Gå til innhold



Foto

Pajero Gen 2


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#1 Helmers

Helmers

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 24 January 2012 - 21:34

Hei..

Siden jeg ikke er noen kløpper på pc pg denne søkefunksjonen, så tar jeg meg den frihet å lage en ny tråd..

Jeg har egentlig bestemt meg nå at jeg skal handle meg pajero gen 2. Så da kommer noen spm rundt dette selvfølgelig. biggrin.gif


1: Når var det disse bilene kom med AC? Og evt ligger alt klart for å ettermontere noe slikt?

2: Ser at man får GLS og GLX. Sikkert flere også.. Hva er forskjellene?

3: Er det noen forskjell på drivverk og understell på bilene? Modellene??

4: Er det noen svakheter på 2.5 vs 2.8??


Lånte pajeroen til naboen og var veldig komfortabel med hvordan denne tok seg frem til mitt bruk.. Det er en 96 2,8 GLS.



#2 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 25 January 2012 - 00:20

1: Er usikker på om AC var standard. Har kun hatt gen2 med AC, men vet om andre uten.
2: GLS har originale breddere. GLX er uten. Ellers er det vel noe oppgradert interiør på GLS så vidt jeg vet.
3: Mener de er likt på alle, men er usikker.
4: 2,8 literen er en helt annen motor enn 2,5en. Har vært litt trøbbel med en pakning i dieselpumpa på 2,8en, ellers lite trøbbel. I tillegg har du stallplass 26 hester mer i 2,8 literen. (125 mot 99.) Vær obs på at alle 2,8 liters biler før 98 er bruktimport.

Største faren med gen2 er rust i ramma fra forkant av bakhjulene og bakover. Skal du se på bil så ta med en liten hammer. Nekter selger deg å kakke på ramma, glemmer du den bilen.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 25 January 2012 - 10:34

Så har du faceliftmodellen, "gen 2,5" som kom i -98. Den har breiere og avrundede skjermer.

GLS:


GLX:


Gen 2,5:


Endel importbiler er også levert uten AC, og ofte uten vinterpakka vår med 2 batterier mm.

Svakhet på 2,5 er at noen har fått røket toppen. Men det gjelder de fleste motorer med støypejernsblokk og alutopp. Ellers er rust det største problemet på ALLE pajero...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#4 Helmers

Helmers

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 25 January 2012 - 15:35

Ok.. Da har jeg fått en oversikt ihvertfall.. Takk for det.


Dette med rust i ramma. Hvorfor er det kun bakparten som får dette angrepet? Gjelder det hele vangene bakover?

Sveise dette er ikke noe problem for min del, men spørs om jeg får lov å sveise ei ramme? Sikkert noen regler rundt dette??




#5 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 25 January 2012 - 16:04

Det er lov å sveise på egen bil, dette har jeg fra egen erfaring med BT.

Bakparten får det meste av driten på seg, fremre del av ramma er nogenlunde "beskyttet". Store hull i siden på rammen kombinert med dårlig drenering gjør at grus og drit legger seg og flyter utover i ramma. Blir det liggende der i et sammensurium av vann og salt så begynner ramma å ruste.

Eneste løsning er å kappe ut sideveggene, renske ut grus og drit, spraye inn noe olje og sveise igjen.

#6 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 25 January 2012 - 17:35

QUOTE(HardKåre @ 25 Jan 2012, 11:34) <{POST_SNAPBACK}>
Så har du faceliftmodellen, "gen 2,5" som kom i -98. Den har breiere og avrundede skjermer.


Gen 2,5:


Styggeste pajeroen som er laget etter min mening.




Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#7 Helmers

Helmers

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 25 January 2012 - 21:03

Akkurat ja..

Men blir det gjort noen tiltak for at denne grusen ikke skal komme seg inn igjen? Foruten å sprøyte inn olje..


#8 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 25 January 2012 - 21:09

Sveise igjen "luftehullet" på siden av ramma i bakre hjulbue. Det er her alt av dritt kommer inn. Lufting er det nok av inne der uansett.

#9 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 25 January 2012 - 22:29

Kom forresten en oppgradering av interiøret mellom 96 og 97. Den største forskjellen her er at det kom airbag på passasjersiden også.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#10 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 25 January 2012 - 23:44

har en 1991 importbil, er en GLS men mangler i forhold til norske utgaver...el. justerbare dempere,varme i seter,sperre,varmeapp. bak og abs bremser. men den har heldigvis super select,ac og org. dekkdim. er 31x10,5 wink.gif
den har også brunt interiør, noe jeg ikke har sett i en gen2 GLS tidligere... crome fangere og har ikke lys nede i bakfangeren men oppe i hovedlyktene....

ville selv prøvd å finne en "norsk" bil hvis jeg skulle legge litt penger i en...



#11 Helmers

Helmers

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 26 January 2012 - 10:13

QUOTE(mengis @ 25 Jan 2012, 21:09) <{POST_SNAPBACK}>
Sveise igjen "luftehullet" på siden av ramma i bakre hjulbue. Det er her alt av dritt kommer inn. Lufting er det nok av inne der uansett.


Ok... Da skal jeg forsåvidt ha litt kontroll på det rammestyret ihvertfall..


