Gå til innhold



Foto

Vurderer denne....men....


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 JB67

JB67

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 21 February 2012 - 21:17

http://www.finn.no/f...nnkode=33299470

Har snakket med selger og bilen skal til pkk i mai,han har veggen til baksetet,men ikke selve setene. Den er ikke chippet.
Girkassen kunne være noe "treg" ved innkobling,særlig når det er kaldt ute, en kan starte også sette den i D.....etter ca.10-15 sek så koblet den inn,er dette normalt?
Det ble byttet foringer i forstilling for ca.2 år siden.
Bilen er hevet,men ikke godkjent hevet i vognkortet og papirer for fjærene finnes ikke. Bilen har blitt godkjent på pkk dem 2 siste årene til tross for heving uten papirer.
Det er byttet rør på bremsene.

Har litt lyst på denne,men er noe usikker pga hevingen som ikke er godkjent,er liksom det som "hindrer" meg.

Hva mener Dere,virker dette greit....hvor kan jeg få tak på seter og hva kan jeg gjøre med tanke på hevingen/papirer/godkjenning?

På forhånd Takk for svar smile.gif

JB
Hell yeah.....

#2 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 21 February 2012 - 23:49

Ville styrt unna om girkassen oppfører seg såpass rart. Greit å sjekke oljenivået på kassa, men er den gåen så må du belage deg på en verkstedregning på 1/3-1/2 av kjøpssummen.

Heving uten papirer er også noe dritt. Det vet jeg alt om. Om du har ordinalfjærene og det som trengs og gidder å skru det av og på hvert år om du ikke har en vennlig kontakt hos bilverkstedet så værsågod. Godkjenning hos BT er iallefall et dødfødt prosjekt om du ikke har mye fritid og god tålmodighet.

Mulig jeg virker en smule negativ nå, men girkasse er et av de største og dyreste problemene på disse bilene og det alene er nok for meg til å finne meg et annet objekt om jeg var i din situasjon..

Hadde det ikke vært for girkassen og orginalfjører etc. følger med så er ikke dette noen upris for en 2001 mod, selv om den ikke akkurat virker som den mest forseggjorte bilen..

Håper dette hjalp deg litt, så får du ha velkommen til forumet og lykke til wink.gif
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#3 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 22 February 2012 - 14:53

Er ikke dette den gamle bilen til axling som var her på forumet tidligere da? Den ligner mistenkelig med den mørke rødfargen og de rustfrie platene i nedkant på karosseriet. Han kjøpte den på sørlandet og tok den med til Bergen.

I såfall så fikk den oppgradert automaten for et par år siden av et firma i Bergens-området. Den feilen kan være en bagatell som f.eks lite olje, feil olje eller at converteren drenerer olja når den står noen timer. Min bil var på samme måte når jeg startet om morgen, måtte stå litt før den begynte å dra. Jeg fikk som vane å starte bilen og ta på beltet og slikt før jeg satte den i drive,da hadde som regel converteren rukket å bli fyllt og resten av kassa hadde fått trykk. Det hjalp betraktelig etter at jeg fikk på orginal +4 olje.

Heising kan du nok bare glemme å få godkjent som el duce skriver. Er nok en §1-15 bil så da hjelper det ikke om du står på hodet. Axling klarte vel å gjøre seg bemerket hos gulvestene i Bergen så det ble vel en liten kamp med ekstralys mener jeg å huske.

Bakseter kan jeg hjelpe deg med fra USA, men det er vel litt tidlig med seter ennå siden den ble vel ikke importert før 05-06 tror jeg.

Om du går en del sider tilbake på denne tråden og ser etter bruker axling så får du nok hele historien på bilen,og ikke minst en masse bilder av bilen. Han har slettet brukeren sin så det er ikke så enkelt å søke på navnet. Hvis du vil kontakte han så kan du få fullt navn i en PM.

