Vurderer denne....men....
#1
Posted 21 February 2012 - 21:17
Har snakket med selger og bilen skal til pkk i mai,han har veggen til baksetet,men ikke selve setene. Den er ikke chippet.
Girkassen kunne være noe "treg" ved innkobling,særlig når det er kaldt ute, en kan starte også sette den i D.....etter ca.10-15 sek så koblet den inn,er dette normalt?
Det ble byttet foringer i forstilling for ca.2 år siden.
Bilen er hevet,men ikke godkjent hevet i vognkortet og papirer for fjærene finnes ikke. Bilen har blitt godkjent på pkk dem 2 siste årene til tross for heving uten papirer.
Det er byttet rør på bremsene.
Har litt lyst på denne,men er noe usikker pga hevingen som ikke er godkjent,er liksom det som "hindrer" meg.
Hva mener Dere,virker dette greit....hvor kan jeg få tak på seter og hva kan jeg gjøre med tanke på hevingen/papirer/godkjenning?
På forhånd Takk for svar
JB
#2
Posted 21 February 2012 - 23:49
Heving uten papirer er også noe dritt. Det vet jeg alt om. Om du har ordinalfjærene og det som trengs og gidder å skru det av og på hvert år om du ikke har en vennlig kontakt hos bilverkstedet så værsågod. Godkjenning hos BT er iallefall et dødfødt prosjekt om du ikke har mye fritid og god tålmodighet.
Mulig jeg virker en smule negativ nå, men girkasse er et av de største og dyreste problemene på disse bilene og det alene er nok for meg til å finne meg et annet objekt om jeg var i din situasjon..
Hadde det ikke vært for girkassen og orginalfjører etc. følger med så er ikke dette noen upris for en 2001 mod, selv om den ikke akkurat virker som den mest forseggjorte bilen..
Håper dette hjalp deg litt, så får du ha velkommen til forumet og lykke til
#3
Posted 22 February 2012 - 14:53
I såfall så fikk den oppgradert automaten for et par år siden av et firma i Bergens-området. Den feilen kan være en bagatell som f.eks lite olje, feil olje eller at converteren drenerer olja når den står noen timer. Min bil var på samme måte når jeg startet om morgen, måtte stå litt før den begynte å dra. Jeg fikk som vane å starte bilen og ta på beltet og slikt før jeg satte den i drive,da hadde som regel converteren rukket å bli fyllt og resten av kassa hadde fått trykk. Det hjalp betraktelig etter at jeg fikk på orginal +4 olje.
Heising kan du nok bare glemme å få godkjent som el duce skriver. Er nok en §1-15 bil så da hjelper det ikke om du står på hodet. Axling klarte vel å gjøre seg bemerket hos gulvestene i Bergen så det ble vel en liten kamp med ekstralys mener jeg å huske.
Bakseter kan jeg hjelpe deg med fra USA, men det er vel litt tidlig med seter ennå siden den ble vel ikke importert før 05-06 tror jeg.
Om du går en del sider tilbake på denne tråden og ser etter bruker axling så får du nok hele historien på bilen,og ikke minst en masse bilder av bilen. Han har slettet brukeren sin så det er ikke så enkelt å søke på navnet. Hvis du vil kontakte han så kan du få fullt navn i en PM.
Edited by RamDodge, 22 February 2012 - 14:54.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#4
Posted 22 February 2012 - 17:35
Du har helt rett du RamDodge. Er den, men den var ikke lett og kjenne igjen...
Axling tok iallefall vare på den. Men det ser ut til at det er gjort forskjellig med den nå...
Edited by El Duce, 22 February 2012 - 17:38.
#5
Posted 22 February 2012 - 19:02
Du har helt rett du RamDodge. Er den, men den var ikke lett og kjenne igjen...
Axling tok iallefall vare på den. Men det ser ut til at det er gjort forskjellig med den nå...
Fy F//% vi er gode, og du er nesten som Sherlock du Kanskje vi behøver en annen hobby også
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#6
Posted 23 February 2012 - 15:41
Fant meg en Dodge Ram her i bygda hvor jeg bor,som skal selges. 2000 mod,136.000km, sort og "bare" 110-115.000,-Nok.
Den ble importert i 05,så litt venting med bakseter blir det.
Får den ikke før etter påske da.....men har noe å se frem til
#7
Posted 24 February 2012 - 00:42
Edited by Lasses, 24 February 2012 - 22:11.
#8
Posted 24 February 2012 - 15:57
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46
#9
Posted 24 February 2012 - 21:06
Jo, den ligger lagret i PCM, kan kontrolleres opp mot det som vises i speedometer/display.
92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)
04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt
03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20 *solgt
01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt
#10
Posted 24 February 2012 - 23:59
Hvorfor kan det ikke trekkes noe etter hengerfeste om bilen er en "15" bil?
Har slått fra meg denne,ble for mye usikker info fra eier.
