Pajero Gen 2
#1
Posted 24 January 2012 - 21:34
Siden jeg ikke er noen kløpper på pc pg denne søkefunksjonen, så tar jeg meg den frihet å lage en ny tråd..
Jeg har egentlig bestemt meg nå at jeg skal handle meg pajero gen 2. Så da kommer noen spm rundt dette selvfølgelig.
1: Når var det disse bilene kom med AC? Og evt ligger alt klart for å ettermontere noe slikt?
2: Ser at man får GLS og GLX. Sikkert flere også.. Hva er forskjellene?
3: Er det noen forskjell på drivverk og understell på bilene? Modellene??
4: Er det noen svakheter på 2.5 vs 2.8??
Lånte pajeroen til naboen og var veldig komfortabel med hvordan denne tok seg frem til mitt bruk.. Det er en 96 2,8 GLS.
#2
Posted 25 January 2012 - 00:20
2: GLS har originale breddere. GLX er uten. Ellers er det vel noe oppgradert interiør på GLS så vidt jeg vet.
3: Mener de er likt på alle, men er usikker.
4: 2,8 literen er en helt annen motor enn 2,5en. Har vært litt trøbbel med en pakning i dieselpumpa på 2,8en, ellers lite trøbbel. I tillegg har du stallplass 26 hester mer i 2,8 literen. (125 mot 99.) Vær obs på at alle 2,8 liters biler før 98 er bruktimport.
Største faren med gen2 er rust i ramma fra forkant av bakhjulene og bakover. Skal du se på bil så ta med en liten hammer. Nekter selger deg å kakke på ramma, glemmer du den bilen.
#3
Posted 25 January 2012 - 10:34
GLS:
GLX:
Gen 2,5:
Endel importbiler er også levert uten AC, og ofte uten vinterpakka vår med 2 batterier mm.
Svakhet på 2,5 er at noen har fått røket toppen. Men det gjelder de fleste motorer med støypejernsblokk og alutopp. Ellers er rust det største problemet på ALLE pajero...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#4
Posted 25 January 2012 - 15:35
Dette med rust i ramma. Hvorfor er det kun bakparten som får dette angrepet? Gjelder det hele vangene bakover?
Sveise dette er ikke noe problem for min del, men spørs om jeg får lov å sveise ei ramme? Sikkert noen regler rundt dette??
#5
Posted 25 January 2012 - 16:04
Bakparten får det meste av driten på seg, fremre del av ramma er nogenlunde "beskyttet". Store hull i siden på rammen kombinert med dårlig drenering gjør at grus og drit legger seg og flyter utover i ramma. Blir det liggende der i et sammensurium av vann og salt så begynner ramma å ruste.
Eneste løsning er å kappe ut sideveggene, renske ut grus og drit, spraye inn noe olje og sveise igjen.
#6
Posted 25 January 2012 - 17:35
Gen 2,5:
Styggeste pajeroen som er laget etter min mening.
#7
Posted 25 January 2012 - 21:03
Men blir det gjort noen tiltak for at denne grusen ikke skal komme seg inn igjen? Foruten å sprøyte inn olje..
#8
Posted 25 January 2012 - 21:09
#9
Posted 25 January 2012 - 22:29
#10
Posted 25 January 2012 - 23:44
den har også brunt interiør, noe jeg ikke har sett i en gen2 GLS tidligere... crome fangere og har ikke lys nede i bakfangeren men oppe i hovedlyktene....
ville selv prøvd å finne en "norsk" bil hvis jeg skulle legge litt penger i en...
#11
Posted 26 January 2012 - 10:13
Ok... Da skal jeg forsåvidt ha litt kontroll på det rammestyret ihvertfall..
den har også brunt interiør, noe jeg ikke har sett i en gen2 GLS tidligere... crome fangere og har ikke lys nede i bakfangeren men oppe i hovedlyktene....
ville selv prøvd å finne en "norsk" bil hvis jeg skulle legge litt penger i en...
Ok.. Takk for info, skal ha det i bakhodet nå som jeg begynner å kikke på biler.
#12
Posted 27 January 2012 - 23:23
den har også brunt interiør, noe jeg ikke har sett i en gen2 GLS tidligere... crome fangere og har ikke lys nede i bakfangeren men oppe i hovedlyktene....
ville selv prøvd å finne en "norsk" bil hvis jeg skulle legge litt penger i en...
Er vel en "afrikaversjon" du har fått tak i.
#13
Posted 28 January 2012 - 16:03
"mokka interiør"
har ikke funnet ut hvilket land den stammer fra, den har nytt rammenummer hos bt i norge og den har dansk instuksjonsbok...
skulle funnet det orginale chassinr. lettere å finne delenr. etc.
#14
Posted 28 January 2012 - 16:16
har ikke funnet ut hvilket land den stammer fra, den har nytt rammenummer hos bt i norge og den har dansk instuksjonsbok...
skulle funnet det orginale chassinr. lettere å finne delenr. etc.
Minner meg om at jeg har ei norsk instruksjonsbok til gen2 liggende i bilen. På tur nedover neste helg.
#15
Posted 29 January 2012 - 12:43
c",)
Jo-A. Johnsen
Mitsubishi L200, 1998 mod; BMW K1200R, 2008 mod
#16
Posted 29 January 2012 - 19:21
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#17
Posted 30 January 2012 - 11:33
Takk for svar..
Det er flott, åpner for flere mulige delebiler
c",)
Jo-A. Johnsen
Mitsubishi L200, 1998 mod; BMW K1200R, 2008 mod
#18
Posted 03 February 2012 - 21:19
Det er flott, åpner for flere mulige delebiler
c",)
Hei.
Takk for en flott tråd om pajero gen. 2.
Har selv en 94 v6.
Her trengs det nye dempere bak da de gamle har flatet ut,
De er av den justerbare typen, men ønsker heller og montere godkjent hevesett, 3" med tilhørende dempere.
Noen som har gode forslag til merke, pris og hvor man kan oppdrive dette?
Vil gjerne ha god kvalitet da jeg kjører mye på asfalt og vil ha en bil som er god og trygg på veien.
Føler at bilen er blitt noe slapp, er ikke samme futten i den som da den ble kjøpt i 2006.
Er det noe jeg kan gjøre for og få den opp og gå igjen?
Eksosen er fin, fordeler og plugger med ledninger er nytt. Filter også.
mvh.
Steve Knutzen
#19
Posted 05 February 2012 - 20:31
har løftet fronten på min til samme høyde som bak og det er ikke mye fjæringsvei igjen...
det sies at ome fjærene siger noe mere etterhvert i forhold til trailmaster og ironmann settene, men jeg vet ikke...
at motoren virker slapp kan være at dysene og/eller kam trenger å byttes ut...???
Edited by kjetil1972, 05 February 2012 - 20:36.
#20
Posted 07 February 2012 - 12:18
Kjøretøyforskriften (www.lovdata.no)
Forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel (www.lovdata.no)