Edited by RamDodge, 22 February 2012 - 14:54.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#4 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 22 February 2012 - 17:35

Etter litt søking så fant jeg denne siden. Det er hjemmesiden til Ram'en da Axsling hadde den. https://sites.google...asseclarsen/ram

Du har helt rett du RamDodge. Er den, men den var ikke lett og kjenne igjen...

Axling tok iallefall vare på den. Men det ser ut til at det er gjort forskjellig med den nå...

Edited by El Duce, 22 February 2012 - 17:38.

01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#5 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 22 February 2012 - 19:02

QUOTE(El Duce @ 22 Feb 2012, 17:35) <{POST_SNAPBACK}>
Etter litt søking så fant jeg denne siden. Det er hjemmesiden til Ram'en da Axsling hadde den. https://sites.google...asseclarsen/ram

Du har helt rett du RamDodge. Er den, men den var ikke lett og kjenne igjen...

Axling tok iallefall vare på den. Men det ser ut til at det er gjort forskjellig med den nå...

Fy F//% vi er gode, og du er nesten som Sherlock du smile.gif Kanskje vi behøver en annen hobby også wink.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#6 JB67

JB67

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 23 February 2012 - 15:41

Thanks for svar og info,setter pris på dette smile.gif

Fant meg en Dodge Ram her i bygda hvor jeg bor,som skal selges. 2000 mod,136.000km, sort og "bare" 110-115.000,-Nok.
Den ble importert i 05,så litt venting med bakseter blir det.

Får den ikke før etter påske da.....men har noe å se frem til cool.gif


Hell yeah.....

#7 Lasses

Lasses

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 24 February 2012 - 00:42

Baksetet til denne bilen finnes ikke lengre, sammen med "kufanger" mm, spiralfjærene forran er original, men det er satt på 2"spacers" i fronten, girkassen ble overhalt for ca 3 år siden, den ble og forsterket hos Automatservice her i brg, funker den ikke nå, har ikke kassen fått ettersyn. Bilen er en §15 bil, det er ikke lov å trekke noe etter hengerfestet, derfor står det ingenting i vognkortet når det gjelder hengervekt. Stigbrettene er heller ikke lovlig, selv om den har gått gjennom pkk de to siste årene. Bilen var gått 152000 når jeg kjøpte den, å jeg hadde den i ca 3 år, så selgers km stemmer ikke i annonnsen.

Edited by Lasses, 24 February 2012 - 22:11.


#8 svempa

svempa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 24 February 2012 - 15:57

Er det ikke mulig å avlese korrekt kilometerstand med Chryslers orginale OBD3 leser, mener den ligger lagret i ECU og kan avleses eller de kan finne ut om den har vært tuklet med.
-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#9 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 24 February 2012 - 21:06

QUOTE(svempa @ 24 Feb 2012, 15:57) <{POST_SNAPBACK}>
Er det ikke mulig å avlese korrekt kilometerstand med Chryslers orginale OBD3 leser, mener den ligger lagret i ECU og kan avleses eller de kan finne ut om den har vært tuklet med.


Jo, den ligger lagret i PCM, kan kontrolleres opp mot det som vises i speedometer/display.

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#10 JB67

JB67

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 24 February 2012 - 23:59

QUOTE(Lasses @ 24 Feb 2012, 00:42) <{POST_SNAPBACK}>
Baksetet til denne bilen finnes ikke lengre, sammen med "kufanger" mm, spiralfjærene forran er original, men det er satt på 2"spacers" i fronten, girkassen ble overhalt for ca 3 år siden, den ble og forsterket hos Automatservice her i brg, funker den ikke nå, har ikke kassen fått ettersyn. Bilen er en §15 bil, det er ikke lov å trekke noe etter hengerfestet, derfor står det ingenting i vognkortet når det gjelder hengervekt. Stigbrettene er heller ikke lovlig, selv om den har gått gjennom pkk de to siste årene. Bilen var gått 152000 når jeg kjøpte den, å jeg hadde den i ca 3 år, så selgers km stemmer ikke i annonnsen.