QUOTE(kjetil1972 @ 25 Jan 2012, 23:44) <{POST_SNAPBACK}>
har en 1991 importbil, er en GLS men mangler i forhold til norske utgaver...el. justerbare dempere,varme i seter,sperre,varmeapp. bak og abs bremser. men den har heldigvis super select,ac og org. dekkdim. er 31x10,5 wink.gif
den har også brunt interiør, noe jeg ikke har sett i en gen2 GLS tidligere... crome fangere og har ikke lys nede i bakfangeren men oppe i hovedlyktene....

ville selv prøvd å finne en "norsk" bil hvis jeg skulle legge litt penger i en...


Ok.. Takk for info, skal ha det i bakhodet nå som jeg begynner å kikke på biler.

#12 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 27 January 2012 - 23:23

QUOTE(kjetil1972 @ 26 Jan 2012, 00:44) <{POST_SNAPBACK}>
har en 1991 importbil, er en GLS men mangler i forhold til norske utgaver...el. justerbare dempere,varme i seter,sperre,varmeapp. bak og abs bremser. men den har heldigvis super select,ac og org. dekkdim. er 31x10,5 wink.gif
den har også brunt interiør, noe jeg ikke har sett i en gen2 GLS tidligere... crome fangere og har ikke lys nede i bakfangeren men oppe i hovedlyktene....

ville selv prøvd å finne en "norsk" bil hvis jeg skulle legge litt penger i en...


Er vel en "afrikaversjon" du har fått tak i. tongue.gif tongue.gif
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#13 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 28 January 2012 - 16:03

QUOTE(pajeroskru @ 27 Jan 2012, 23:23) <{POST_SNAPBACK}>
Er vel en "afrikaversjon" du har fått tak i. tongue.gif tongue.gif

"mokka interiør" tongue.gif
har ikke funnet ut hvilket land den stammer fra, den har nytt rammenummer hos bt i norge og den har dansk instuksjonsbok...
skulle funnet det orginale chassinr. lettere å finne delenr. etc.

#14 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 28 January 2012 - 16:16

QUOTE(kjetil1972 @ 28 Jan 2012, 17:03) <{POST_SNAPBACK}>
"mokka interiør" tongue.gif
har ikke funnet ut hvilket land den stammer fra, den har nytt rammenummer hos bt i norge og den har dansk instuksjonsbok...
skulle funnet det orginale chassinr. lettere å finne delenr. etc.


Minner meg om at jeg har ei norsk instruksjonsbok til gen2 liggende i bilen. smile.gif smile.gif På tur nedover neste helg.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#15 MacJoJo

MacJoJo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 29 January 2012 - 12:43

Noen som vet om framdørene fra en lang type gen2 passer en kort type gen2 ?? Og, passer setene (fram bak) om hverandre på disse 2 bilene??

c",)

Jo-A. Johnsen

Mitsubishi L200, 1998 mod; BMW K1200R, 2008 mod


#16 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 29 January 2012 - 19:21

Dørene passer, og forsetene. Ikke baksetene. Dvs... Jeg VET det er slik på Gen1, det har jeg prøvd. På Gen2 er jeg riiimelig sikker å det samme.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#17 MacJoJo

MacJoJo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 30 January 2012 - 11:33

QUOTE(HardKåre @ 29 Jan 2012, 20:21) <{POST_SNAPBACK}>
Dørene passer, og forsetene. Ikke baksetene. Dvs... Jeg VET det er slik på Gen1, det har jeg prøvd. På Gen2 er jeg riiimelig sikker å det samme.



Takk for svar..

Det er flott, åpner for flere mulige delebiler biggrin.gif

c",)

Jo-A. Johnsen

Mitsubishi L200, 1998 mod; BMW K1200R, 2008 mod


#18 TakeOffRoad

TakeOffRoad

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 03 February 2012 - 21:19

QUOTE(MacJoJo @ 30 Jan 2012, 11:33) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for svar..

Det er flott, åpner for flere mulige delebiler biggrin.gif

c",)



Hei.
Takk for en flott tråd om pajero gen. 2.
Har selv en 94 v6.
Her trengs det nye dempere bak da de gamle har flatet ut,
De er av den justerbare typen, men ønsker heller og montere godkjent hevesett, 3" med tilhørende dempere.
Noen som har gode forslag til merke, pris og hvor man kan oppdrive dette?
Vil gjerne ha god kvalitet da jeg kjører mye på asfalt og vil ha en bil som er god og trygg på veien.
Føler at bilen er blitt noe slapp, er ikke samme futten i den som da den ble kjøpt i 2006.
Er det noe jeg kan gjøre for og få den opp og gå igjen?
Eksosen er fin, fordeler og plugger med ledninger er nytt. Filter også.
mvh.
Steve Knutzen

#19 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 05 February 2012 - 20:31

har dette settet på min 3000 Old Man Emu og er godt fornøyd smile.gif ikke 3" løft, men med det vil du få ett "rånestuk" på bilen wink.gif siden du aldri klarer å løfte bilen like mye forran pga. at bilen har uavhengig fjæring forran...
har løftet fronten på min til samme høyde som bak og det er ikke mye fjæringsvei igjen...

det sies at ome fjærene siger noe mere etterhvert i forhold til trailmaster og ironmann settene, men jeg vet ikke...

at motoren virker slapp kan være at dysene og/eller kam trenger å byttes ut...???

Edited by kjetil1972, 05 February 2012 - 20:36.


#20 Bjorn78

Bjorn78

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 07 February 2012 - 12:18

Demonter og vask intercooleren i diesel. Blir vist mye kraks inni den som gjør at den kjøler dårligere etter som årene går. Gjenta om nye 15 år wink.gif