Gå til innhold



Foto
- - - - -

BowFreak's første 4x4, Pajero gen 1.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 BowFreak84

BowFreak84

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 28 November 2011 - 02:30

Ja, på Fredag 25.11 fikk jeg min første 4x4, så da var det på tide og finne seg ett forum og lære litt, for jeg er temmelig blank på 4x4 fra før...

Bytta til meg en Pajero gen 1, 86 modell. Denne har blitt litt modifisert, men en 2,5 TDI fra en 03 Galloper, gir, drivverk og seter i bilen er også fra denne Gallopern.

Denne bilen kommer nok ikke til og bli ombygd noe vannvittig, siden jeg må ha det som en familiebil, men det er en fare for at jeg kanskje skaffer meg en pajero til når jeg får plass på utsiden her smile.gif Eneste minuset er at "garagen" min er mer en bod, det er en vanlig enkel garage i kjelleren på huset... så det begrenser seg litt med mekke plass... Men får prøve å gjøre det beste utav det, og til tider kanskje låne andres garager om jeg får lov biggrin.gif

Har kjørt bilen litt nå i helgen, og skjønner nå hvorfor 4x4 er så inni helsikkes morro!!

Selve karosseriet er egentlig i ganske god stand, fint lite rust. har funnet litt lakkrust noen få plasser, men det er det. Ramma skal vistnok ha blitt sveiset opp før ombyggingen, så den sies det at er bra, det jeg har fått sett og banket på til nå er hvertfall bra biggrin.gif

Den drar litt til venstre, så håper på å få en 4 hjulskontroll på den til uka. Må jo da sjekke over forstillinga også, satser på at ikke det er noe gåent der tongue.gif Da får jeg gått bilen litt mer i sømmene også.

Et par bilder av gliset biggrin.gif

Med terreng dekkene:


Her er det på vanlig original dimmensjons piggdekk




Er veldig fornøyd med byttehandelen min nå smile.gif Byttet til meg denne i en Audi 80 som skulle godkjennes innen året og trengte en del rep av småting, i tilegg hadde den en del rust på høyre siden, så den kan ikke ha vert verd mange kronene. I tilegg fikk han jeg byttet med en Stiga 8 hk snøfreser med belter som er i god stand. Noen formeninger om det er ett greit bytte?

Eneste er at jeg tror de automatiske frihjuls nava gikk til helv*** i dag... :/ Når jeg setter bilen på 2wd kommer det noen skrapelyder som ikke ligner noe når jeg kjører, når jeg setter bilen i 4wd er det stille... Tenkte å få tak i noen manuelle nav, i.o.m de jeg kjenner som kan en del om 4x4 sier at de automatiske nava bare er søppel, noe jeg kan si meg enig i siden de ikke fungerer nå tongue.gif

Det jeg har funnet til nå som jeg må få utbedret er:

- Nye frihjulsnav
- Ny antenne til radion (ja jeg hører mest på radio i bilen)...
- Lekker litt diesen i påfyllinga, så det må jeg vel ta en titt på.
- Ordne litt elektrisk, f.eks ledningene til cd spiller er kun tvinna og tapet... Ingen god løsning etter min mening tongue.gif
- Ryggelyset funker ikke.
- Pussermotoren foran må byttes før EU siden selvparkering på intervallen ikke funker.
- Pussermotoren bak fungerer ikke.

En annen ting som skjer av og til er at starteren ikke vil slå inn... Det virker ikke som at det er pga lite strøm eller noe sånn, så jeg får gå over jordingene og se, kanskje noen andre som har noen andre tips om hva dte kan være?

Lurer også på om noen vet hvor jeg kan finne ryggelys bryteren på denne? regner jo med den sitter på girkassa en vei, men er den kødden å komme til? Jeg liker å kunne se litt når jeg rygger tongue.gif

#2 BowFreak84

BowFreak84

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 28 November 2011 - 12:03

Sitter å tenker på at en service med oljebytte på motor, gir og aksler nok ikke hadde vært dumt, selv om jeg fikk beskjed om at dette var gjort for ikke så lenge siden. Jeg pleier alltid ta en liten service når jeg har kjøpt ny bil, bare for å være sikker.

Det er jo som nevnt en 2.5L galloper motor i bilen, gir er jo også fra denne, vet ikke hvordan det er med akslene..

Hvilke olje bør jeg bruke hvor?

På motoren blir det vel helsyntetisk 5W-40? Men ellers er jeg blank... har også lest at det lønner seg å ha i litt ekstra olje på diffene? kan det stemme?

Om det går ann og bruke noe annet enn de dyreste merkene noen veier så hadde jo det vært topp! Det hadde passer mitt stusselige budsjett godt (er permittert). Så hvis det går ann og være kjip på noen av tingene som trenger olje, tips meg gjerne!

#3 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 28 November 2011 - 19:02

Hei og velkommen! Grattis med paj og garasje (selv om du har dårlig plass i den... tongue.gif)

Mot min noe nyere paj er jeg så kjip at jeg gir den Biltema eller Felleskjøpet halvsynt 10-40 til motoren. Skifte filter og olje ved riktige intervaller, så tror jeg også din blir fornøyd. Aksler og fordelingskasse er ikke så kresne, så samme der. Grikassa til en gammel paj burde nok få litt skikkelig olje, da denne kan være litt kresen eller kranglete om den får for lite eller dårlig olje.

Et godt tips er å bruke søkefunksjonen på Mitsubishisiden på forumet. Da finner du svar på veldig mye du helt sikkert kommer til å lure på som ny pajeroeier...


Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#4 BowFreak84

BowFreak84

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 28 November 2011 - 19:34

Takk for tipset jasswass smile.gif Jeg har kikket litt rundt nå, så har blitt litt klokere...

Over til noe annet... I dag etter en liten stopp på statoil for og fylle kaffekoppen å få seg litt middag, før jeg reiste opp på biltilsynet med salgsmeldinger, så ville ikke bilen starte. Kom bare ett klikk når jeg vrei på nøkkelen... Åpna panseret, og fant fort ut at det elektriske trenger virkelig en gjennomgang... Til slutt var det helt svart i panelet, jeg hadde tydligvis mistet all strøm...

Ble litt irritert siden jeg hastet litt opp til biltilsynet, så frua kom og hentet meg og fikk meg opp. Fikk skudd Pajeron til sides på Statoil og hang en lapp i ruta...


Etter å ha fått levert salgsmeldinger og henta guttungen i barnehagen var det hjem å hente verktøy og startkabler så opp til bilen igjen... Byttet en polsko å litt sånn og fikk starta smile.gif Så nå er bilen endelig hjemme! Får se om jeg begynner og gå over den i dag eller om jeg venter til i morgen...

Håper ikke starteren er dårlig, for etter jeg hadde startet og stoppet en gang bare klikket den igjen når jeg vred om nøkkelen, gikk ut og skubbet litt i bilen, og da starta den med en gang. Krysser fingrene for at det bare er dårlig jording eller dårlig kontakt en annen vei.


#5 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 28 July 2012 - 21:33

har du bilen fortsatt?