Hvorfor kan det ikke trekkes noe etter hengerfeste om bilen er en "15" bil?

Har slått fra meg denne,ble for mye usikker info fra eier.
Hell yeah.....

#11 JB67

JB67

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 25 February 2012 - 00:08

Har snakket med eier av denne, han kunne droppe prisen noe. Bilen er godkjent via pkk og ellers original,den var senket da han kjøpte den,men han satte den tilbake til original stand.
Bilen virker ellers veldig godt ivaretatt da,men det skurrer litt med tanke på modellen og opplysningene jeg får på pc.
Han sier det er en 24v med 235bhp, men når jeg sjekker bilnr så er den på 215bhp og ble da noe usikker på om det er en 12 eller 24v.
Opplysningene fikk jeg frem ved hjelp av mekonomen.no, klikker på linken finne bil ved hjelp av nr og vips.....så kommer det meste av info opp på bilen,både motor,modell,import,vekt osv....der står den som 160kw?!

Hva kan jeg stole på her egentlig,tror 24v kom i 98 men er noe usikker,den minste med 24v er på 215bhp og den største er på 325.....som eier mener står i?

http://www.finn.no/f...nnkode=33234228

Edited by JB67, 25 February 2012 - 00:09.

Hell yeah.....

#12 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 25 February 2012 - 00:34

Automatbilene 98-2000 har 215hk og litt mindre moment, men det er kjapt fikset med en tuner, da har du straks 60hk mere å leke med. Med disse eldre 24v bør du være oppmerksom på at sjangsen på å få en bil med 53 blokk er ganske stor.

Veldig mange av Rammene som er importert har ikke hengervekt innskrevet i vognkortet, det betyr ikke at man ikke har lov å trekke noe. Siden at de fleste er lastebilregistrert så gjelder 1,5 ganger aktuell totalvekt av trekkbil, eller laveste vekt som hengerfestet er godkjent for. Orginalt hengerfeste på Dodge Ram 2500 er begrenset til 2235kg om jeg ikke husker feil. Det er flere myndighetspersoner som har bekreftet denne tolkningen bl.a en politimann i tunggruppa i Oslo og folk i BT.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#13 Lasses

Lasses

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 25 February 2012 - 03:21

Grunnen til at denne bilen ikke får trekke noe som helst, er at "tagén" finnes ikke på hengerfestet, Møller/Bergheim prøvde å fremskaffe papirer, men det lot seg ikke gjøre. Det er kun en eier etter jeg hadde den, å den var ikke senket da jeg lev. den fra meg. Fikk grei beskjed fra BT her i Bergen, at det ikke var mulig å trekke noe etter bilen nettopp pga av manglende "tag" på hengerfeste, men hva som er faktum strides de lærde om fortsatt.

Edited by Lasses, 25 February 2012 - 03:36.


#14 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 25 February 2012 - 11:03

Mest sannsynlig vil Amcar ha noe dokumentasjon som kan brukes. At en lastebil ikke skal kunne trekke henger er jo idioti.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#15 JB67

JB67

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 25 February 2012 - 12:05

QUOTE(RamDodge @ 25 Feb 2012, 00:34) <{POST_SNAPBACK}>
Automatbilene 98-2000 har 215hk og litt mindre moment, men det er kjapt fikset med en tuner, da har du straks 60hk mere å leke med. Med disse eldre 24v bør du være oppmerksom på at sjangsen på å få en bil med 53 blokk er ganske stor.

Veldig mange av Rammene som er importert har ikke hengervekt innskrevet i vognkortet, det betyr ikke at man ikke har lov å trekke noe. Siden at de fleste er lastebilregistrert så gjelder 1,5 ganger aktuell totalvekt av trekkbil, eller laveste vekt som hengerfestet er godkjent for. Orginalt hengerfeste på Dodge Ram 2500 er begrenset til 2235kg om jeg ikke husker feil. Det er flere myndighetspersoner som har bekreftet denne tolkningen bl.a en politimann i tunggruppa i Oslo og folk i BT.


