Gå til innhold



Foto

Endelig er ekstralysene påmontert!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#21 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 12 March 2012 - 00:38

QUOTE(Dæng @ 12 Mar 2012, 00:07) <{POST_SNAPBACK}>
Tenker på A til Å. Altså, hvordan jeg skal gjøre det. Men Tenker på å kjøpe ekstra lys, som jeg kan bruke Xenon i, og så gjør det klart, før jeg setter det på bilen. Må tenke litt mer på det.


Har du lest denne tråden fra toppen av? Godt forklart hvordan det gjøres. Men kjøp kastere med ballast og pærer inkludert da slipper du mye av jobben, bare skru dem fast og klem på strømtyvene så er du klar!

Hellanor
Biltema
Torshovbil

Alle selger både ferdige kastere med xenon og klemmer... Ikke noe å tenke på, minst 50% bedre lys og denne løsningen er helt lovlig!

#22 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 12 March 2012 - 22:47

Nei har ikke lest hele tråden, bare gløttet litt. For ta det når jeg har fått gjort de andre jeg skal gjøre med Chevy'en. Bare jeg ikke glemmer den ut.

Hellanor: Lyktene
Biltema: ??
Torshovbil: ??

#23 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 12 March 2012 - 23:00

Jeg håper de strøm stjelerene dine er midlertidig. Har erfaring med at disse irrer fort, samt hvis man ikke bruker riktig farge opp i mot tykkelse på kabel, så er ofte resultatet at de kapper flere av trådene i kabelen.

Edited by Chevy-LPG, 12 March 2012 - 23:01.


#24 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 13 March 2012 - 22:16

QUOTE(Chevy-LPG @ 13 Mar 2012, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg håper de strøm stjelerene dine er midlertidig. Har erfaring med at disse irrer fort, samt hvis man ikke bruker riktig farge opp i mot tykkelse på kabel, så er ofte resultatet at de kapper flere av trådene i kabelen.


Er klar over problemene med klemmene og det er midlertidig løsning, klemmene er riktig dimensjonert for kablene fra xenon lyktene, men orginalkblene er alt for dårlig dimensjonert for å håntere spenningen, 50w x 55w x 2 = 210/12v = 16.7 amper, så det er litt drøyt! Innstallerte brannslukker fra biltema i dag, føre var!:)

#25 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 13 March 2012 - 22:19

QUOTE(Dæng @ 12 Mar 2012, 23:47) <{POST_SNAPBACK}>
Nei har ikke lest hele tråden, bare gløttet litt. For ta det når jeg har fått gjort de andre jeg skal gjøre med Chevy'en. Bare jeg ikke glemmer den ut.

Hellanor: Lyktene
Biltema: ??
Torshovbil: ??


Huuum, alle tre leverer ferdige xenon lykter, klare til bruk... Les hele posten!

#26 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 March 2012 - 22:33

Dæng:

Vær obs på at til bilene våres så er det ikke sikkert du får plass til disse lyktene med innebygget balast. Hvis du setter de i støtfanger så har du ikke så mye å gå på bak til grillen. Jeg merket selv at jeg ikke fikk justert de gamle PIAA lyktene høyt nok fordi de butta i grillen. Nesten det samme med Hella 3000 og Hella Luminator også. Med Lightforce 240 så er det ikke noe problem. Men de med balast er du veldig avhenging av merke i såfall....

#27 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 13 March 2012 - 22:46

Ble led i parklysa også gitt..
Bildene gir ikke helt virkelighetstro farger, de ble både sterkere og skarpere, blå leds er ikke lov så de holder 4300k som resten av lysene. Neste ut blir de orginale langlysa... Xenonkit der også om jeg finner plass til ballastene.

Halogen


Halogen/LED


LEDs


#28 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 14 March 2012 - 10:40

QUOTE(MacPhisto @ 13 Mar 2012, 22:19) <{POST_SNAPBACK}>
Huuum, alle tre leverer ferdige xenon lykter, klare til bruk... Les hele posten!


Kan du linke til de lyktene på Biltema som blir solgt med xenonpærer?

Edited by Navara01, 14 March 2012 - 10:42.

Offroad-bilder og filmer her

#29 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 14 March 2012 - 11:07

QUOTE(MacPhisto @ 13 Mar 2012, 22:19) <{POST_SNAPBACK}>
Huuum, alle tre leverer ferdige xenon lykter, klare til bruk... Les hele posten!


Beklager, har dustleksi (Dysleksi), så det hender at opplagte ting skiper forbi meg. Ser nå hva du mente smile.gif

QUOTE(Chevy-LPG @ 13 Mar 2012, 22:33) <{POST_SNAPBACK}>
Dæng:

Vær obs på at til bilene våres så er det ikke sikkert du får plass til disse lyktene med innebygget balast. Hvis du setter de i støtfanger så har du ikke så mye å gå på bak til grillen. Jeg merket selv at jeg ikke fikk justert de gamle PIAA lyktene høyt nok fordi de butta i grillen. Nesten det samme med Hella 3000 og Hella Luminator også. Med Lightforce 240 så er det ikke noe problem. Men de med balast er du veldig avhenging av merke i såfall....


Ja stemmer det. Så hvis jeg er smart, så tar jeg å måler lyktene, før jeg kjøper og setter på plass?

