M-pumps

Du har nok en M-pump.

Føler du ikke at dette holder, er neste steg en pumpe med større elementer (finlandspumpe) Har montert et par slike, bilen blir ikke til og kjenne igjenn.
Masse om dette på youtube..



Et bevis på at de fungerer en denne karen her smile.gif



Du får se å ta en tur på rulla snart, Bilkar. Eller noen andre med tilsvarende pumpe. Jeg etterlyser noen tall her jeg på hvor godt dette virker egentlig. Gjerne 0-100 tider også wink.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#16 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 12 October 2011 - 08:10

QUOTE(maelling @ 11 Oct 2011, 12:19) <{POST_SNAPBACK}>
Du får se å ta en tur på rulla snart, Bilkar. Eller noen andre med tilsvarende pumpe. Jeg etterlyser noen tall her jeg på hvor godt dette virker egentlig. Gjerne 0-100 tider også wink.gif


De som er på facbook kan ta en sjekk på sinnsyk racing sin side. Der er det noen filmer og litt info. og selvfølgelig muligheten for å spørre litt da vi har holdt på med dette en stund.
Mattis. Offroader og pirat....

#17 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 October 2011 - 15:09

QUOTE(mercemann @ 12 Oct 2011, 09:10) <{POST_SNAPBACK}>
De som er på facbook kan ta en sjekk på sinnsyk racing sin side. Der er det noen filmer og litt info. og selvfølgelig muligheten for å spørre litt da vi har holdt på med dette en stund.


http://www.youtube.c...U...der&list=UL

Fant en video du har lagt ut, så hvis dette er en illustrasjon på finlandspumpe, så er jeg solgt biggrin.gif Dette er jo reneste kruttet! Ja-takk, vil ha i min G biggrin.gif Men hvor lenge vil en automat takle dette dreiemomentet da? Går det fint?

Edited by maelling, 12 October 2011 - 15:14.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#18 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 14 October 2011 - 11:11

QUOTE(maelling @ 12 Oct 2011, 15:09) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.youtube.c...U...der&list=UL

Fant en video du har lagt ut, så hvis dette er en illustrasjon på finlandspumpe, så er jeg solgt biggrin.gif Dette er jo reneste kruttet! Ja-takk, vil ha i min G biggrin.gif Men hvor lenge vil en automat takle dette dreiemomentet da? Går det fint?


Automaten må justeres en del så den girer hardere. Hvor lenge det holder er ikke godt å vite.

Den motoren som er i bilen på filmen er langt fra optimalt justert. Vil tro 0-200 burde kunne gjøres på ca 10 sek på en god dag.
Mattis. Offroader og pirat....

#19 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 14 October 2011 - 12:25

Noen som har video av G med finnlandspumpe innmontert? (Ikke stillestående bil selvsagt..) biggrin.gif

#20 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 14 October 2011 - 14:09

QUOTE(Terka @ 14 Oct 2011, 13:25) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som har video av G med finnlandspumpe innmontert? (Ikke stillestående bil selvsagt..) biggrin.gif


Kanskje ikke den beste videoen, men her er en G350TD med Mynäpumpe.