Puh...du skal ha tusen takk for denne infoen smile.gif

Jeg fant en par linker om dette problemet,det viser seg å være særlig på 12v frem til 98, men også på noen få 24v etter 98. Gir jo ett godt grunnlag til pruting om det skulle være en 53block der cool.gif

http://www.dieselpow...ws/viewall.html

http://stamey.info/T...s53BlockFAQ.htm

Var veldig nyttige disse,god og oversiktlig tekst og bilder smile.gif
Hell yeah.....

#16 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 25 February 2012 - 15:34

Tror du blander to kjente problemer her. 12v har hatt problemer med en styrepinne i registerdekslet som ramler inn i registeret og gjør skade, populært kalt KDP. Kan også forkomme på 24v, men langt fra så stort problem.

Det andre problemet er 53 blokka. Det har vært et tema mange ganger her på forumet også. Har ikke hørt om noen 12v som har hatt 53 blokk som har sprukket. Tallet identifiserer hvem som har støpt blokka, det er vel tre andre leverandører som har hvert sitt nummer som IKKE har dette problemet. Det er sikkert et fåtall av 53 blokkene som sprekker også, mest sannsynlig er det en støpefeil i en serie blokker som har gitt for tynn vegg i kjølekanalen. Er mange som kjører lykkelig uvitende at de har en 53 blokk i bilen. Er flest biler i 98 og 99 som har denne blokka, men forekommer i 2000 og fram til 02. Har ikke blokka sprukket de 13-14 åra hittil så sprekker den nok aldri vil jeg tro.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#17 JB67

JB67

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 25 February 2012 - 18:34

RamDodge:

Takk for opplysningen,ser ut til at jeg forhastet meg litt der. Som du sier så blandet jeg dem 2 problemene.

Beklager.

Har forstått det slik at det er ved tyngre belastning over tid, at risikoen for blokksprekk er tilstede,eller bommer jeg grovt her?

Hell yeah.....

#18 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 25 February 2012 - 19:46

QUOTE(JB67 @ 25 Feb 2012, 18:34) <{POST_SNAPBACK}>
Har forstått det slik at det er ved tyngre belastning over tid, at risikoen for blokksprekk er tilstede,eller bommer jeg grovt her?

Det tror jeg ingen vet helt sikkert, det virker jo logisk kanskje. Hele grunnen til dette er en kjølekanal som er litt forskjøvet slik at ene ytterveggen er veldig tynn. De som har forsøkt å reparere har sjelden lykkes, det sprekker opp igjen. Kan like gjerne komme av naturlige temperatursvigninger ved normal bruk. Vi her i Norge bruker jo ikke disse bilene like hardt som i USA, der er det helt normalt å trekke en henger på 5 tonn over fjellpass der det går oppover i mange kilometer og man tøffer javnt oppover i 80km/t på cruise-controllen i 40 graders varme.

Edited by RamDodge, 25 February 2012 - 19:46.

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#19 JB67

JB67

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 26 February 2012 - 18:07

Hva er egentlig prisene på Dodge ram, 2nd, f.eks generelt ok uten skader eller noe,142.000 miles/233.450km for 115.000...1999mod?

http://www.finn.no/f...nnkode=33234228

Er ikke så oppdatert på priser på disse bilene,men begyner å få mye input på selve bilene, takket være Dere på forumet cool.gif
Hell yeah.....

#20 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 24 April 2012 - 13:01

det me girkassa kan være nok med et oljeskift. har hadd mye problemer sjøl,brukte statoil ATF dexron 4. Ente med at oljefiltret tetta seg etter 100-150 mil.....ble særli problem når det va kaldt.
de er hvistnok veldi kresne på olja disse girkassene