#30 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 14 March 2012 - 20:26

QUOTE(Dæng @ 14 Mar 2012, 12:07) <{POST_SNAPBACK}>
Beklager, har dustleksi (Dysleksi), så det hender at opplagte ting skiper forbi meg. Ser nå hva du mente smile.gif


He he, det er greit du!:)

#31 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 15 March 2012 - 01:52

Er det dette: http://www.biltema.n...ingssett-42375/ du tenkte på?`

#32 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7425 Innlegg:

Posted 15 March 2012 - 08:57

http://www.geimport....?id_category=30 har ekstralys med xenon til SVÆRT hyggelige priser ser jeg... smile.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#33 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 March 2012 - 00:26

Her er en snutt av mine NBB Alpha 225 med 55W Xenon. Jeg har 2stk. pencil beam og 2 stk. vanlige.. husker ikke fargen i farta, men de er helt vanvittige.. Billige også.. Kostet under 1000kr pr. lykt og har kjøpt billige xenonkit på ebay. Hadde btw mye tull med de orginale lysene, så de lyste litt alle veier og var helt mongo..Er fikset nå.


Edited by wazzza, 16 March 2012 - 00:26.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#34 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 16 March 2012 - 17:56

QUOTE(HardKåre @ 15 Mar 2012, 08:57) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.geimport....?id_category=30 har ekstralys med xenon til SVÆRT hyggelige priser ser jeg... smile.gif


Merk at du kan ikke kalle ettermonterte xenon for xenon egentlig. Tenningstiden på ettermonteringskit er veldig lang, samt at lykteglassene er ikke beregnet/ godkjent for xenon.



#35 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 20 March 2012 - 19:12

QUOTE(Chevy-LPG @ 16 Mar 2012, 17:56) <{POST_SNAPBACK}>
Merk at du kan ikke kalle ettermonterte xenon for xenon egentlig. Tenningstiden på ettermonteringskit er veldig lang, samt at lykteglassene er ikke beregnet/ godkjent for xenon.


Tror det er store forsjeller blandt disse kittene, har orginalt xenon i nærlysa, og de tenner ikke noe kjappere de. Det tar kanskje litt lengre før full effekt på 55W kittet, men det er ikke mye om å gjøre.
Men at reflektor og glass ikke er egnet for ombygging bør man vurdere sterkt, bare små riller i glasset sprer lyset noe helt jævlig.

#36 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 20 March 2012 - 20:15

Det jeg merker mest forskjell på er etter at de er blitt varm første gang og du slår de av igjen. Det virker som de originale da kommer på med tilnærmet full styrke forholdsvis lang tid etterpå, mens aftermarked må til med ny oppvarming. Nærlysene lyser jo hele tiden kan man si.

Jeg merker også at aftermarked til mercen min tenner også ganske fort, det virker på meg som om de som er slik brabus eller hva de kaller de tenner fortere. Med tenne mener jeg oppnår full styrke.

Edited by Chevy-LPG, 20 March 2012 - 20:15.


#37 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7425 Innlegg:

Posted 21 March 2012 - 08:55

QUOTE(Chevy-LPG @ 20 Mar 2012, 20:15) <{POST_SNAPBACK}>
Det jeg merker mest forskjell på er etter at de er blitt varm første gang og du slår de av igjen. Det virker som de originale da kommer på med tilnærmet full styrke forholdsvis lang tid etterpå, mens aftermarked må til med ny oppvarming. Nærlysene lyser jo hele tiden kan man si.

Langlysene lyser vel også hele tiden på originallysene? Mener at det bare er noen "speil" inne i reflektoren som flytter seg mellom fjern og nær, og da trenger de ikke ny oppvarming når de først er varme. (bi-xenon) Derfor er det et rent lite helv** å få montert ekstralys på en slik bil, hørt priser på oppmot 10.000...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#38 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 21 March 2012 - 12:14

QUOTE(Chevy-LPG @ 16 Mar 2012, 18:56) <{POST_SNAPBACK}>
Merk at du kan ikke kalle ettermonterte xenon for xenon egentlig. Tenningstiden på ettermonteringskit er veldig lang, samt at lykteglassene er ikke beregnet/ godkjent for xenon.



Sannhet med modifikasjoner, kjøper du 1000 metringer med brytning i reflektor å ikke i glass, er du veldig nært opp til orginal Xenon. Tenningstiden er muligens noe senere, men detter er ikke merkbart, alle fall ikke på kittene jeg har.

Xenon er det uansett for det henspeiler til lampetypen.

Kjøper du rett ebay xenon kit får du dessuten hella balaster, til prosenter av hva det koster hoss forhandler i norge. pærene er hongkong, men alt i alt, så synes i alle fell jeg at en evt kortere tenne tid på kanskje noen millisekund ikke er værdt en prisforskjell på 2-3 tusen per lykt!
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#39 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 21 March 2012 - 12:27

Må si meg enig med sistemann her.

Jeg har et par Hella 3003 17,5 med klarglass og ettermontert xenon-kit kjøpt fra ebay. Merker liten eller ingen forskjell på lys fra originale hella-xenon og mine ombygde, men kanskje litt på tenningstid. Bortsett fra dette gir lyktene en kjempefin spredning og et helt enormt lys. Har hatt disse i to år uten noen antydning til problemer.

Kjøpte lyktene nye fra finn.no, og kitet fra ebay. Ferdig ombygd med xenon kostet disse lyktene meg 650,- per lykt.



#40 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 21 March 2012 - 23:46

QUOTE(HardKåre @ 21 Mar 2012, 08:55) <{POST_SNAPBACK}>
Langlysene lyser vel også hele tiden på originallysene? Mener at det bare er noen "speil" inne i reflektoren som flytter seg mellom fjern og nær, og da trenger de ikke ny oppvarming når de først er varme. (bi-xenon) Derfor er det et rent lite helv** å få montert ekstralys på en slik bil, hørt priser på oppmot 10.000...


Når du har bi xenon så blir det litt annerledes. Både chevy og merc 211 har separate langlys reflektorer og pærer. Dermed får man samme oppvarmingstid som når du slår på nærlysenen dine første gang.