#11
Posted 25 February 2012 - 00:08
Bilen virker ellers veldig godt ivaretatt da,men det skurrer litt med tanke på modellen og opplysningene jeg får på pc.
Han sier det er en 24v med 235bhp, men når jeg sjekker bilnr så er den på 215bhp og ble da noe usikker på om det er en 12 eller 24v.
Opplysningene fikk jeg frem ved hjelp av mekonomen.no, klikker på linken finne bil ved hjelp av nr og vips.....så kommer det meste av info opp på bilen,både motor,modell,import,vekt osv....der står den som 160kw?!
Hva kan jeg stole på her egentlig,tror 24v kom i 98 men er noe usikker,den minste med 24v er på 215bhp og den største er på 325.....som eier mener står i?
http://www.finn.no/f...nnkode=33234228
Edited by JB67, 25 February 2012 - 00:09.
#12
Posted 25 February 2012 - 00:34
Veldig mange av Rammene som er importert har ikke hengervekt innskrevet i vognkortet, det betyr ikke at man ikke har lov å trekke noe. Siden at de fleste er lastebilregistrert så gjelder 1,5 ganger aktuell totalvekt av trekkbil, eller laveste vekt som hengerfestet er godkjent for. Orginalt hengerfeste på Dodge Ram 2500 er begrenset til 2235kg om jeg ikke husker feil. Det er flere myndighetspersoner som har bekreftet denne tolkningen bl.a en politimann i tunggruppa i Oslo og folk i BT.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#13
Posted 25 February 2012 - 03:21
Edited by Lasses, 25 February 2012 - 03:36.
#14
Posted 25 February 2012 - 11:03
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#15
Posted 25 February 2012 - 12:05
Veldig mange av Rammene som er importert har ikke hengervekt innskrevet i vognkortet, det betyr ikke at man ikke har lov å trekke noe. Siden at de fleste er lastebilregistrert så gjelder 1,5 ganger aktuell totalvekt av trekkbil, eller laveste vekt som hengerfestet er godkjent for. Orginalt hengerfeste på Dodge Ram 2500 er begrenset til 2235kg om jeg ikke husker feil. Det er flere myndighetspersoner som har bekreftet denne tolkningen bl.a en politimann i tunggruppa i Oslo og folk i BT.
Puh...du skal ha tusen takk for denne infoen
Jeg fant en par linker om dette problemet,det viser seg å være særlig på 12v frem til 98, men også på noen få 24v etter 98. Gir jo ett godt grunnlag til pruting om det skulle være en 53block der
http://www.dieselpow...ws/viewall.html
http://stamey.info/T...s53BlockFAQ.htm
Var veldig nyttige disse,god og oversiktlig tekst og bilder
#16
Posted 25 February 2012 - 15:34
Det andre problemet er 53 blokka. Det har vært et tema mange ganger her på forumet også. Har ikke hørt om noen 12v som har hatt 53 blokk som har sprukket. Tallet identifiserer hvem som har støpt blokka, det er vel tre andre leverandører som har hvert sitt nummer som IKKE har dette problemet. Det er sikkert et fåtall av 53 blokkene som sprekker også, mest sannsynlig er det en støpefeil i en serie blokker som har gitt for tynn vegg i kjølekanalen. Er mange som kjører lykkelig uvitende at de har en 53 blokk i bilen. Er flest biler i 98 og 99 som har denne blokka, men forekommer i 2000 og fram til 02. Har ikke blokka sprukket de 13-14 åra hittil så sprekker den nok aldri vil jeg tro.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#17
Posted 25 February 2012 - 18:34
Takk for opplysningen,ser ut til at jeg forhastet meg litt der. Som du sier så blandet jeg dem 2 problemene.
Beklager.
Har forstått det slik at det er ved tyngre belastning over tid, at risikoen for blokksprekk er tilstede,eller bommer jeg grovt her?
#18
Posted 25 February 2012 - 19:46
Det tror jeg ingen vet helt sikkert, det virker jo logisk kanskje. Hele grunnen til dette er en kjølekanal som er litt forskjøvet slik at ene ytterveggen er veldig tynn. De som har forsøkt å reparere har sjelden lykkes, det sprekker opp igjen. Kan like gjerne komme av naturlige temperatursvigninger ved normal bruk. Vi her i Norge bruker jo ikke disse bilene like hardt som i USA, der er det helt normalt å trekke en henger på 5 tonn over fjellpass der det går oppover i mange kilometer og man tøffer javnt oppover i 80km/t på cruise-controllen i 40 graders varme.
Edited by RamDodge, 25 February 2012 - 19:46.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#19
Posted 26 February 2012 - 18:07
http://www.finn.no/f...nnkode=33234228
Er ikke så oppdatert på priser på disse bilene,men begyner å få mye input på selve bilene, takket være Dere på forumet
#20
Posted 24 April 2012 - 13:01
de er hvistnok veldi kresne på olja disse girkassene